Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ergenlerin İletişim Becerilerinin ve Öfke İfade Tarzlarının Değerlendirilmesi

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 35, 34 - 53, 28.04.2025
https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1462177

Öz

Amaç: Fiziksel, ruhsal, sosyal, bilişsel ve davranışsal gelişim noktasında son derece kritik bir evre olan ergenlik döneminde bireyin yaşantısında önemli değişimler meydana gelmektedir. Bu dönemde iletişim becerileri gelişmekte, ergenlik dönemine özgü sosyal koşullar öfke duygusuna yönelik hassasiyet gelişmesine yol açabilmektedir. Bu çalışma ergenlerin iletişim becerileri, sürekli öfke ve öfke ifade tarzı arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmada nicel araştırma tasarımından yararlanılmış olup araştırmanın örneklemini bir lisede öğrenim görmekte olan 136 ergen oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak sosyodemografik bilgi formu, İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği ve Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarz Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma ergenlerin iletişim becerilerinin öfke ifade tarzlarına etkisine dair önemli bulgular barındırmaktadır. Çalışmada ergenlerin iletişim becerileri ve öfke ifade tarzları ile not ortalamaları arasında ilişki olduğu ortaya konmuştur. Kalınan yer ve kendine ait odası olma durumuna göre duygusal iletişim becerileri arasında anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur. Not ortalaması ile zihinsel, davranışsal iletişim becerileri alt boyutları ve iletişim becerileri toplam puanı arasında pozitif yönlü, not ortalaması ile öfke içe vurumu ve öfke dışa vurumu alt boyutları arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. İletişim becerileri toplam puanı ile öfke dışa vurumu arasında negatif yönlü, iletişim becerileri toplam puanı ile öfke kontrolü arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.
Öneriler: Araştırma bulguları etkili ve kanıta dayalı okul sosyal hizmeti uygulamalarının gerekliliğini ortaya koymaktadır. Ayrıca okul ruh sağlığı hizmetleri kapsamında ergenlerin iletişim becerilerini artırmaya yönelik çalışmalar yapılmalıdır.

Kaynakça

  • Albayrak, B. ve Kutlu, Y. (2009). Ergenlerde öfke ifade tarzı ve ilişkili faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(3), 57-69.
  • Anjanappa, S., Govindan, R., Munivenkatappa, M. ve Bhaskarapillai, B. (2023). Effectiveness of anger management program on anger level, problem-solving skills, communication skills, and adjustment among school-going adolescents. Journal of Education and Health Promotion, 12(1), Article 90. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_1216_22
  • Armstead, C. A. ve Clark, R. (2002). Assessment of self-reported anger expression in pre- and early-adolescent African Americans: psychometric considerations. Journal of adolescence, 25(4), 365–371. https://doi.org/10.1006/jado.2002.0481
  • Aslan, E. ve Sevinçler Togan, S. (2009). Duygu yönetimine bir hizmet: Ergen Öfke Değerlendirme Ölçeği Türkçe versiyonu (Adolescent Anger Rating Scale - AARS). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 369-400.
  • Atış, Y. (2019). Ergenlerde sürekli öfke ve öfke ifade tarzları ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Berkowitz, L. ve Harmon-Jones, E. (2004). Toward an understanding of the determinants of anger. Emotion (Washington, D.C.), 4(2), 107–130. https://doi.org/10.1037/1528-3542.4.2.107
  • Boman, P. (2003). Gender differences in school anger. International Education, 4(2), 71-77.
  • Bozzola, E., Spina, G., Agostiniani, R., Barni, S., Russo, R., Scarpato, E., Di Mauro, A., Di Stefano, A. V., Caruso, C., Corsello, G. ve Staiano, A. (2022). The Use of social media in children and adolescents:Scoping review on the potential risks. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(16), 9960. https://doi.org/10.3390/ijerph19169960
  • Campano, J. ve Munakata, T. (2004). Anger and aggression among Filipino students. Adolescence, 39(156), 757-764.
  • Ceyhan, A. A. (2006). An investigation of adjustment levels of Turkish university students with respect to perceived communication skill levels. Social Behavior and Personality: An International Journal, 34(4), 367–380. https://doi.org/10.2224/sbp.2006.34.4.367
  • Christie, D. ve Viner, R. (2005). Adolescent development. BMJ (Clinical research ed.), 330(7486), 301–304. https://doi.org/10.1136/bmj.330.7486.301
  • Collett, B. R., Chapman, K., Wallace, E. R., Kinter, S. L., Heike, C. L., Speltz, M. L. ve Werler, M. (2019). Speech, language, and communication skills of adolescents with craniofacial microsomia. American Journal of Speech-Language Pathology, 28(4), 1571–1581. https://doi.org/10.1044/2019_AJSLP-19-0089
  • Colletti, L. (2000). Effects Of An Anger Management Program In The Classrooms Of Emotıonally Disturbed Adolescents [Unpublished doctoral thesis]. Rutgers The State Unıversity Of New Jersey.
  • Cüceloğlu, D. (2019). İnsan insana. Remzi Kitabevi.
  • Dolgin, K. G. (2017). The Adolescent: Development, relationships and culture. Pearson.
  • Dökmen, Ü. (2016). İletişim çatışmaları ve empati. Remzi Kitabevi.
  • Duran, Ö. ve Eldeleklioğlu, J. (2005). Öfke kontrol programının 15 ve 18 yaş arası ergenler üzerindeki etkililiğinin araştırılması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 267-280.
  • Erişen, F. (2019). Ergenlerde öfke düzeyi ve öfke ifade tarzları ile duygusal zeka ve öz-duyarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Ersanlı, K. ve Balcı, S. (1998). Developing a communication skill inventory: Its validity and reliability. Turkish Psychological Counseling and Guidence Journal, 10(2), 7-12. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7212
  • Feraco, T. ve Meneghetti, C. (2023). Social, emotional, and behavioral skills: Age and gender differences at 12 to 19 years old. Journal of Intelligence, 11(6), 118. https://doi.org/10.3390/jintelligence11060118
  • Field, T., Diego, M. ve Sanders, C. (2001). Adolescent depression and risk factors. Adolescence, 36(143), 491-498.
  • Flanagan, R., Allen, K. ve Henry, D. J. (2010). The impact of anger management treatment and rational emotive behavior therapy in a public school setting on social skills, anger management, and depression. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 28(2), 87–99. https://doi.org/10.1007/s10942-009-0102-4
  • Gardiner, H. W. ve Gander, M. J. (2015). Çocuk ve ergen gelişimi. (A. Dönmez ve N. Çelen, Çev.). İmge Kitabevi.
  • Gönültaş, O. ve Atıcı, M. (2014). Ortaokul son sınıf öğrencilerinin öfke düzeyleri ve saldırganlık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 370-386.
  • Guthrie, J. W. ve Reed, R. J. (1991). Educational administration and policy: Effective leadership for American education. Prentice Hall.
  • Haider, S. I. ve Burfat, F. M. (2018). Improving self-esteem, assertiveness and communication skills of adolescents through life skills based education. Journal of Social Sciences and Humanities, 26(2), 157-175.
  • Hair, E., Garrett, S. B. ve Jager, J. (2002). Helping teens develop healthy social skills and relationships: What the research shows about navigating adolescence. Child Trends.
  • Hamidovic,, L. D. (2017). Emotional and behavioral problems in early adolescents and association with socio-demographic risk factors. European Psychiatry, 41(S1), S128–S128. https://doi.org/10doi:10.1.1016/j.eurpsy.2017.01.1941
  • Haskan Avcı, Ö. ve Yıldırım, İ. (2014). Ergenlerde şiddet eğilimi, yalnızlık ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 157-168.
  • Hatipoğlu, N. Ş. (2013). Adolesanlarda psikososyal gelişim . Turkiye Klinikleri Family Medicine - Special Topics, 4(1), 12-15.
  • Hollenhorst, P. S. (1998). What do we know about anger management programs in corrections. Federal Probation, 62(2), 52-64.
  • Jacobson, S. K. (2009). Communication skills for conservation professionals. Island Press.
  • Kanoğlu, E. (2008). Lise öğrencilerinin öfke düzeyleri ve öfke ifadelerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Haliç Üniversitesi.
  • Karababa, A. ve Dilmaç, B. (2015). Ergenlerde insani değerlerin sürekli öfke ve öfke ifade biçimlerini yordamadaki rolü. İlköğretim Online, 14(3), 1149-1158. http://dx.doi.org/10.17051/io.2015.85927
  • Karademir, T. ve Türkçapar, Ü. (2016). The study of communication skills in adolescent students according to sport activities and some variables. International Peer-Reviewed Journal of Humanities and Academic Science, 18, 25–45. https://doi.org/10.17368/UHBAB.20161824266
  • Karkhanis, D.G. ve Winsler, A. (2016). Temperament, gender, and cultural differences in maternal emotion socialization of anxiety, somatization, and anger. Psychological Studies, 61(3), 137–158. https://doi.org/10.1007/s12646-016-0360-z
  • Keçialan, R. ve Ocakçı, A. F. (2018). Ergenlerle yapılan sosyal beceri eğitiminin iletişim ve öfke kontrolüne etkisi. Medical Sciences, 13(3), 58-65.
  • Keleşoğlu, F., Aksakal Kuc, H. ve Atasayar, M. (2019). Predictor relationships between the anger level, anger styles and social sharing. Turkish Journal of Applied Social Work, 2(2), 154-173.
  • Kerr, M. A. ve Schneider, B. H. (2008). Anger expression in children and adolescents: a review of the empirical literature. Clinical Psychology Review, 28(4), 559–577. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2007.08.001
  • Kidwell, K. M., Van Dyk, T. R., Guenther, K. D. ve Nelson, T. D. (2016). Anger and children’s health: Differentiating role of inward versus outward expressed anger on sleep, medical service utilization, and mental health. Children’s Health Care, 45(3), 342–358. https://doi.org/10.1080/02739615.2015.1038680
  • Kilag, O. K. T., Yamson, J. B., Bocao, M. T., Cordova Jr, N. A. ve Sasan, J. M. (2023). Anger and stress management techniques for successful educational leadership. International Journal of Scientific Multidisciplinary Research, 1(9), 1103-1118. https://doi.org/10.55927/ijsmr.v1i9.3578
  • Koç, M. (2004). Gelişim psikolojisi açısından ergenlik dönemi ve genel özellikleri. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 231-256.
  • Korkut, F. (1996). İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeği’nin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), 18-23.
  • Krysik, J. L. (2010). Research for effective social work practice. Routledge.
  • Kulaksızoğlu, A. (2015). Ergenlik psikolojisi. Remzi Kitabevi.
  • Luhn, R. (2004). Managing anger. Alfa Basım yayım Dağıtım.
  • Lutwak, N., Panish, J., Ferrari, J. R. ve Razzino, B. (2001). Shame and guilt and their relationship to positive expectations and anger expressiveness. Adolescence, 36(144), 641-653.
  • MacKinnon-Lewis, C. ve Lofquist, A. (1996). Antecedents and consequences of boys' depression and aggression: Family and school linkages. Journal of Family Psychology, 10(4), 490–500. https://doi.org/10.1037/0893-3200.10.4.490
  • Mantzouranis, G., Baudat, S. ve Zimmermann, G. (2019). Assessing online and offline adolescent social skills: Development and validation of the real and electronic communication skills questionnaire. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 22(6), 404–411. https://doi.org/10.1089/cyber.2018.0655
  • Mao, P., Yang, X., Tan, M., Luo, A., Jiang, S., Guo, J., Su, J., Wiley, J., Xu, P. Ve Chen, J. L. (2022). The roles of parental absence, life skills and personality traits in mental health status among adolescents in rural China. Journal of Pediatric Nursing, 64, e15–e23. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2022.01.011
  • Marcell, A. (2007). Adolesence. R. Behrman, R. Kliegman ve H. Jenson (Ed.), Nelson’s textbook of pediatrics (s. 60-65) içinde. Saunders Elsevier.
  • McKay, M., Davis, M. ve Fanning, P. (2018). Messages: The communication skills book. New Harbinger Publications.
  • Musante, L. ve Treiber, F. A. (2000). The relationship between anger-coping styles and lifestyle behaviors in teenagers. The Journal of adolescent health : Official publication of the Society for Adolescent Medicine, 27(1), 63–68. https://doi.org/10.1016/s1054-139x(99)00098-1
  • Nickerson, K. (2003). Anger in adolescents: The effectiveness of a brief cognitive behavioral anger management training program for reducing attitudinal and behavioral expressions of anger [Yayımlanmamış doktora tezi]. Capella University.
  • O'Keeffe, G. S., Clarke-Pearson, K. ve Council on Communications and Media (2011). The impact of social media on children, adolescents, and families. Pediatrics, 127(4), 800–804. https://doi.org/10.1542/peds.2011-0054
  • Olmuş, G. (2001). Ergenlerin aile içi psikolojik örüntülere göre sürekli öfke ve öfke ifade tarzlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Özer, A. K. (1994). Sürekli Öfke ( Sl- Ofke) ve İfade Tarzı ( Öfke-Tarz) ölçekleri ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 9(31), 26-35.
  • Özer, A. K. (2015). İletişimsizlik becerisi. Galata.
  • Öztaban, Ş. ve Adana, F. (2015). Lise öğrencisi erkek ergenlerde problem çözme eğitiminin; problem çözme becerisi, kişilerarası ilişki tarzı ve öfke kontrolü üzerine etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 17(1), 21-36. https://doi.org/10.69487/hemarge.695884
  • Özyurt, G., Tuncel, T., Eliaçık, K., Şenol, H. D., Öztürk, Y. ve Özdoğru, E. E. (2020). Adolescents with asthma reported more peer victimization, more anger repression, and less anger expression. Journal of Asthma, 58(10), 1307–1313. https://doi.org/10.1080/02770903.2020.1782428
  • Partlak Günüşen, N. (2016). Öfke, saldırganlık ve psikiyatri hemşireliği. Turkiye Klinikleri ournal of Psychiatric Nursing-Special Topics, 2(2), 36-43.
  • Purvis, C., McNeill, B. ve Sutherland, D. (2014). Language, communication, and literacy skills of adolescents with behavioral difficulties in mainstream education. Speech, Language and Hearing, 17(4), 225–236. https://doi.org/10.1179/2050572814Y.0000000044
  • Puskar, K., Ren, D., Bernardo, L. M., Haley, T. ve Stark, K. H. (2008). Anger correlated with psychosocial variables in rural youth. Issues in comprehensive pediatric nursing, 31(2), 71–87. https://doi.org/10.1080/01460860802023513
  • Robins, S. ve Novaco, R. W. (1999). Systems conceptualization and treatment of anger. Journal of clinical psychology, 55(3), 325–337. https://doi.org/10.1002/(sici)1097-4679(199903)55:3<325::aid-jclp5>3.0.co;2-o
  • Sagone, E., De Caroli, M. E., Falanga, R. ve Indiana, M. L. (2020). Resilience and perceived self-efficacy in life skills from early to late adolescence. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 882–890. https://doi.org/10.1080/02673843.2020.1771599
  • Silver, M., Field, T., Sanders, C. ve Diego, M. (2000). Angry adoslescents who worry about becoming violent. Adoloscence, 35(140), 663-669.
  • Siyez, D. M. ve Tan Tuna, D. (2014). Lise öğrencilerinin öfke kontrolü ve iletişim becerilerinde çözüm odaklı psiko-eğitim programının etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(41), 11-22. https://doi.org/10.17066/pdrd.57097
  • Smith, M. M. (2009). The dual challenges of aided communication and adolescence. Augmentative and Alternative Communication, 21(1), 67-79. https://doi.org/10.1080/10428190400006625
  • Soykan, Ç. (2003). Öfke ve öfke yönetimi. Kriz Dergisi, 11(2), 19-27. https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000192
  • Spencer, S., Clegg, J., Stackhouse, J. ve Rush, R. (2017). Contribution of spoken language and socio-economic background to adolescents’ educational achievement at age 16 years. International Journal of Language & Communication Disorders, 52(2), 184-196. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12264
  • Spielberger, C. D. (2010). State-Trait Anger Expression Inventory. B. Weiner & W. E. Craighead (Ed.), The Corsini encyclopedia of psychology içinde. https://doi.org/10.1002/9780470479216.corpsy0942
  • Spielberger, C. D., Jacobs, G., Russell, S. ve Crane, R. S. (1983). Assessment of anger: The State-Trait Anger Scale. J. N. Butcher ve C. D. Spielberger (Ed.), Advances in Personality Assessment (s. 161-189) içinde. Routledge.
  • Spielberger, C. D., Krasner, S. S. ve Solomon, E. P. (1988). The Experience, Expression, and Control of Anger. M. P. Janisse (Ed.), Individual differences, stress, and health psychology (s. 89-108) içinde. Contributions to Psychology and Medicine Series. Springer.
  • Starner, T. M. ve Peters, R. M. (2004). Anger expression and blood pressure in adolescents. The Journal of school nursing : the official publication of the National Association of School Nurses, 20(6), 335–342. https://doi.org/10.1177/10598405040200060801
  • Şahin, Ş. ve Özçelik, Ç. Ç. (2016). Ergenlik dönemi ve sosyalleşme. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 5(1), 42-49.
  • Tambağ, H. (2004). Aileleri ile birlikte ve yetiştirme yurtlarında yaşayan adölesanların öfke ifade etme biçimleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • UNESCO. (2014). Puberty education & Menstrual hygiene management. 4 Nisan 2020 tarihinde https://unesdoc.unesco.org/in/documentViewer.xhtml?v=2.1.196&id=p::usmarcdef_0000226792&file=/in/rest/annotationSVC/DownloadWatermarkedAttachment/attach_import_18c091fe-fdee-4cc7-8746- adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Üstüner, F. (2015). Yetişkinliğe bir adım kala. A. F. Ocakcı (Ed.), Ergen sağlığı (s. 255-275) içinde. Göktuğ Basım ve Dağıtım.
  • Valizadeh, S., Davaji, R. B. ve Nikamal, M. (2010). The effectiveness of anger management skills training on reduction of aggression in adolescents. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1195-1199. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.260
  • Valkenburg, P. M. ve Peter, J. (2007). Preadolescents' and adolescents' online communication and their closeness to friends. Developmental psychology, 43(2), 267–277. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.2.267
  • Valkenburg, P. M. ve Peter, J. (2011). Online communication among adolescents: An integrated model of its attraction, opportunities, and risks. The Journal of adolescent health : official publication of the Society for Adolescent Medicine, 48(2), 121–127. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2010.08.020
  • WHO ve BZgA. (2010). Standards for sexuality education in Europe. A framework for policy makers, educational and health authorities and specialists. 08.05.2020 tarihinde http://www.bzga-whocc.de/?uid=072bde22237db64297daf76b7cb998f0&id=Seite4486 adresinden alındı.
  • Wittmann, M., Arce, E. ve Santisteban, C. (2008). How impulsiveness, trait anger, and extracurricular activities might affect aggression in school children. Personality and Individual Differences, 45(7), 618–623. https://doi.org/10.1016/j.paid.2008.07.001
  • Yalom, I. D. ve Steiner, H. (2008). Ergen terapisi. Prestij Yayınları.
  • Zıllıoğlu, M. (2007). İletişim nedir?. Cem Yayınevi.

Evaluation of Adolescents' Communication Skills and Anger Expression Styles

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 35, 34 - 53, 28.04.2025
https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1462177

Öz

Objective: During adolescence, which is a critical period in terms of physical, psychological, social, cognitive and behavioral development, important changes take place in an individual's life. In this period, communication skills develop and the social conditions specific to adolescence can lead to the development of sensitivity to anger. This study aims to examine the relationship between adolescents' communication skills, trait anger and anger expression style.
Materials and Method: The study used a quantitative research design and the sample consisted of 136 adolescents attending a high school. A socio-demographic information form, the Communication Skills Assessment Scale and the Trait Anger and Anger Expression Scale were used as data collection tools.
Findings: The study provides important findings on the effect of adolescents' communication skills on their anger expression styles. The study revealed that there is a correlation between adolescents' communication skills and anger expression styles and their grade point averages. It was found that there is a significant difference between emotional communication skills depending on the place of residence and having a room of one's own. There is a significant positive correlation between GPA and the sub-dimensions of mental and behavioral communication skills and communication skills total score, and a significant negative relationship between GPA and the sub-dimensions of anger internalization and anger expression. There is a significant negative correlation between the total score of communication skills and anger expression, and a significant positive correlation between the total score of communication skills and anger control.
Recommendations: Research findings revealed the necessity of effective and evidence-based school social work practices. In addition, studies should be conducted to improve adolescents' communication skills within the scope of school mental health services.

Kaynakça

  • Albayrak, B. ve Kutlu, Y. (2009). Ergenlerde öfke ifade tarzı ve ilişkili faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(3), 57-69.
  • Anjanappa, S., Govindan, R., Munivenkatappa, M. ve Bhaskarapillai, B. (2023). Effectiveness of anger management program on anger level, problem-solving skills, communication skills, and adjustment among school-going adolescents. Journal of Education and Health Promotion, 12(1), Article 90. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_1216_22
  • Armstead, C. A. ve Clark, R. (2002). Assessment of self-reported anger expression in pre- and early-adolescent African Americans: psychometric considerations. Journal of adolescence, 25(4), 365–371. https://doi.org/10.1006/jado.2002.0481
  • Aslan, E. ve Sevinçler Togan, S. (2009). Duygu yönetimine bir hizmet: Ergen Öfke Değerlendirme Ölçeği Türkçe versiyonu (Adolescent Anger Rating Scale - AARS). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 369-400.
  • Atış, Y. (2019). Ergenlerde sürekli öfke ve öfke ifade tarzları ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Berkowitz, L. ve Harmon-Jones, E. (2004). Toward an understanding of the determinants of anger. Emotion (Washington, D.C.), 4(2), 107–130. https://doi.org/10.1037/1528-3542.4.2.107
  • Boman, P. (2003). Gender differences in school anger. International Education, 4(2), 71-77.
  • Bozzola, E., Spina, G., Agostiniani, R., Barni, S., Russo, R., Scarpato, E., Di Mauro, A., Di Stefano, A. V., Caruso, C., Corsello, G. ve Staiano, A. (2022). The Use of social media in children and adolescents:Scoping review on the potential risks. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(16), 9960. https://doi.org/10.3390/ijerph19169960
  • Campano, J. ve Munakata, T. (2004). Anger and aggression among Filipino students. Adolescence, 39(156), 757-764.
  • Ceyhan, A. A. (2006). An investigation of adjustment levels of Turkish university students with respect to perceived communication skill levels. Social Behavior and Personality: An International Journal, 34(4), 367–380. https://doi.org/10.2224/sbp.2006.34.4.367
  • Christie, D. ve Viner, R. (2005). Adolescent development. BMJ (Clinical research ed.), 330(7486), 301–304. https://doi.org/10.1136/bmj.330.7486.301
  • Collett, B. R., Chapman, K., Wallace, E. R., Kinter, S. L., Heike, C. L., Speltz, M. L. ve Werler, M. (2019). Speech, language, and communication skills of adolescents with craniofacial microsomia. American Journal of Speech-Language Pathology, 28(4), 1571–1581. https://doi.org/10.1044/2019_AJSLP-19-0089
  • Colletti, L. (2000). Effects Of An Anger Management Program In The Classrooms Of Emotıonally Disturbed Adolescents [Unpublished doctoral thesis]. Rutgers The State Unıversity Of New Jersey.
  • Cüceloğlu, D. (2019). İnsan insana. Remzi Kitabevi.
  • Dolgin, K. G. (2017). The Adolescent: Development, relationships and culture. Pearson.
  • Dökmen, Ü. (2016). İletişim çatışmaları ve empati. Remzi Kitabevi.
  • Duran, Ö. ve Eldeleklioğlu, J. (2005). Öfke kontrol programının 15 ve 18 yaş arası ergenler üzerindeki etkililiğinin araştırılması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 267-280.
  • Erişen, F. (2019). Ergenlerde öfke düzeyi ve öfke ifade tarzları ile duygusal zeka ve öz-duyarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Ersanlı, K. ve Balcı, S. (1998). Developing a communication skill inventory: Its validity and reliability. Turkish Psychological Counseling and Guidence Journal, 10(2), 7-12. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7212
  • Feraco, T. ve Meneghetti, C. (2023). Social, emotional, and behavioral skills: Age and gender differences at 12 to 19 years old. Journal of Intelligence, 11(6), 118. https://doi.org/10.3390/jintelligence11060118
  • Field, T., Diego, M. ve Sanders, C. (2001). Adolescent depression and risk factors. Adolescence, 36(143), 491-498.
  • Flanagan, R., Allen, K. ve Henry, D. J. (2010). The impact of anger management treatment and rational emotive behavior therapy in a public school setting on social skills, anger management, and depression. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 28(2), 87–99. https://doi.org/10.1007/s10942-009-0102-4
  • Gardiner, H. W. ve Gander, M. J. (2015). Çocuk ve ergen gelişimi. (A. Dönmez ve N. Çelen, Çev.). İmge Kitabevi.
  • Gönültaş, O. ve Atıcı, M. (2014). Ortaokul son sınıf öğrencilerinin öfke düzeyleri ve saldırganlık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 370-386.
  • Guthrie, J. W. ve Reed, R. J. (1991). Educational administration and policy: Effective leadership for American education. Prentice Hall.
  • Haider, S. I. ve Burfat, F. M. (2018). Improving self-esteem, assertiveness and communication skills of adolescents through life skills based education. Journal of Social Sciences and Humanities, 26(2), 157-175.
  • Hair, E., Garrett, S. B. ve Jager, J. (2002). Helping teens develop healthy social skills and relationships: What the research shows about navigating adolescence. Child Trends.
  • Hamidovic,, L. D. (2017). Emotional and behavioral problems in early adolescents and association with socio-demographic risk factors. European Psychiatry, 41(S1), S128–S128. https://doi.org/10doi:10.1.1016/j.eurpsy.2017.01.1941
  • Haskan Avcı, Ö. ve Yıldırım, İ. (2014). Ergenlerde şiddet eğilimi, yalnızlık ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 157-168.
  • Hatipoğlu, N. Ş. (2013). Adolesanlarda psikososyal gelişim . Turkiye Klinikleri Family Medicine - Special Topics, 4(1), 12-15.
  • Hollenhorst, P. S. (1998). What do we know about anger management programs in corrections. Federal Probation, 62(2), 52-64.
  • Jacobson, S. K. (2009). Communication skills for conservation professionals. Island Press.
  • Kanoğlu, E. (2008). Lise öğrencilerinin öfke düzeyleri ve öfke ifadelerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Haliç Üniversitesi.
  • Karababa, A. ve Dilmaç, B. (2015). Ergenlerde insani değerlerin sürekli öfke ve öfke ifade biçimlerini yordamadaki rolü. İlköğretim Online, 14(3), 1149-1158. http://dx.doi.org/10.17051/io.2015.85927
  • Karademir, T. ve Türkçapar, Ü. (2016). The study of communication skills in adolescent students according to sport activities and some variables. International Peer-Reviewed Journal of Humanities and Academic Science, 18, 25–45. https://doi.org/10.17368/UHBAB.20161824266
  • Karkhanis, D.G. ve Winsler, A. (2016). Temperament, gender, and cultural differences in maternal emotion socialization of anxiety, somatization, and anger. Psychological Studies, 61(3), 137–158. https://doi.org/10.1007/s12646-016-0360-z
  • Keçialan, R. ve Ocakçı, A. F. (2018). Ergenlerle yapılan sosyal beceri eğitiminin iletişim ve öfke kontrolüne etkisi. Medical Sciences, 13(3), 58-65.
  • Keleşoğlu, F., Aksakal Kuc, H. ve Atasayar, M. (2019). Predictor relationships between the anger level, anger styles and social sharing. Turkish Journal of Applied Social Work, 2(2), 154-173.
  • Kerr, M. A. ve Schneider, B. H. (2008). Anger expression in children and adolescents: a review of the empirical literature. Clinical Psychology Review, 28(4), 559–577. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2007.08.001
  • Kidwell, K. M., Van Dyk, T. R., Guenther, K. D. ve Nelson, T. D. (2016). Anger and children’s health: Differentiating role of inward versus outward expressed anger on sleep, medical service utilization, and mental health. Children’s Health Care, 45(3), 342–358. https://doi.org/10.1080/02739615.2015.1038680
  • Kilag, O. K. T., Yamson, J. B., Bocao, M. T., Cordova Jr, N. A. ve Sasan, J. M. (2023). Anger and stress management techniques for successful educational leadership. International Journal of Scientific Multidisciplinary Research, 1(9), 1103-1118. https://doi.org/10.55927/ijsmr.v1i9.3578
  • Koç, M. (2004). Gelişim psikolojisi açısından ergenlik dönemi ve genel özellikleri. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 231-256.
  • Korkut, F. (1996). İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeği’nin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), 18-23.
  • Krysik, J. L. (2010). Research for effective social work practice. Routledge.
  • Kulaksızoğlu, A. (2015). Ergenlik psikolojisi. Remzi Kitabevi.
  • Luhn, R. (2004). Managing anger. Alfa Basım yayım Dağıtım.
  • Lutwak, N., Panish, J., Ferrari, J. R. ve Razzino, B. (2001). Shame and guilt and their relationship to positive expectations and anger expressiveness. Adolescence, 36(144), 641-653.
  • MacKinnon-Lewis, C. ve Lofquist, A. (1996). Antecedents and consequences of boys' depression and aggression: Family and school linkages. Journal of Family Psychology, 10(4), 490–500. https://doi.org/10.1037/0893-3200.10.4.490
  • Mantzouranis, G., Baudat, S. ve Zimmermann, G. (2019). Assessing online and offline adolescent social skills: Development and validation of the real and electronic communication skills questionnaire. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 22(6), 404–411. https://doi.org/10.1089/cyber.2018.0655
  • Mao, P., Yang, X., Tan, M., Luo, A., Jiang, S., Guo, J., Su, J., Wiley, J., Xu, P. Ve Chen, J. L. (2022). The roles of parental absence, life skills and personality traits in mental health status among adolescents in rural China. Journal of Pediatric Nursing, 64, e15–e23. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2022.01.011
  • Marcell, A. (2007). Adolesence. R. Behrman, R. Kliegman ve H. Jenson (Ed.), Nelson’s textbook of pediatrics (s. 60-65) içinde. Saunders Elsevier.
  • McKay, M., Davis, M. ve Fanning, P. (2018). Messages: The communication skills book. New Harbinger Publications.
  • Musante, L. ve Treiber, F. A. (2000). The relationship between anger-coping styles and lifestyle behaviors in teenagers. The Journal of adolescent health : Official publication of the Society for Adolescent Medicine, 27(1), 63–68. https://doi.org/10.1016/s1054-139x(99)00098-1
  • Nickerson, K. (2003). Anger in adolescents: The effectiveness of a brief cognitive behavioral anger management training program for reducing attitudinal and behavioral expressions of anger [Yayımlanmamış doktora tezi]. Capella University.
  • O'Keeffe, G. S., Clarke-Pearson, K. ve Council on Communications and Media (2011). The impact of social media on children, adolescents, and families. Pediatrics, 127(4), 800–804. https://doi.org/10.1542/peds.2011-0054
  • Olmuş, G. (2001). Ergenlerin aile içi psikolojik örüntülere göre sürekli öfke ve öfke ifade tarzlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Özer, A. K. (1994). Sürekli Öfke ( Sl- Ofke) ve İfade Tarzı ( Öfke-Tarz) ölçekleri ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 9(31), 26-35.
  • Özer, A. K. (2015). İletişimsizlik becerisi. Galata.
  • Öztaban, Ş. ve Adana, F. (2015). Lise öğrencisi erkek ergenlerde problem çözme eğitiminin; problem çözme becerisi, kişilerarası ilişki tarzı ve öfke kontrolü üzerine etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 17(1), 21-36. https://doi.org/10.69487/hemarge.695884
  • Özyurt, G., Tuncel, T., Eliaçık, K., Şenol, H. D., Öztürk, Y. ve Özdoğru, E. E. (2020). Adolescents with asthma reported more peer victimization, more anger repression, and less anger expression. Journal of Asthma, 58(10), 1307–1313. https://doi.org/10.1080/02770903.2020.1782428
  • Partlak Günüşen, N. (2016). Öfke, saldırganlık ve psikiyatri hemşireliği. Turkiye Klinikleri ournal of Psychiatric Nursing-Special Topics, 2(2), 36-43.
  • Purvis, C., McNeill, B. ve Sutherland, D. (2014). Language, communication, and literacy skills of adolescents with behavioral difficulties in mainstream education. Speech, Language and Hearing, 17(4), 225–236. https://doi.org/10.1179/2050572814Y.0000000044
  • Puskar, K., Ren, D., Bernardo, L. M., Haley, T. ve Stark, K. H. (2008). Anger correlated with psychosocial variables in rural youth. Issues in comprehensive pediatric nursing, 31(2), 71–87. https://doi.org/10.1080/01460860802023513
  • Robins, S. ve Novaco, R. W. (1999). Systems conceptualization and treatment of anger. Journal of clinical psychology, 55(3), 325–337. https://doi.org/10.1002/(sici)1097-4679(199903)55:3<325::aid-jclp5>3.0.co;2-o
  • Sagone, E., De Caroli, M. E., Falanga, R. ve Indiana, M. L. (2020). Resilience and perceived self-efficacy in life skills from early to late adolescence. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 882–890. https://doi.org/10.1080/02673843.2020.1771599
  • Silver, M., Field, T., Sanders, C. ve Diego, M. (2000). Angry adoslescents who worry about becoming violent. Adoloscence, 35(140), 663-669.
  • Siyez, D. M. ve Tan Tuna, D. (2014). Lise öğrencilerinin öfke kontrolü ve iletişim becerilerinde çözüm odaklı psiko-eğitim programının etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(41), 11-22. https://doi.org/10.17066/pdrd.57097
  • Smith, M. M. (2009). The dual challenges of aided communication and adolescence. Augmentative and Alternative Communication, 21(1), 67-79. https://doi.org/10.1080/10428190400006625
  • Soykan, Ç. (2003). Öfke ve öfke yönetimi. Kriz Dergisi, 11(2), 19-27. https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000192
  • Spencer, S., Clegg, J., Stackhouse, J. ve Rush, R. (2017). Contribution of spoken language and socio-economic background to adolescents’ educational achievement at age 16 years. International Journal of Language & Communication Disorders, 52(2), 184-196. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12264
  • Spielberger, C. D. (2010). State-Trait Anger Expression Inventory. B. Weiner & W. E. Craighead (Ed.), The Corsini encyclopedia of psychology içinde. https://doi.org/10.1002/9780470479216.corpsy0942
  • Spielberger, C. D., Jacobs, G., Russell, S. ve Crane, R. S. (1983). Assessment of anger: The State-Trait Anger Scale. J. N. Butcher ve C. D. Spielberger (Ed.), Advances in Personality Assessment (s. 161-189) içinde. Routledge.
  • Spielberger, C. D., Krasner, S. S. ve Solomon, E. P. (1988). The Experience, Expression, and Control of Anger. M. P. Janisse (Ed.), Individual differences, stress, and health psychology (s. 89-108) içinde. Contributions to Psychology and Medicine Series. Springer.
  • Starner, T. M. ve Peters, R. M. (2004). Anger expression and blood pressure in adolescents. The Journal of school nursing : the official publication of the National Association of School Nurses, 20(6), 335–342. https://doi.org/10.1177/10598405040200060801
  • Şahin, Ş. ve Özçelik, Ç. Ç. (2016). Ergenlik dönemi ve sosyalleşme. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 5(1), 42-49.
  • Tambağ, H. (2004). Aileleri ile birlikte ve yetiştirme yurtlarında yaşayan adölesanların öfke ifade etme biçimleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • UNESCO. (2014). Puberty education & Menstrual hygiene management. 4 Nisan 2020 tarihinde https://unesdoc.unesco.org/in/documentViewer.xhtml?v=2.1.196&id=p::usmarcdef_0000226792&file=/in/rest/annotationSVC/DownloadWatermarkedAttachment/attach_import_18c091fe-fdee-4cc7-8746- adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Üstüner, F. (2015). Yetişkinliğe bir adım kala. A. F. Ocakcı (Ed.), Ergen sağlığı (s. 255-275) içinde. Göktuğ Basım ve Dağıtım.
  • Valizadeh, S., Davaji, R. B. ve Nikamal, M. (2010). The effectiveness of anger management skills training on reduction of aggression in adolescents. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1195-1199. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.260
  • Valkenburg, P. M. ve Peter, J. (2007). Preadolescents' and adolescents' online communication and their closeness to friends. Developmental psychology, 43(2), 267–277. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.2.267
  • Valkenburg, P. M. ve Peter, J. (2011). Online communication among adolescents: An integrated model of its attraction, opportunities, and risks. The Journal of adolescent health : official publication of the Society for Adolescent Medicine, 48(2), 121–127. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2010.08.020
  • WHO ve BZgA. (2010). Standards for sexuality education in Europe. A framework for policy makers, educational and health authorities and specialists. 08.05.2020 tarihinde http://www.bzga-whocc.de/?uid=072bde22237db64297daf76b7cb998f0&id=Seite4486 adresinden alındı.
  • Wittmann, M., Arce, E. ve Santisteban, C. (2008). How impulsiveness, trait anger, and extracurricular activities might affect aggression in school children. Personality and Individual Differences, 45(7), 618–623. https://doi.org/10.1016/j.paid.2008.07.001
  • Yalom, I. D. ve Steiner, H. (2008). Ergen terapisi. Prestij Yayınları.
  • Zıllıoğlu, M. (2007). İletişim nedir?. Cem Yayınevi.
Toplam 85 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Sosyal Hizmet Uygulaması, Sosyal Gelişim, Gelişim Psikolojisi (Diğer), İletişim Psikolojisi, Sosyal ve Kişilik Psikolojisi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cihangir Karakaya 0000-0002-1104-379X

Mehmet Başcıllar 0000-0002-0223-8050

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 31 Mart 2024
Kabul Tarihi 1 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Karakaya, C., & Başcıllar, M. (2025). Ergenlerin İletişim Becerilerinin ve Öfke İfade Tarzlarının Değerlendirilmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 13(35), 34-53. https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1462177

ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.