The aim of this study is to identify the problems faced by schools located in rural areas. Within this framework, the study seeks to answer the question: How do teacher shortages and other resource deficiencies in rural schools affect the quality of education for students? In this context, interviews were conducted with 10 teachers who participated in Project B, organized by the Provincial Directorate of National Education. Among the selected participants, 2 teachers work at a multi-program high school, 3 at a primary school, and 5 at a middle school. In this research, the necessary permissions were obtained, and data were collected using a semi-structured interview form and analyzed through content analysis. The findings of the study highlighted three main areas of concern: long-standing and unchanging working conditions, lack of physical infrastructure and resources that do not reflect the educational environment, and the leadership approaches of school principals. Based on the research findings, activities can be organized to enhance cooperation between central and local administrations in order to improve the physical conditions of rural schools and provide instructional materials.
Bu çalışmanın amacı kırsal bölgede bulunan okulların sorunlarını belirlemektir. Bu amaç çerçevesinde kırsal bölge okullarındaki öğretmen eksiklikleri ve diğer kaynak sıkıntıları, öğrencilerin eğitim kalitesini nasıl etkilemektedir? Sorusuna cevap aranmıştır. Bu bağlamda, A Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından organize edilen B projesine katılan 10 öğretmen ile görüşmeler yapılmıştır. Seçilen 2 öğretmen çok programlı lisede, 3 öğretmen ilkokulda ve 5 öğretmen ise ortaokulda görev yapmaktadır. Bu araştırmada gerekli izinler alınarak yarı yapılandırılmış görüşme formu üzerinden veriler elde edilmiş ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları özellikle üç temel sorun alanını öne çıkarmıştır. Bu sorunlar uzun süredir değişmeyen çalışma koşulları, eğitim ortamını yansıtmayan fiziksel yetersizlik ve kaynak eksiklikleri ile okul müdürlerinin liderlik yaklaşımları şeklindedir. Araştırma bulgularına göre kırsal okulların fiziksel koşullarının iyileştirilmesi ve öğretim materyallerinin sağlanması için merkezi ve yerel yönetimler ile iş birliğini artırmaya yönelik faaliyetler düzenlenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 19 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 1 |