Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okullardaki Hesap Verebilirlik Davranışlarının Öğretmenlerin İşle Bütünleşmesi Üzerindeki Rolü

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 69 - 94, 24.07.2025

Öz

Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin hesap verebilirlik davranışları ile öğretmenlerin işle bütünleşmeleri arasındaki ilişkiyi inceleyen bu araştırma, ilişkisel tarama modelinde nicel bir çalışmadır. Basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak Kırıkkale il merkezi ve diğer ilçelerindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde çalışan 256 öğretmene ulaşılmış ve araştırma örneklemi oluşturulmuştur. Araştırma sürecinde “Okul Yöneticilerinin Hesap Verebilirlik Davranışları Ölçeği”, “Öğretmenlerin Hesap Verebilirlik Eğilimi Ölçeği” ve “İşle Bütünleşme Ölçeği” yoluyla elde edilen veriler parametrik testlerden bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon ve regresyon analizleri ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları okul yöneticileri ve öğretmenlerin hesap verebilirlik davranışları ile öğretmenlerin işle bütünleşmeleri arasında tüm alt boyutlar açısından anlamlı ilişkilerin olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler, hem okul yöneticilerinin hem de kendilerinin hesap verebilir olduğunu düşündükleri bir ortamda yüksek düzeyde işle bütünleşmiş davranışlar sergilemektedirler. Bu nedenle öğretmenlerin fiziksel, duygusal ve bilişsel olarak bütünleşmiş, çalışmaya odaklanmış, istekli ve özverili davranışlar göstermeleri için okul genelinde gerçekçi ve hassas bir hesap verebilirlik ikliminin oluşturulması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, B. (2009). Zonguldak il merkezi 1. basamak sağlık kuruluşlarında örgüt kültürü tipinin işe bağlanma stresi ve iş stresi ilişkisi ile sağlık etkilerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış tıpta uzmanlık tezi]. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı.
  • Adams, J. E., & Hill, P. T. (2006). Educational accountability in a regulated market. Peabody Journal of Education, 81(1), 217-235. https://doi.org/10.1207/S15327930pje8101_10
  • Ak, M. (2017). Örgütsel bağlılığın örgütsel etkisi üzerine etkisi: Bir değerlendirme. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(3), 27-42.
  • Akpolat, A., & Oğuz, E. (2022). Öğretmenlerin algıladıkları örgütsel güven, umut ve motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 240-262.
  • Alagöz, H. (2024). Öğretmen algılarına göre hizmetkâr liderlik ile örgütsel bağlılık ve örgütsel güven arasındaki ilişkinin analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mardin Artuklu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Altıparmak, Ö. (2019). Özel eğitim öğretmenlerinin hesap verebilirlik algılarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Altunay, R., Songül, A., Sezer, Y., Bayram, A., & Emekli, T. (2023). Eğitim örgütlerinde hesap verebilirlik üzerine öğretmen ve yönetici algıları. International Journal of Social and Humanities Sciences Research, 10(101), 3276-3285.
  • Anderson, J. A. (2005). Accountability in education. International Academy of Education.
  • Arslan Durmuş, S. (2016). İlk ve ortaokul öğretmenlerinin idareye karşı hak arama durumlarına ve hesap verebilirlik düzeylerine ilişkin algıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Babaoğlan, E., & Ertürk, E. (2013). Öğretmenlerin örgütsel adalet algısı ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 87-101.
  • Bakioğlu, A., & Salduz, E. (2014). Öğretmenlerin hesap verebilirliklerini öğrencilerin akademik başarısı açısından değerlendirmeleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(40), 13-29.
  • Bakker, A. B., Albrecht, S. L., & Leiter, M. P. (2011). Work engagement: Further reflections on the state of play. European Journal of Work and Organizational Psychology, 20(1), 74-88.
  • Bakker, A.B. (2009). Building engagement in the workplace. In R. J. Burke & C. L. Cooper (Eds.), The peak performing organization (pp. 50-72). Routledge.
  • Balcı, A. (2014). Etkili okul ve okul geliştirme: Kuram, uygulama ve araştırma (7. bs.). Pegem Akademi.
  • Bovens, M. (2010). Two concepts of accountability: Accountability as a virtue and as a mechanism. West European Politics, 33(5), 946-967. http://docshare01.docshare.tips/files/29674/296743928.pdf
  • Bozaslan, B. (2023). Örgütsel güven ve örgütsel sessizlik arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Bülbül, M. (2011). Türk milli eğitim sisteminde hesap verebilirlik [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=RdEyUXxH2GtaSk-25tTisQ&no=lbFMDGQm-ThmbFKWtBjeeA
  • Cerit, Y., Ateş, H., & Kadıoğlu, S. (2017). Öğretmen hesap verebilirlik eğilimi ölçeğinin türkçeye uyarlama çalişmasi, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(28) 161-174.
  • Chiang, H. (2009). How accountability pressure on failing schools affects student achievement. Journal of Public Economics, 93, 1045-1057
  • Chughtai, A., & Buckley, F. (2009). Linking trust in the principal to school outcomes: the mediating role of organizational identification and work engagement. International Journal of Educational Management, 23(7), 574-589.
  • Çolak, K. C. (2023). Öğretmenlerin örgütsel güveni ile örgütsel yer değişikliği arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Creswell, J. (2008). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Merrill Prentice Hall.
  • De Prins, P., Segers, J., Brouwers, S., & Maloens, M. (2008). Engagement op het werk in goede banen geleid. Over Werk, 18(3/4), 164-168.
  • Deliveli, K. (2020). A qualitative research about the evaluation of the educational services offered to hearing-impaired students. SDU International Journal of Educational Studies, 7(1), 26-44. https://doi.org/10.33710/sduijes.609666
  • Demirbaş, H. T. (2008). İş özellikleri algısının iş bütünleşmesi üzerindeki etkisi (İDO A.Ş.’de bir uygulama) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Diken, A. (2014). Örgütsel verimlilik ve örgütlerde sosyal sorumluluk ilkesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 9(1-2), 37-50.
  • Dive, B. (2008). The accountable leader: Developing effective leadership through managerial accountability. Kogan Page Publishers. http://www.r-5.org/files/books/ethology/corporate/structure/Brian_Dive-The_Accountable_Leader-EN.pdf
  • Drüke, H. (2007). Can e-government make public governance more accountable. In A. Shah (Ed.) Performance accountability and combating corruption. The WorldBank. https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/325f4a6e-a65d-54a8-a5c4-a8cf2009d564/content
  • Elmore, R. F. (2005). Accountable leadership. The Educational Forum, 69(2), 134-142.
  • Eranıl, A. K. (2023). Okul yöneticilerinin görev, sorumluluk ve yeterlikleri. İçinde: A. S. Saracaoğlu & A. K. Eranıl (Ed.), Türkiye’de okul yöneticiliği. Pegem.
  • Erdağ, C., & Karaağ, E. (2017). Öğretmenler ve okul müdürleri perspektifinden okul hesap verebilirliği politikaları. International Journal of Society Researches, 7(13), 460-496.
  • Göker, S. D., & Gündüz, Y. (2017). Eğitim denetimi sürecinde hesap verebilirlik ve şeffaflık uygulamaları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 83-93.
  • Himmetoğlu, B., Ayduğ, D., & Bayrak, C. (2017). Eğitim örgütlerinde hesap verebilirliğe ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 8(1), 39-68. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/272055
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2010). Eğitim yönetimi. (7. Baskıdan Çeviri) (Çev. Ed.: S. Turan). Nobel Yayıncılık.
  • Innstrand, S. T., Langballe, E. M., & Falkum, E. (2011). A longitudinal study of the relationship between work engagement and symptoms of anxiety and depression. Stress and Health, 28(1), 1-10.
  • Jendia, C. (2015). Leadership, accountability, and integrity: an African perspective. International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR), 24(2), 164-176.
  • Kalman, M., & Gedikoğlu, T. (2014). Okul yöneticilerinin hesap verebilirliği ile örgütsel adalet arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 115-128.
  • Kantos, Z. E. (2010). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin görüşlerine göre kamuve özel ilköğretim okulları için bir hesap verebilirlik modeli. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kılıç, Y., & Yılmaz, E. (2019). İçsel, dışsal ve yönetsel faktörler bağlamında öğretmen motivasyon ölçeği’nin geliştirilmesi, Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 77-91.
  • Knapp, M. S., & Feldman, S. B. (2012). Managing the intersection of internal and external accountability: Challenge for urban school leadership in the United States. Journal of Educational Administration, 50(5), 666-694. https://doi.org/10.1108/09578231211249862
  • Koç, G. (2014). Okul müdürlerinin demokratik tutumlarının beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel güven algıları ve iş tatminlerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trabzon Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Koppell, J. (2005). Pathologies of Accountability: ICANN and the challenge of multiple accountabilities disorder. Public Administration Review, 65(1), 94.
  • Kürtül, Y. (2024). Okullarda psikolojik iklim ve örgütsel güven arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ladd, H. F. (2012). School Accountability: To what ends and with whateffects. In Keynote address for Conference on Improving Education throughAccountability and Evaluation: Lessons from Around the World, Rome, Italy. (Vol. 15, p. 2013). https://fds.duke.edu/db/attachment/2050
  • Levitt, R., Janta, B., & Wegrich, K. (2015). Accountability of teachers: Literature review. Technical Report. https://eric.ed.gov/?id=ED504130
  • May, D. R., Gilson, R. L., & Harter, L. M. (2004). The psychological conditions of meaning fulness, safety and availability and the engagement of the humanspirit at work. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 77(1), 11-37.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2023). https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=508
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2023). Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_09/29151106_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2022_2023.pdf
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.1739.pdf
  • Öngöre, Ö. (2013). İşle bütünleşme ölçeği Türkçe formunun güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 50-60.
  • Orhan, M., & Özdemir, T. Y. (2022). Development of accountability behavior scale for school administrators: A validity and reliability study. International Online Journal of Educational Sciences, 14(5), 1279-1294.
  • Özdemir, N. (2016). Okul müdürünün yönetsel davranışlarının akademik başarıyla ilişkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özen, E. (2021). Açık ve uzaktan öğrenmede bireysel farklılık olarak öğrenme hızı. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 1-5.
  • Özgan, H. (2011). Organizational transparency in schools: Effects and obstacles. The New Educational Review, 25(3), 116-127.
  • Peters, G. (2007). Performance based accountability. In A. Shah (Ed.) Performance accountability and combating corruption. The World Bank. https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/325f4a6e-a65d-54a8-a5c4-a8cf2009d564/content
  • Rhoten, D., Carnoy, M., Chabran, M., & Elmore, R. (2003). The conditions and characteristics of assessment and accountability. In M. Carnoy, R. Elmore & L. S. Siskin (Ed.), The new accountability: High schools and high-stakes testing.Routledge.
  • Rich, B. L. (2006). Job engagement: Construct validation and relationships with job satisfaction, job involvement, and intrinsic motivation. (ProQuest Dissertations and Theses). University of Florida.
  • Rosenblatt, Z. (2007). Personal accountability in education: Measure development and validation. Journal of Educational Administration, 55(1), 18-32.
  • Samsun, N. (2003). Hesap verebilirlik ve iyi yönetişim. İyi yönetişimin temel unsurları. Ankara: TC Maliye Bakanlığı Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Dairesi Başkanlığı Yayını, 18-31. http://www.maliye.gov.tr/Sayfalar/iyi-Yonetisim.aspx
  • Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. (2002). The measurement of burnout and engagement: A confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3, 71-92.
  • Şenaras, B., & Çetin, Ş. (2018). Okul müdürleri ile öğretmenlerin algılarına göre ilk ve ortaokullarda veli baskısı: Nitel bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 157-176.
  • Tuna, B. (2009). Understanding the relationship between transformational, transactional leadership and affective commitment, work engagement [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • UNESCO (2007). Social audits for strengthening accountability: building blocks for human rights-based programming-practice note. Bankong. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000157021
  • United Nations Development Programme (2010). Human development report 2010. https://hdr.undp.org/content/human-development-report-2010
  • Varlık, S. (2023). Eğitim kurumlarinda işle bütünleşme araştirmalarinin incelenmesi: Meta analiz çalişmasi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(2), 725-756. https://doi.org/10.17152/gefad.1197990
  • Yaldıran, M. (2010). The effect of ethical climate on work engagement [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık.

The Role of Accountability Behaviors in Schools on Teachers’ Work Engagement

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 69 - 94, 24.07.2025

Öz

This research, which examines the relationship between the accountability behaviors of school administrators and teachers and teachers’ work engagement, is a quantitative study in the relational screening model. 256 teachers working in primary, secondary and high schools in Kırıkkale city center and other districts were reached by using the simple random sampling method and the research sample was created. The data obtained through the “School Administrators’ Accountability Behaviors Scale”, “Teachers’ Accountability Tendency Scale” and “Work Engagement Scale” during the research process were analyzed with parametric tests, independent groups t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), correlation and regression analyses. The research findings reveal that there are significant relationships between the accountability behaviors of school administrators and teachers and teachers’ work engagement in terms of all sub-dimensions. According to the research results, teachers exhibit high level of work-integrated behaviors in an environment where they think that both school administrators and themselves are accountable. Therefore, it is recommended to create a realistic and sensitive accountability climate throughout the school so that teachers can be physically, emotionally and cognitively integrated, focused on work, and display willing and devoted behaviors.

Kaynakça

  • Açıkgöz, B. (2009). Zonguldak il merkezi 1. basamak sağlık kuruluşlarında örgüt kültürü tipinin işe bağlanma stresi ve iş stresi ilişkisi ile sağlık etkilerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış tıpta uzmanlık tezi]. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı.
  • Adams, J. E., & Hill, P. T. (2006). Educational accountability in a regulated market. Peabody Journal of Education, 81(1), 217-235. https://doi.org/10.1207/S15327930pje8101_10
  • Ak, M. (2017). Örgütsel bağlılığın örgütsel etkisi üzerine etkisi: Bir değerlendirme. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(3), 27-42.
  • Akpolat, A., & Oğuz, E. (2022). Öğretmenlerin algıladıkları örgütsel güven, umut ve motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 240-262.
  • Alagöz, H. (2024). Öğretmen algılarına göre hizmetkâr liderlik ile örgütsel bağlılık ve örgütsel güven arasındaki ilişkinin analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mardin Artuklu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Altıparmak, Ö. (2019). Özel eğitim öğretmenlerinin hesap verebilirlik algılarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Altunay, R., Songül, A., Sezer, Y., Bayram, A., & Emekli, T. (2023). Eğitim örgütlerinde hesap verebilirlik üzerine öğretmen ve yönetici algıları. International Journal of Social and Humanities Sciences Research, 10(101), 3276-3285.
  • Anderson, J. A. (2005). Accountability in education. International Academy of Education.
  • Arslan Durmuş, S. (2016). İlk ve ortaokul öğretmenlerinin idareye karşı hak arama durumlarına ve hesap verebilirlik düzeylerine ilişkin algıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Babaoğlan, E., & Ertürk, E. (2013). Öğretmenlerin örgütsel adalet algısı ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 87-101.
  • Bakioğlu, A., & Salduz, E. (2014). Öğretmenlerin hesap verebilirliklerini öğrencilerin akademik başarısı açısından değerlendirmeleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(40), 13-29.
  • Bakker, A. B., Albrecht, S. L., & Leiter, M. P. (2011). Work engagement: Further reflections on the state of play. European Journal of Work and Organizational Psychology, 20(1), 74-88.
  • Bakker, A.B. (2009). Building engagement in the workplace. In R. J. Burke & C. L. Cooper (Eds.), The peak performing organization (pp. 50-72). Routledge.
  • Balcı, A. (2014). Etkili okul ve okul geliştirme: Kuram, uygulama ve araştırma (7. bs.). Pegem Akademi.
  • Bovens, M. (2010). Two concepts of accountability: Accountability as a virtue and as a mechanism. West European Politics, 33(5), 946-967. http://docshare01.docshare.tips/files/29674/296743928.pdf
  • Bozaslan, B. (2023). Örgütsel güven ve örgütsel sessizlik arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Bülbül, M. (2011). Türk milli eğitim sisteminde hesap verebilirlik [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=RdEyUXxH2GtaSk-25tTisQ&no=lbFMDGQm-ThmbFKWtBjeeA
  • Cerit, Y., Ateş, H., & Kadıoğlu, S. (2017). Öğretmen hesap verebilirlik eğilimi ölçeğinin türkçeye uyarlama çalişmasi, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(28) 161-174.
  • Chiang, H. (2009). How accountability pressure on failing schools affects student achievement. Journal of Public Economics, 93, 1045-1057
  • Chughtai, A., & Buckley, F. (2009). Linking trust in the principal to school outcomes: the mediating role of organizational identification and work engagement. International Journal of Educational Management, 23(7), 574-589.
  • Çolak, K. C. (2023). Öğretmenlerin örgütsel güveni ile örgütsel yer değişikliği arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Creswell, J. (2008). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Merrill Prentice Hall.
  • De Prins, P., Segers, J., Brouwers, S., & Maloens, M. (2008). Engagement op het werk in goede banen geleid. Over Werk, 18(3/4), 164-168.
  • Deliveli, K. (2020). A qualitative research about the evaluation of the educational services offered to hearing-impaired students. SDU International Journal of Educational Studies, 7(1), 26-44. https://doi.org/10.33710/sduijes.609666
  • Demirbaş, H. T. (2008). İş özellikleri algısının iş bütünleşmesi üzerindeki etkisi (İDO A.Ş.’de bir uygulama) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Diken, A. (2014). Örgütsel verimlilik ve örgütlerde sosyal sorumluluk ilkesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 9(1-2), 37-50.
  • Dive, B. (2008). The accountable leader: Developing effective leadership through managerial accountability. Kogan Page Publishers. http://www.r-5.org/files/books/ethology/corporate/structure/Brian_Dive-The_Accountable_Leader-EN.pdf
  • Drüke, H. (2007). Can e-government make public governance more accountable. In A. Shah (Ed.) Performance accountability and combating corruption. The WorldBank. https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/325f4a6e-a65d-54a8-a5c4-a8cf2009d564/content
  • Elmore, R. F. (2005). Accountable leadership. The Educational Forum, 69(2), 134-142.
  • Eranıl, A. K. (2023). Okul yöneticilerinin görev, sorumluluk ve yeterlikleri. İçinde: A. S. Saracaoğlu & A. K. Eranıl (Ed.), Türkiye’de okul yöneticiliği. Pegem.
  • Erdağ, C., & Karaağ, E. (2017). Öğretmenler ve okul müdürleri perspektifinden okul hesap verebilirliği politikaları. International Journal of Society Researches, 7(13), 460-496.
  • Göker, S. D., & Gündüz, Y. (2017). Eğitim denetimi sürecinde hesap verebilirlik ve şeffaflık uygulamaları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 83-93.
  • Himmetoğlu, B., Ayduğ, D., & Bayrak, C. (2017). Eğitim örgütlerinde hesap verebilirliğe ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 8(1), 39-68. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/272055
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2010). Eğitim yönetimi. (7. Baskıdan Çeviri) (Çev. Ed.: S. Turan). Nobel Yayıncılık.
  • Innstrand, S. T., Langballe, E. M., & Falkum, E. (2011). A longitudinal study of the relationship between work engagement and symptoms of anxiety and depression. Stress and Health, 28(1), 1-10.
  • Jendia, C. (2015). Leadership, accountability, and integrity: an African perspective. International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR), 24(2), 164-176.
  • Kalman, M., & Gedikoğlu, T. (2014). Okul yöneticilerinin hesap verebilirliği ile örgütsel adalet arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 115-128.
  • Kantos, Z. E. (2010). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin görüşlerine göre kamuve özel ilköğretim okulları için bir hesap verebilirlik modeli. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kılıç, Y., & Yılmaz, E. (2019). İçsel, dışsal ve yönetsel faktörler bağlamında öğretmen motivasyon ölçeği’nin geliştirilmesi, Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 77-91.
  • Knapp, M. S., & Feldman, S. B. (2012). Managing the intersection of internal and external accountability: Challenge for urban school leadership in the United States. Journal of Educational Administration, 50(5), 666-694. https://doi.org/10.1108/09578231211249862
  • Koç, G. (2014). Okul müdürlerinin demokratik tutumlarının beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel güven algıları ve iş tatminlerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trabzon Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Koppell, J. (2005). Pathologies of Accountability: ICANN and the challenge of multiple accountabilities disorder. Public Administration Review, 65(1), 94.
  • Kürtül, Y. (2024). Okullarda psikolojik iklim ve örgütsel güven arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ladd, H. F. (2012). School Accountability: To what ends and with whateffects. In Keynote address for Conference on Improving Education throughAccountability and Evaluation: Lessons from Around the World, Rome, Italy. (Vol. 15, p. 2013). https://fds.duke.edu/db/attachment/2050
  • Levitt, R., Janta, B., & Wegrich, K. (2015). Accountability of teachers: Literature review. Technical Report. https://eric.ed.gov/?id=ED504130
  • May, D. R., Gilson, R. L., & Harter, L. M. (2004). The psychological conditions of meaning fulness, safety and availability and the engagement of the humanspirit at work. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 77(1), 11-37.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2023). https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=508
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2023). Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_09/29151106_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2022_2023.pdf
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.1739.pdf
  • Öngöre, Ö. (2013). İşle bütünleşme ölçeği Türkçe formunun güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 50-60.
  • Orhan, M., & Özdemir, T. Y. (2022). Development of accountability behavior scale for school administrators: A validity and reliability study. International Online Journal of Educational Sciences, 14(5), 1279-1294.
  • Özdemir, N. (2016). Okul müdürünün yönetsel davranışlarının akademik başarıyla ilişkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özen, E. (2021). Açık ve uzaktan öğrenmede bireysel farklılık olarak öğrenme hızı. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 1-5.
  • Özgan, H. (2011). Organizational transparency in schools: Effects and obstacles. The New Educational Review, 25(3), 116-127.
  • Peters, G. (2007). Performance based accountability. In A. Shah (Ed.) Performance accountability and combating corruption. The World Bank. https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/325f4a6e-a65d-54a8-a5c4-a8cf2009d564/content
  • Rhoten, D., Carnoy, M., Chabran, M., & Elmore, R. (2003). The conditions and characteristics of assessment and accountability. In M. Carnoy, R. Elmore & L. S. Siskin (Ed.), The new accountability: High schools and high-stakes testing.Routledge.
  • Rich, B. L. (2006). Job engagement: Construct validation and relationships with job satisfaction, job involvement, and intrinsic motivation. (ProQuest Dissertations and Theses). University of Florida.
  • Rosenblatt, Z. (2007). Personal accountability in education: Measure development and validation. Journal of Educational Administration, 55(1), 18-32.
  • Samsun, N. (2003). Hesap verebilirlik ve iyi yönetişim. İyi yönetişimin temel unsurları. Ankara: TC Maliye Bakanlığı Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Dairesi Başkanlığı Yayını, 18-31. http://www.maliye.gov.tr/Sayfalar/iyi-Yonetisim.aspx
  • Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. (2002). The measurement of burnout and engagement: A confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3, 71-92.
  • Şenaras, B., & Çetin, Ş. (2018). Okul müdürleri ile öğretmenlerin algılarına göre ilk ve ortaokullarda veli baskısı: Nitel bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 157-176.
  • Tuna, B. (2009). Understanding the relationship between transformational, transactional leadership and affective commitment, work engagement [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • UNESCO (2007). Social audits for strengthening accountability: building blocks for human rights-based programming-practice note. Bankong. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000157021
  • United Nations Development Programme (2010). Human development report 2010. https://hdr.undp.org/content/human-development-report-2010
  • Varlık, S. (2023). Eğitim kurumlarinda işle bütünleşme araştirmalarinin incelenmesi: Meta analiz çalişmasi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(2), 725-756. https://doi.org/10.17152/gefad.1197990
  • Yaldıran, M. (2010). The effect of ethical climate on work engagement [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık.
Toplam 67 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi, Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

İsmail Aydoğan 0000-0002-5447-4741

Neslin İhtiyaroğlu 0000-0002-3872-0922

Yusuf Korkmaz 0000-0001-7288-5117

Erken Görünüm Tarihi 24 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 11 Haziran 2025
Kabul Tarihi 26 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydoğan, İ., İhtiyaroğlu, N., & Korkmaz, Y. (2025). Okullardaki Hesap Verebilirlik Davranışlarının Öğretmenlerin İşle Bütünleşmesi Üzerindeki Rolü. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 69-94.