Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GEÇİŞ RİTÜELLERİNDE AĞLAMA EYLEMİNİN TOPLUMSAL VE SİMGESEL İŞLEVİ

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 392 - 408, 26.06.2025
https://doi.org/10.55666/folklor.1699585

Öz

Toplumların ortak değerlerini sembolik anlamlar taşıyarak yansıtan ritüeller, kültürel içerikli davranışlar bütünüdür. Geçiş ritüelleri ise bireylerin toplumsal statüden başka bir statüye geçişini düzenleyen törensel pratiklerdir. Doğum, evlenme, ölüm gibi eşik anlarında bireyler, biyolojik değişimin ötesinde toplumsal kimlik ve rolleri açısından da dönüşüm yaşar. Bu dönüşüm aşamasında ise eşik anını kolaylaştıracak, kutsayacak, onaylayacak birtakım ritüeller bireylere ve topluluğa eşlik eder. Aynı zamanda bu ritüel anları bireylerin üzüntü, korku, sevinç, acı gibi farklı duygularla iç içe oldukları durumlar olup bu duyguların dışa vurumu çeşitli eylemlerle kendini gösterir. Bu eylemlerden biri de ağlamadır. Geçiş ritüellerinin ağlama eylemi ile ilişkisini konu edinen bu çalışmada ağlamanın toplumsal ve kültürel olarak simgesel bir işlevi olduğu savı ileri sürülmüştür. Çalışmada, ağlamanın geçiş ritüellerindeki simgesel anlamı ve barındırdığı kültürel kodlar ele alınarak halk kültüründe nasıl bir toplumsal belleğe dönüştüğü incelenmiştir. Duygular, temelde biyolojik ve içsel olsa da çalışmalar duyguların kültürel olarak biçimlendiğini göstermektedir ve bu durum duyguları ifade eden eylemler için de geçerlidir. Bu bağlamda ağlama eylemi sadece fizyolojik bir tepki değil, toplumsal bellek tarafından şekillenen bir davranış olarak karşımıza çıkar ve hangi sosyal bağlamda kimin, ne zaman ve nasıl ağlayacağını kültürel kodlar belirler. Nitel yöntemin kullanıldığı bu çalışmada veri kaynağı olarak geçiş dönemi ritüellerini konu alan literatür taranmıştır. Geçiş ritüellerinde ağlamanın yalnızca bir duygunun dışavurumu olmadığı, kültürel olarak anlamlandırılmış, simgesel bir iletişim aracı hâline geldiği tespit edilmiştir. Örneğin, bebeğin dünyaya gelmesi ağlama eylemi ile olurken dünyaya geldikten sonra çok ağlaması uğursuzluk kabul edilir. Kına gecesi törenlerinde gelinin ağlaması beklenen ve onaylanan bir davranışken, ağlamaması ise ayıplanmaktadır. Ölüm ritüellerinde ise ağlamanın ve ağıt yakmanın kim tarafından hangi düzeyde yapılacağı belirlenmiş ve ağlama yas tutmanın yanında ölen kişiye saygı göstermekle ilişkilendirilmiştir. Bu bağlamda özellikle evlilik ve ölüm ritüellerinde ağlamanın toplumsal cinsiyet rollerine göre farklılık gösteren ve kültürel olarak öğrenilen bir davranış modeline dönüştüğü anlaşılmaktadır. Sonuç olarak ağlama eylemi, halk kültüründe yalnızca duygunun dışavurumu değil, geçiş ritüellerinde kültürel değerleri yeniden üreten ve kolektif belleği canlı tutan güçlü ve işlevsel bir simgedir. Ağlamanın sadece biyolojik bir eylem olmadığı, kültürel ve toplumsal bir davranış olarak bireyler tarafından belli kodlarla inşa edildiği, cinsiyete göre meşrulaştırıldığı, sınırlandırıldığı veya performatif bir eyleme dönüştüğü görülmektedir.

Kaynakça

  • AKGÜN, Ö. (2019). Van-Erciş Geçiş Dönemleri ve Erciş Geçiş Dönemleri Bağlamında Kadın. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ATAMAN, S. Y. (1992). Eski Türk Düğünleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • AYDEMİR, B. (2021). Ağrı Geçiş Dönemleri: Ağrı Merkez İlçe Örneği (Doğum, Evlenme, Ölüm). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BANG, W. ve RAHMETİ, G.R. (1936). Oğuz Kağan Destanı. İstanbul: Burhaneddin Basımevi.
  • BAŞGÖZ, İ. (1986). Folklor Yazıları. İstanbul: Adam Yayınları.
  • BERKTAY, F. (2014). “Felsefenin Kadına Bakışı”. Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları. (Ed.: H. Durudoğan, F. Gökşen, B. E. Oder ve D. Yükseker), 25–34. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • BORATAV, P. N. (2015). 100 Soruda Türk Folkloru. Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • BUTLER, J. (2018). Cinsiyet Belası. (Çev.: Başak Ertür), İstanbul: Metis Yayınları.
  • DEMİR, T. (2022). Türk Kültüründe Geçiş Dönemlerinde Sempatik Büyülerin Mitolojik ve Dinî Kökenleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ELÇİN, Ş. (2000). Halk Edebiyatına Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • EMİROĞLU, K. (2020). “Ağıt”. Antropoloji Sözlüğü. (Hzl.: K. Emiroğlu ve S. Aydın), 33-34. İstanbul: Islık Yayınları.
  • EMİROĞLU, K. (2020). “Düğün”, Antropoloji Sözlüğü. (Hzl.: K. Emiroğlu ve S. Aydın), 335-336. İstanbul: Islık Yayınları.
  • ERGİN, Muharrem (2003). Dede Korkut Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • ERGÖZ, R. (2019). Bitlis’te Geçiş Dönemleri (Doğum-Evlenme-Ölüm). Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ardahan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • EROĞLU A. H. (2020). “Geçiş Dönemleri ile İlgili İnanışlar”. Halk İnanışları El Kitabı. (Ed.: D. Arık ve A. H. Eroğlu), 257-282. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • GRAMBO, R. (1971). “Ritual Crying in Folk Tradition” Anthropos, Bd. 66, H. 5./6. (1971), 938-945.
  • HONKO, L. (2015). “Ritüellerin Oluşum Süreci” (Çev.: Ruhi Ersoy), Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 3. (Hzl.: M. Ö. Oğuz vd.), 199-212. Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • İNAN, A. (2006). Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • KALAFAT, Y. (2024). “Tire’de Kına Etrafında Oluşmuş İnançlarda Mitolojik İzler Aranabilir mi?”, Burdur ve Çevresi Karşılaştırmalı Halk İnançları. (Hzl.: Y. Kalafat ve V.C. Özdemir), 195-218. Ankara: Berikan Yayınları.
  • KARAAĞAÇ, M. (2013). Malatya’da Geçiş Dönemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KAYA, D. (2010). Ansiklopedik Türk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • KAYALI, N. (2010). Mersin Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KOŞAY, H.Z. (1944). Türkiye Türk Düğünleri Üzerine Mukayeseli Malzeme. Ankara: Maarif Matbaası.
  • KÖROĞLU C.O. vd. (2020). “Erken Cumhuriyet Döneminde Osmanlı Doğum Geleneklerine Bir Bakış: Hamit Zübeyir Koşay’ın “Doğumla Alakadar Bazı Âdet ve Hurafeler” Makalesi Üzerine Bir Değerlendirme”. Lokman Hekim Dergisi, 10 (3), 425-435.
  • MÜRTEZAOĞLU, S. (2012). “Kültürel Belleğin Ritüel Yoluyla Kuruluşu”. Motif Halkbilimi Dergisi, 2, 344-350.
  • ÖĞÜT EKER, G. (1998). “Türk Kültürü İçinde Geleneksel Bolu Evlenme Âdetlerinin Yeri. Millî Folklor Dergisi, 40, 15-30.
  • ÖRNEK, S. V. (2014a). Türk Halk Bilimi. Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • ÖRNEK, S. V. (2014b). 100 Soruda İlkellerde Din, Büyü, Sanat, Efsane. Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • ÖRNEK, S. V. (2015). Geleneksel Kültürümüzde Çocuk. Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • ÖRNEK, S. V. (2017a). Etnoloji Sözlüğü. Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • ÖRNEK, S. V. (2017b). Sivas ve Çevresinde Hayatın Çeşitli Safhalarıyla İlgili Bâtıl İnanışların ve Büyüsel İşlemlerin Etnolojik Tetkiki. Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • ÖRNEK, S.V. (2017c). Anadolu Folklorunda Ölüm. Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • ÖZBUDUN S. ve BALKI, Ş. (2005). Antropoloji: Kuramlar/Kuramcılar. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • ÖZBUDUN, S. (2020). “Rit”, Antropoloji Sözlüğü. (Hzl.: K. Emiroğlu ve S. Aydın), 908-909. İstanbul: Islık Yayınları.
  • ÖZDEMİR, D. (2022). Divânu Lugâti’t Türk’te Geçiş Dönemleri: Doğum-Evlenme-Ölüm. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÖZDEMİR, V.C. (2024). “Ağıt Geleneğinin Yaşatılması ve Ağıt Metinlerinin Aktarılmasında Kadının Önemi: Burdur Yöresi Örneği” Burdur ve Çevresi Karşılaştırmalı Halk İnançları. (Hlz.: Y. Kalafat ve V.C. Özdemir), 119-134. Ankara: Berikan Yayınları. sayfa aralığı
  • PEKER, S. (2016). Erzincan, Kemah Köylerinde Geçiş Ritüelleri (Doğum, Sünnet, Evlilik, Cenaze): Antropolojik Analiz. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • RAGLAN, L. (2014). “Mit ve Ritüel” (Çev.: Evrim Ölçer Özünel), Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2 (Hzl.: M. Ö. Oğuz, vd.), 189-197. Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • RAPPAPORT, R. A. (2022). “Ritüel” (Çev.: Kürşat Korkmaz), Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 1 (Hzl.: M. Ö. Oğuz vd.), 187-193. Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • ROSENWEİN, B. H. ve CRİSTİANİ, R. (2019). Duygular Tarihi Nedir? (Çev.: Kemal Özdil), İstanbul: Islık Yayınları.
  • ROUX, J. (2011). Türklerin ve Moğolların Eski Dini. (Çev.: Aykut Kazancıgil), İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • ROUX, J. (2012). Eski Türk Mitolojisi. (Çev.: Musa Yaşar Sağlam), Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • SAGALAYEV, A.M. ve OKTYABRSKAYA, İ. V. (2013). Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya Görüşleri, Simge ve Ritüel. (Çev.: Metin Ergun), Konya: Kömen Yayınları.
  • ŞİŞMAN, B. (2017). Türk Kültüründe Evlilik (Geleneğin Son Yüzyılı-Samsun Örneği). Ankara: Kurgan Edebiyat Yayınları.
  • TEKE, E. (2005). Osmaniye’de Doğumla İlgili İnanç ve Uygulamalar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TRYJARSKİ, E. (2012). Türkler ve Ölüm. İstanbul: Pinhan Yayınları.
  • TUNÇ, E. (2012). Sivas’ta Sünnet Merasimleri ve Kirvelik Kurumu. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TURNER, V. (2020). Ritüeller, Yapı ve Anti-Yapı. (Çev.: Nur Küçük), İstanbul: İthaki Yayınları.
  • TÜRBEDAR, Ö. (2011). Düzce Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri (Doğum-Evlenme-Ölüm). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • UYSAL OLCAY, M. (2023). Kuşaklararası Aktarım Bağlamında Kadınların Geleneksel Mutfak Deneyimleri: Ünye Örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • VAN GENNEP, A. (2022). Geçiş Ritleri Tabular, Batıl İnançlar, Büyüler, Ayinler ve Törenler. (Çev.: Oylum Bülbül Beşler), İstanbul: Nora Yayınları.
  • YAVUZ, C. (2021). “Türk Kültüründe Gelin Ağlatma Ritüeli ve Çuvaşlar”. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14, 35, 909-925.
  • YEŞİL, Y. (2012). Türk Dünyasında Geçiş Dönemi Ritüelleri ve Bu Ritüellerde İcra Edilen Türler. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • YILDIRIM, H. (2016). Tunceli’de Doğum, Sünnet, Nikâh ve Cenaze Merasimlerinin Dinler Tarihi Açısından Tahlili. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • YILDIRIM, Z. (2019). Dünden Bugüne Samsun-Çarşamba İlçesindeki Geçiş Dönemleri (Doğum-Evlenme-Ölüm, Sünnet-Askerlik-Hac). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • YÜCEDAĞ, İ. (2023). Durkheim ve Weber’de Duygu Sosyolojisi. İstanbul: Çizgi Kitabevi.
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Türk Halk Bilimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gözde Tekin 0000-0002-9068-0788

Erken Görünüm Tarihi 24 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 16 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tekin, G. (2025). GEÇİŞ RİTÜELLERİNDE AĞLAMA EYLEMİNİN TOPLUMSAL VE SİMGESEL İŞLEVİ. Folklor Akademi Dergisi, 8(2), 392-408. https://doi.org/10.55666/folklor.1699585