Background: Human Immunodeficiency Virus (HIV) infection is a chronic disease and increasing today. Stigma and discrimination are among the biggest challenges facing by people living with HIV (PLWH). A stigmatized person is subject to prejudice and dis-credit by others due to their illness. In discrimination, this prejudice turns into a negative action against the person. Stigmatization and discrimination against PLWH among healthcare professionals cause disruptions in healthcare services. This study aimed to show the level of knowledge of the healthcare workers in a training and research hospital about HIV and the extent of the stigma-tization of PLWH.
Materials and Methods: A total of 304 volunteers from assistant and specialist doctors, nurses/laboratory workers, cleaning staff/caregivers in our hospital were included in the study between 18-25 March 2022. They were asked to fill out a 12-question questionnaire online. The approaches to healthcare workers in their social and professional lives, their knowledge levels about HIV/Acquired Immunodeficiency Syndrome (AIDS) and an undetectable level of HIV viral load in the blood does not transmit HIV infection to his/her sexual partner “Undetectable=Untransmittable” (U=U) were questioned.
Results: Of the participants, 63.9% were female and 36.5% were men. In total, 43.4% people were doctors, 29.9% people were nurses/laboratory workers and 26.6% people were cleaning staff/caregivers and 33.6% of those who answered the questions are between the ages of 20-29, 13.2% are between the ages of 40-49, and 7.9% are between the ages of 50-65. HIV infected healthcare worker providing health care to their relative, sharing food with a PLWH and using the same toilet did not create a significant difference in attitudes among healthcare workers. While performing surgery on PLWH caused hesitation among doctors and nurses/laboratory workers, non-invasive procedures caused hesitation among auxiliary health personnel. Staff and caregivers had the least basic knowledge of HIV. The concept of U=U was best known to doctors (p<0.001). There was no signifi-cant difference in the post-informing attitudes among healthcare workers who had not heard of the concept U=U before (p=0.226).
Conclusions: The low level of education and insufficient knowledge of healthcare workers about HIV cause the fear of being infected, which leads to stigma and disruption in health services. The lack of change in the dripping attitude despite education suggested that other factors caused stigma. However, starting information training during the student years and repeating it at regular intervals within the hospital will reduce stigma among healthcare professionals.
Keywords: Healthcare workers, HIV/AIDS, Stigma
Amaç: Günümüzde insan immün yetmezlik virüsü (Human Immunodeficiency Virus - HIV) enfeksiyonu tedavi edilebilir kronik bir hastalık olup görülme sıklığı artmaktadır. Bu enfeksiyona sahip olan hastaların karşılaştığı en büyük zorluklardan biri damgalan-ma ve ayrımcılıktır. Damgalanan kişi, hastalığı nedeniyle başkaları tarafından ön yargıya ve itibarsızlaştırmaya maruz kalmakta-dır. Ayrımcılıkta ise bu ön yargı, kişiye karşı olumsuz bir eyleme dönüşmektedir. Sağlık çalışanları arasında HIV ile yaşayan bireylere (HİYB) yönelik damgalama ve ayrımcılık, sağlık hizmetlerinde aksamalara neden olmaktadır. Bu çalışmada, bir eğitim ve araştırma hastanesindeki sağlık çalışanlarının HIV enfeksiyonu hakkındaki bilgi düzeyi ve HİYB'lere yönelik damgalanmanın boyutu incelenmiştir.
Materyal ve metod: Hastanemizde çalışan asistan ve uzman doktorlar, hemşire ve laborantlar ile temizlik personeli ve hasta bakıcılardan oluşan toplam 304 kişi, gönüllülük esasına dayalı olarak 18-25 Mart 2022 tarihleri arasında çalışmaya dahil edilmiş-tir. Katılımcılardan internet üzerinden 12 soruluk bir anket doldurmaları istenmiştir. Katılımcıların HİYB’lere karşı sosyal ve mesleki hayatlarındaki yaklaşımları, HIV/edinsel immün yetmezlik sendromu (Acquired Immunodeficiency Syndrome - AIDS) ve kanda belirlenemeyen HIV viral yükü olanların cinsel yolla hastalığı bulaştırmadığını belirten “Belirlenemeyen=Bulaştırmayan” (B=B) hakkındaki bilgi düzeyleri değerlendirilmiştir.
Bulgular: Ankete katılanların %63,9’u kadın, %36,5’i erkektir. Katılımcıların %43,4’ü doktor, %29,9’u hemşire/laborant ve %26,6’sı hasta bakıcı/temizlik personeli olup toplamda %45,4’ü 20-29, %33,6’sı 30-49, %13,2’si 40-49, %7,9’u 50-65 yaş aralığın-dadır. HIV ile enfekte bir sağlık çalışanının yakınına sağlık hizmeti vermesi, HİYB ile yemeğini paylaşmak veya aynı tuvaleti kullanmak sağlık çalışanları arasında belirgin bir tutum farklılığı oluşturmamıştır. HIV ile enfekte kişilerin ameliyatında bulunmak doktorlar ile hemşireler ve laborantlar için daha büyük bir endişe kaynağı olmuştur. Temizlik personelleri ve hasta bakıcılar ise non-invaziv işlemler konusunda daha çekingen yaklaşmaktadır. HIV ile ilgili temel bilgilere en az temizlik personelleri ve hasta bakıcılar sahiptir. Belirlenemeyen=Bulaştırmayan kavramı en çok doktorlar tarafından bilinmektedir (p<0,001). Daha önce B=B kavramını duymayan katılımcıların bilgilendirme metni sonrasındaki tutumlarında sağlık çalışanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır (p=0,226).
Sonuç: Sağlık çalışanlarının eğitim düzeyinin düşük olması ve HIV hakkındaki bilgilerinin yetersizliği, enfekte olma korkusuna yol açarak damgalamaya ve sağlık hizmetlerinde aksamaya neden olmaktadır. Bu nedenle, sağlık çalışanlarına yönelik HIV ile ilgili bilgilendirme eğitimlerinin meslek hayatına başlanmadan önce öğrencilik yıllarında verilmesi ve hastane içinde belirli periyotlarla tekrar edilmesi, damgalamayı azaltabilecektir.
Çalışma için 01.03.2023 tarihinde İstanbul Haseki Eğitim ve Araştırma Hastanesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan (karar no: 41-2023) onay alındı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bulaşıcı Hastalıklar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 1 |
Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi / Journal of Harran University Medical Faculty