This article examines Lord Byron’s satirical depiction of the Oriental harem and its women in Canto Five of Don Juan (1821/1859), arguing that Byron’s departure from conventional Orientalist narratives subverts Western fantasies, revealing the intricate dynamics of power, desire, and signifying processes. Through a Lacanian lens, the study explores the Western subject’s desire to signify the Oriental other, positioning the harem and its women as the elusive objet petit a—the unattainable object-cause of desire that structures Western subjectivity. Byron’s use of satire and gender role reversals disrupts the Western gaze from within, exposing the mechanisms that sustain Orientalist discourse. By analyzing the interplay of gender, sexuality, and the semiotics of desire, this article contends that Don Juan functions as a critique of Western attempts to construct and control the female Oriental other. In doing so, Byron not only deconstructs the imagined authority of the Western observer but also reconfigures the representational politics of Orientalist literature, offering a complex and self-reflexive engagement with the discursive forces that shape cultural perceptions of the East.
Bu makale, Lord Byron’ın Don Juan’ın Beşinci Kantosunda (1821/1859) yer alan Oryantalist harem ve haremdeki kadınların satirik tasvirini inceleyerek, Byron’ın geleneksel Oryantalist anlatılardan sapmasının Batılı fantezileri altüst ettiğini ve iktidar, arzu ve anlamlandırma süreçlerinin karmaşık dinamiklerini açığa çıkardığını öne sürmektedir. Lacancı bir bakış açısıyla yapılan bu çalışma, Batılı öznenin Oryantal ötekini anlamlandırma arzusunu ele alarak harem ve haremdeki kadınları, Batı öznelliğini yapılandıran; ancak asla tamamen erişilemeyen arzu nesnesi objet petit a olarak konumlandırmaktadır. Byron’ın hiciv ve toplumsal cinsiyet rollerini tersine çevirme stratejisi, Batılı bakışı içeriden bozarak Oryantalist söylemi sürdüren mekanizmaları ifşa eder. Toplumsal cinsiyet, cinsellik ve arzu göstergebilimi arasındaki etkileşimi analiz eden bu makale, Don Juan’ın Batı’nın kadın Oryantal ötekini inşa etme ve kontrol etme girişimlerine yönelik bir eleştiri işlevi gördüğünü savunmaktadır. Böylelikle Byron, yalnızca Batılı gözlemcinin hayali otoritesini yapıbozuma uğratmakla kalmaz, aynı zamanda Oryantalist edebiyatın temsiliyet politikalarını yeniden yapılandırarak Doğu’ya yönelik kültürel algıları şekillendiren söylemsel güçlerle karmaşık ve özdüşünümsel bir etkileşim sunar.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 1 |