Amaç: Bu çalışmada Hemşire Mesleki Yeterlilik Ölçeği Kısa Formu’nun Türkçe geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu metodolojik çalışma, 188 hemşirelik öğrencisi ile gerçekleştirildi. Veriler, anket ve Hemşire Mesleki Yeterlilik Ölçeği Kısa Formu’nun Türkçe versiyonu kullanılarak toplandı. Ölçeğin kapsam geçerliği uzman görüşlerine dayalı olarak hesaplandı. Ölçeğin yapı geçerliği Açıklayıcı Faktör Analizi Varimax döndürme yöntemi ile incelendi. Ölçeğin güvenirliği, test-tekrar test güvenirliği ve iç tutarlılık için Cronbach alfa katsayıları kullanılarak belirlendi.
Bulgular: Çalışmada kapsam geçerlik indeksinin 0,80’den büyük olduğu belirlendi. Kaiser-Meyer-Olkin değeri 0,906 ve Bartlett testi istatistiği χ2= 4801,79 olarak hesaplandı (p<0,001). Cronbach alfa değeri,85 ile ,90 arasındaydı. Açıklayıcı faktör analizi, faktörler tarafından açıklanan genel varyansın %67.08 olduğunu ortaya koydu. Toplam varyansı açıklayan faktörler %10,05 (Faktör 1), %12,91 (Faktör 2), %11,30 (Faktör 3), %8,71 (Faktör 4), %11,79 (Faktör 5) ve %12,31 (Faktör 6) şeklindedir. Altı farklı alt ölçeğin ortalamaları 83,87 ile 92,54 arasında değişmektedir. Ölçek 35 madde ve 6 alt boyuttan oluşmaktadır.
Sonuç: Hemşire Mesleki Yeterlilik Ölçeği kısa formunun Türkçe versiyonunun yüksek geçerlik ve güvenirliğe sahip olduğu ve Türk toplumunda hemşirelik öğrencilerinin mesleki yeterliliklerini değerlendirmek için kullanılabileceği bulundu.
hemşirelik eğitimi klinik yeterlilik hemşirelik öğrencileri hemşirelik psikometri
Objectives: This study aimed to examine the validity and reliability of the Turkish version of the Nurse Professional Competence Scale Short Form.
Material and Methods: This methodological study was conducted with 188 nursing students. Data were collected using a questionnaire and the Turkish version of the Nurse Professional Competence Scale Short Form. The validity of the scale was calculated based on expert opinions. The construct validity of the scale was examined through Explanatory Factor Analysis with Varimax rotation. The reliability of the scale was assessed using test-retest reliability and Cronbach's alpha coefficients for internal consistency.
Results: In the study, the content validity index was greater than 0.80. Kaiser-Meyer-Olkin value was calculated as 0.906, and the Bartlett test statistic was calculated as χ2= 4801.79 (p<0.001). Cronbach's alpha was between .85 and .90. Explanatory factor analysis revealed an overall variance of 67.08% explained by the factors. The factors explaining the total variance were 10.05% (Factor 1), 12.91% (Factor 2), 11.30% (Factor 3), 8.71% (Factor 4), 11.79% (Factor 5) and 12.31% (Factor 6). The means of the six different subscales ranged between 83.87 and 92.54. The scale consists of 35 items and six sub-dimensions.
Conclusion: The Nurse Professional Competence Scale has high validity and reliability and can be used to assess the professional competence of nursing students in Turkish society.
nursing education clinical competence nursing students nursing psychometrics
Yok
We would like to thank all the students who agreed to participate in the study and who sincerely expressed their feelings and thoughts
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 29 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |