Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DARENDELİ MEHMED SAİB EFENDİ’NİN, NABİ’NİN “BİLÜR BİLMEZLENÜR” REDİFLİ GAZELİNE TAHMİSİ

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 441 - 449, 26.06.2025
https://doi.org/10.55666/folklor.1699306

Öz

Osmanlı edebiyatı, klasik Türk edebiyatı vb. tabirlerle isimlendirilmiş olan divan edebiyatı aşağı yukarı altı yüz sene gibi uzun soluklu bir devrede varlığını sürdürmüştür. Klasik Türk edebiyatı her devir içerisinde farklı hususiyette eserler vermiş olan bir edebiyat olarak kabul edilmektedir. Klasik Türk edebiyatının varlık sürdürdüğü devir içerisinde eser vermiş sanatçılar kimi zaman beğenilerini göstermek için bazen de örnek aldıkları bir şairin şiirine benzer eserler vermek adına yeni eserler ortaya çıkarmışlardır. Ortaya çıkan bu eserlerden bazısı, örnek alınan şairin şiirine eklemeler yapılarak meydana getirilmiştir. Genç şair ya da aynı dönemde yaşadığı halde takdirini göstermek isteyen şairler tarafından yapılan bu eklemelerle birlikte ortaya yeni bir şiir çıkmaktadır. Terbi, taştir, tahmis, nazire vb. terimlerle isimlendirilen bu şiirlerin genel olarak ortak özellikleri, meydana getirilmiş yeni şiirin ya da temel şiire eklenen bölümlerin örnek alınan şairin şiirine şekil ve üslup açısından benzemesi şartı esas alınmıştır. Tüm zamanlarda divan şiirinde üstat olarak kabul gören Fuzûlî, Bâkî, Zâtî, Taşlıcalı Yahya vb şairlerin birçok şiirine kendi yaşadıkları devirlerde veya sonraki zamanlarda nazireler ya da tahmisler kaleme alınmıştır. Bu şekilde şiirlerine nazire, tahmis yazılan şairlerin belli başlılarından birisi de hiç şüphesiz ki Nabî’dir. Nâbî’nin klasikleşmiş birçok gazeli farklı dönemlerde yani kendisinden çok sonraları yaşamış şairler tarafından da tahmis ya da tanzir edilmiştir. Şairin, en fazla örnek alınarak yeni şiir yazmaları için dikkate aldıkları şiirlerinin başında “görmüşüz, unudılmış, içinde, olmaz, aşiyânemizün, zenbûrun vb” redifleriyle bilinen şiirleri gelmektedir. Yani kısaca hikemî tarzın büyük üstadı Nâbî’nin birçok şiiri farklı dönemlerde örnek alınarak benzer şiirler yazılmıştır. Gerek üslubu gerekse hikemi tarza öncü olarak kabul edilmesi sebebiyle birçok şair tarafından şiirleri örnek alınan Nâbî’nin “bilür bilmezlenür” redifli gazeli, Nabî sonrası devirlerde de en fazla tahmis edilen şiirler arasında yer almaktadır. Klasik Türk edebiyatı şairleri tarafından üstat olarak kabul gören Nabî’nin şiirlerini tahmis eden şairlerden birisi de son dönem divan şairlerinden olan Darendeli Mehmed Saib Efendi’dir. Hazırlanan bu çalışmada Mehmed Saib Efendi’nin Nâbî’nin bahsi geçen şiirine yazdığı tahmis değerlendirilmiş olup, her iki şairin üslubu ve şiire verdikleri mana hususiyetleri karşılaştırılmıştır.

Kaynakça

  • ALPAY, B. (1986). Şanlıurfa Şairleri, Şanlıurfa: Dal Yayınları.
  • BİLKAN, A. F. (1997). Nâbî Divanı. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • CEYHAN, A. (2010). “Nâbî’nin Şiir ve Diğer Edebi Konular Hakkındaki Görüşleri”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, İstanbul, 1-34.
  • DİLÇİN, C. (1997). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • ERDOĞAN, M. (2002). Türk Edebiyatında Muhammes. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • FATİN (1271/1854-1855) Hatimetü’l-Eş’âr
  • İPEKTEN, H. (2013). Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • KALYON, F. (2020a). Bağ-ı Dehrden Yansımalar. Ankara: İKSAD Yayınları.
  • KALYON, F. (2020b). Darendeli Mehmed Saib Efendi Divanı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • KALYON, F. (2020c). “Darendeli Mehmed Sâib Efendi ve Divanı”. Turkish Studies - Language, 15(2), 739- 752. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.43629
  • KAPLAN M. (2008). Hayriye-i Nâbî, İnceleme Metin. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • KARAHAN, A. (2006). “Nabi”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, C.32, 258-260.
  • KILIÇ, A. (1994). Ahmed Neylî Dîvânı. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KURNAZ, C. (2007). Osmanlı Şair Okulu. Ankara: Birleşik Yayınları.
  • MENGİ, M. (1987). Divan Şiirinde Hikemi Tarzın Büyük Temsilcisi Nâbî. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • MULABDIC, A. (2016). Mehmed Meylî Gürânî’nin Mecmûatül-Letâif Sandûkâtül-Maari Mecmuası. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ŞAHİN, M. (2024). Basîrî Divanı. Ankara: İlahiyat Kitap Yayınları.
  • UZUNÇARŞILI, İ. H. (1988). Osmanlı Tarihi. IV. C. II. Kısım, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • YORULMAZ, H. (1996). Divan Edebiyatında Nâbi Ekolü. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Osmanlı Sahası Dışındaki Klasik Türk Edebiyatı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Filiz Kalyon 0000-0001-7523-4168

Erken Görünüm Tarihi 24 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 12 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kalyon, F. (2025). DARENDELİ MEHMED SAİB EFENDİ’NİN, NABİ’NİN “BİLÜR BİLMEZLENÜR” REDİFLİ GAZELİNE TAHMİSİ. Folklor Akademi Dergisi, 8(2), 441-449. https://doi.org/10.55666/folklor.1699306