This study aims to examine the piece Kâri Nevâî, which is believed to have been composed by Ali-Shir Nava’i, within the framework of the Arel-Ezgi-Uzdilek system in terms of its maqam characteristics. The study particularly focuses on identifying the tetrachord and pentachord structures used in the composition. Furthermore, by analyzing the seyir (melodic progression) of the piece, the research seeks to determine which Turkish maqam it most closely resembles, thereby drawing conclusions about the similarities and differences between compositions of Uzbek music and the Turkish maqam system. As a qualitative study, the document analysis method, one of the qualitative data collection techniques, was employed. Through this method, the score of Kâri Nevâî was obtained, and the maqam elements within the composition, such as tetrachords and pentachords, were examined. Additionally, this method was utilized to gather information about Nava’i and his approach to music. This study, divided into three sections, includes information about Nava’i’s life and literary personality in the first section. In the second section, Nava’i’s relationship with music is examined, evaluating his influence on the musical culture of his time and his connection with music in the court environment. In the final section, evaluations regarding the attribution of the piece titled Kâri Nevâî to Nava’i are discussed. The piece has also been transcribed into notation according to the Turkish music maqam system and analyzed in terms of its maqam characteristics. The results of the study reveal that Nava’i was an important contributor to the musical understanding of his time. Furthermore, the analysis indicates that the musical notation of Kâri Nevâî, believed to have been composed by Nava’i, differs from the Turkish music maqam system. However, when the composition was transcribed according to the Turkish music maqam system, it was observed that the tetrachords and pentachords within the Turkish sound system were utilized in the work. This study is expected to contribute to research on Nava’i, the musical culture of his era, and future studies on Turkish and Uzbek music.
In this study, research and publication ethics were strictly observed; unethical practices such as plagiarism, fabrication, and falsification were avoided. All sources were cited in accordance with academic standards, and principles of academic integrity were carefully upheld.
Nitel bir araştırma özelliği gösteren bu çalışmada nitel veri toplama yöntemlerinden olan doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Söz konusu yöntem sayesinde Kâri Nevâî isimli eserin notasına ulaşılmış ve eserde yer alan dörtlü ve beşliler gibi makamsal unsurlar incelenmiştir. Aynı şekilde bu yöntem Nevâyî ve Nevâyî’nin müziğe olan yaklaşımı hakkında bilgi edinmek amacıyla kullanılmıştır. Bulguları üç bölüme ayrılan bu çalışmanın ilk bölümünde Nevâyî’nin hayatı ve edebî kişiliği hakkında bilgiler yer almaktadır. Çalışmanın ikinci bölümünde Nevâyî’nin müzik ile ilişkisi incelenmiştir. Bu bölümde, Nevâyî’nin dönemin müzik kültürü üzerindeki etkisi ve Nevâyî’nin saray çevresindeki müzikle kurduğu bağlantı değerlendirilmiştir. Çalışmanın son bölümünde ise Kâri Nevâî isimli eserin Nevâyî’ye aidiyeti üzerine yapılan değerlendirmeler ele alınmış ve eser Türk müziği makam sistemine göre yeniden notaya alınıp makamsal olarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda Nevâyî’nin, dönemin müzik anlayışı içerisinde önemli bir isim olduğu görülmüştür. Aynı şekilde Nevâyî tarafından bestelendiği düşünülen Kâri Nevâî’ye ait olan notanın Türk müziği makam sisteminden farklı olduğu anlaşılmıştır. Eser, Türk müziği makam sistemine göre yeniden notaya alındığında Türk müziği ses sistemi içerisinde bulunan dörtlü ve beşlilerin eser içerisinde kullanıldığı görülmüştür. Bu çalışmanın, Nevâyî ve dönemin müzik anlayışına yönelik araştırmaların yanı sıra Türk ve Özbek müziği üzerine yapılacak araştırmalara çeşitli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.
Bu çalışmada, araştırma ve yayın etiğine uygun hareket edilmiş; intihal, sahtecilik, çarpıtma gibi etik dışı davranışlardan kaçınılmıştır. Tüm kaynaklara bilimsel kurallar çerçevesinde atıfta bulunulmuş ve akademik dürüstlük ilkeleri titizlikle gözetilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzikoloji ve Etnomüzikoloji, Müzik (Diğer), Türk Müziği Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 17 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |