Bu araştırmada sorgulama topluluğu modelinin bilişsel buradalık alt boyutu, bilişsel buradalık ölçeği şeklinde bağımsız bir yapı olarak incelenmiş ve farklı demografik değişkenlerle ilişkisi araştırılmıştır. Çalışma grubu, bir kamu kurumunun dört farklı bölgesinde görev yapan 825 çalışandan oluşmaktadır. Ölçeğin psikometrik özelliklerini test etmek amacıyla yapı geçerliğini güçlendiren iki aşamalı faktör analitik yaklaşım benimsenmiş ve örneklem açımayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi için rassal olarak iki gruba ayrılmıştır. Veriler, sorgulama topluluğu ölçeğinin bilişsel buradalık alt boyutu kullanılarak toplanmış ve demografik bilgiler kurumsal kaynak yönetim sisteminden elde edilmiştir Yapılan analizler sonucunda ölçeğin tek faktörlü yapısı doğrulanmış ve toplam varyansın %74.399'unu açıkladığı belirlenmiştir. Ölçek yüksek düzeyde güvenirlik (.969) göstermiş ve doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, yapının mükemmel uyum değerlerine sahip olduğunu ortaya koymuştur. Araştırma örnekleminden elde edilen bulgulara göre bilişsel buradalık düzeyinin cinsiyet, yaş, görev yeri ve ünvan gibi demografik değişkenlerden bağımsız olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, çevrim içi öğrenme ortamlarının tasarımı ve değerlendirilmesinde bilişsel buradalığın bağımsız bir yapı olarak ele alınmasının önemini vurgulamaktadır. Bulgular, daha önce literatürde çoğunlukla üniversite öğrencileri ile uygulanan sorgulama topluluğu ölçeğinin bilişsel buradalık alt boyutunun bu çalışmada genç ve yetişkin çalışanların hizmet içi eğitimlerinde de çevrim içi öğrenme ortamlarında öğrenenlerin eleştirel düşünme, anlam oluşturma ve sorgulama süreçlerini ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak işlev gördüğünü göstermektedir.
bilişsel buradalık sorgulama topluluğu modeli çevrimiçi öğrenme
In this study, the cognitive presence dimension of the community of inquiry model was examined as an independent construct in the form of the cognitive presence scale, and its relationship with various demographic variables was investigated. The study group consists of 825 employees working in four different regions of a public institution. To test the psychometric properties of the scale, a two-stage factor analytic approach that strengthens construct validity was adopted, and the sample was randomly divided into two groups for exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis.The data were collected using the cognitive presence subdimension of the community of inquiry scale, and demographic information was obtained from the institution's enterprise resource planning (ERP) system. The analyses confirmed the single-factor structure of the scale and determined that it explained 74.399% of the total variance. The scale demonstrated high reliability (.969), and confirmatory factor analysis results revealed that the structure had excellent fit indices. According to the findings obtained from the research sample, cognitive presence levels were found to be independent of demographic variables such as gender, age, work location, and job title. These results emphasize the importance of treating cognitive presence as an independent construct in the design and evaluation of online learning environments. The findings indicate that the Turkish version of the cognitive presence scale, which was previously mostly applied to university students in the literature, functions as a valid and reliable measurement tool in this study for measuring critical thinking, meaning-making, and inquiry processes of adult learners in online learning environments during in-service training.
cognitive presence community of inquiry model online learning
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Test, Ölçme ve Psikometri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 7 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: Erken Görünüm (Early Apperance) |
ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.