Dil ve konuşma terapisi öğrencileri için staj, teorik bilgilerini pratiğe dökerek mesleki yeterlilik kazanmalarını sağlar. Ancak, staj süreçlerine
dair farklı beklentiler öğrencilerin deneyimlerini etkileyebilmektedir. Bu çalışma, dil ve konuşma terapisi son sınıf öğrencilerinin staj
deneyimlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada betimsel fenomenolojik araştırma deseni kullanılmış ve örneklem, amaçlı örnekleme
yöntemiyle belirlenmiştir. Veriler, 21 öğrenci ile yüz yüze yapılan 11 soruluk yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmış ve ‘Nitel
Araştırmaların Raporlanmasına İlişkin Konsolide Kriterler’ yönergeleri doğrultusunda raporlanmıştır. Görüşmeler 20-30 dakika sürmüş
ve elde edilen veriler fenomenolojik analiz yaklaşımıyla değerlendirilmiştir. Analiz sonucunda öğrencilerin staj deneyimleri beş tema
altında toplanmıştır: 1) Stajyerlik deneyimi ve temel kavramlar, 2) Staj sürecinde edinilen deneyimler ve karşılaşılan zorluklar, 3) Staj
sürecinde vaka çeşitliliği ve vaka yönetimi, 4) Staj ortamı ve kurumsal uygulamalar, 5) Stajın kariyer hedeflerine etkisi ve gelecek planları.
Çalışmanın bulgularına dayanarak, staj programlarının daha etkili hale getirilmesi için vaka çeşitliliğinin artırılması, farklı kurumlarda staj
imkânlarının sağlanması ve mentorluk desteğinin güçlendirilmesi önerilmektedir. Ayrıca, öğrencilerin mesleki gelişimlerini desteklemek
amacıyla iş yükünün dengelenmesi ve ek eğitimlerle bilgi eksikliklerinin giderilmesi faydalı olabilir.
Bu araştırma, yükseköğretim kurumlarının etik kurallarına uygun olarak yürütülmüş olup katılımcıların gizliliği ve anonimliği titizlikle korunmuştur. Araştırmaya katılan tüm öğrencilerden yazılı onay alınmış ve araştırmanın amacı, süreci hakkında detaylı bilgilendirme yapılmıştır. Verilerin güvenliği sağlanmış ve yalnızca araştırma ekibinin erişimine açık tutulmuştur. Araştırmacıların bu çalışmada herhangi bir çıkar çatışması bulunmamakta olup, çalışma bağımsız ve tarafsız bir şekilde yürütülmüştür. Bu çalışma, Ankara Medipol Üniversitesi Etik Kurulu tarafından onaylanmıştır (Etik Kurul Onay No: [69]).
Practicums in speech and language therapy allow students to translate their theoretical knowledge into practice, thereby gaining
professional competence. However, differing expectations regarding the practicum process may influence students’ experiences. This
study aims to examine the internship experiences of final-year speech and language therapy students. A descriptive phenomenological
research design was employed, and the sample was determined using purposive sampling. Data were collected through face-to-face semi
structured interviews, consisting of 11 questions, with 21 students, and were reported in accordance with the ‘Consolidated Criteria
for Reporting Qualitative Research’ guidelines. The interviews lasted between 20 and 30 minutes, and the data were analyzed using a phenomenological approach. The analysis identified five themes related to students’ practicum experiences: 1) Practicum experience and
fundamental concepts, 2) Experiences and challenges encountered during the practicum, 3) Case variety and case management in the
practicum process, 4) Practicum environment and institutional practices, 5) The impact of practicums on career goals and future plans.
Based on the findings of the study, it is recommended to enhance the effectiveness of practicum programs by increasing case diversity,
providing practicum opportunities in different institutions, and strengthening mentorship support. Additionally, to support students’
professional development, balancing workload and offering additional training to address knowledge gaps can be beneficial.
Speech and language therapy Practicum experience Professional development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Sistemleri, Yükseköğretimde Program Geliştirme ve Yeterlilikler |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |