Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dil ve Konuşma Terapisi Son Sınıf Öğrencilerinin Staj Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 111 - 125, 30.04.2025

Öz

Dil ve konuşma terapisi öğrencileri için staj, teorik bilgilerini pratiğe dökerek mesleki yeterlilik kazanmalarını sağlar. Ancak, staj süreçlerine
dair farklı beklentiler öğrencilerin deneyimlerini etkileyebilmektedir. Bu çalışma, dil ve konuşma terapisi son sınıf öğrencilerinin staj
deneyimlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada betimsel fenomenolojik araştırma deseni kullanılmış ve örneklem, amaçlı örnekleme
yöntemiyle belirlenmiştir. Veriler, 21 öğrenci ile yüz yüze yapılan 11 soruluk yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmış ve ‘Nitel
Araştırmaların Raporlanmasına İlişkin Konsolide Kriterler’ yönergeleri doğrultusunda raporlanmıştır. Görüşmeler 20-30 dakika sürmüş
ve elde edilen veriler fenomenolojik analiz yaklaşımıyla değerlendirilmiştir. Analiz sonucunda öğrencilerin staj deneyimleri beş tema
altında toplanmıştır: 1) Stajyerlik deneyimi ve temel kavramlar, 2) Staj sürecinde edinilen deneyimler ve karşılaşılan zorluklar, 3) Staj
sürecinde vaka çeşitliliği ve vaka yönetimi, 4) Staj ortamı ve kurumsal uygulamalar, 5) Stajın kariyer hedeflerine etkisi ve gelecek planları.
Çalışmanın bulgularına dayanarak, staj programlarının daha etkili hale getirilmesi için vaka çeşitliliğinin artırılması, farklı kurumlarda staj
imkânlarının sağlanması ve mentorluk desteğinin güçlendirilmesi önerilmektedir. Ayrıca, öğrencilerin mesleki gelişimlerini desteklemek
amacıyla iş yükünün dengelenmesi ve ek eğitimlerle bilgi eksikliklerinin giderilmesi faydalı olabilir.

Etik Beyan

Bu araştırma, yükseköğretim kurumlarının etik kurallarına uygun olarak yürütülmüş olup katılımcıların gizliliği ve anonimliği titizlikle korunmuştur. Araştırmaya katılan tüm öğrencilerden yazılı onay alınmış ve araştırmanın amacı, süreci hakkında detaylı bilgilendirme yapılmıştır. Verilerin güvenliği sağlanmış ve yalnızca araştırma ekibinin erişimine açık tutulmuştur. Araştırmacıların bu çalışmada herhangi bir çıkar çatışması bulunmamakta olup, çalışma bağımsız ve tarafsız bir şekilde yürütülmüştür. Bu çalışma, Ankara Medipol Üniversitesi Etik Kurulu tarafından onaylanmıştır (Etik Kurul Onay No: [69]).

Kaynakça

  • Akran, S. K. (2022). Examination of teacher candidates’ opinions on the double major program by the learning process model. E-International Journal of Educational Research. https://doi. org/10.19160/e-ijer.1190947
  • Allen, T. D., & Eby, L. T. (2003). Relationship effectiveness for mentors: Factors associated with learning and quality. Journal of Management, 29(4), 469-486. https://doi.org/10.1016/S0149 2063_03_00021-7 Ateş, N. (2012). Öğretmenlikte meslek ahlâkı ve mesleki değerler. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, (6), 3-18
  • Baldwin Jr, D. C., & Daugherty, S. R. (2004). Sleep deprivation and fatigue in residency training: Results of a national survey of first and second-year residents. Sleep, 27(2), 217-223. https://doi. org/10.1093/sleep/27.2.217

Practicum Experiences of Speech and Language Therapy Senior Students: A Qualitative Research

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 111 - 125, 30.04.2025

Öz

Practicums in speech and language therapy allow students to translate their theoretical knowledge into practice, thereby gaining
professional competence. However, differing expectations regarding the practicum process may influence students’ experiences. This
study aims to examine the internship experiences of final-year speech and language therapy students. A descriptive phenomenological
research design was employed, and the sample was determined using purposive sampling. Data were collected through face-to-face semi
structured interviews, consisting of 11 questions, with 21 students, and were reported in accordance with the ‘Consolidated Criteria
for Reporting Qualitative Research’ guidelines. The interviews lasted between 20 and 30 minutes, and the data were analyzed using a phenomenological approach. The analysis identified five themes related to students’ practicum experiences: 1) Practicum experience and
fundamental concepts, 2) Experiences and challenges encountered during the practicum, 3) Case variety and case management in the
practicum process, 4) Practicum environment and institutional practices, 5) The impact of practicums on career goals and future plans.
Based on the findings of the study, it is recommended to enhance the effectiveness of practicum programs by increasing case diversity,
providing practicum opportunities in different institutions, and strengthening mentorship support. Additionally, to support students’
professional development, balancing workload and offering additional training to address knowledge gaps can be beneficial.

Kaynakça

  • Akran, S. K. (2022). Examination of teacher candidates’ opinions on the double major program by the learning process model. E-International Journal of Educational Research. https://doi. org/10.19160/e-ijer.1190947
  • Allen, T. D., & Eby, L. T. (2003). Relationship effectiveness for mentors: Factors associated with learning and quality. Journal of Management, 29(4), 469-486. https://doi.org/10.1016/S0149 2063_03_00021-7 Ateş, N. (2012). Öğretmenlikte meslek ahlâkı ve mesleki değerler. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, (6), 3-18
  • Baldwin Jr, D. C., & Daugherty, S. R. (2004). Sleep deprivation and fatigue in residency training: Results of a national survey of first and second-year residents. Sleep, 27(2), 217-223. https://doi. org/10.1093/sleep/27.2.217
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yükseköğretim Sistemleri, Yükseköğretimde Program Geliştirme ve Yeterlilikler
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tuğçe Koca 0000-0001-5577-1687

Özlem Oğuz 0000-0001-7590-0028

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 20 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koca, T., & Oğuz, Ö. (2025). Dil ve Konuşma Terapisi Son Sınıf Öğrencilerinin Staj Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 15(1), 111-125.
AMA Koca T, Oğuz Ö. Dil ve Konuşma Terapisi Son Sınıf Öğrencilerinin Staj Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma. J Higher Edu Sci. Nisan 2025;15(1):111-125.
Chicago Koca, Tuğçe, ve Özlem Oğuz. “Dil Ve Konuşma Terapisi Son Sınıf Öğrencilerinin Staj Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 15, sy. 1 (Nisan 2025): 111-25.
EndNote Koca T, Oğuz Ö (01 Nisan 2025) Dil ve Konuşma Terapisi Son Sınıf Öğrencilerinin Staj Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 15 1 111–125.
IEEE T. Koca ve Ö. Oğuz, “Dil ve Konuşma Terapisi Son Sınıf Öğrencilerinin Staj Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma”, J Higher Edu Sci, c. 15, sy. 1, ss. 111–125, 2025.
ISNAD Koca, Tuğçe - Oğuz, Özlem. “Dil Ve Konuşma Terapisi Son Sınıf Öğrencilerinin Staj Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 15/1 (Nisan 2025), 111-125.
JAMA Koca T, Oğuz Ö. Dil ve Konuşma Terapisi Son Sınıf Öğrencilerinin Staj Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma. J Higher Edu Sci. 2025;15:111–125.
MLA Koca, Tuğçe ve Özlem Oğuz. “Dil Ve Konuşma Terapisi Son Sınıf Öğrencilerinin Staj Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, c. 15, sy. 1, 2025, ss. 111-25.
Vancouver Koca T, Oğuz Ö. Dil ve Konuşma Terapisi Son Sınıf Öğrencilerinin Staj Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma. J Higher Edu Sci. 2025;15(1):111-25.