Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Much More Than Parentıng: Psychosocıal Problems Experıenced by Mothers of Chıldren Wıth Specıal Needs and Copıng Methods: A Qualıtatıve Study

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 2, 660 - 667, 26.06.2025

Öz

The aim of this study was to evaluate the psychosocial problems experienced by mothers with children with special needs and their coping methods. In this study, in which qualitative research method was used, in-depth individual interviews were conducted with 17 mothers. Criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used to reach the sample group. Interviews continued until data saturation was reached. All interviews were recorded with a voice recorder and then transcribed. The data of the study were analysed using thematic analysis method. The study was conducted and reported according to the COREQ checklist. Within the scope of the study, three themes (Emotions and reactions to learning that the child has special needs, problems experienced by mothers with children with special needs, coping methods of mothers) and six sub-themes (Emotions, reactions, primary problems, secondary problems, dreams/desires, coping methods) were obtained. As a result of the study, it was determined that mothers experienced many psychosocial difficulties and could not use healthy coping methods in the face of difficulties. It can be said that there is a need for psychosocial empowerment of mothers and teaching healthy coping methods.

Kaynakça

  • 1. Gogoi RR, Kumar R, Deuri SP. Anxiety, depression, and quality of life in mothers of children with intellectual disability. Open Journal of Psychiatry & Allied Sciences. 2017;8(1):71–75. https://doi.org/10.1159/000081958
  • 2. Emir A, Tarakçı D, Doğan S. Özel gereksinimli çocukların annelerinde bakım veren yükü ve merhamet yorgunluğunun incelenmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;3(3):153-160.
  • 3. Jahan S, Araf K, Griffiths MD, Gozal D, Mamun MA. Depression and suicidal behaviors among Bangladeshi mothers of children with Autism Spectrum Disorder: A comparative study. Asian J Psychiatry 2020; 51(20):101994 https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.101994
  • 4. Yüksel A, Uyanık Y. Engelli çocuk sahibi kadınların yaşadıkları güçlükleri belirleme: bir ölçek geliştirme çalışması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2023; 25(4):1398- 1419. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1078601
  • 5. Üstün K, Kıvrak K, Körtelli O, Bingölbali Ö, Taşkaya C, Sarı Z. Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin bakım yükü ve fiziksel aktivite seviyesi arasındaki ilişkinin araştırılması. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2022; 6(3): 488-498. https://doi:10.46237/amusbfd.1000616
  • 6. Aksoy M, Demirli C. Zihinsel engelli çocuğu olan annelerin karşılaşabilecekleri güçlüklerle baş etme durumlarının incelenmesi: Bir aile destek eğitim programının uygulanması. Educ Sci. 2020;15(3):73-84. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2020.15.3.1C0700
  • 7. Gören AB. Engelli çocuğa sahip annelerde yas süreci. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi 2016;20(1):225-244. doi.org/10.18505/cuifd.64549
  • 8. Ersoy AF, Buluş S. Engelli çocuğu olan annelerde tükenmişlik: nitel bir çalışma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2019;23(3):764-781.
  • 9. Shukla SA. Study of life satisfaction of parents of mentally challenged and normal children. International Journal of Research In All Subjects In Multi Languages (IJRSML). 2017; 5(12): 1-4.
  • 10. Vural Yüzbaşı D. Engelli çocuğa sahip annelerin duygusal deneyimleri: Bir olgu bilim Çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;46:1-25.
  • 11. Fereidouni Z, Kamyab AH, Dehghan A, Khiyali Z, Ziapour A, Mehedi N, et al. A comparative study on the quality of life and resilience of mothers with disabled and neurotypically developing children in Iran. Heliyon. 2021;7(6): https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07285
  • 12. Softa HK, Öztürk A, Sonkaya C, Düşünceli H. Examination of family burden and life satisfaction of mothers and fathers with mentally retarded children. Uluslararası Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi. 2016;5:37–49.
  • 13. Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): A 32-item check list for interview sand focus groups. International Journal for Quality in HealthCare. 2007;19(6):349–357. https://doi.org/10.1093/intqh c/mzm042
  • 14. Yıldırım A, Şimşek H. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık: 2021.
  • 15. Brinkmann S, Kvale S. Doing interviews (2nd ed.). London: Sage: 2015.
  • 16. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology. 2006;3(2):77-101.
  • 17. Cypress BS. Exploring the philosophical, paradigmatic, conceptual-theoretical underpinnings of qualitative research. Dimens Crit Care Nurs. 2017;36(3):208-216.
  • 18. Polit DF, Beck CT. Essentials of Nursing Research: Appraising Evidence for Nursing Practice. 9th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2018. p. 294–305.
  • 19. Kot M, Sönmez S, Eratay E. Özel gereksinimli bireylere sahip ailelerin yaşadıkları zorluklar, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;37:85-96.
  • 20. Dilmaç B, Çıkılı Y, Koçak F, Çalıkçı M. Zihinsel engelli çocuğa sahip olan annelerin kaygı düzeylerini azaltıcı eğitim programının annelerin durumluk ve sürekli kaygı düzeylerine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 24:65-71.
  • 21. Derajew H, Tolessa D, Feyissa GT, Addisu F, Soboka M. Prevalence of depression and its associated factors among primary caregivers of patients with severe mental illness in southwest, Ethiopia. BMC Psychiatry. 2017;17(1):88. https://doi. org/10.1186/s12888-017-1249-7
  • 22. Favero Nunes M A, dos Santos M A. Depression and quality of life in mothers of children with pervasive developmental disorders. Revista Latino- Americana de Enfermagem. 2010; 18(1):33–40. https://doi.org/10.1590/s0104- 11692010000100006
  • 23. Badu E. Experiences of parents of children with intellectual disabilities in the Ashanti Region of Ghana. J. Soc. Incl. 2016; 7: 20–30.
  • 24. Ayyıldız T, Şener DK, Kulakçı H, Veren F. Zihinsel engelli çocuğa sahip annelerin stresle baş etme yöntemlerinin değerlendirilmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2013; 11(2):1-12.
  • 25. Salduz Doruk Ç, Arslankoç S, Urhan G. Toplumsal cinsiyet eşitsizliği bağlamında sosyal bakım: bir çözüm önerisi olarak mor ekonomi modeli, Uluslararası Eşitlik Politikası Dergisi. 2023;3(2):95-116. 26. Çitil M, Doğan İ. Engelli çocuğu olan ailelerin yapısı ve toplumsal ilişkilerin belirlenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2019;43:61-108.
  • 27. Yüksel A, Uyanık Y. Engelli çocuk sahibi kadınların yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;23(3): 805-830. 28. Altuğ Özsoy S, Özkahraman Ş, Çallı F. Zihinsel engelli çocuk sahibi ailelerin yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2006;9(9):69-77.
  • 29. Özbulut M, Özgür Sayar Ö. Bir sosyal dışlanma fotoğrafı: Engelli bireylerin toplumla bütünleştirilmesine yönelik tespit, bilgilendirme ve veri tabanı oluşturma çalışması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2009;17(17):59-76. doi: 10.21560/SPCD.27217
  • 30. Deniz EM, Dimaç B, Arıcak TO. An analysis of life satisfaction and statetrait anxiety of the parents with handicapped children. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2009;6:1303–5134.
  • 31. Schneider EE, Schonfelder S, Domke Wolf, Wessa M. Measuring stress in clinical and nonclinical subjects using a German adaptation of the perceived stresss cale. International Journal of Clinical and Health Psychology. 2020;20:173 181. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2020.03.004.
  • 32. Obeid R, Daou N. The effects of coping style social sup-port and behavioral problems on the well-being of mothers of children with autism spectrum disorders in Lebanon. Researchin Autism Spectrum Disorders. 2015;10:59-70. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2014.11.003.
  • 33. Smith LE, Seltzer MM, Tager-Flusberg H, Greenberg JS, Carter AS. A comparative analysis of well-being and coping among mothers of toddlers and mothers of adolescents with ASD. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2008;38: 876–889. doi: 10.1007/s10803-007-0461-6
  • 34. Abbeduto L, Seltzer MM, Shattuck P, Krauss MW, Orsmond G, Murphy MM. Psychological well-being and coping in mothers of youths with autism, down syndrome, or fragile X syndrome. American Journal of Mental Retardation. 2004;109: 237–254.
  • 35. Bucuka Y. Engelli çocuk annelerinin sosyal destek, yaşam doyumu ve dinî başa çıkma durumları. Bingöl Araştırmaları Dergisi. 2022;8(2),97-124.
  • 36. Kara E. Empowerment implementation with mental support for mother with handicapped children. The Journal of International Social Research. 2018;11:311–322.

Ebeveynlikten Çok Daha Ötesi: Özel Gereksinimli Çocuğu Olan Annelerin Yaşadıkları Psikososyal Sorunlar ve Baş Etme Yöntemleri: Nitel Bir Çalışma

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 2, 660 - 667, 26.06.2025

Öz

Bu çalışmada özel gereksinimli çocuğa sahip annelerin yaşadıkları psikososyal sorunlar ve baş etme yöntemlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, 17 anne ile derinlemesine bireysel görüşmeler yapılmıştır. Örneklem grubuna ulaşmak için amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Görüşmeler veri doygunluğuna ulaşılana kadar devam etmiştir. Tüm görüşmeler ses kayıt cihazı ile kaydedilmiş ve daha sonra yazıya dökülmüştür. Çalışmanın verileri tematik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma COREQ kontrol listesine göre yürütülmüş ve raporlanmıştır. Araştırma kapsamında üç tema (Çocuğun özel gereksinimli olduğunu öğrenmeye yönelik duygu ve tepkiler, özel gereksinimli çocuğa sahip annelerin yaşadıkları sorunlar, annelerin baş etme yöntemleri) ve altı alt tema (Duygular, tepkiler, birincil sorunlar, ikincil sorunlar, hayaller/istekler, baş etme yöntemleri) elde edilmiştir. Çalışma sonucunda annelerin psikososyal olarak birçok zorluk yaşadıkları ve zorluklar karşısında sağlıklı baş etme yöntemlerini kullanamadıkları saptanmıştır. Annelerin psikososyal açıdan güçlendirilmesine ve sağlıklı baş etme yöntemlerinin öğretilmesine ihtiyaç olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • 1. Gogoi RR, Kumar R, Deuri SP. Anxiety, depression, and quality of life in mothers of children with intellectual disability. Open Journal of Psychiatry & Allied Sciences. 2017;8(1):71–75. https://doi.org/10.1159/000081958
  • 2. Emir A, Tarakçı D, Doğan S. Özel gereksinimli çocukların annelerinde bakım veren yükü ve merhamet yorgunluğunun incelenmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;3(3):153-160.
  • 3. Jahan S, Araf K, Griffiths MD, Gozal D, Mamun MA. Depression and suicidal behaviors among Bangladeshi mothers of children with Autism Spectrum Disorder: A comparative study. Asian J Psychiatry 2020; 51(20):101994 https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.101994
  • 4. Yüksel A, Uyanık Y. Engelli çocuk sahibi kadınların yaşadıkları güçlükleri belirleme: bir ölçek geliştirme çalışması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2023; 25(4):1398- 1419. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1078601
  • 5. Üstün K, Kıvrak K, Körtelli O, Bingölbali Ö, Taşkaya C, Sarı Z. Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin bakım yükü ve fiziksel aktivite seviyesi arasındaki ilişkinin araştırılması. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2022; 6(3): 488-498. https://doi:10.46237/amusbfd.1000616
  • 6. Aksoy M, Demirli C. Zihinsel engelli çocuğu olan annelerin karşılaşabilecekleri güçlüklerle baş etme durumlarının incelenmesi: Bir aile destek eğitim programının uygulanması. Educ Sci. 2020;15(3):73-84. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2020.15.3.1C0700
  • 7. Gören AB. Engelli çocuğa sahip annelerde yas süreci. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi 2016;20(1):225-244. doi.org/10.18505/cuifd.64549
  • 8. Ersoy AF, Buluş S. Engelli çocuğu olan annelerde tükenmişlik: nitel bir çalışma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2019;23(3):764-781.
  • 9. Shukla SA. Study of life satisfaction of parents of mentally challenged and normal children. International Journal of Research In All Subjects In Multi Languages (IJRSML). 2017; 5(12): 1-4.
  • 10. Vural Yüzbaşı D. Engelli çocuğa sahip annelerin duygusal deneyimleri: Bir olgu bilim Çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;46:1-25.
  • 11. Fereidouni Z, Kamyab AH, Dehghan A, Khiyali Z, Ziapour A, Mehedi N, et al. A comparative study on the quality of life and resilience of mothers with disabled and neurotypically developing children in Iran. Heliyon. 2021;7(6): https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07285
  • 12. Softa HK, Öztürk A, Sonkaya C, Düşünceli H. Examination of family burden and life satisfaction of mothers and fathers with mentally retarded children. Uluslararası Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi. 2016;5:37–49.
  • 13. Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): A 32-item check list for interview sand focus groups. International Journal for Quality in HealthCare. 2007;19(6):349–357. https://doi.org/10.1093/intqh c/mzm042
  • 14. Yıldırım A, Şimşek H. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık: 2021.
  • 15. Brinkmann S, Kvale S. Doing interviews (2nd ed.). London: Sage: 2015.
  • 16. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology. 2006;3(2):77-101.
  • 17. Cypress BS. Exploring the philosophical, paradigmatic, conceptual-theoretical underpinnings of qualitative research. Dimens Crit Care Nurs. 2017;36(3):208-216.
  • 18. Polit DF, Beck CT. Essentials of Nursing Research: Appraising Evidence for Nursing Practice. 9th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2018. p. 294–305.
  • 19. Kot M, Sönmez S, Eratay E. Özel gereksinimli bireylere sahip ailelerin yaşadıkları zorluklar, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;37:85-96.
  • 20. Dilmaç B, Çıkılı Y, Koçak F, Çalıkçı M. Zihinsel engelli çocuğa sahip olan annelerin kaygı düzeylerini azaltıcı eğitim programının annelerin durumluk ve sürekli kaygı düzeylerine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 24:65-71.
  • 21. Derajew H, Tolessa D, Feyissa GT, Addisu F, Soboka M. Prevalence of depression and its associated factors among primary caregivers of patients with severe mental illness in southwest, Ethiopia. BMC Psychiatry. 2017;17(1):88. https://doi. org/10.1186/s12888-017-1249-7
  • 22. Favero Nunes M A, dos Santos M A. Depression and quality of life in mothers of children with pervasive developmental disorders. Revista Latino- Americana de Enfermagem. 2010; 18(1):33–40. https://doi.org/10.1590/s0104- 11692010000100006
  • 23. Badu E. Experiences of parents of children with intellectual disabilities in the Ashanti Region of Ghana. J. Soc. Incl. 2016; 7: 20–30.
  • 24. Ayyıldız T, Şener DK, Kulakçı H, Veren F. Zihinsel engelli çocuğa sahip annelerin stresle baş etme yöntemlerinin değerlendirilmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2013; 11(2):1-12.
  • 25. Salduz Doruk Ç, Arslankoç S, Urhan G. Toplumsal cinsiyet eşitsizliği bağlamında sosyal bakım: bir çözüm önerisi olarak mor ekonomi modeli, Uluslararası Eşitlik Politikası Dergisi. 2023;3(2):95-116. 26. Çitil M, Doğan İ. Engelli çocuğu olan ailelerin yapısı ve toplumsal ilişkilerin belirlenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2019;43:61-108.
  • 27. Yüksel A, Uyanık Y. Engelli çocuk sahibi kadınların yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;23(3): 805-830. 28. Altuğ Özsoy S, Özkahraman Ş, Çallı F. Zihinsel engelli çocuk sahibi ailelerin yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2006;9(9):69-77.
  • 29. Özbulut M, Özgür Sayar Ö. Bir sosyal dışlanma fotoğrafı: Engelli bireylerin toplumla bütünleştirilmesine yönelik tespit, bilgilendirme ve veri tabanı oluşturma çalışması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2009;17(17):59-76. doi: 10.21560/SPCD.27217
  • 30. Deniz EM, Dimaç B, Arıcak TO. An analysis of life satisfaction and statetrait anxiety of the parents with handicapped children. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2009;6:1303–5134.
  • 31. Schneider EE, Schonfelder S, Domke Wolf, Wessa M. Measuring stress in clinical and nonclinical subjects using a German adaptation of the perceived stresss cale. International Journal of Clinical and Health Psychology. 2020;20:173 181. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2020.03.004.
  • 32. Obeid R, Daou N. The effects of coping style social sup-port and behavioral problems on the well-being of mothers of children with autism spectrum disorders in Lebanon. Researchin Autism Spectrum Disorders. 2015;10:59-70. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2014.11.003.
  • 33. Smith LE, Seltzer MM, Tager-Flusberg H, Greenberg JS, Carter AS. A comparative analysis of well-being and coping among mothers of toddlers and mothers of adolescents with ASD. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2008;38: 876–889. doi: 10.1007/s10803-007-0461-6
  • 34. Abbeduto L, Seltzer MM, Shattuck P, Krauss MW, Orsmond G, Murphy MM. Psychological well-being and coping in mothers of youths with autism, down syndrome, or fragile X syndrome. American Journal of Mental Retardation. 2004;109: 237–254.
  • 35. Bucuka Y. Engelli çocuk annelerinin sosyal destek, yaşam doyumu ve dinî başa çıkma durumları. Bingöl Araştırmaları Dergisi. 2022;8(2),97-124.
  • 36. Kara E. Empowerment implementation with mental support for mother with handicapped children. The Journal of International Social Research. 2018;11:311–322.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Ruh Sağlığı Hemşireliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurten Gülsüm Bayrak 0000-0002-7658-9961

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 26 Mart 2025
Kabul Tarihi 9 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bayrak, N. G. (2025). Much More Than Parentıng: Psychosocıal Problems Experıenced by Mothers of Chıldren Wıth Specıal Needs and Copıng Methods: A Qualıtatıve Study. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2), 660-667.
AMA Bayrak NG. Much More Than Parentıng: Psychosocıal Problems Experıenced by Mothers of Chıldren Wıth Specıal Needs and Copıng Methods: A Qualıtatıve Study. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Haziran 2025;14(2):660-667.
Chicago Bayrak, Nurten Gülsüm. “Much More Than Parentıng: Psychosocıal Problems Experıenced by Mothers of Chıldren Wıth Specıal Needs and Copıng Methods: A Qualıtatıve Study”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 14, sy. 2 (Haziran 2025): 660-67.
EndNote Bayrak NG (01 Haziran 2025) Much More Than Parentıng: Psychosocıal Problems Experıenced by Mothers of Chıldren Wıth Specıal Needs and Copıng Methods: A Qualıtatıve Study. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 14 2 660–667.
IEEE N. G. Bayrak, “Much More Than Parentıng: Psychosocıal Problems Experıenced by Mothers of Chıldren Wıth Specıal Needs and Copıng Methods: A Qualıtatıve Study”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 14, sy. 2, ss. 660–667, 2025.
ISNAD Bayrak, Nurten Gülsüm. “Much More Than Parentıng: Psychosocıal Problems Experıenced by Mothers of Chıldren Wıth Specıal Needs and Copıng Methods: A Qualıtatıve Study”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 14/2 (Haziran 2025), 660-667.
JAMA Bayrak NG. Much More Than Parentıng: Psychosocıal Problems Experıenced by Mothers of Chıldren Wıth Specıal Needs and Copıng Methods: A Qualıtatıve Study. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2025;14:660–667.
MLA Bayrak, Nurten Gülsüm. “Much More Than Parentıng: Psychosocıal Problems Experıenced by Mothers of Chıldren Wıth Specıal Needs and Copıng Methods: A Qualıtatıve Study”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 14, sy. 2, 2025, ss. 660-7.
Vancouver Bayrak NG. Much More Than Parentıng: Psychosocıal Problems Experıenced by Mothers of Chıldren Wıth Specıal Needs and Copıng Methods: A Qualıtatıve Study. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2025;14(2):660-7.