Objective: This study was conducted to evaluate the beliefs and attitudes of nursing students towards mental illness before and after the clinical practice of the psychiatric nursing course.
Methods: This research is a descriptive type research. The sample of the study consisted of 73 students studying in the nursing department of a university in Turkey and taking psychiatric nursing courses. In the study, Sociodemographic Information Form and Beliefs about Mental Illness Scale were applied face to face. Descriptive statistics and Paired Samples t Test were used to analyse the data.
Results: Nursing students before (56,20±20,58) and after (50,71±20,29) clinical practice. While no significant difference was found between the mean scores of the total, Helplessness and Impairment in Interpersonal Relationships (27,76±12,52 and 26,75±12,30) and Embarrassment subdimensions (2,42±2,86 and 2,24±2,50) of the Beliefs about Mental Illness Scale (p>0,05); a significant difference was found between the mean scores of the Dangerous subdimension (26,01±7,50 and 21,71±7,98) (p<0,05).
Conclusion: It was determined that nursing students experienced embarrassment, feeling blocked and helplessness in the process of interpersonal relationship with individuals with mental illness after the clinical practice of psychiatric nursing course. In addition, it was determined that there was a decrease in the students' beliefs that mental illnesses and individuals with mental illness were dangerous after clinical practice. In this context, it is recommended that training and seminars should be organised for students before the clinical practice of psychiatric nursing course in order to reduce or eliminate negative beliefs about mental illness in today's nursing students who are tomorrow's health professionals.
Nursing Research Nursing Students Psychiatric Nursing Mental Illness
Ethical permission was obtained from the KTO Karatay University Non-Drug and Medical Device Research Ethics Committee (date: 17.11.2023, decision no: 2023/031).
No.
The authors thank all participants who participated in the study.
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin psikiyatri hemşireliği dersi klinik uygulamasından önce ve sonra ruhsal hastalığa dair inanç ve tutumlarını değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Bu araştırma tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de yer alan bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim gören ve psikiyatri hemşireliği dersi alan 73 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada, Sosyodemografik Bilgi Formu ve Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançlar Ölçeği yüz yüze şekilde uygulanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ve Paired Samples t Testi kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulama öncesi (56,20±20,58) ve sonrasında (50,71±20,29). Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançlar Ölçeği toplam, Çaresizlik ve Kişilerarası İlişkilerde Bozulma (27,76±12,52 ve 26,75±12,30) ve Utanma alt boyutları (2,42±2,86 ve 2,24±2,50) puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunamazken (p>0,05); Tehlikeli alt boyutu puan ortalamaları (26,01±7,50 ve 21,71±7,98) arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin, psikiyatri hemşireliği dersi klinik uygulama sonrasında ruhsal hastalığa sahip bireylerle kişilerarası ilişki sürecinde; utanma, kendilerini engellenmiş hissetme ve çaresizlik yaşadıkları belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin klinik uygulama sonrasında ruhsal hastalıkların ve ruhsal hastalığı olan bireylerin tehlikeli olduğu inançlarında ise azalma olduğu saptanmıştır. Bu bağlamda yarının sağlık profesyoneli bugünün hemşirelik öğrencilerinde ruhsal hastalığa yönelik olumsuz inançların azaltılması veya ortadan kaldırılması amacıyla psikiyatri hemşireliği dersi klinik uygulamaları öncesinde öğrencilere eğitim ve seminerler düzenlenmesi önerilmektedir.
Hemşirelik Araştırması Hemşirelik Öğrencileri Psikiyatri Hemşireliği Ruhsal Hastalık
KTO Karatay Üniversitesi İlaç ve Tıbbi Cihaz Dışı Araştırmalar Etik Kurulu’ndan etik izin (tarih: 17.11.2023, karar no: 2023/031) alınmıştır.
Yoktur.
Yazarlar çalışmaya katılan tüm katılımcılara teşekkür etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ruh Sağlığı Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.