Melankoli, ilk kez Antik Yunan filozofları tarafından ele alınmış, kişinin dünyadan kopması ve karamsar bir ruh hâline bürünmesi durumu vücutta kara safranın artışına bağlanmış ve tedavi yöntemleri araştırılmıştır. Erken Orta Çağ’da kişiyi yedi büyük günahtan biri olan tembelliğe (‘acedia’) ittiği düşünülen ve olumsuzlanan melankoli, Geç Orta Çağ’da, Rönesans’ın da etkisiyle ayrıcalıklı bir konuma yükselmiş, melankoliklerin ilahi düzeni ve doğayı anlamaya çalışan dâhiler oldukları düşünülmüştür. Aydınlanma Çağı ve sonrasında toplumların dinsel inançlar yerine rasyonel ilkeler ile yönetilmeye başlanB ması ve buna paralel olarak tıp biliminin hızla gelişmesi sonucunda melankolinin kişiyi üretime katılmaktan alıkoyan bir hastalık olarak görülme eğilimi artmıştır. Bugüne dek uzanan süreçte, melankoliyi depresyonun bir çeşidi olarak kabul eden görüş başat olmakla birlikte, bu ruh durumunu deha ve yaratıcılık ile ilişkilendirmeye devam eden düşünürler ve bilim insanları da bulunmaktadır. Lars von Trier’in 2011 yapımı filmi Melankoli (Melancholia) birbirine zıt karakterdeki iki kız kardeşin öyküsünü anlatmakta, karakterleri bir kıyamet atmosferi içine yerleştirerek, dünyanın yok oluşuna verdikleri tepkileri analiz etmektedir. Kız kardeşlerden biri olan ve melankolik bir karakter olarak tanımlanan Justine, bu çalışmanın ana konusudur. Trier, Justine’i melankolinin tarihsel süreç içerisinde var olan tüm tanımlarını kendinde barındıran bir karakter olarak kurgulamış, onu kimi zaman hasta, kimi zaman günahkâr ve nihayetinde bilge bir kadın olarak resmetmiştir. Çalışma sırasında dramatik çözümlemenin önemli bir parçası olan üç boyutlu karakter analizi yöntemi kullanılarak, Justine’in fiziksel/biyolojik, ruhsal ve sosyal/kültürel özellikleri, kendisine özgü duygu, davranış ve tepkileri, diğer karakterlerle ilişkileri, yönetmenin karakteri betimlemede rol oynayan sinematografik seçimleri ve başvurduğu referanslar incelenmiştir. Çalışmanın amacı Trier’nin melankoliye bakış açısını ortaya koymaktır.
Lars von Trier melankoli Depresyon Üçlemesi Avrupa Sineması kadın karakterler
Melancholia was first discussed by Ancient Greek philosophers, as a state of detachment from the world and a pessimistic mood, attributed to the increase in black bile in the body, and treatment methods were investigated. Melancholia, initially viewed as a condition that led to laziness (acedia), one of the seven deadly sins, and was negated in the Early Medieval period. However, it gained a privileged status in the Late Medieval period—under the influence of the Renaissance—when melancholics came to be seen as geniuses seeking to understand divine order and nature. During and after the Age of Enlightenment, societies began to be governed by rational principles instead of religious beliefs, and as a result of the rapid development of medical science, melancholia tended to be seen as a disease that prevented people from participating in production. Although the view that accepts melancholia as a type of depression has been dominant throughout the period to date, there are also philosophers and scientists who continue to associate this mood with genius and creativity. Lars von Trier’s 2011 film Melancholia tells the story of two sisters with opposite characters, placing them in an apocalyptic setting to explore their psychological responses to the end of the world. Justine, one of the sisters and described as a melancholic character, is the main subject of this study. Trier constructs Justine as a character who embodies historical conceptions of melancholia —depicting her at various points as a sick woman, a sinner, and ultimately a figure of wisdom. Employing the threeBdimensional character analysis method, the study examines Justine’s physical/biological, spiritual, and socioBcultural traits; her emotions, behaviors, and relationships; and the director’s cinematographic choices and intertextual references that contribute to her characterization. The aim of the study is to reveal Trier’s perspective on melancholy.
Lars von Trier melancholia Depression Trilogy European Cinema female characters
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekran ve Dijital Medya (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 2 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 5 |