Sosyal medya, popülist aktörler için siyasal iletişimde merkezi bir araç hâline gelirken, bu platformların demokratik süreçler, kamuoyu oluşturma, siyasal mobilizasyon, dezenformasyon, yankı odaları, algoritmik manipülasyon, duygusal çerçeveleme ve kutuplaşma üzerindeki etkileri giderek daha fazla akademik ilgi çekmektedir. Bu çalışma, sosyal medya ve popülizmi konu edinen akademik literatürü bilimsel haritalama yöntemiyle incelemektedir. Çalışmada, Web of Science (WoS) veritabanında "social media and populism" anahtar kelimeleriyle yapılan tarama sonucunda elde edilen 761 akademik çalışma analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında yıllara göre yayın dağılımı, en üretken yazarlar, en fazla atıf alan çalışmalar, popülizm ve sosyal medya alanında en etkili akademik dergiler ve en sık kullanılan anahtar kelimeler belirlenmiştir. Bulgular, sosyal medya ve popülizm çalışmalarında en sık kullanılan kavramların medya, dezenformasyon, kutuplaşma, siyasal iletişim ve demokratik krizler etrafında yoğunlaştığını göstermektedir. 2017-2023 yılları arasında sosyal medya ve popülizm konulu akademik çalışmalar hızla artmış, ancak 2024 itibarıyla bu ivmenin azaldığı görülmüştür. Bununla birlikte, 2024 ABD Başkanlık seçimleri ve küresel popülist hareketlerin yeniden yükselişi, bu alandaki akademik üretimin 2025 ve sonrasında tekrar ivme kazanabileceğini göstermektedir. Sonuç olarak, bu çalışma sosyal medya ve popülizm ilişkisinin akademik literatürde nasıl şekillendiğini anlamak için kapsamlı bir bilimsel haritalama sunmaktadır.
Social media has become a central tool for political communication for populist actors, while its impact on democratic processes, public opinion formation, political mobilization, disinformation, echo chambers, algorithmic manipulation, emotional framing, and polarization has increasingly attracted academic interest. This study examines the academic literature on social media and populism using the scientific mapping method. The study analyzes 761 academic studies retrieved from the Web of Science (WoS) database using the keyword search "social media and populism". The research identifies the distribution of publications over the years, the most productive authors, the most cited studies, the most influential academic journals in the field of populism and social media, and the most frequently used keywords. Findings indicate that the most commonly used concepts in social media and populism studies are media, disinformation, polarization, political communication, and democratic crises. Academic studies on social media and populism have rapidly increased between 2017 and 2023, but this momentum has declined as of 2024. However, the 2024 U.S. Presidential elections and the resurgence of global populist movements suggest that academic production in this field may gain momentum again in 2025 and beyond. In conclusion, this study provides a comprehensive scientific mapping to understand how the relationship between social media and populism has evolved in the academic literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyasi Coğrafya, Kamu Sektörü Organizasyonu ve Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 2 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.