Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÂŞIKLIK GELENEĞİ VE PATRONAJ İLİŞKİLERİ

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 316 - 327, 26.06.2025
https://doi.org/10.55666/folklor.1624287

Öz

Âşıklık geleneği, Türk sözlü kültürünün en özgün yanlarından birini temsil etmektedir. Yetişme süreçleri, icra biçimleri ve zengin bir içeriğe sahip sözlü ürünleriyle âşıklık, varlığını günümüze kadar korumuş geleneksel bir olgudur. Tarihsel olarak kurumsal patronaj ilişkilerinin büyük ölçüde dışında kalan âşıklar, modern dönemde bu ilişki biçimiyle karşılaşmıştır. Geleneksel âşıklara dair sayısı az da olsa bazı kaynaklarda beylerin yanında onların hamiliğine girdikleri söylenmişse de gezgin özellikleri dolasıyla bu durum hiçbir zaman kurumsal bir sistem olarak var olmamıştır. Osmanlı tarihi boyunca saray şairlerinin sultanlarla ve yönetici sınıfla kurduğu patronaj ilişkisi İstanbul veya saray çevresi dışına çıkmamıştır. Âşıklar ise, bazı Türkmen isyanlarında rol alarak ya da sadece eleştirel cümlelerle yüklü eserler üreterek iktidar-sanatçı ilişkisi bağlamında daha muhalif bir noktaya konumlanmışlardır. Kültürel sermaye ya da yönetim organizasyonlarının dışında kalarak söz konusu patronaj ilişkilerine uyum sağlamayan âşıklar, bu açıdan bakıldığında hem özgün hem de özgür bir üslup geliştirebilmişlerdir. Modern dönemde ise sanayileşme, modernleşme ve kentleşme sonucunda âşıklar doğal yayılım alanlarını kaybetmeye başlamışlardır. Artık köy köy gezerek eserlerini icra etmek eskisi kadar işlevsel ve imkân dâhilinde değildir. Teknolojik gelişmelerin de etkisiyle kültürel üretimlerin yayılması, birçok yeni kanaldan mümkün olabilmektedir. Öncelikle radyolarda yer verilmeye başlanan âşıklar, zamanla eserlerini plaklara kaydederek seslerini daha geniş kitlelere duyurmaya başlamışlardır. 1960’lı yılların sonundan itibaren başlayan TRT televizyon yayınlarında da âşıklara sık sık yer verilmiştir. Müzik piyasasının kasetlerle yürüdüğü dönemlerde ise birçok âşığın eserlerini stüdyo ortamında kasetlere kaydederek albümler yaptıkları bilinmektedir. 90’lı yıllarla beraber özel televizyonların kurulması sanatçılar için yeni imkânlar yaratırken âşıklar için de topluma ulaşmanın yeni bir biçimini ortaya çıkarmıştır. Özel televizyonlarda da çeşitli popüler şov programlarında sahne alan âşıklar artık popüler kültürün de bir parçası hâline gelmiştir. Online platformlara kayan müzik piyasasının artık Âşıkların eserleri aracılığıyla kazanç elde etmekte zorlandığı gerçekliğiyle beraber yaşanan tıkanma çalışmanın bir diğer konusudur. Literatür taraması yoluyla hazırlanan çalışmada, Âşıklık ve Patronaj ilişkilerini tarihsel bir kronolojiyle ele alınmaya çalışılmıştır. Âşıklık geleneğinin geleneksel yatay patronajdan, ulus-devlet tarafından desteklenen ve onore edilen bir olguya dönüşmesi, ardından popüler kültürün bir parçası olarak kültür endüstrisine dâhil oluşu ve son olarak da TV’lerdeki ses yarışmalarının konusu olması, bir süreç olarak çalışmanın en önemli bulgusu olarak kabul edilebilir.

Kaynakça

  • ARTUN, E. (2018). Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı Edebiyat Tarihi/Metinler. Adana: Karahan Kitabevi.
  • BAŞGÖZ, İ. (2012). Türkülü Aşk Hikâyeleri Bir Gösterim Olarak. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • BORATAV, P. N. (1968). Âşık Edebiyatı. Türk Dili Dergisi Türk Halk Edebiyatı Özel Sayısı. Sayı 207, Aralık 1968, (340-357).
  • BROWN, C.J. (1995). Poets, Patrons, And Prınters Crısıs Of Authorıty In Late Medıeval France. Cornell Unıversıty Press: Ithaca and London.
  • BURKE, B. (1996). Yakınçağ Başında Avrupa Halk Kültürü. (Çev.: Göktuğ Arslan), Ankara: İmge Kitabevi.
  • CZAPLİCA, M. A. (2022). Sibirya’da Şamanizm Sibirya Yerlileri Hakkında Bir Sosyal Antropoloji Çalışması. (Çev.: Turhan Acaloğlu), İstanbul: Selenge Yayınları.
  • ÇOBANOĞLU, Ö. (2007). Âşık Tarzı Edebiyat Geleneği ve İstanbul. İstanbul: 3F Yayınevi.
  • DELANNOİ G. (1998). Milliyetçilik ve İdeolojik Kataliz. Uluslar ve Milliyetçilikler içinde. Ed. Jean Leca, (Çev.: Siren İdemen), İstanbul: Metis Yayınları.
  • ELÇİN, Ş. (1997). Halk Edebiyatı Araştırmaları I, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • EMİROĞLU, K., AYDIN, S. (2003). Antropoloji Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • FİDAN, S. (2017). Âşıklık Geleneği ve Medya Endüstrisi Geleneksel Müziğin Medyadaki Serüveni. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • FİNNEGAN, R. (2012). Oral Literature in Africa. Open Book Publishers: Cambridge.
  • GELLNER, E. (2006). Uluslar ve Ulusçuluk. (Çev.: Günay Göksu Özdoğan, Büşra Ersanlı Behar), İstanbul: Hil Yayınları.
  • GÖKA, E. (2019). Türkün Göçebe Ruhu. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • GÖLPINARLI, A. (1968). Pir Sultan Abdal, Türk Dili Dergisi Türk Halk Edebiyatı Özel Sayısı, Sayı 207, Aralık 1968, (413-424).
  • GÜNAY, U. (1999). Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • HİPLLER, J. (2007). Ulus İnşası, (Çev.: Burhan Şayli, Algan Sezgitüredi), İstanbul: Versus Kitap.
  • HOBSBAWM, E. J. (2010). Milletler ve Milliyetçilik Program, Mit, Gerçeklik. (Çev.: Akın Emre Pilgir), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • IŞINSU-İSEN, T. (2006). II. Selim Dönemi Sonuna Kadar Osmanlı Edebi Hamilik Geleneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İNALCIK, H. (2013). Şair ve Patron. Ankara: Doğubatı Yayınları.
  • JEFFREYS, E. (2012). Medieval Greek Epic Poetry. Medieval Oral Literature içinde. Ed. Karl Reichl. De Gruyter: Berlin.
  • JUSDANİS, G. (1998). Gecikmiş Modernlik ve Estetik Kültür Milli Edebiyatın İcat Edilişi. (Çev.: Tuncay Birkan), İstanbul: Metis Yayınları.
  • KARAHASANOĞLU, S. (2008). Muş Türküleri ve Oyun Havaları. İstanbul: Yalın Yayıncılık.
  • KAYA, D. (2000). Âşık Edebiyatı Araştırmaları, İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • KEMAL, Y. (2011). Ağıtlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • LEWİS, B. (2014). Poetry and Patronage in Late Medieval Wales: The Case of William Herbert of Raglan (d. 1469). Proceedings of The Monmounthshire Antiquarian Association Volume XXX 2014.
  • MAFFESSOLİ, M. (2011). Göçebelik Üzerine İnisiyatik Başıboşluk. (Çev.: Mahir Ender Keskin), İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • OĞUZ, Ö. (2019). Küreselleşme ve Uygulamalı Halkbilimi, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • ORTAKÇI, A. (2020). Kültürel Miras Koruma Yaklaşımları Bağlamında Halkevlerinde Yapılan Çalışmalar (1932-1951). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÖZDEMİR, N. (2008). Medya Kültür ve Edebiyat. Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • ÖZDEMİR, N. (2011). Edebiyat ve Ekonomi Kültürel Ekonomik Bir Alan Olarak Edebiyat, Millî Folklor, 2011, Yıl 23, Sayı 91.
  • ÖZTÜRKMEN, A. (2009). Türkiye’de Folklor ve Milliyetçilik, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • PARKER, D. (2003). The Poetry of Patronage: Bronzino and The Medici. Renaissance Studies , JUNE 2003, Vol. 17, No. 2 (JUNE 2003), pp. 230-245
  • REİNHARD, U., OLİVİERA PİNTO, T. (2016). Türk Âşık ve Ozanları. (Çev.: Elif Damla Yavuz), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • SHARLET, Joselyn. (2011). Patronage and Poetry in the Islamic World: Social Mobility and Status in the Medieval Middle East and Central Asia. I.B. Tauris: London.
  • SMİTH, A. D. (2010). Milli Kimlik, (Çev.: Bahadır Sina Şener), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • WİLLİAMS, R. (1993). Kültür, (Çev.: Suavi Aydın), Ankara: İmge Kitabevi.
  • YARDIMCI, M. (2014). Başlangıcından Günümüze Türk Halk Şiiri, Anonim Halk Şiiri, Âşık Şiiri, Tekke Şiiri. İzmir: Kanyılmaz Matbaacılık.
  • URL 1: https://www.youtube.com/watch?v=HFohT-Dn7UI. (Erişim Tarihi: 31.10.2024).
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Türk Halk Bilimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fırat Taş 0000-0002-0944-1756

Erken Görünüm Tarihi 24 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 21 Ocak 2025
Kabul Tarihi 13 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Taş, F. (2025). ÂŞIKLIK GELENEĞİ VE PATRONAJ İLİŞKİLERİ. Folklor Akademi Dergisi, 8(2), 316-327. https://doi.org/10.55666/folklor.1624287