Bu araştırmada doküman inceleme yöntemiyle 2023 Liselere Giriş Sınavı (LGS) ile 2024 Liselere Giriş Sınavı (LGS) matematik sorularının PISA 2022 içerik alanı ve bağlam bakımından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla her sınavda 20 soru olmak üzere toplam 40 soru, PISA 2022 genel çerçevesinden faydalanarak hazırlanan bağlam kontrol listesi ve içerik alanı kontrol listeleriyle ve yayınlanmış PISA matematik sorularından yola çıkılarak incelenmiştir. Yapılan analiz sonucunda bağlam açısından soruların çoğunun gerçek hayat durumlarını içermediği görülmüştür. Gerçek hayat durumu içeren sorularının bağlam olarak sınırlı kaldığı fark edilmiş, PISA’da yer alan bağlamlara ait sorulara az sayıda rastlanılmıştır. İçerik alanı olarak en çok nicelik içerik alanına yer verildiği bunu uzay ve şekil içerik alanının takip ettiği belirsizlik ve veri, değişim ve ilişkiler içerik alanlarında ise sınırlı kalındığı sonucuna varılmıştır. Farklı bağlamlara ait ve her içerik alanına yer verilen sorularla matematik okuryazarlığının daha fazla desteklenmesi, öğrencilere matematiğin gerçek hayatın içinden bir bilim dalı olduğunun hissettirilmesi önerilmiştir.
Bu araştırma için etik kurul kararına ihtiyaç yoktur.
Bu makalenin araştırılması ve yayınlanması için herhangi bir finansal destek alınmamıştır.
In this study, it was aimed to analyse the mathematics questions of the 2023 High School Entrance Examination (LGS) and 2024 High School Entrance Examination (LGS) in terms of PISA 2022 content area and context through document analysis method. For this purpose, a total of 40 questions, 20 questions in each exam, were analysed using the context checklist and content area checklists prepared by making use of the PISA 2022 general framework and published PISA mathematics questions. As a result of the analysis, it was seen that most of the questions did not include real life situations in terms of context. It was realised that the questions containing real-life situations were limited in terms of context, and questions belonging to the contexts in PISA were found in small numbers. It was concluded that the content area of quantity was the most common content area, followed by the content area of space and shape, and the content areas of uncertainty and data, change and relationships were limited. It is suggested that mathematical literacy should be supported more with questions belonging to different contexts and including each content area, and students should be made to feel that mathematics is a branch of science from real life.
Skill-based question LGS mathematics mathematics education PISA.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |