Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin hesap verebilirlik davranışları ile öğretmenlerin işle bütünleşmeleri arasındaki ilişkiyi inceleyen bu araştırma, ilişkisel tarama modelinde nicel bir çalışmadır. Basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak Kırıkkale il merkezi ve diğer ilçelerindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde çalışan 256 öğretmene ulaşılmış ve araştırma örneklemi oluşturulmuştur. Araştırma sürecinde “Okul Yöneticilerinin Hesap Verebilirlik Davranışları Ölçeği”, “Öğretmenlerin Hesap Verebilirlik Eğilimi Ölçeği” ve “İşle Bütünleşme Ölçeği” yoluyla elde edilen veriler parametrik testlerden bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon ve regresyon analizleri ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları okul yöneticileri ve öğretmenlerin hesap verebilirlik davranışları ile öğretmenlerin işle bütünleşmeleri arasında tüm alt boyutlar açısından anlamlı ilişkilerin olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler, hem okul yöneticilerinin hem de kendilerinin hesap verebilir olduğunu düşündükleri bir ortamda yüksek düzeyde işle bütünleşmiş davranışlar sergilemektedirler. Bu nedenle öğretmenlerin fiziksel, duygusal ve bilişsel olarak bütünleşmiş, çalışmaya odaklanmış, istekli ve özverili davranışlar göstermeleri için okul genelinde gerçekçi ve hassas bir hesap verebilirlik ikliminin oluşturulması önerilmektedir.
This research, which examines the relationship between the accountability behaviors of school administrators and teachers and teachers’ work engagement, is a quantitative study in the relational screening model. 256 teachers working in primary, secondary and high schools in Kırıkkale city center and other districts were reached by using the simple random sampling method and the research sample was created. The data obtained through the “School Administrators’ Accountability Behaviors Scale”, “Teachers’ Accountability Tendency Scale” and “Work Engagement Scale” during the research process were analyzed with parametric tests, independent groups t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), correlation and regression analyses. The research findings reveal that there are significant relationships between the accountability behaviors of school administrators and teachers and teachers’ work engagement in terms of all sub-dimensions. According to the research results, teachers exhibit high level of work-integrated behaviors in an environment where they think that both school administrators and themselves are accountable. Therefore, it is recommended to create a realistic and sensitive accountability climate throughout the school so that teachers can be physically, emotionally and cognitively integrated, focused on work, and display willing and devoted behaviors.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 26 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0).