Plastic materials are widely used due to their low cost and ease of transportation. As a result, plastic waste is continuously increasing in the environment. Especially, waste plastic materials such as polyethylene, polypropylene, polystyrene, polyethylene terephthalate and nylon used in packaging processes increased during COVID-19 pandemic. Methods such as storage, burning and burying are used to recycle or reuse these waste plastic materials. However, the pyrolysis method is preferred in order to both recycle waste plastic materials and reduce environmental pollution. In this study, bio-oil was obtained by burning waste recycled polypropylene in granular form for 45 minutes at 500˚C in an oxygen-free environment with the pyrolysis method. Bio-oil at 1, 2 and 3% ratios and 50/70 asphalt were homogeneously modified for 30 minutes, at 3000 rpm and 160˚C with the help of temperature-controlled mixer. Vialit, Nicholson and California Stripping tests were carried out to evaluate adhesion of loose asphalt mixtures containing 50/70 asphalt and modified asphalt under influence of water and humidity. According to the results of the vialit test, as ratio of bio-oil, added to 50/70 asphalt increased, modified asphalt showed better bonding performance with aggregates. In Nicholson stripping test, asphalt modified with bio-oil at ratio of 1% showed better resistance to moisture susceptibility, while in California stripping test, asphalt modified with bio-oil at different ratios showed less resistance to temperature and rainwater movement, simulated in laboratory conditions. The experimental results were analyzed using statistical methods
Bio-Oil Pyrolysis method Asphalt modification Loose asphalt mixture Adhesion and stripping tests
There is no conflict of interest with any person/institution in the prepared article”
Plastik malzemeler düşük maliyetleri ve kolay taşınabilmeleri nedeniyle yaygın olarak kullanılmaktadır. Bunun sonucunda çevrede plastik atık miktarı sürekli artmaktadır. Özellikle COVID-19 pandemide paketleme işlemlerinde kullanılan polietilen, polipropilen, polistiren, polietilen tereftalat ve naylon gibi atık plastik malzemeler artmıştır. Bu atık plastik malzemeleri geri dönüştürmek veya yeniden kullanımı sağlamak için depolama, yakma ve gömme gibi yöntemler uygulanmaktadır. Fakat hem atık plastik malzemelerin geri dönüşümünü sağlamak hem de çevre kirliliğini azaltmak amacıyla piroliz yöntemi tercih edilmektedir. Bu çalışmada piroliz yöntemiyle granüler halde atık geri dönüştürülmüş polipropilen oksijensiz ortamda, 500˚C sıcaklıkta 45 dakika süresince yakılarak biyo-yağ elde edilmiştir. 50/70 asfalt ile %1, 2 ve 3 oranlarında biyo-yağ sıcaklık kontrollü yüksek devirli karıştırıcı yardımıyla 160˚C sıcaklıkta, 3000 rpm karıştırma hızında 30 dakika süresince homojen şekilde modifiye edilmiştir. 50/70 asfalt ve biyo-yağ ile modifiyeli asfalt kullanılarak hazırlanan gevşek asfalt karışımların su ve nem etkisi altında adezyonunu değerlendirmek için Vialit, Nicholson ve Kaliforniya soyulma testleri gerçekleştirilmiştir. Vialit deneyi sonucuna göre, 50/70 asfalta ilave edilen biyo-yağ miktarı arttıkça modifiyeli asfaltın agregalarla daha iyi bağlanma performansı göstermiştir. Nicholson soyulma testinde %1 biyo-yağ ile modifiyeli asfalt nem hassasiyetine karşı daha iyi direnç gösterirken, Kaliforniya soyulma testinde ise sıcaklık ve laboratuvar ortamında simule edilen yağmur suyu hareketine karşı farklı oranlarda biyo-yağ ile modifiyeli asfalt daha az direnç göstermiştir. Deneysel sonuçlar istatiksel yöntem kullanılarak analiz edilmiştir.
Biyo-yağ Piroliz yöntemi Asfalt modifikasyonu Gevşek asfalt karışım yapışma ve soyulma testleri
Hazırlanan makalede herhangi bir kişi/kurumla çıkar çatışması bulunmamaktadır”
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ulaştırma Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 24 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.