Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin İklim Krizi Farkındalığının İklim Değişikliği Anksiyetesine Yansıması

Yıl 2025, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 8, 30.01.2025

Öz

Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin iklim krizi farkındalığının iklim değişikliği anksiyetesine
yansımasını değerlendirmek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipte yürütülen araştırmanın evrenini, bir üniversitenin hemşirelik
bölümünde eğitim gören öğrenciler (400 öğrenci) oluşturdu. Araştırmanın örneklemi ise, 106 öğrenci
oluşturmuştur. Veriler; Tanıtıcı Özellikler Formu, Küresel İklim Değişikliği Farkındalık Ölçeği (KİDFÖ) ve İklim
Değişikliği Anksiyetesi Ölçeği (İDAÖ) kullanılarak toplandı. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 23 paket
programıyla değerlendirildi.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin %94.3’ü iklim değişikliği kavramını bilmekte, %92.5’i iklim değişikliği
konusunda geleceğe dair endişe taşımakta, %63.2’si iklim krizini önlemeye yönelik sosyal sorumluluk
çalışmalarına katılmak istemekte, %95.3’ü iklim krizini önlemeye yönelik çalışmaların arttırılmasını istemektedir.
KİDFÖ toplam puanı iklim krizini önlemeye yönelik önlemlerin arttırılmasını isteyenlerde (73.36±16.78), İDAÖ
toplam puanı ile iklim krizi şiddetlendiği zaman ülkemizin buna çözüm bulabileceğini düşünenlerde (30.36±12.13)
istatistiksel olarak anlamlı derecede daha yüksektir (p<0.05).
Sonuç: Sonuç olarak hemşirelik öğrencilerinin tamamına yakını iklim değişikliği kavramını bilmekte, iklim
değişikliği konusunda geleceğe dair endişe taşımakta ve iklim krizinin önlenmesine yönelik çalışmaların
artırılmasını istemektedir. Ayrıca öğrencilerin iklim krizi farkındalıklarının yüksek, anksiyetelerinin ise orta
düzeyde olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • 1.Deniz M, İnel Y, Sezer A. Awareness scale of university students about global climate change. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE). 2021;43:252-264.
  • 2. Tümer A, İpek M, Ercan Z. Hemşirelik öğrencilerinin iklim değişikliğine ilişkin farkındalık, endişe ve umut düzeyleri: Kesitsel ve ilişkisel araştırma. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 2024;6(1):29-38. https://doi.org/10.54061/jphn.1396915.
  • 3. Cebeci F, Karaman M, Öztürk AF, Uzun K, vd. İklim değişikliği anksiyetesi ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 2022;22(1):20-42. https://doi.org/10.54961/uobild.1129602. 4. Sezgin S. Türkiye’de vatandaşların iklim değişikliği anksiyetesinin değerlendirilmesi. Kent Akademisi. 2024;17(1):1-21. https://doi.org/10.35674/kent.1388925.
  • 5. Özbay S, Alcı B. İklim değişikliği kaygı ölçeği: türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. R&S - Research Studies Anatolia Journal. 2021;4(3):183-193. https://doi.org/10.33723/rs.958016.
  • 6. Biçer BK, Vaizoğlu SA. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin küresel ısınma / iklim değişikliği hakkındaki bilgi ve farkındalıklarının belirlenmesi. HUHEMFAD. 2015;2(2):30-43.
  • 7. Sütçü S, Demirel AC. Sosyal hizmet öğrencilerinin iklim değişikliği kaygı durumlarının çeşitli değişkenler ile incelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 2023;12:1216-1233.
  • 8. Clayton S, Karazsia BT. Development and validation of a measure of climate change anxiety. Journal of Environmental Psychology. 2020;69:101434.DOI: 10.1016/j.jenvp.2020.101 434
  • 9. Semenderoğlu A, Sanlı V, Arslan K. Buca Eğitim Fakültesi öğrencilerinin küresel iklim değişikliğine yönelik endişe düzeyleri. IGGE. 2024(53):39-58. https://doi.org/10.32003/igge.1550018
  • 10. Duman D, Dal N, Aksakallı AT, Kaya MD. Üniversite öğrencilerinde iklim değişikliği anksiyetesi: umut ve psikolojik sağlamlığın yordayıcı rolü. Journal of Psychometric Research. 2024;2(2):31-39. https://doi.org/10.5281/zenodo.13865397.
  • 11. Şıvgın B, Afacan S. İklim krizi ile küresel ve bireysel mücadeleye yönelik bir çalışma: Greta Thunberg Örneği. DSJOURNAL. 2020;1(2):141- 158.
  • 12. Bilbay ÖF. İklim krizi ve dijitalleşme. Yönetim Bilimleri Dergisi.2024;22:15441568. https://doi.org/10.35408/comuybd.1516721.
  • 13. Ekici E. İklim değişikliklerinin etkilerinin azaltılmasında halk sağlığı hemşireliği. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi. 2022;4(1):77-88. https://doi.org/10.54061/jphn.989135.
  • 14. Karabulut N. Öğretmenlerin küresel iklim değişikliğine yönelik farkındalıklarının değerlendirilmesi. Ulusal Eğitim Dergisi. 2023;3(2). 265–294. https://uleder.com/index.php/uleder/article/view/ 175.
  • 15. Deniz M, İnel Y, Sezer A. Awareness scale of university students about global climate change. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE). 2021;43:252-264.
  • 16. Sheffield PE, Landrigan PJ. Global climate change and children's health: threats and strategies for prevention. Environ Health Perspect. 2010;119:291–298.
  • 17. United Nations International Children's Emergency Fund (UNICEF) Office of Research. The Challenges of Climate Change: Children on the Frontline. UNICEF Office of Research, 2014. https://www.unicef-irc.org/e-book/Climate-Chweb-D215/files/assets/basic html/index.html#page1
  • 18. Australian Institute for Disaster Resilience (AIDR). Our World Our Say: National Survey of Children and Young People on Climate Change and Disaster Risk. Australian Institute for Disaster Resilience, 2020. Erişim adresi: https://www.aidr.org.au/media/7946/ourworldou rsay-youth-survey-report-2020.pdf.
  • 19. Chiw A, Ling HS. Young people of Australia and climate change: Perceptions and concerns. Millennium Kids. 2019. https://www.millenniumkids.com.au/wpcontent/uploads/2019/02/Young-People-andClimate-Change.pdf.
  • 20. Strife SJ. Children's environmental concerns: expressing ecophobia. J Environ Educ. 2012; 43(1): 37–54.
  • 21. ReachOut. New survey by reachout and student edge reveals number of students anxious about climate change. ReachOut, 2019. https://about.au.reachout.com/blog/new-surveyby-reachout-and-student-edge-reveals-numberof-students-anxious-about-climate-chang
  • 22. Albrecht G, Sartore GM, Connor L, Higginbotham N, Freeman S, Kelly B, et al. Solastalgia: the distress caused by environmental change. Australas Psychiatry. 2007;5:595–598.
  • 23. Ojala M. Hope in the face of climate change: associations with environmental engagement and student perceptions of teachers’ emotion communication style and future orientation. J Environ Educ. 2015;46:133–148

Reflection of Nursing Students’ Climate Crisis Awareness on Climate Change Anxiety

Yıl 2025, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 8, 30.01.2025

Öz

Purpose: This study was conducted to evaluate the reflection of nursing students' climate crisis awareness on
climate change anxiety.
Methods: The universe of the descriptive and correlational type study was composed of students studying in the
nursing department of a university (400 students). The sample of the research consisted of 106 students. Data were
collected using the Descriptive Characteristics Form, Global Climate Change Awareness Scale (GCCAS) and
Climate Change Anxiety Scale (CCAS). The data obtained from the study were evaluated with the SPSS 23
package program.
Results: Students participating in the study 94.3% knew the concept of climate change, 92.5% were concerned
about the future regarding climate change, 63.2% wanted to participate in social responsibility activities aimed at
preventing the climate crisis, and 95.3% wanted to increase the efforts to prevent the climate crisis. The total score
of the GCCAS was statistically significantly higher in those who wanted to increase the measures to prevent the
climate crisis (73.36±16.78), and the total score of the CCAS was statistically significantly higher in those who
thought that our country could find a solution when the climate crisis intensified (30.36±12.13) (p<0.05).
Conclusion: As a result, almost all of the nursing students knew the concept of climate change, were concerned
about the future regarding climate change, and wanted to increase the efforts to prevent the climate crisis. In
addition, it was determined that the students' awareness of the climate crisis was high and their anxiety was at a
moderate level.

Kaynakça

  • 1.Deniz M, İnel Y, Sezer A. Awareness scale of university students about global climate change. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE). 2021;43:252-264.
  • 2. Tümer A, İpek M, Ercan Z. Hemşirelik öğrencilerinin iklim değişikliğine ilişkin farkındalık, endişe ve umut düzeyleri: Kesitsel ve ilişkisel araştırma. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 2024;6(1):29-38. https://doi.org/10.54061/jphn.1396915.
  • 3. Cebeci F, Karaman M, Öztürk AF, Uzun K, vd. İklim değişikliği anksiyetesi ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 2022;22(1):20-42. https://doi.org/10.54961/uobild.1129602. 4. Sezgin S. Türkiye’de vatandaşların iklim değişikliği anksiyetesinin değerlendirilmesi. Kent Akademisi. 2024;17(1):1-21. https://doi.org/10.35674/kent.1388925.
  • 5. Özbay S, Alcı B. İklim değişikliği kaygı ölçeği: türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. R&S - Research Studies Anatolia Journal. 2021;4(3):183-193. https://doi.org/10.33723/rs.958016.
  • 6. Biçer BK, Vaizoğlu SA. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin küresel ısınma / iklim değişikliği hakkındaki bilgi ve farkındalıklarının belirlenmesi. HUHEMFAD. 2015;2(2):30-43.
  • 7. Sütçü S, Demirel AC. Sosyal hizmet öğrencilerinin iklim değişikliği kaygı durumlarının çeşitli değişkenler ile incelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 2023;12:1216-1233.
  • 8. Clayton S, Karazsia BT. Development and validation of a measure of climate change anxiety. Journal of Environmental Psychology. 2020;69:101434.DOI: 10.1016/j.jenvp.2020.101 434
  • 9. Semenderoğlu A, Sanlı V, Arslan K. Buca Eğitim Fakültesi öğrencilerinin küresel iklim değişikliğine yönelik endişe düzeyleri. IGGE. 2024(53):39-58. https://doi.org/10.32003/igge.1550018
  • 10. Duman D, Dal N, Aksakallı AT, Kaya MD. Üniversite öğrencilerinde iklim değişikliği anksiyetesi: umut ve psikolojik sağlamlığın yordayıcı rolü. Journal of Psychometric Research. 2024;2(2):31-39. https://doi.org/10.5281/zenodo.13865397.
  • 11. Şıvgın B, Afacan S. İklim krizi ile küresel ve bireysel mücadeleye yönelik bir çalışma: Greta Thunberg Örneği. DSJOURNAL. 2020;1(2):141- 158.
  • 12. Bilbay ÖF. İklim krizi ve dijitalleşme. Yönetim Bilimleri Dergisi.2024;22:15441568. https://doi.org/10.35408/comuybd.1516721.
  • 13. Ekici E. İklim değişikliklerinin etkilerinin azaltılmasında halk sağlığı hemşireliği. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi. 2022;4(1):77-88. https://doi.org/10.54061/jphn.989135.
  • 14. Karabulut N. Öğretmenlerin küresel iklim değişikliğine yönelik farkındalıklarının değerlendirilmesi. Ulusal Eğitim Dergisi. 2023;3(2). 265–294. https://uleder.com/index.php/uleder/article/view/ 175.
  • 15. Deniz M, İnel Y, Sezer A. Awareness scale of university students about global climate change. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE). 2021;43:252-264.
  • 16. Sheffield PE, Landrigan PJ. Global climate change and children's health: threats and strategies for prevention. Environ Health Perspect. 2010;119:291–298.
  • 17. United Nations International Children's Emergency Fund (UNICEF) Office of Research. The Challenges of Climate Change: Children on the Frontline. UNICEF Office of Research, 2014. https://www.unicef-irc.org/e-book/Climate-Chweb-D215/files/assets/basic html/index.html#page1
  • 18. Australian Institute for Disaster Resilience (AIDR). Our World Our Say: National Survey of Children and Young People on Climate Change and Disaster Risk. Australian Institute for Disaster Resilience, 2020. Erişim adresi: https://www.aidr.org.au/media/7946/ourworldou rsay-youth-survey-report-2020.pdf.
  • 19. Chiw A, Ling HS. Young people of Australia and climate change: Perceptions and concerns. Millennium Kids. 2019. https://www.millenniumkids.com.au/wpcontent/uploads/2019/02/Young-People-andClimate-Change.pdf.
  • 20. Strife SJ. Children's environmental concerns: expressing ecophobia. J Environ Educ. 2012; 43(1): 37–54.
  • 21. ReachOut. New survey by reachout and student edge reveals number of students anxious about climate change. ReachOut, 2019. https://about.au.reachout.com/blog/new-surveyby-reachout-and-student-edge-reveals-numberof-students-anxious-about-climate-chang
  • 22. Albrecht G, Sartore GM, Connor L, Higginbotham N, Freeman S, Kelly B, et al. Solastalgia: the distress caused by environmental change. Australas Psychiatry. 2007;5:595–598.
  • 23. Ojala M. Hope in the face of climate change: associations with environmental engagement and student perceptions of teachers’ emotion communication style and future orientation. J Environ Educ. 2015;46:133–148
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Halk Sağlığı Hemşireliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emine Karacan 0000-0001-5953-219X

Emine Karacan

Zeynep Güngörmüş

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2024
Kabul Tarihi 10 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Karacan E, Karacan E, Güngörmüş Z. Reflection of Nursing Students’ Climate Crisis Awareness on Climate Change Anxiety. SABİB. 2025;1(1):1-8.