In recent years, rapidly advancing virtual reality (VR) technology has introduced significant transformations in the field of education, emerging as a notable innovation in music education. VR has the potential to go beyond the opportunities provided by traditional music education by offering students more interactive, engaging, and personalized learning experiences. The aim of this study is to systematically review academic research at the intersection of "virtual reality" and "music education" and to identify the contributions of this technology to the field. This study is a bibliographic analysis covering 16 academic articles published between 2003 and 2023. These articles were examined in terms of publication year, country, research topics, research methods, and data collection techniques. The findings indicate that studies on the relationship between virtual reality and music education have significantly increased, particularly in 2022. In terms of country distribution, China and the United States have been identified as leading contributors in this field. Thematic analysis of the articles reveals that most studies focus on assessing the impact of VR on music education, while others explore VR-based system design and technological developments in the field. Regarding research methods, mixed-method approaches are the most commonly used, followed by qualitative and quantitative methods. Among the data collection techniques, experiments are the most frequently employed, alongside surveys, design-based studies, and observations. The findings suggest that VR technology provides a valuable framework for understanding current trends in music education and serves as a crucial reference for future research in this area. To further examine the effects of VR in music education, it is recommended that future studies employ larger sample groups, incorporate diverse methodologies, and be conducted across different countries.
Son yıllarda hızla gelişen sanal gerçeklik (SG) teknolojisi, eğitim alanında önemli dönüşümler yaratmış ve müzik eğitimi bağlamında da dikkate değer bir yenilik olarak öne çıkmıştır. SG, geleneksel müzik eğitiminin sunduğu olanakların ötesine geçerek, öğrenciler için daha etkileşimli, motive edici ve kişiselleştirilmiş öğrenme deneyimleri sunma potansiyeline sahiptir. Bu çalışmanın amacı, "sanal gerçeklik" ve "müzik eğitimi" kavramlarının kesişiminde yapılan akademik çalışmaları sistematik bir şekilde incelemek ve bu teknolojinin müzik eğitimine olan katkılarını ortaya koymaktır. Bu araştırma, bibliyografik bir inceleme olup, 2003-2023 yılları arasında yayımlanmış 16 akademik makaleyi kapsamaktadır. Makaleler, yayın yılı, ülke, konu, araştırma yöntemi ve veri toplama teknikleri açısından analiz edilmiştir. Sonuçlar, sanal gerçeklik ve müzik eğitimi ilişkisine dair çalışmaların özellikle 2022 yılında yoğunlaştığını göstermektedir. Ülke dağılımına bakıldığında, Çin ve ABD'nin bu alanda öncü olduğu görülmektedir. Konu bazında yapılan incelemelerde, araştırmaların büyük ölçüde SG'nin müzik eğitimi üzerindeki etkisini değerlendirmeye odaklandığı, bunun yanında sanal gerçeklik tabanlı sistem tasarımlarına ve teknolojik gelişmelere yönelik çalışmaların da yer aldığı belirlenmiştir. Araştırma yöntemleri açısından en yaygın olarak karma yöntemler tercih edilirken, nitel ve nicel yöntemler de kullanılmaktadır. Veri toplama araçları arasında deneyler en sık kullanılan yöntem olarak öne çıkarken, anket, tasarım ve gözlem gibi teknikler de araştırmalarda yer almıştır. Çalışma bulguları, sanal gerçeklik teknolojisinin müzik eğitimi alanındaki mevcut eğilimleri anlamada önemli bir çerçeve sunduğunu ve gelecekte yapılacak araştırmalar için değerli bir referans kaynağı oluşturduğunu göstermektedir. SG’nin müzik eğitimi alanındaki etkilerinin daha kapsamlı incelenmesi için daha geniş örneklem gruplarıyla, farklı ülkelerde ve çeşitli araştırma yöntemleriyle desteklenen çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 45 Sayı: 1 |