Aim: This study was carried out to examine the opinions of the faculty members working in the nursing faculty and/or department regarding the strengths and weaknesses of the using of online education methods for nursing education, as well as the opportunities and threats they present, within the framework of SWOT analysis during the COVID-19 pandemic.
Material and Methods: This study, conducted using a mixed-methods approach that combined both quantitative and qualitative research methods, was carried out between May 2021 and February 2022 at the nursing faculty/department of state and foundation universities in Turkey. The quantitative part of the study included 253 participants, while a total of 42 individuals participated in focus group discussions conducted in seven separate sessions. Data were collected with Personal Information Form, Comments on COVID-19 and Semi-Structured Interview Form. Descriptive statistical analyzes were used for the quantitative data, while content analysis was used for qualitative data.
Results: It was determined that the nursing instructors quickly adapted to the online education method, that the infrastructure of their institutions was generally adequate, and they did not experience difficulties with technology usage. However, it was also noted that their workload had increased and that online education was generally not suitable for practical courses. In our study, we identified 40 themes related to the strengths and weaknesses of the remote education used, the opportunities it provided, and the threats that should not be overlooked.
Conclusion: Considering the educational process structured and conducted online during the pandemic process with the dimensions of closeness of today's generation to technology, it is thought that it will contribute to the nursing education literature with its supportive aspects of face-to-face education.
-
Amaç: Bu araştırma, COVID-19 pandemisi sürecinde hemşirelik fakültesi ve/veya bölümünde görev yapan öğretim elemanlarının hemşirelik eğitimine yönelik çevrim içi eğitim yöntemlerinin kullanılmasının güçlü ve zayıf yönleri ile sunduğu fırsat ve içerdiği tehditlere yönelik görüşlerini SWOT analizi çerçevesinde incelemek amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntemle yürütülen bu araştırma Mayıs 2021-Şubat 2022 tarihleri arasında Türkiye’deki devlet ve vakıf üniversiteleri hemşirelik fakültesi/bölümünde yürütüldü. Araştırmanın nicel bölümüne 253 kişi, yedi ayrı oturumla yürütülen odak grup görüşmelerine ise toplamda 42 kişi katıldı. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, COVID-19 ile İlgili Görüşler Formu ve Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu ile toplandı. Nicel verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel analizler, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanıldı.
Bulgular: Hemşirelik öğretim elemanlarının, çevrim içi eğitim yöntemine hızlı adapte olduğu, genel olarak kurumlarının altyapılarının yeterli olduğu ve teknoloji kullanımında zorluk yaşamadıkları, ancak iş yüklerinin arttığı ve genel olarak uygulamalı dersler için uygun olmadığı belirlendi. Çalışmamızda, kullanılan uzaktan eğitimin güçlü ve zayıf yönlerini, bizlere sağladığı fırsatları ve gözden kaçırmamamız gereken tehditleri içeren 40 tema belirledik.
Sonuç: Pandemi sürecinde çevrim içi ortamda yapılandırılan ve gerçekleştirilen eğitim süreci günümüz kuşağının teknolojiye yakınlığı boyutları ile düşünüldüğünde, yüz yüze eğitimi destekleyici yönleri ile hemşirelik eğitim literatürüne katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
yok
-
tüm katılımcılara teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Bilimleri Eğitimi ve Program Geliştirme: Tıp, Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 22 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |