Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerine verilen girişkenlik eğitiminin duygusal okuryazarlık ve girişkenlik davranışlarına etkisini
belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntemler: Araştırma, Şubat-Haziran 2022 tarihleri arasında nicel ön test-son test randomize kontrol gruplu yarı deneysel, nitel eğitim
sonrasında yapılan bireysel toplantıların tematik analizi ile gerçekleştirildi. Araştırmanın niceliksel kısmında 118 öğrenci, nitel kısmında
ise 12 öğrenci örneklem grubuna dahil edildi. Araştırmanın nicel verilerinin toplanması için; katılımcı bilgi formu, Duygusal Okuryazarlık
Ölçeği ve Rathus Atılganlık Ölçeği kullanılmış, nitel veriler için ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Vaka grubundaki
katılımcılara 10 hafta boyunca haftada üç saat girişkenlik eğitimi verildi. Ölçekler vaka grubuna eğitim öncesi ve sonrası, kontrol grubuna
ise eğitimden bağımsız olarak uygulanmıştır. Nicel veriler SPSS 25.0 programıyla, nitel veriler ise MAXQDA programıyla analiz edildi.
Bulgular: Deney grubundaki katılımcıların %53,4’ünün kadın, kontrol grubundaki katılımcıların ise %70’inin kadın olduğu görülmektedir.
Duygusal okuryazarlık ve atılganlık ölçeği puan ortalamaları arasında vaka grubu lehine anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Eğitim
öncesi duygusal okuryazarlık arasında orta düzeyde bir ilişki olduğu, eğitim sonrası duygusal okuryazarlık ile atılganlık arasında ise orta
düzeyde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Niteliksel veriler de bu durumu destekledi. Nitekim bir öğrenci şu ifadeyi kullanmıştır: ‘Bir ortama
girdiğimde çekinmem, kendimi rahatlıkla ifade edebilirim. Kendimden emin bir şekilde hareket edebilirim. ‘Reddedilsem bile fikrimi
söyleyebilirim.’ (K7, Kadın)
Sonuçlar: Hemşirelik öğrencilerine verilen girişkenlik eğitiminin girişkenlik ve duygusal okuryazarlık düzeylerini arttırdığı bulunmuştur.
Hem niceliksel sonuçlar hem de niteliksel ifadeler bu dersin müfredata eklenmesinin önemini göstermektedir
Girişkenlik Duygusal okuryazarlık Karma yöntem Hemşirelik Öğrenci
Aim: This study was carried out to determine the effect of assertiveness education given to nursing students on emotional literacy and
assertiveness behaviors.
Methods: The research was carried out between February-June 2022 with quantitative pre-test-post-test randomized control group
experimental, thematic analysis of individual meetings held after qualitative training. 118 students were included in the sample group in
the quantitative part of the research and 12 students in the qualitative part. For the collection of quantitative data of the study; participant
information form, Emotional Literacy Scale and Rathus Assertiveness Scale were used and a semi-structured interview form was used
for qualitative data. The participants in the case group were given assertiveness training for three hours a week for 10 weeks. The scales
were applied to the case group before and after the training, and to the control group independent of the training. Quantitative data were
analyzed with SPSS 25.0, and qualitative data were analyzed with the MAXQDA program.
Results: It can be seen that 53.4% of the participants in the experimental group are women, and 70% of the participants in the control
group are women. A significant difference was found between emotional literacy and assertiveness scale mean scores in favor of the case
group (p<0.05). It was found that there was a moderate relationship between pre-post-education emotional literacy, and a relationship
between post-educational emotional literacy and assertiveness. Qualitative data also supported this situation. As a matter of fact, one
student used the following expression: ‘I don’t hesitate when I enter an environment, I can express myself easily. I can act confidently. ‘I
can speak my mind even if I get rejected.’ (P7, Female)
Conclusions: Assertiveness training given to nursing students was found to increase assertiveness and emotional literacy levels. Both the
quantitative results and the qualitative statements show the importance of adding this course to the curriculum.
Assertıveness Emotional Literacy Mixed Method Nursıng Student
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |