Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin problemli internet kullanımının karakter güçleri ve akademik başarı arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Araştırmada nicel desende korelasyonel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2018-2019 Eğitim- Öğretim yılında 10, 11 ve 12. sınıfta öğrenim görmekte olan 1660 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak; Problemli İnternet Kullanım Ölçeği- (PİKÖ-E) ve Karakter Güçleri ve Erdemli Oluş Gençlik Envanteri (KGEGE), katılımcıların demografik bilgilerine ulaşmak için Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma bulgularında lise öğrencilerinin tedbirlilik ve öz-kontrol/öz denetim karakter güçlerinin problemli internet kullanımını anlamlı bir düzeyde yordadığı bulgulanmıştır. Ayrıca cinsiyet, okul türü, anne eğitim düzeyi değişkenleri ele alındığında, problemli internet kullanımı bakımından anlamlı farklılıklar olduğu bulgulanmıştır. Tedbirlilik ve öz-kontrol/öz-denetim karakter güçlerinin lise öğrencilerinin problemli internet kullanımını yordamada önemli bir özellik olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyet değişkenine göre problemli internet kullanımı açısından erkek öğrencilerin envanterden almış oldukları puanların kız öğrencilere göre daha yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Okul türü değişkeninde fen lisesinde öğrenim gören öğrencilerin diğer okul türlerindeki öğrencilere göre problemli internet kullanımı anlamlı şekilde daha az gösterdikleri, anne eğitim düzeyi değişkeninde ise annesi okur-yazar olmayan ve lise mezunu olan öğrencilerin problemli internet kullanımı puanları arasında anlamlı fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma bulguları sonucunda elde edilen bilgiler literatür doğrultusunda tartışılarak, gelecekte yapılabilecek çalışmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Problemli internet kullanımı Karakter güçleri Akademik başarı
The purpose of this is to analyze problematic behavior of high school students in internet use in terms of character strength and academic success. Correlational survey model in descriptive survey model was used in the study. The study group of the study consisted of 1660 high school students studying in the 10, 11 and 12th grades in the academic year of 2018-2019. “Problematic Internet Use Scale for teenager (PIUS) and Adolescent and Character Strengths and Youthful Youth Inventory (VIA-Youth) were used as data collection tools. Personal Information form was used to get demographic information of the participants. In the study findings, it was found out that the precautionary and self-control / self-control character forces predicted problematic internet usage of high school students significantly. It was also found out that there was a significant difference between problematic internet use and gender, school type and educational level of the mother. It was determined out that precautionary and self-control / self-control character forces were a significant feature to predict the problematic internet usage of high school students. According to gender variable, it was seen that scores of male students from inventory were higher than female students. According to school type variable, students studying in science high school had less problematic internet using than the ones studying in other types of schools. However, according to educational level of the mother variable, it was found out that there was a significant difference between the students with illiterate mothers and the ones with high-school graduate mothers. As a result of the findings of the study, recommendations were given for future studies by discussing the obtained data in accordance with the literature.
Problematic internet use Character powers Academic achievement
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikolojik danışmanlık, Eğitim Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 1 |
Tarandığımız Dizinler:
e-ISSN: 2148-5232