Ne Eğitimde Ne İstihdamda Olan Gençlerin (NEET) Yaşam Deneyimleri: Zorluklar Gereksinimler ve Beklentiler
Yıl 2025,
Cilt: 13 Sayı: 35, 54 - 73, 28.04.2025
Menekşe Şahin
,
Gökhan Boduroğlu
Öz
Bu çalışma, ne eğitimde ne istihdamda olan gençlerin (NEET) yaşam deneyimlerinde karşılaştıkları zorlukları, gereksinimlerini ve beklentilerini ele almaktadır. Çalışma, yaşları 15 ile 24 yaş arasında ve tamamı NEET statüsünde olan 17 gençle yapılan derinlemesine görüşmelere dayanarak, gençlerin deneyimlerini kendi anlatılarıyla yorumlamaktadır. Araştırma bulgularına göre NEET gençler; düşük ücretler, güvencesiz işler, uzun çalışma saatleri ve deneyim eksikliği gibi nedenlerle istihdamdan uzaklaşmaktadır. Gençlerin eğitimden uzaklaşmalarının temelin de ise ekonomik zorluklar ve eğitim sistemine olan güvensizlik gelmektedir. NEET gençler gelecek kaygısı, depresyon, huzursuzluk, özsaygıda azalma, sosyal çekilme ve sosyal izolasyon gibi ciddi psikososyal sağlık sorunlarıyla karşı karşıya kalmaktadır. Günlük yaşamlarında sosyal hayattan izole olan NEET gençler, işsizlik ve umutsuzluk nedeniyle devlete olan güvenlerini kaybetmekte; istihdam politikalarının ve sosyal desteklerin yetersizliğinden şikayet etmektedir. Bu çalışmanın ampirik temelli kavramsal sonuçlarına dayanarak sosyal açıdan hassas olan NEET gençlere yönelik genel ve müdahaleci yaklaşımın aşılması ve kişiselleştirilmiş bir yaklaşımın benimsenmesinin önemli olduğu düşünülmektedir.
Etik Beyan
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim.
Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu
bildiririm.
Kaynakça
- Ak, Y., Polat, K., Toktaş, D. ve Şahin-Söylemez, S. (2021). Türkiye’de eğitim, istihdam ve yetiştirmede olmayan gençler. L. Şahin, M. E. Kocakaya, ve O. Akgül (Ed.), Türkiye’de Eğitim, İstihdam ve Yetiştirmede Olmayan Gençler (ss. 1-124) içinde. İstanbul Üniversitesi Yayınevi. https://doi.org/10.26650/B/SS46.2021.014
- Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480. https://doi.org/10.1037//0003-066X.55.5.469
- Axelsson, L. ve Ejlertsson, G. (2002). Self-reported health, self-esteem and social support among young. International Journal of Social Welfare, 11(2), 111-119. https://doi.org/10.1111/1468-2397.00205
- Bäckman, O. ve Nilsson, A. (2016). Long-Term consequences of being not in employment, education or training as a young adult. Stability and change in three Swedish birth cohorts. European Societies, 18(2), 136-157. https://doi.org/10.1080/14616696.2016.1153699
- Baggio, S., Iglesias , K., Deline, S., Studer, J., Henchoz , Y., Mohler-Kuo M, M. ve Gmel, G. (2015). Not in education, employment or training status among young Swiss men. Longitudinal associations with mental health and substance use. Journal of Adolescent Health, 56(2), 238-243. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.09.006
- Benjet, C., Hernández-Montoya, D., Borges, G., Méndez, E., Medina-Mora, M., ve Aguilar-Gaxiola, S. (2012). Youth who neither study nor work: Mental health, education and employment. Salud Pública de Méxicoi, 54(4), 410-417.
- Coles, B., Hutton, S., Bradshaw, J., Craig, G., Godfrey, C. ve Johnson, J. (2002). Literature review of the costs of being "Not in Education, Employment or Training" at age 16-18. Department for Education and Skills Research Report. Research Report RR347. https://www.york.ac.uk/inst/spru/pubs/pdf/RR347.pdf adresinden 18.06.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Colley, H. ve Hodkinson, P. (2001). Problems with bridging the gap. The reversal of structure and agency in addressing social exclusion. Critical Social Policy, 21(3), 335-359. https://doi.org/10.1177/026101830102100
- Cuzzocrea, V. (2014). Projecting the category of NEET into the future. CoE-EC Youth Partnership (Ed.). Perspectives on youth. What do YOU see? (ss.69-82) içinde. Council of Europe. https://pjp-eu.coe.int/documents/42128013/47261962/Cuzzocrea.pdf/eca88b43-501e-445c-9bbc-30e87cbba672 adresinden 29.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Çakmak, B. Y. ve Yiğit, B. (2022). Türkiye'de ne eğitimde ne istihdamda yer almayan genç (NEET) olmak: sistematik literatür analizi, A. Özdemir (Ed.) Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Seçme Yazılar-VI (ss.149-165) içinde. Sakarya, Değişim Yayınevi.
- Çizel, R., Aşkun, V., Durmaz, Ş., Yağmur, A. ve Gürsoy, S. (2023). Ne eğitimde ne istihdamda (NEET) olma ile ilişkili faktörlerin oecd bağlantılı ülkelerde karşılaştırmalı analizi: Bulanık küme nitel karşılaştırmalı analiz (fsQCA). Sosyoekonomi, 31(57), 437-475. https://doi.org/10.17233/sosyoekonomi.2023.03.21
- ÇSGB. (2013). Ulusal İstihdam Stratejisi 2014-2023. http://www.sp.gov.tr/upload/xSPTemelBelge/files/OodjE+Ulusal_Istihdam_Stratejisi.pdf adresinden 14.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Dickens, L. ve Marx, P. (2020). NEET as an outcome for care leavers in South Africa: The case of girls and boys town. Emerging Adulthood, 8(1), 64-72. https://doi.org/10.1177/2167696818805
- EC. (2013). Reducing early school leaving: Key messages and policy support. Final report of the thematic working group on early school leaving. November 2013. https://education.ec.europa.eu/sites/default/files/early-school-leaving-group2013-report_en.pdf adresinden 04.10.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Erdoğan, E., Yentürk, N., Akyüz, A. A., Kurtaran, Y., Yurttagüler, L., Dursun, K. ve Oy, B. (2017). TÜBİTAK Support for the project titled “Study on Determining the Profiles of Neet Youth in Türkiye from the Perspective of Well-being and Policy Making”. İstanbul Bilgi Üniversitesi. TÜBİTAK 2519 - COST Çalışma Grubu Destek Programı, (Nisan 2017). Türkiye. https://www.iai.it/sites/default/files/p2y_30.pdf adresinden 12.05.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Eurofound. (2012). NEETs young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe: Publications Office of the European Union. https://www.eurofound.europa.eu/sites/default/files/ef_files/pubdocs/2012/54/en/1/EF1254EN.pdf adresinden 14.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Eurostat. (2023). Statistics on Young People Neither in Employment nor in Education or Training. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Statistics_on_young_people_neither_in_employment_nor_in_education_or_training adresinden 20.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Felaco, C. ve Parola, A. (2022). Subjective well-being and future orientation of NEETs: Evidence from the Italian sample of the European Social Survey. Social Sciences. 11(10), 482. https://doi.org/10.3390/socsci11100482
- Furlong, A. (2006). Not a very NEET solution: Representing problematic labour market transitions among early school leavers. Work, Employment & Society, 20(3), 553-569. https://doi.org/10.1177/09500170060670
- Gariépy, G., Danna, S., Hawke, L., Henderson, J. ve Iyer, S. (2022). The mental health of young people who are not in education, employment, or training: A systematic review and meta-analysis. Social Psychiatry Psychiatr Epidemiol, 57(6), 1107-1121. https://doi.org/10.1007/s00127-021-02212-8
- Gaspani, F. (2018). Young-adults NEET in Italy: orientations and strategies toward the future. International Journal of Sociology and Social Policy, 38(1/2), 150-164. https://doi.org/10.1108/IJSSP-04-2017-0038
- Genda, Y. (2007). Jobless youths and the NEET problem in Japan. Social Science Japan Journal, 10(1), 23-40. https://doi.org/10.1093/ssjj/jym029
- Gutiérrez-García, R.A., Benjet, C., Borges, G., Rios, M. E. ve Medina-Mora, M. E. (2018). Emerging adults not in education, employment or training (NEET): Socio-demographic characteristics, mental health and reasons for being NEET. BMC Public Health, 18,(1201). https://doi.org/10.1186/s12889-018-6103-4
- Holte, B. H. (2017). Counting and meeting NEET young people: Methodology, perspective and meaning in research on marginalized youth. Young, 26(1), 1-16. https://doi.org/10.1177/1103308816677618
- House of Lords. (2014). Youth Unemployment in the EU: A Scarred Generation?. European Union Committee 12th Report of Session 2013–14. https://publications.parliament.uk/pa/ld201314/ldselect/ldeucom/164/164.pdf adresinden 20.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- ILO. (2013). Global Employment trends for youth 2013: A generation at risk. International Labour Organisation. https://www.ilo.org/sites/default/files/wcmsp5/groups/public/@dgreports/@dcomm/documents/publication/wcms_212423.pdf adresinden 12.04.2014 tarihinde erişim sağlandı.
- ILO. (2015). What does NEETs mean and why is the concept so easily misinterpreted? Technical Brief No.1. https://www.ilo.org/media/443671/download adresinden 20.04.2024 tarihinde erişilmiştir.
- Kılıç, Y. (2014). Young People in Turkey who are not in education, employment or training (NEET). Education and Science, 39(175), 121-135. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3094
- Lüküslü, D. ve Çelik, K. (2021). Gendering the NEET category: Young NEET women in Turkey. Turkish Studies, 23(2), 200-222. https://doi.org/10.1080/14683849.2021.1882861
- Lüküslü, D., Şimşek, B. E., Çakır, C., Yağmuroğlu, M., Günşen, İ., ve Şahin, Y. B. (2022). Ne Eğitimde Ne İstihdamda Yer Alan Genç Kadınlar Mevcut Durum ve İhtiyaç Analizi Araştırması. Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) Türkiye.
- Mngoma, N. F. ve Ayonrinde, O. A. (2023). Mental distress and substance use among rural black South African youth who are not in employment, education or training (NEET). International Journal of Social Psychiatry, 69(3), 532-542. https://doi.org/10.1177/002076402211142
- OECD. (2007). Jobs for Youth/Des emplois pour les jeunes: Korea 2007, Jobs for Youth/Des emplois pour les jeunes. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264040809-en
- Özen Atabey, A. (2019). Gençlik Garanti Programı doğrultusunda ne eğitimde ne istihdamda ne de yetiştirmede yer alan gençler (NEİY) sorununa çözüm önerileri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 6(43), 3054-3063. https://doi.org/10.26450/jshsr.1469
- Polat, S. (2021). Ne Eğitimde Ne İstihdamda Ne de Yetiştirmede Yer Alan Gençler (NEİY/NEET). Doğu Marmara Kalkınma Ajansı Kalkınma Bülteni. Sayı: 68, 18-23. https://www.marka.org.tr/wp-content/uploads/2022/09/Kalkinma-Bulteni-68.-sayi.pdf adresinden 16.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Rahmani, H., ve Groot, W. (2023). Risk factors of being a youth not in education, employment or training (NEET): A scoping review. International Journal of Educational Research, 120(2023). https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102198
- Reiter, H. ve Schlimbach, T. (2015). NEET in Disguise? Rival Narratives in troubled youth transitions. Educational Research, 57(2), 133-150. https://doi.org/10.1080/00131881.2015.1030851
- Rodwell, L., Romaniuk, H., Nilsen , W., Carlin, J., Lee, K. ve Patton, G. C. (2018). Adolescent mental health and behavioural predictors of being NEET: A prospective study of young adults not in employment, education, or training. Psychological Medicine, 48(5), 861-871. https://doi.org/10.1017/S0033291717002434
- Sergi, V., Cefalo, S. ve Kazepov, Y. (2018). Young People’s disadvantages on the labour market in Italy: Reframing the NEET category. Journal of Modern Italian Studies, 23(1), 41-60. https://doi.org/10.1080/1354571X.2017.1409529
- Simmons, R., Russell, L. ve Thompson, R. (2014). Young people and labour market marginality: Findings from A longitudinal ethnographic study. Journal of Youth Studies, 17(5), 577-591. https://doi.org/10.1080/13676261.2013.830706
- Spielhofer, T., Benton, T., Evans, K., Featherstone, G., Golden, S., Nelson, J. ve Smith, P. (2009). Increasing participation: understanding young people who do not participate in education or training at 16 and 17. DCSF-RR072. National Foundation for Educational Research. https://www.nfer.ac.uk/media/ajfds5y4/pej01.pdf
- Şahin, L., Kocakaya, M. E., Demir, İ., Akgül, O., Ak, Y., Polat, K., Bükey, M., Toktaş, D., Onal, A., Baş, H., Şahin Söylemez, S. ve Akgül, Ö. (2021a). Türkiye’de “Ne Eğitimde, Ne İstihdamda Ne de Yetiştirmede” (NEİY) Olan Gençler Profil Araştırması. L. Şahin, M. E. Kocakaya ve O. Akgül (Ed.). Türkiye’de Eğitim, İstihdam ve Yetiştirmede Olmayan Gençler (ss. 125-249) içinde. İstanbul Üniversitesi. https://doi.org/10.26650/B/SS46.2021.014.02 https://cdn.istanbul.edu.tr/file/JTA6CLJ8T5/0115E54930354267852804676FB476F8
- Şahin, L., Kocakaya, M. E. ve Akgül, O. (2021b). Türkiye’nin Ulusal NEİY Stratejisi: Kurumsal yaklaşım ve öneriler. L. Şahin, M. Kocakaya ve O. Akgül (Ed.), Türkiye’de Eğitim, İstihdam ve Yetiştirmede Olmayan Gençler (ss. 252-285) içinde. İstanbul Üniversitesi Yayınevi. https://doi.org/10.26650/B/SS46.2021.014
- Tamesberger, D. ve Bacher, J. (2014). NEET youth in Austria: A typology including socio-demography, labour market behaviour and permanence. Journal of Youth Studies, 17(9), 1239-1259. https://doi.org/10.1080/13676261.2014.901492
- Tatar, M. ve Öztürk, M. (2024). Türkiye’de NEET gençliği sorunsalına çözüm: NEET İzleme Merkezlerinin oluşturulması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (53), 133-152. https://doi.org/10.52642/susbed.1405239
- Tolgay, C. ve Çakır, Ö. (2022). Ne eğitimde ne istihdamda olan gençlerin genç işsizliğine yönelik algıları üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(4), 1680-1707. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1121889
- UGİS. (2021-2023). Ulusal Genç İstihdam Stratejisi 2021-2023. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. http://www.sp.gov.tr/upload/xSPTemelBelge/files/gi2iG+ulusal-genc-istihdam-stratejisi-ve-eylem-plani-2021-2023.pdf adresinden 12.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- UNDP Türkiye (Aralık, 2022). Ne Eğitimde Ne İstihdamda Yer Alan Genç Kadınlar Mevcut Durum ve İhtiyaç Analizi Araştırması’22. Aralık, 2022. https://www.undp.org/tr/turkiye/publications/ne-egitimde-ne-istihdamda-yer-alan-genc-kadinlar-mevcut-durum-ve-ihtiyac-analizi-arastirmasi adresinden 10.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Uysal, G. ve U. Acar (2019). 15-19 Yaş Aralığındaki 1,3 Milyon Genç Ne Eğitimde Ne İstihdamda. Araştırma Notu 19/242. BETAM-Bahçeşehir Üniversitesi. https://betam.bahcesehir.edu.tr/wp-content/uploads/2019/05/ArastirmaNotu242.pdf adresinden 02.05.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Yates, S. ve Payne, M. (2006). Not so NEET? A critique of the use of ‘NEET’ in setting targets for ınterventions with young people. Journal of Youth Studies, 9(3), 329-344.
- Yıldırım, R. (2022). NEET Grubunda yer alan genç işsizlerin işsizlik nedenlerine ilişkin nitel bir araştırma: Kastamonu Üniversitesi örneği [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi.
- Ykji, G. (2007). Jobless youths and the NEET problem in Japan. Social Science Japan Journal, 10(1), 23-40. http://dx.doi.org/10.1093/ssjj/jym029
- Yüksel Arabacı, R. (2020). Türkiye’de ne eğitimde ne istihdamda olan gençlerin sosyo-demografik yapısı ve işgücü piyasası ile bağlantısı. AHBVÜ Amme İdaresi Dergisi, 53(3), 103-130.
Life Experiences of Not in Education, Employment or Training (NEET) Young People: Challenges, Needs and Prospects
Yıl 2025,
Cilt: 13 Sayı: 35, 54 - 73, 28.04.2025
Menekşe Şahin
,
Gökhan Boduroğlu
Öz
The current study examines the challenges, needs, and expectations young individuals classified as not in education, employment or training (NEET) face in their lives. The study interprets the experiences of these young people through their narratives based on in-depth interviews conducted with 17 young people aged 15 to 24, all of whom are in NEET status. According to the research findings, NEET young people distance themselves from employment for reasons such as low wages, insecure jobs, long working hours and lack of experience. The main reasons for their disengagement from education include economic difficulties and mistrust to the education system. NEET young people face serious psychosocial problems such as anxiety about the future, depression, anxiety, reduced self-esteem, social withdrawal and social isolation. Isolated from social life in their eveyday lives NEET young people lose trust in the state due to unemployment and hopelessness and complain about the inadequacy of both employment policies and social support. Based on the empirical and conceptual findings of this study, it is considered important to overcome the general and interventionist approach towards socially vulnerable NEET young people and to pursue a personalised approach.
Kaynakça
- Ak, Y., Polat, K., Toktaş, D. ve Şahin-Söylemez, S. (2021). Türkiye’de eğitim, istihdam ve yetiştirmede olmayan gençler. L. Şahin, M. E. Kocakaya, ve O. Akgül (Ed.), Türkiye’de Eğitim, İstihdam ve Yetiştirmede Olmayan Gençler (ss. 1-124) içinde. İstanbul Üniversitesi Yayınevi. https://doi.org/10.26650/B/SS46.2021.014
- Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480. https://doi.org/10.1037//0003-066X.55.5.469
- Axelsson, L. ve Ejlertsson, G. (2002). Self-reported health, self-esteem and social support among young. International Journal of Social Welfare, 11(2), 111-119. https://doi.org/10.1111/1468-2397.00205
- Bäckman, O. ve Nilsson, A. (2016). Long-Term consequences of being not in employment, education or training as a young adult. Stability and change in three Swedish birth cohorts. European Societies, 18(2), 136-157. https://doi.org/10.1080/14616696.2016.1153699
- Baggio, S., Iglesias , K., Deline, S., Studer, J., Henchoz , Y., Mohler-Kuo M, M. ve Gmel, G. (2015). Not in education, employment or training status among young Swiss men. Longitudinal associations with mental health and substance use. Journal of Adolescent Health, 56(2), 238-243. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.09.006
- Benjet, C., Hernández-Montoya, D., Borges, G., Méndez, E., Medina-Mora, M., ve Aguilar-Gaxiola, S. (2012). Youth who neither study nor work: Mental health, education and employment. Salud Pública de Méxicoi, 54(4), 410-417.
- Coles, B., Hutton, S., Bradshaw, J., Craig, G., Godfrey, C. ve Johnson, J. (2002). Literature review of the costs of being "Not in Education, Employment or Training" at age 16-18. Department for Education and Skills Research Report. Research Report RR347. https://www.york.ac.uk/inst/spru/pubs/pdf/RR347.pdf adresinden 18.06.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Colley, H. ve Hodkinson, P. (2001). Problems with bridging the gap. The reversal of structure and agency in addressing social exclusion. Critical Social Policy, 21(3), 335-359. https://doi.org/10.1177/026101830102100
- Cuzzocrea, V. (2014). Projecting the category of NEET into the future. CoE-EC Youth Partnership (Ed.). Perspectives on youth. What do YOU see? (ss.69-82) içinde. Council of Europe. https://pjp-eu.coe.int/documents/42128013/47261962/Cuzzocrea.pdf/eca88b43-501e-445c-9bbc-30e87cbba672 adresinden 29.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Çakmak, B. Y. ve Yiğit, B. (2022). Türkiye'de ne eğitimde ne istihdamda yer almayan genç (NEET) olmak: sistematik literatür analizi, A. Özdemir (Ed.) Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Seçme Yazılar-VI (ss.149-165) içinde. Sakarya, Değişim Yayınevi.
- Çizel, R., Aşkun, V., Durmaz, Ş., Yağmur, A. ve Gürsoy, S. (2023). Ne eğitimde ne istihdamda (NEET) olma ile ilişkili faktörlerin oecd bağlantılı ülkelerde karşılaştırmalı analizi: Bulanık küme nitel karşılaştırmalı analiz (fsQCA). Sosyoekonomi, 31(57), 437-475. https://doi.org/10.17233/sosyoekonomi.2023.03.21
- ÇSGB. (2013). Ulusal İstihdam Stratejisi 2014-2023. http://www.sp.gov.tr/upload/xSPTemelBelge/files/OodjE+Ulusal_Istihdam_Stratejisi.pdf adresinden 14.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Dickens, L. ve Marx, P. (2020). NEET as an outcome for care leavers in South Africa: The case of girls and boys town. Emerging Adulthood, 8(1), 64-72. https://doi.org/10.1177/2167696818805
- EC. (2013). Reducing early school leaving: Key messages and policy support. Final report of the thematic working group on early school leaving. November 2013. https://education.ec.europa.eu/sites/default/files/early-school-leaving-group2013-report_en.pdf adresinden 04.10.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Erdoğan, E., Yentürk, N., Akyüz, A. A., Kurtaran, Y., Yurttagüler, L., Dursun, K. ve Oy, B. (2017). TÜBİTAK Support for the project titled “Study on Determining the Profiles of Neet Youth in Türkiye from the Perspective of Well-being and Policy Making”. İstanbul Bilgi Üniversitesi. TÜBİTAK 2519 - COST Çalışma Grubu Destek Programı, (Nisan 2017). Türkiye. https://www.iai.it/sites/default/files/p2y_30.pdf adresinden 12.05.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Eurofound. (2012). NEETs young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe: Publications Office of the European Union. https://www.eurofound.europa.eu/sites/default/files/ef_files/pubdocs/2012/54/en/1/EF1254EN.pdf adresinden 14.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Eurostat. (2023). Statistics on Young People Neither in Employment nor in Education or Training. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Statistics_on_young_people_neither_in_employment_nor_in_education_or_training adresinden 20.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Felaco, C. ve Parola, A. (2022). Subjective well-being and future orientation of NEETs: Evidence from the Italian sample of the European Social Survey. Social Sciences. 11(10), 482. https://doi.org/10.3390/socsci11100482
- Furlong, A. (2006). Not a very NEET solution: Representing problematic labour market transitions among early school leavers. Work, Employment & Society, 20(3), 553-569. https://doi.org/10.1177/09500170060670
- Gariépy, G., Danna, S., Hawke, L., Henderson, J. ve Iyer, S. (2022). The mental health of young people who are not in education, employment, or training: A systematic review and meta-analysis. Social Psychiatry Psychiatr Epidemiol, 57(6), 1107-1121. https://doi.org/10.1007/s00127-021-02212-8
- Gaspani, F. (2018). Young-adults NEET in Italy: orientations and strategies toward the future. International Journal of Sociology and Social Policy, 38(1/2), 150-164. https://doi.org/10.1108/IJSSP-04-2017-0038
- Genda, Y. (2007). Jobless youths and the NEET problem in Japan. Social Science Japan Journal, 10(1), 23-40. https://doi.org/10.1093/ssjj/jym029
- Gutiérrez-García, R.A., Benjet, C., Borges, G., Rios, M. E. ve Medina-Mora, M. E. (2018). Emerging adults not in education, employment or training (NEET): Socio-demographic characteristics, mental health and reasons for being NEET. BMC Public Health, 18,(1201). https://doi.org/10.1186/s12889-018-6103-4
- Holte, B. H. (2017). Counting and meeting NEET young people: Methodology, perspective and meaning in research on marginalized youth. Young, 26(1), 1-16. https://doi.org/10.1177/1103308816677618
- House of Lords. (2014). Youth Unemployment in the EU: A Scarred Generation?. European Union Committee 12th Report of Session 2013–14. https://publications.parliament.uk/pa/ld201314/ldselect/ldeucom/164/164.pdf adresinden 20.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- ILO. (2013). Global Employment trends for youth 2013: A generation at risk. International Labour Organisation. https://www.ilo.org/sites/default/files/wcmsp5/groups/public/@dgreports/@dcomm/documents/publication/wcms_212423.pdf adresinden 12.04.2014 tarihinde erişim sağlandı.
- ILO. (2015). What does NEETs mean and why is the concept so easily misinterpreted? Technical Brief No.1. https://www.ilo.org/media/443671/download adresinden 20.04.2024 tarihinde erişilmiştir.
- Kılıç, Y. (2014). Young People in Turkey who are not in education, employment or training (NEET). Education and Science, 39(175), 121-135. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3094
- Lüküslü, D. ve Çelik, K. (2021). Gendering the NEET category: Young NEET women in Turkey. Turkish Studies, 23(2), 200-222. https://doi.org/10.1080/14683849.2021.1882861
- Lüküslü, D., Şimşek, B. E., Çakır, C., Yağmuroğlu, M., Günşen, İ., ve Şahin, Y. B. (2022). Ne Eğitimde Ne İstihdamda Yer Alan Genç Kadınlar Mevcut Durum ve İhtiyaç Analizi Araştırması. Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) Türkiye.
- Mngoma, N. F. ve Ayonrinde, O. A. (2023). Mental distress and substance use among rural black South African youth who are not in employment, education or training (NEET). International Journal of Social Psychiatry, 69(3), 532-542. https://doi.org/10.1177/002076402211142
- OECD. (2007). Jobs for Youth/Des emplois pour les jeunes: Korea 2007, Jobs for Youth/Des emplois pour les jeunes. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264040809-en
- Özen Atabey, A. (2019). Gençlik Garanti Programı doğrultusunda ne eğitimde ne istihdamda ne de yetiştirmede yer alan gençler (NEİY) sorununa çözüm önerileri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 6(43), 3054-3063. https://doi.org/10.26450/jshsr.1469
- Polat, S. (2021). Ne Eğitimde Ne İstihdamda Ne de Yetiştirmede Yer Alan Gençler (NEİY/NEET). Doğu Marmara Kalkınma Ajansı Kalkınma Bülteni. Sayı: 68, 18-23. https://www.marka.org.tr/wp-content/uploads/2022/09/Kalkinma-Bulteni-68.-sayi.pdf adresinden 16.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Rahmani, H., ve Groot, W. (2023). Risk factors of being a youth not in education, employment or training (NEET): A scoping review. International Journal of Educational Research, 120(2023). https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102198
- Reiter, H. ve Schlimbach, T. (2015). NEET in Disguise? Rival Narratives in troubled youth transitions. Educational Research, 57(2), 133-150. https://doi.org/10.1080/00131881.2015.1030851
- Rodwell, L., Romaniuk, H., Nilsen , W., Carlin, J., Lee, K. ve Patton, G. C. (2018). Adolescent mental health and behavioural predictors of being NEET: A prospective study of young adults not in employment, education, or training. Psychological Medicine, 48(5), 861-871. https://doi.org/10.1017/S0033291717002434
- Sergi, V., Cefalo, S. ve Kazepov, Y. (2018). Young People’s disadvantages on the labour market in Italy: Reframing the NEET category. Journal of Modern Italian Studies, 23(1), 41-60. https://doi.org/10.1080/1354571X.2017.1409529
- Simmons, R., Russell, L. ve Thompson, R. (2014). Young people and labour market marginality: Findings from A longitudinal ethnographic study. Journal of Youth Studies, 17(5), 577-591. https://doi.org/10.1080/13676261.2013.830706
- Spielhofer, T., Benton, T., Evans, K., Featherstone, G., Golden, S., Nelson, J. ve Smith, P. (2009). Increasing participation: understanding young people who do not participate in education or training at 16 and 17. DCSF-RR072. National Foundation for Educational Research. https://www.nfer.ac.uk/media/ajfds5y4/pej01.pdf
- Şahin, L., Kocakaya, M. E., Demir, İ., Akgül, O., Ak, Y., Polat, K., Bükey, M., Toktaş, D., Onal, A., Baş, H., Şahin Söylemez, S. ve Akgül, Ö. (2021a). Türkiye’de “Ne Eğitimde, Ne İstihdamda Ne de Yetiştirmede” (NEİY) Olan Gençler Profil Araştırması. L. Şahin, M. E. Kocakaya ve O. Akgül (Ed.). Türkiye’de Eğitim, İstihdam ve Yetiştirmede Olmayan Gençler (ss. 125-249) içinde. İstanbul Üniversitesi. https://doi.org/10.26650/B/SS46.2021.014.02 https://cdn.istanbul.edu.tr/file/JTA6CLJ8T5/0115E54930354267852804676FB476F8
- Şahin, L., Kocakaya, M. E. ve Akgül, O. (2021b). Türkiye’nin Ulusal NEİY Stratejisi: Kurumsal yaklaşım ve öneriler. L. Şahin, M. Kocakaya ve O. Akgül (Ed.), Türkiye’de Eğitim, İstihdam ve Yetiştirmede Olmayan Gençler (ss. 252-285) içinde. İstanbul Üniversitesi Yayınevi. https://doi.org/10.26650/B/SS46.2021.014
- Tamesberger, D. ve Bacher, J. (2014). NEET youth in Austria: A typology including socio-demography, labour market behaviour and permanence. Journal of Youth Studies, 17(9), 1239-1259. https://doi.org/10.1080/13676261.2014.901492
- Tatar, M. ve Öztürk, M. (2024). Türkiye’de NEET gençliği sorunsalına çözüm: NEET İzleme Merkezlerinin oluşturulması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (53), 133-152. https://doi.org/10.52642/susbed.1405239
- Tolgay, C. ve Çakır, Ö. (2022). Ne eğitimde ne istihdamda olan gençlerin genç işsizliğine yönelik algıları üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(4), 1680-1707. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1121889
- UGİS. (2021-2023). Ulusal Genç İstihdam Stratejisi 2021-2023. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. http://www.sp.gov.tr/upload/xSPTemelBelge/files/gi2iG+ulusal-genc-istihdam-stratejisi-ve-eylem-plani-2021-2023.pdf adresinden 12.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- UNDP Türkiye (Aralık, 2022). Ne Eğitimde Ne İstihdamda Yer Alan Genç Kadınlar Mevcut Durum ve İhtiyaç Analizi Araştırması’22. Aralık, 2022. https://www.undp.org/tr/turkiye/publications/ne-egitimde-ne-istihdamda-yer-alan-genc-kadinlar-mevcut-durum-ve-ihtiyac-analizi-arastirmasi adresinden 10.04.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Uysal, G. ve U. Acar (2019). 15-19 Yaş Aralığındaki 1,3 Milyon Genç Ne Eğitimde Ne İstihdamda. Araştırma Notu 19/242. BETAM-Bahçeşehir Üniversitesi. https://betam.bahcesehir.edu.tr/wp-content/uploads/2019/05/ArastirmaNotu242.pdf adresinden 02.05.2024 tarihinde erişim sağlandı.
- Yates, S. ve Payne, M. (2006). Not so NEET? A critique of the use of ‘NEET’ in setting targets for ınterventions with young people. Journal of Youth Studies, 9(3), 329-344.
- Yıldırım, R. (2022). NEET Grubunda yer alan genç işsizlerin işsizlik nedenlerine ilişkin nitel bir araştırma: Kastamonu Üniversitesi örneği [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi.
- Ykji, G. (2007). Jobless youths and the NEET problem in Japan. Social Science Japan Journal, 10(1), 23-40. http://dx.doi.org/10.1093/ssjj/jym029
- Yüksel Arabacı, R. (2020). Türkiye’de ne eğitimde ne istihdamda olan gençlerin sosyo-demografik yapısı ve işgücü piyasası ile bağlantısı. AHBVÜ Amme İdaresi Dergisi, 53(3), 103-130.