The aim of this study was to evaluate the psychosocial problems experienced by mothers with children with special needs and their coping methods. In this study, in which qualitative research method was used, in-depth individual interviews were conducted with 17 mothers. Criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used to reach the sample group. Interviews continued until data saturation was reached. All interviews were recorded with a voice recorder and then transcribed. The data of the study were analysed using thematic analysis method. The study was conducted and reported according to the COREQ checklist. Within the scope of the study, three themes (Emotions and reactions to learning that the child has special needs, problems experienced by mothers with children with special needs, coping methods of mothers) and six sub-themes (Emotions, reactions, primary problems, secondary problems, dreams/desires, coping methods) were obtained. As a result of the study, it was determined that mothers experienced many psychosocial difficulties and could not use healthy coping methods in the face of difficulties. It can be said that there is a need for psychosocial empowerment of mothers and teaching healthy coping methods.
Child with special needs Mother Psychosocial problem Qualitative study
Bu çalışmada özel gereksinimli çocuğa sahip annelerin yaşadıkları psikososyal sorunlar ve baş etme yöntemlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, 17 anne ile derinlemesine bireysel görüşmeler yapılmıştır. Örneklem grubuna ulaşmak için amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Görüşmeler veri doygunluğuna ulaşılana kadar devam etmiştir. Tüm görüşmeler ses kayıt cihazı ile kaydedilmiş ve daha sonra yazıya dökülmüştür. Çalışmanın verileri tematik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma COREQ kontrol listesine göre yürütülmüş ve raporlanmıştır. Araştırma kapsamında üç tema (Çocuğun özel gereksinimli olduğunu öğrenmeye yönelik duygu ve tepkiler, özel gereksinimli çocuğa sahip annelerin yaşadıkları sorunlar, annelerin baş etme yöntemleri) ve altı alt tema (Duygular, tepkiler, birincil sorunlar, ikincil sorunlar, hayaller/istekler, baş etme yöntemleri) elde edilmiştir. Çalışma sonucunda annelerin psikososyal olarak birçok zorluk yaşadıkları ve zorluklar karşısında sağlıklı baş etme yöntemlerini kullanamadıkları saptanmıştır. Annelerin psikososyal açıdan güçlendirilmesine ve sağlıklı baş etme yöntemlerinin öğretilmesine ihtiyaç olduğu söylenebilir.
Özel gereksinimli çocuk Anne Psikososyal problem Nitel çalışma
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ruh Sağlığı Hemşireliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 9 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 2 |