Self-regulation skills can be expressed as managing emotions, behaviors, and thoughts, as well as impulse control and the ability to focus attention. These skills are a well-established indicator of academic success. Developing self-regulation skills early in life is crucial, necessitating the development of alternative activities that support these skills. One such alternative activity during the preschool years is physical activities, through which children can learn to control their emotions, thoughts, behaviors, and impulses, and enhance their attention. Based on this information, the aim of the study is to examine the effect of activities focusing on balance and coordination exercises on the self-regulation skills of children in preschool education. The study included 33 children in the experimental group and 39 in the control group attending preschool education institutions. While children in the experimental group participated in activities incorporating balance and coordination exercises, children in the control group did not participate in different activities outside their regular programs. Data for the study was collected using the "Self-Regulation Skills Scale" before and after the implementation of activities focusing on balance and coordination exercises. The statistical analysis of the data was conducted using non-parametric tests: the Mann-Whitney U test for comparisons between groups and the Wilcoxon signed-rank test for comparisons within groups. Findings indicated that the initial test scores were similar between the groups, but there was a favorable difference in favor of the experimental group in the final test scores. Moreover, there was an overall improvement in scores for all children in the final tests. In conclusion, activities incorporating balance and coordination exercises have been found to support children's self-regulation skills
Öz düzenleme becerileri, duygu, davranış ve düşünceleri yönetme, dürtü kontrolü, dikkati odaklama yeteneği olarak ifade edilebilmektedir ve akademik başarının yerleşik bir göstergesidir. Öz düzenleme becerisinin erken yıllarda geliştirilmesi önemlidir ve bu becerileri destekleyecek alternatif etkinliklerin geliştirilmesi gerekmektedir. Okul öncesi dönemde alternatif etkinliklerden birisi olan fiziksel aktiviteler sayesinde çocuklar duygu, düşünce, davranış ve dürtülerini kontrol edebilmekte, dikkatini geliştirebilmektedir. Bu bilgiler doğrultusunda araştırmanın amacı, denge ve koordinasyon egzersizleri içerikli etkinliklerin okul öncesi eğitim sürecinde olan çocukların öz düzenleme becerilerine etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın deney grubunda 33 kontrol grubunda 39 okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocuk yer almıştır. Deney grubu olarak belirlenen çocuklara denge ve koordinasyon egzersizleri içeren etkinlikler uygulanırken kontrol grubuna kendi programları dışında farklı etkinlikler uygulanmamıştır. Çalışmanın verileri, denge ve koordinasyon egzersizleri içerikli etkinliklerin uygulanması öncesinde ve sonrasında, “Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği’’ ile toplanılmıştır. SPSS programı kullanılarak yapılan verilerin analizinde gruplar arasındaki ilişkiye parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U testi ile grupların kendi içindeki farklılıklara ise Wilcoxon işaretli sıralar testi ile bakılmıştır. Bulgularda, grupların ön test puanlarının benzer olduğu ancak son test puanlarına bakıldığında ise deney grubu lehine bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca tüm çocukların puanlarında son testler lehine bir farklılık olmuştur. Sonuç olarak, denge ve koordinasyon egzersizleri içerikli etkinliklerin çocukların öz düzenleme becerilerini desteklemiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Politikası |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 2 |