Dahiliye Kliniklerinde Çalışan Hemşirelerin Hemşire-Hemşire İş Birliği Düzeyinin Değerlendirilmesi
Yıl 2025,
Cilt: 12 Sayı: 1, 15 - 25, 22.04.2025
Sebiha Aktaş Us
,
Gülşah Kumaş
Öz
Amaç: Araştırmanın amacı dahiliye kliniklerinde çalışan hemşirelerin hemşire-hemşire iş birliği düzeyini belirlemektir.
Gereç ve Yöntem: Bu araştırma Akdeniz bölgesinde bulunan bir üniversite hastanesinde yürütülmüş olup tanımlayıcı ve kesitsel tiptedir. Araştırmanın örneklemini 01.10.2019-15.11.2019 tarihleri arasında dahiliye kliniklerinde çalışan ve mesaide olan 206 hemşire oluşturmuştur. Veriler “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Hemşire-Hemşire İş Birliği Ölçeği (HHİÖ)” ile toplanmış olup, bunlar hemşireler arasındaki hemşirelik iş birliği düzeyini değerlendirmek için kullanılmıştır. Araştırmada hemşire-hemşire iş birliği düzeylerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla çok değişkenli regresyon analizi yapılmıştır.
Bulgular: Hemşirelerin HHİÖ toplam puan ortalaması 78.10±8.18 bulunmuştur. Ölçek alt boyutları alınabilecek maksimum puanlara göre incelendiğinde, en yüksek (13.15±1.66) puan ortalamasının çatışma yönetimi alt boyutunda (4 madde); en düşük (11.51±1.54) ortalamanın ise iletişim alt boyutunda (4 madde) olduğu tespit edilmiştir. Hemşirelerin yaş, eğitim durumu, çalıştıkları bölüm, mesleki deneyim süresi ve çalıştıkları pozisyon ile ölçek alt boyutları ve toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar olduğu bulunmuştur (p<0.05). Regresyon analizi sonucuna göre; hemşire-hemşire iş birliği düzeyini arttıran en önemli faktörlerin 40 yaş ve üzeri olmak, yüksek lisans veya doktora mezunu olmak ve sorumlu hemşire pozisyonunda bulunmak olduğu belirlenmiştir (F=6.232, p<0.001, R²=0.093).
Sonuç: Dahiliye kliniklerinde çalışan hemşirelerin iş birliği düzeyinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Hemşirelerin iş birliğine yönelik duygu ve düşüncelerini belirtmelerine olanak sağlayacak nitel araştırmaların yapılması önerilmektedir.
Etik Beyan
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.
Teşekkür
Yazarlar çalışmaya katılmayı kabul eden hemşirelere teşekkür eder.
Kaynakça
- Abdollahi, R., & Bagherzadi, A. (2024). Professional socialization in nursing students: A way to develop professional nursing values. Journal of Nursing Reports in Clinical Practice, 1-3. https://doi.org/10.32598/JNRCP.2405.1102
- American Association of Colleges of Nursing (AACN). (2008). The essentials of baccalaureate education for professional nursing practice. American Association of Colleges of Nursing. https://www.aacnnursing.org/Portals/0/PDFs/Publications/BaccEssentials08.pdf
- American Nurses Association (ANA). (2023). Conflict resolution strategies in nursing. ANA Nursing Resources Hub. https://www.nursingworld.org/content-hub/resources/nursing-leadership/conflict-resolution-in-nursing/
- Bağdu, M. (2014). Hemşirelikte hizmet içi eğitim: Nazilli Devlet Hastanesi örneği [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi].
- Cihangiroğlu, N., Şahin, B., Teke, A., & Uzuntarla, Y. (2015). Hemşirelerin çatışma ve mesleki bağlılık düzeylerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(4), 599-610.
- Çavuşoğlu, E., & Gün, M. (2022). Covid-19 küresel salgını sürecinde iç hastalıkları kliniklerinde hemşire-hemşire iş birliğinin belirlenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 9(1), 47-56. https://doi.org/10.54304/SHYD.2022.71463
- Çelik Durmuş, S., & Gezer, M. F. (2022). Relationship between nurse-nurse collaboration and patient safety culture. SHYD, 9(3), 363-370. https://doi.org/10.54304/SHYD.2022.13284
- Çelik Durmuş, S., & Özsoy, Z. (2022). Bir devlet hastanesinde hemşireler arası işbirliği ve hemşirelerin iş doyumu düzeyinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science, 128, 90-101. https://doi.org/10.29228/ASOS.58205
- Çelik Durmuş, S., Ekici, D., & Yıldırım, A. (2018). The level of collaboration amongst nurses in Turkey. International Nursing Review, 65(3), 450-458. https://doi.org/10.1111/inr.12440
- Çelik Durmuş, S., Gülnar, E., Marcomini, I., Özveren, H., Tessadori, B., Locatelli, G., & Sponton, A. (2024). Level of nurse–nurse collaboration and influencing factors in Türkiye and Italy: A mixed-methods study. Journal of Research in Nursing, 29(7), 584–598. https://doi.org/10.1177/17449871241266807
- Çıraklı, Ü. (2019). Türkiye’de yataklı sağlık kurumlarında poliklinik ve klinik hizmetlerinin 2008-2017 yılları arası gelişimi ve mevcut durumu. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 2(1), 37-46.
- Dougherty, M. B., & Larson, E. L. (2010). The Nurse-Nurse Collaboration Scale. JONA: The Journal of Nursing Administration, 40(1), 17-25. https://doi.org/10.1097/NNA.0b013e3181c47cd6
- Erdağı, S., & Özer, N. (2015). Cerrahi Kliniklerde Çalışan Hemşirelerin Çalışma Ortamlarının, Hasta Güvenliği Kültürü Algılarının ve Tükenmişlik Durumlarının İncelenmesi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 18(2), 94-106. https://doi.org/10.17049/ahsbd.90265
- Geun, H. G., & Park, E. (2019). Influence of emotional intelligence, communication, and organizational commitment on nursing productivity among Korean nurses. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing, 30(2), 226. https://doi.org/10.12799/jkachn.2019.30.2.226
- Gustavsson, K., Börjesson, E., Björklund, M., & Munck, B. (2021). Interprofessional collaboration in connection with a medical ship: Nurses’ experiences. Journal of Clinical Nursing, 30(23-24), 3506-3516. https://doi.org/10.1111/jocn.15853
- Hatip, Ö., & Seren, A. H. (2021). Bir üniversite hastanesinde hemşireler arasındaki iş birliğinin hemşirelerin iş doyum düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 181-194.https://doi.org/10.1111/jocn.13598
- Karahan, A., & Kav, S. (2018). Hemşirelikte mesleki yetkinlik. HUHEMFAD, 5(2), 160-168. https://doi.org/10.31125/hunhemsire.454377
- Knottnerus, A., & Tugwell, P. (2008). STROBE—A checklist to strengthen the reporting of observational studies in epidemiology. Journal of Clinical Epidemiology, 61(4), 323.
- Lemetti, T., Puukka, P., Stolt, M., & Suhonen, R. (2021). Nurse‐to‐nurse collaboration between nurses caring for older people in hospital and primary health care: A cross‐sectional study. Journal of Clinical Nursing, 30(7-8), 1154-1167. https://doi.org/10.1111/jocn.15664
- Lemetti, T., Voutilainen, P., Stolt, M., Eloranta, S., & Suhonen, R. (2017). An enquiry into nurse-to-nurse collaboration within the older people care chain as part of the integrated care: A qualitative study. International Journal of Integrated Care, 17(1), 1-11. : https://doi.org/10.5334/ijic.2418
- Limoges, J., & Jagos, K. (2016). Joint education fosters collaboration and role clarity between practical and degree nursing students. Journal of Nursing Education, 55(11), 623-630. https://doi.org/10.3928/01484834-20161011-04
- Maheswari, D., & Abi, R. (2024). The interplay between education and communication. Shanlax International Journal of Arts, Science and Humanities, 11(S5), 26-28. https://doi.org/10.34293/sijash.v11iS5-Mar.7646
- Makary, M. A., Mukherjee, A., Sexton, B. J., Syin, D., Goodrich, E., Hartmann, E., et al. (2007). Operating room briefings and wrong-site surgery. Journal of the American College of Surgeons, 204(2), 236-243. https://doi.org/10.1016/j.jamcollsurg.2006.10.018
- McInnes, S., Peters, K., Bonney, A., & Halcomb, E. (2017). A qualitative study of collaboration in general practice: Understanding the general practice nurse’s role. Journal of Clinical Nursing, 26(13-14), 1960-1968.
- Moore, J., Prentice, D., & Salfi, J. (2017). A mixed-methods pilot study of the factors that influence collaboration among registered nurses and registered practical nurses in acute care. Clinical Nursing Studies, 5(4), 1. https://doi.org/10.5430/cns.v5n4p1
- Morley, L., & Cashell, A. (2017). Collaboration in health care. Journal of Medical Imaging and Radiation Sciences, 48(2), 207-216. https://doi.org/10.1016/j.jmir.2017.02.071
- Ndundu, L. (2015). Nurses’ perceptions of nurse-nurse collaboration in the intensive care units of a public sector hospital in Johannesburg [Master thesis, University of the Witwatersrand].
- Reeves, S., Pelone, F., Harrison, R., Goldman, J., & Zwarenstein, M. (2017). Interprofessional collaboration to improve professional practice and healthcare outcomes. Cochrane Database of Systematic Reviews, 6(6), CD000072. https://doi.org/10.1002/14651858.CD000072.pub3
- Ross, J. (2018). Effective communication improves patient safety. Journal of PeriAnesthesia Nursing, 33(2), 223-225. https://doi.org/10.1016/j.jopan.2018.01.003
- Sangaleti, C., Schveitzer, M. C., Peduzzi, M., Zoboli, E. L. C. P., & Soares, C. B. (2017). Experiences and shared meaning of teamwork and interprofessional collaboration among health care professionals in primary health care settings: A systematic review. JBI Database of Systematic Reviews and Implementation Reports, 15(11), 2723-2788. https://doi.org/10.11124/JBISRIR-2016-003016
- Saygılı, M., & Özer, Ö. (2020). Sağlık çalışanlarında ekip çalışması tutumlarının incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 11(27), 444-454. https://doi.org/10.21076/vizyoner.656545
- Sibiya, M. N. (2018). Effective communication in nursing. InTechOpen, 19, 20-34. https://doi.org/10.5772/intechopen.74995
- Şahbaz, F., & Çelik Durmuş, S. (2021). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin tıbbi hata yapma eğilimi ve hemşireler arası iş birliği: Tanımlayıcı kesitsel bir araştırma. IDEA Studies Journal, 7(35), 857-864. https://doi.org/10.26728/ideas.524
- Tanaka, M., Yonemitsu, Y., & Kawamoto, R. (2014). Nursing professionalism: A national survey of professionalism among Japanese nurses. International Journal of Nursing Practice, 20(6), 579–587. https://doi.org/10.1111/ijn.12201
- Temuçin, E., Dolu, İ., & Kargın, M. (2019). Hemşire-Hemşire İş birliği Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirliği: Klinikte Çalışan Hemşire Örneklemi. HSP, 6(1), 1-7. https://doi.org/10.17681/hsp.379895
- Türe Yılmaz, A., & Yıldırım, A. (2018). Hemşirelerin ekip çalışmasına ilişkin tutumları ve etkileyen faktörler. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 67(67), 40-52. https://doi.org/10.16992/ASOS.13441
- Uslu, D., & Karaduman, A. (2023). İş birliğinin iş performans düzeyine etkisi: hemşireler üzerine bir uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 15(2), 1305-1316. https://doi.org/10.20491/isarder.2023.1651
- World Health Organization (WHO). (2017). WHO global health workforce statistics. https://www.who.int/data/gho/data/themes/health-workforce
- Yavuz Van Giersbergen, M., & Yoltay, H. E. (2022). Hemşireler arası profesyonel mesleki iş birliği: Kanıt temelli uygulamalar. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(2), 334-344. https://doi.org/10.46237/amusbfd.893013
- Ylitörmänen, T., Kvist, T., & Turunen, H. (2019). Perceptions on nurse–nurse collaboration among registered nurses in Finland and Norway. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 33(3), 731-740. https://doi.org/10.1111/scs.12669
- Zincirel, Ş. (2024). Hemşirelerde prososyal davranışların hemşire-hemşire iş birliği ile ilişkisi [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi].
Evaluation of the Nurse-Nurse Collaboration Level of Nurses Working in Internal Medicine Clinics
Yıl 2025,
Cilt: 12 Sayı: 1, 15 - 25, 22.04.2025
Sebiha Aktaş Us
,
Gülşah Kumaş
Öz
Aim: The research aimed to determine the nurse-nurse collaboration level of nurses working in internal medicine clinics.
Material and Methods: This research was conducted in a university hospital located in the Mediterranean region and was descriptive and cross-sectional in design. The study sample consisted of 206 nurses on duty and working in internal medicine clinics between 10.01.2019 and 11.15.2019. Data were collected with the "Introductory Information Form" and the "Nurse-Nurse Collaboration Scale (NNCS)" and were used to evaluate the level of nursing collaboration between nurses. In the study, multivariate regression analysis was conducted to determine the factors affecting the levels of nurse-nurse collaboration.
Results: The total mean score of nurses on the NNCS was 78.10±8.18. When the scale sub-dimensions were examined according to the maximum scores that could be obtained, it was determined that the highest (13.15±1.66) mean score was in the conflict management sub-dimension (4 items); the lowest (11.51±1.54) mean score was in the communication sub-dimension (4 items). It was found that there were statistically significant differences between the nurses' age, education status, department they worked in, professional experience period and position they worked in and the scale sub-dimensions and total mean scores (p<0.05). According to the regression analysis results, it was determined that the most important factors that increased the level of nurse-nurse collaboration were being 40 years old and over, having a master's or doctoral degree and being in a charge nurse position (F=6.232, p<0.001, R²=0.093).
Conclusion: It was concluded that the level of collaboration among nurses working in internal medicine clinics was high. It is recommended that qualitative research be conducted to enable nurses to express their feelings and thoughts about collaboration.
Kaynakça
- Abdollahi, R., & Bagherzadi, A. (2024). Professional socialization in nursing students: A way to develop professional nursing values. Journal of Nursing Reports in Clinical Practice, 1-3. https://doi.org/10.32598/JNRCP.2405.1102
- American Association of Colleges of Nursing (AACN). (2008). The essentials of baccalaureate education for professional nursing practice. American Association of Colleges of Nursing. https://www.aacnnursing.org/Portals/0/PDFs/Publications/BaccEssentials08.pdf
- American Nurses Association (ANA). (2023). Conflict resolution strategies in nursing. ANA Nursing Resources Hub. https://www.nursingworld.org/content-hub/resources/nursing-leadership/conflict-resolution-in-nursing/
- Bağdu, M. (2014). Hemşirelikte hizmet içi eğitim: Nazilli Devlet Hastanesi örneği [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi].
- Cihangiroğlu, N., Şahin, B., Teke, A., & Uzuntarla, Y. (2015). Hemşirelerin çatışma ve mesleki bağlılık düzeylerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(4), 599-610.
- Çavuşoğlu, E., & Gün, M. (2022). Covid-19 küresel salgını sürecinde iç hastalıkları kliniklerinde hemşire-hemşire iş birliğinin belirlenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 9(1), 47-56. https://doi.org/10.54304/SHYD.2022.71463
- Çelik Durmuş, S., & Gezer, M. F. (2022). Relationship between nurse-nurse collaboration and patient safety culture. SHYD, 9(3), 363-370. https://doi.org/10.54304/SHYD.2022.13284
- Çelik Durmuş, S., & Özsoy, Z. (2022). Bir devlet hastanesinde hemşireler arası işbirliği ve hemşirelerin iş doyumu düzeyinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science, 128, 90-101. https://doi.org/10.29228/ASOS.58205
- Çelik Durmuş, S., Ekici, D., & Yıldırım, A. (2018). The level of collaboration amongst nurses in Turkey. International Nursing Review, 65(3), 450-458. https://doi.org/10.1111/inr.12440
- Çelik Durmuş, S., Gülnar, E., Marcomini, I., Özveren, H., Tessadori, B., Locatelli, G., & Sponton, A. (2024). Level of nurse–nurse collaboration and influencing factors in Türkiye and Italy: A mixed-methods study. Journal of Research in Nursing, 29(7), 584–598. https://doi.org/10.1177/17449871241266807
- Çıraklı, Ü. (2019). Türkiye’de yataklı sağlık kurumlarında poliklinik ve klinik hizmetlerinin 2008-2017 yılları arası gelişimi ve mevcut durumu. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 2(1), 37-46.
- Dougherty, M. B., & Larson, E. L. (2010). The Nurse-Nurse Collaboration Scale. JONA: The Journal of Nursing Administration, 40(1), 17-25. https://doi.org/10.1097/NNA.0b013e3181c47cd6
- Erdağı, S., & Özer, N. (2015). Cerrahi Kliniklerde Çalışan Hemşirelerin Çalışma Ortamlarının, Hasta Güvenliği Kültürü Algılarının ve Tükenmişlik Durumlarının İncelenmesi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 18(2), 94-106. https://doi.org/10.17049/ahsbd.90265
- Geun, H. G., & Park, E. (2019). Influence of emotional intelligence, communication, and organizational commitment on nursing productivity among Korean nurses. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing, 30(2), 226. https://doi.org/10.12799/jkachn.2019.30.2.226
- Gustavsson, K., Börjesson, E., Björklund, M., & Munck, B. (2021). Interprofessional collaboration in connection with a medical ship: Nurses’ experiences. Journal of Clinical Nursing, 30(23-24), 3506-3516. https://doi.org/10.1111/jocn.15853
- Hatip, Ö., & Seren, A. H. (2021). Bir üniversite hastanesinde hemşireler arasındaki iş birliğinin hemşirelerin iş doyum düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 181-194.https://doi.org/10.1111/jocn.13598
- Karahan, A., & Kav, S. (2018). Hemşirelikte mesleki yetkinlik. HUHEMFAD, 5(2), 160-168. https://doi.org/10.31125/hunhemsire.454377
- Knottnerus, A., & Tugwell, P. (2008). STROBE—A checklist to strengthen the reporting of observational studies in epidemiology. Journal of Clinical Epidemiology, 61(4), 323.
- Lemetti, T., Puukka, P., Stolt, M., & Suhonen, R. (2021). Nurse‐to‐nurse collaboration between nurses caring for older people in hospital and primary health care: A cross‐sectional study. Journal of Clinical Nursing, 30(7-8), 1154-1167. https://doi.org/10.1111/jocn.15664
- Lemetti, T., Voutilainen, P., Stolt, M., Eloranta, S., & Suhonen, R. (2017). An enquiry into nurse-to-nurse collaboration within the older people care chain as part of the integrated care: A qualitative study. International Journal of Integrated Care, 17(1), 1-11. : https://doi.org/10.5334/ijic.2418
- Limoges, J., & Jagos, K. (2016). Joint education fosters collaboration and role clarity between practical and degree nursing students. Journal of Nursing Education, 55(11), 623-630. https://doi.org/10.3928/01484834-20161011-04
- Maheswari, D., & Abi, R. (2024). The interplay between education and communication. Shanlax International Journal of Arts, Science and Humanities, 11(S5), 26-28. https://doi.org/10.34293/sijash.v11iS5-Mar.7646
- Makary, M. A., Mukherjee, A., Sexton, B. J., Syin, D., Goodrich, E., Hartmann, E., et al. (2007). Operating room briefings and wrong-site surgery. Journal of the American College of Surgeons, 204(2), 236-243. https://doi.org/10.1016/j.jamcollsurg.2006.10.018
- McInnes, S., Peters, K., Bonney, A., & Halcomb, E. (2017). A qualitative study of collaboration in general practice: Understanding the general practice nurse’s role. Journal of Clinical Nursing, 26(13-14), 1960-1968.
- Moore, J., Prentice, D., & Salfi, J. (2017). A mixed-methods pilot study of the factors that influence collaboration among registered nurses and registered practical nurses in acute care. Clinical Nursing Studies, 5(4), 1. https://doi.org/10.5430/cns.v5n4p1
- Morley, L., & Cashell, A. (2017). Collaboration in health care. Journal of Medical Imaging and Radiation Sciences, 48(2), 207-216. https://doi.org/10.1016/j.jmir.2017.02.071
- Ndundu, L. (2015). Nurses’ perceptions of nurse-nurse collaboration in the intensive care units of a public sector hospital in Johannesburg [Master thesis, University of the Witwatersrand].
- Reeves, S., Pelone, F., Harrison, R., Goldman, J., & Zwarenstein, M. (2017). Interprofessional collaboration to improve professional practice and healthcare outcomes. Cochrane Database of Systematic Reviews, 6(6), CD000072. https://doi.org/10.1002/14651858.CD000072.pub3
- Ross, J. (2018). Effective communication improves patient safety. Journal of PeriAnesthesia Nursing, 33(2), 223-225. https://doi.org/10.1016/j.jopan.2018.01.003
- Sangaleti, C., Schveitzer, M. C., Peduzzi, M., Zoboli, E. L. C. P., & Soares, C. B. (2017). Experiences and shared meaning of teamwork and interprofessional collaboration among health care professionals in primary health care settings: A systematic review. JBI Database of Systematic Reviews and Implementation Reports, 15(11), 2723-2788. https://doi.org/10.11124/JBISRIR-2016-003016
- Saygılı, M., & Özer, Ö. (2020). Sağlık çalışanlarında ekip çalışması tutumlarının incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 11(27), 444-454. https://doi.org/10.21076/vizyoner.656545
- Sibiya, M. N. (2018). Effective communication in nursing. InTechOpen, 19, 20-34. https://doi.org/10.5772/intechopen.74995
- Şahbaz, F., & Çelik Durmuş, S. (2021). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin tıbbi hata yapma eğilimi ve hemşireler arası iş birliği: Tanımlayıcı kesitsel bir araştırma. IDEA Studies Journal, 7(35), 857-864. https://doi.org/10.26728/ideas.524
- Tanaka, M., Yonemitsu, Y., & Kawamoto, R. (2014). Nursing professionalism: A national survey of professionalism among Japanese nurses. International Journal of Nursing Practice, 20(6), 579–587. https://doi.org/10.1111/ijn.12201
- Temuçin, E., Dolu, İ., & Kargın, M. (2019). Hemşire-Hemşire İş birliği Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirliği: Klinikte Çalışan Hemşire Örneklemi. HSP, 6(1), 1-7. https://doi.org/10.17681/hsp.379895
- Türe Yılmaz, A., & Yıldırım, A. (2018). Hemşirelerin ekip çalışmasına ilişkin tutumları ve etkileyen faktörler. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 67(67), 40-52. https://doi.org/10.16992/ASOS.13441
- Uslu, D., & Karaduman, A. (2023). İş birliğinin iş performans düzeyine etkisi: hemşireler üzerine bir uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 15(2), 1305-1316. https://doi.org/10.20491/isarder.2023.1651
- World Health Organization (WHO). (2017). WHO global health workforce statistics. https://www.who.int/data/gho/data/themes/health-workforce
- Yavuz Van Giersbergen, M., & Yoltay, H. E. (2022). Hemşireler arası profesyonel mesleki iş birliği: Kanıt temelli uygulamalar. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(2), 334-344. https://doi.org/10.46237/amusbfd.893013
- Ylitörmänen, T., Kvist, T., & Turunen, H. (2019). Perceptions on nurse–nurse collaboration among registered nurses in Finland and Norway. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 33(3), 731-740. https://doi.org/10.1111/scs.12669
- Zincirel, Ş. (2024). Hemşirelerde prososyal davranışların hemşire-hemşire iş birliği ile ilişkisi [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi].