Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Repetition of “Anti-Communist” Discourse Against The Idea of The “Re-Opening” of Village Institutes in The “Milli Yol” Magazine

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 223 - 247
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1504838

Öz

At the end of World War II, the world was dragged into the Cold War process, which continued until the early 1990s, with America and Soviet Russia being drawn into a bipolar struggle. Since the beginning of the war, a negative image was formed in Turkish public opinion against Soviet Russia due to its policy towards Turkey, and the anti-communism that appeared in the second half of the 1930s evolved into an anticommunist discourse. By placing itself at the center of Turkish political life, it has shown its influence in all areas, and every issue affecting society has been shaped by the influence of the “anticommunist” discourse. It is possible to see this discourse, which was adopted by the nationalist, conservative section especially in the 1960s when the Cold War was escalating, clearly in the face of the demands of the left section organized in all areas after May 27 for the reopening of Village Institutes. During this period, the anti-communist discourse intensified, causing the old debates about the institutes in the 1940s to be rekindled. In this direction, the study focused on revealing in the “Milli Yol” magazine special which reasons and which kind of arguments were used for the criticisms that were made from the 1940s to the 1960s against the demands to reopen the institutes with their “old souls”. 48 issues of the magazine published throughout 1962 were scanned and analyzed using the qualitative content analysis method.

Etik Beyan

The author(s) declared that they complied with ethical principles during the preparation of the study.

Kaynakça

  • Akagündüz, Ü. ve Yenilmez Akagündüz, S. (2017). İmece dergisi ve dergideki toplum temalı yazıların bibliyografik künyesi (1961-1965). Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 60, 189-208. doi:10.16992/ASOS.13117.
  • Akkurt, H. (2021). Milliyetçi ve antikomünist ‘Millî Yol’ Dergisi’nin (1962) bir tahlili. Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları Dergisi, (33), 377-408.
  • Aktaş, Ö. (2010). Türkiye’de ulus devletin oluşum sürecinde Köy Enstitülerinin rolü ve etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akyüz, Y. (1999). Türk eğitim tarihi (Başlangıcından 1999’a). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Armaoğlu, F. (1988). 20. yüzyıl siyasî tarihi (1914-1980). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Atsız, N. (1944a). Başvekil Saracoğlu Şükrü'ye açık mektup. Orhun Dergisi, 15, 1-4.
  • Atsız, N. (1944b). Başvekil Saracoğlu Şükrü’ye İkinci Açık Mektup. Orhun Dergisi, 16, 1-5.
  • Avcıoğlu, D. (1976). Türkiye’nin düzeni (Dün-Bugün-Yarın). İstanbul: Tekin Yayınevi.
  • Babahan, A. (2009). Bir Sosyal Politika Projesi Olarak Köy Enstitüleri. Alternatif Politika, 1 (2), 194-226.
  • Berkes, N. (2017). Unutulan yıllar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bila, H. (1999). CHP (1919–1999). İstanbul: Doğan Kitapçılık.
  • Binbaşıoğlu, C. (1993). Çağdaş eğitim ve Köy Enstitüleri, Tarihsel Bir Çerçeve. İzmir: Dikili Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Bozdağ, İ (1980). “Köy Enstitülerine değil, kuruluş biçimlerine karşıyım. Milliyet, 5.
  • Can, C. (2016). Hegemonya ve karşı-hegemonya inşasında eğitimin rolü: Köy Enstitüleri ve İmam Hatip Okulları üzerinden karşılaştırmalı bir analiz. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çakmak, F. (2007). Kuruluşundan kapatılışına kadar Türkiye Büyük Millet Meclisi içerisinde Köy Enstitülerine yönelik muhalefet. Dokuz Eylül Üniversitesi Çağdaş Türkiye Tarihi araştırmaları Dergisi, C. VI/15, 231.
  • Çelik, A. (2020). Soğuk Savaşın başlarında Türkiye’de Anti-Komünizm etkisinde Milliyetçilik ve din. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30 (1), 399-411.
  • Deliorman, A. (1978). Tanıdığım Atsız. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Dewey, J. (1938). Türkiye Maarifi hakkında rapor. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Gazalcı, M. (2014). Cumhuriyetin eğitim devrimi. Ankara: Öğretmen Dünyası Yayınları.
  • Gazalcı, M. (2018). Köy Enstitüleri Sistemi: mezunları üzerine bir araştırma. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Gedikoğlu, Ş. (1949). Niçin Eğitmen Kursları, Köy Enstitüleri. Ankara: İdeal Matbaa.
  • İsfendiyaroğlu, F. (1966). Köy Enstitüleri. Komünizme ve Komünistlere Karşı Türk Basını: Köy Enstitüleri ve Koç Federasyonu iç yüzleri, 10, 7-12.
  • Kafadar, O. (1997). Türk eğitim düşüncesinde Batılılaşma. Vadi Yayınları: Ankara.
  • Karpat, K. (2009). Osmanlı’dan günümüze kimlik ve ideoloji. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kapluhan, E. (2012). Atatürk Dönemi eğitim seferberliği ve Köy Enstitüleri. Marmara Coğrafya Dergisi, (26), 172-194.
  • Kirby, F. (1962). Türkiye’de Köy Enstitüleri. Ankara: İmece Yayınları.
  • Kodaman, B. (1991). Abdülhamid Devri eğitim sistemi. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Köy Enstitüleri Kanunu (1940), Kanun No: 3803, 3. Tertip, C. XXI, Ankara Devlet Matbaası, Ankara.
  • Maarif Vekâleti (1944). Irkçılık – Turancılık, Maarif Matbaası, Ankara.
  • Mindivanlı Akdoğan, E. (2016). Köy Enstitülerinde eğitim anlayışı ve tarih ve yurttaşlık bilgisi öğretimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özdoğan, G. G. (2006).Turan’dan Bozkurt’a-Tek Parti Döneminde Türkçülük (1931-1946). İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Örnek, C. (2010). 1950’li yıllarda ABD ile buluşma: Anti-Komünizm, Modernleşmecilik ve Maneviyatçılık. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özalp R. ve Aydoğan A. (1983). Millî Eğitimde kongreler ve şuralar, içinde, Cumhuriyet Döneminde eğitim. MEB (Ed.), İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
  • Öztürk, C. (1996). Atatürk Devri öğretmen yetiştirme politikası. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Öztürk, E. (2016). Milli Türk Talebe Birliğinde değişen Milliyetçilik anlayışı ve Anti-Komünizm (1965- 1971). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 103-126.
  • Sancaktar, C. (2012). Türkiye’de çok partili rekabetçi siyasetin doğuşu: siyasal değişimin iç ve dış dinamikleri. Bilgi Strateji Dergisi, 4 (7), 31-61.
  • T.C. Resmî Gazete, 11.12.1951 Tarih ve 7979 Sayılı Kanun, www.resmigazete.gov.tr (Erişim tarihi: 10.01.2024). TBMM Zabıt Ceridesi (1940). Devre: 6, C.10, Türkiye Büyük Millet Meclisi İntranet Sitesi (tbmm.gov.tr) (Erişim tarihi: 12.02.2024).
  • TBMM Zabıt Ceridesi (1936). Devre 11, Birleşim: 68, Türkiye Büyük Millet Meclisi İntranet Sitesi (tbmm.gov.tr) (Erişim tarihi: 12.02.2024).
  • TBMM Zabıt Ceridesi (1937). Devre 5, C. 19, Türkiye Büyük Millet Meclisi İntranet Sitesi (tbmm.gov.tr) (Erişim tarihi: 12.02.2024).
  • TBMM Tutanak Dergisi (1942). Dönem: 6, XXVI, Birleşim: 68, www5.tbmm.gov.tr › TUTANAK › TBMM › tbmm22025112 (Erişim tarihi: 12.02.2024).
  • TBMM Tutanak Dergisi (1942). Dönem: 6, XXVI, Birleşim: 70, www5.tbmm.gov.tr › TUTANAK › TBMM › tbmm22025112 (Erişim tarihi: 12.02.2024).
  • TBMM Tutanak Dergisi (1951). Dönem: IX, Cilt: 10, Toplantı: 2, Birleşim: 6, www5.tbmm.gov.tr › TUTANAK › TBMM › tbmm22025112 (Erişim tarihi: 12.02.2024).
  • Tonguç, E. (1970). Devrim açısından Köy Enstitüleri ve Tonguç, Ant Yayınları, İstanbul.
  • Tonguç, E. (2009). Bir eğitim devrimcisi İsmail Hakkı Tonguç (Yaşamı, Öğretisi, Eylemi). İzmir: Yeni Kuşak Köy Enstitüleri Derneği Yayınları.
  • Türkoğlu, P. (2017). Tonguç ve Enstitüleri. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Türkmen, İ. (2017). Rural revitalization and the Village Institutes experience in Turkey (1940-1954). European Journal of Multidisciplinary Studies, Volume 2, Issue 6, 17-22.
  • Vergin, N. (2014). Siyasetin sosyolojisi –kavramlar, tanımlar, yaklaşımlar-. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Yarımoğlu, S. (2022). Türk Sağına özgü bir propaganda aracı olarak Millî Yol Dergisi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (50), 280-293. doi:10.30794/pausbed.947036.
  • Yılmaz, M. (2018). Millî Yol Dergisinde Alparslan Türkeş imajı, içinde, Doğumunun 100. Yılında Alparslan Türkeş’e Armağan. S. Y. Gönenç ve T. Tombuloğlu (Ed.), Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Zürcher, E. J. (2015). Modernleşen Türkiye’nin tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • “Milli Yol” Dergisinde Yer Alan Makaleler
  • Milli Yol (1962/1), “Milli Yol”, (1), 3.
  • Milli Yol (1962/1), “Merhumu Nasıl Bilirsiniz”, (1), 10-11.
  • Milli Yol (1962/1), “İki Taraf”, (1), 12.
  • Milli Yol (1962/1), “Köy Enstitüleri-Ankara’daki Açık Oturum, (1), 12.
  • Milli Yol (1962/1), “Önemli Bir Nokta”, (1), 12.
  • Milli Yol (1962/1), “Enstitücülerin Tezi”, (1), 13.
  • Milli Yol (1962/1), “Karşı Tez”, (1), 13.
  • Milli Yol (1962/1), Dr. Hikmet Tanyu’nun Sözleri, (1), 14.
  • Milli Yol (1962/1), Dr. Hikmet Tanyu’nun Sözleri, (1), 14.
  • Milli Yol (1962/1), “Tevetoğlu + Uygur = Vesikalar”, (1), 14.
  • Milli Yol (1962/1), “Prof. Osman Turan”, (1), 14.
  • Milli Yol (1962/1), “Milliyetçi Gençler”, (1), 15.
  • Milli Yol (1962/4), “Haftanın Özü”, (4), 2.
  • Milli Yol (1962/4), “Yine Köy Enstitüleri”, (4), 6.
  • Milli Yol (1962/4), “Enstitücülerin Son Marifeti”, (4), 6-7.
  • Milli Yol (1962/5), “Enstitücülerin Boşluğu”, (5), 12.
  • Milli Yol (1962/6), “İşte Üç Örnek”, (6), 5.
  • Milli Yol (1962/6), “Köy Enstitüleri Hakkında”, (6), 5-6.
  • Milli Yol (1962/6), “Enstiticü Öğretmenlerin Türkçesi”, (6), 10.
  • Milli Yol (1962/6), “Tezatlar”, (6), 13.
  • Milli Yol (1962/7), “Anma Töreni=Propaganda”, (7), 7.
  • Milli Yol (1962/12), “Tonguç ve Fotoğraf Makinesi-Köy Enstitüleri Konusunda”, (12), 14-15.
  • Milli Yol (1962/13), “Milliyetçi Köy Enstitüsü”, (13), 8-9.
  • Milli Yol (1962/13), “Öğretmenleri İkiye Ayırmak”, (13), 6.
  • Milli Yol (1962/13), “Ölüyü Diriltmek Allaha Mahsustur”, (13), 11-12-13.
  • Milli Yol (1962/14), “Türk Gençliği Köy Enstitülerinin İhyasının Karşısında”, (14), 3.
  • Milli Yol (1962/14), “Cevat Fehmi’nin Uçurtması”, (14), 3-4.
  • Milli Yol (1962/14), “7. Maarif Şûrası Milliyetçiliğin Zaferidir”, (14), 5.
  • Milli Yol (1962/16), “Radyoda Enstitü Propagandası”, (16), 15.
  • Milli Yol (1962/17), “Sosyalizm-Komünizm”, (17), 15.
  • Milli Yol (1962/20), “Güdümlü Eğitim”, (20), 13.
  • Milli Yol (1962/24), “Devlet Planlama Neyi Planlıyor”, (24), 7.
  • Milli Yol (1962/28), “Garip Haller”, (28), 10.
  • Kürşad, Necdet (1962), “Fareler ve İnsanlar”, Milli Yol, (7), 10-11.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Köy Enstitüleri Gericiliği!”, Milli Yol, (2), 7.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Vatansever Köy Enstitüsü Mezunlarına Açık Mektup: 1”, (7), 14.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Vatansever Köy Enstitüsü Mezunlarına Açık Mektup: II”, (8), 13.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Vatansever Köy Enstitüsü Mezunlarına Açık Mektup: III”, (9), 2.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Vatansever Köy Enstitüsü Mezunlarına Açık Mektup: IV”, (10), 12.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Vatansever Köy Enstitüsü Mezunlarına Açık Mektup: 5”, (11), 11.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Vatansever Köy Enstitüsü mezunlarına Açık Mektup: VI”, (14), 5.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Eski Yapı”, Milli Yol, (18), 7.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Tonguç Babacı Enstitücüler”, Milli Yol, (21), 7.
  • Tümtürk, İsmet (1962), “Milli Yol Neşriyatına Ara Veriyor”, Milli Yol, (48), 3.

“Milli Yol” Dergisinde Köy Enstitülerinin “Yeniden” Açılması Düşüncesine Karşı “Antikomünist” Söylemin Tekerrürü

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 223 - 247
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1504838

Öz

II. Dünya Savaşı sonunda dünya Amerika ve Sovyet Rusya’nın başını iki kutuplu bir mücadelenin içine çekilerek 1990’lı yılların başlarına kadar devam eden Soğuk Savaş sürecine sürüklenmiştir. Savaşın başından itibaren Türkiye’ye yönelik izlediği politika nedeniyle Sovyet Rusya’ya karşı Türk kamuoyunda olumsuz bir imaj oluşmuş, 1930’ların ikinci yarısında belirmiş olan komünizm karşıtlığı antikomünist söyleme evrilmiştir. Türk siyasi hayatının merkezine yerleşerek her alanda etkisini göstermiş, toplumu etkileyen her konu “antikomünist” söylemin etkisinde şekillenmiştir. Soğuk Savaşın tırmanışa geçtiği 1960’lı yıllarda özellikle milliyetçi, muhafazakâr kesim tarafından sahiplenilen bu söylemi, 27 Mayıs sonrası her alanda örgütlenen sol kesimin Köy Enstitülerinin tekrardan açılmasına yönelik talepleri karşısında net bir şekilde görmek mümkündür. Söz konusu dönemde antikomünist söylem şiddetlenerek 1940’lı yıllar boyunca enstitüler özelinde yapılan eski tartışmaların yeniden alevlenmesine neden olmuştur. Bu doğrultuda çalışmada, enstitülerin “eski ruhlarıyla” yeniden açılması taleplerine karşı 1940’lı yıllardan 1960’lara akseden eleştirilerin hangi saikler doğrultusunda, ne tür argümanlar kullanılarak yapıldığı “Milli Yol” dergisi özelinde ortaya çıkarılmasına odaklanılmıştır. Derginin 1962 yılı boyunca yayımlanan 48 sayısı taranmış, nitel içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.

Etik Beyan

Yazar(lar), çalışmanın hazırlanma sürecinde etik ilkelere uyduklarını beyan etmiştir.

Kaynakça

  • Akagündüz, Ü. ve Yenilmez Akagündüz, S. (2017). İmece dergisi ve dergideki toplum temalı yazıların bibliyografik künyesi (1961-1965). Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 60, 189-208. doi:10.16992/ASOS.13117.
  • Akkurt, H. (2021). Milliyetçi ve antikomünist ‘Millî Yol’ Dergisi’nin (1962) bir tahlili. Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları Dergisi, (33), 377-408.
  • Aktaş, Ö. (2010). Türkiye’de ulus devletin oluşum sürecinde Köy Enstitülerinin rolü ve etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akyüz, Y. (1999). Türk eğitim tarihi (Başlangıcından 1999’a). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Armaoğlu, F. (1988). 20. yüzyıl siyasî tarihi (1914-1980). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Atsız, N. (1944a). Başvekil Saracoğlu Şükrü'ye açık mektup. Orhun Dergisi, 15, 1-4.
  • Atsız, N. (1944b). Başvekil Saracoğlu Şükrü’ye İkinci Açık Mektup. Orhun Dergisi, 16, 1-5.
  • Avcıoğlu, D. (1976). Türkiye’nin düzeni (Dün-Bugün-Yarın). İstanbul: Tekin Yayınevi.
  • Babahan, A. (2009). Bir Sosyal Politika Projesi Olarak Köy Enstitüleri. Alternatif Politika, 1 (2), 194-226.
  • Berkes, N. (2017). Unutulan yıllar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bila, H. (1999). CHP (1919–1999). İstanbul: Doğan Kitapçılık.
  • Binbaşıoğlu, C. (1993). Çağdaş eğitim ve Köy Enstitüleri, Tarihsel Bir Çerçeve. İzmir: Dikili Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Bozdağ, İ (1980). “Köy Enstitülerine değil, kuruluş biçimlerine karşıyım. Milliyet, 5.
  • Can, C. (2016). Hegemonya ve karşı-hegemonya inşasında eğitimin rolü: Köy Enstitüleri ve İmam Hatip Okulları üzerinden karşılaştırmalı bir analiz. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çakmak, F. (2007). Kuruluşundan kapatılışına kadar Türkiye Büyük Millet Meclisi içerisinde Köy Enstitülerine yönelik muhalefet. Dokuz Eylül Üniversitesi Çağdaş Türkiye Tarihi araştırmaları Dergisi, C. VI/15, 231.
  • Çelik, A. (2020). Soğuk Savaşın başlarında Türkiye’de Anti-Komünizm etkisinde Milliyetçilik ve din. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30 (1), 399-411.
  • Deliorman, A. (1978). Tanıdığım Atsız. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Dewey, J. (1938). Türkiye Maarifi hakkında rapor. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Gazalcı, M. (2014). Cumhuriyetin eğitim devrimi. Ankara: Öğretmen Dünyası Yayınları.
  • Gazalcı, M. (2018). Köy Enstitüleri Sistemi: mezunları üzerine bir araştırma. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Gedikoğlu, Ş. (1949). Niçin Eğitmen Kursları, Köy Enstitüleri. Ankara: İdeal Matbaa.
  • İsfendiyaroğlu, F. (1966). Köy Enstitüleri. Komünizme ve Komünistlere Karşı Türk Basını: Köy Enstitüleri ve Koç Federasyonu iç yüzleri, 10, 7-12.
  • Kafadar, O. (1997). Türk eğitim düşüncesinde Batılılaşma. Vadi Yayınları: Ankara.
  • Karpat, K. (2009). Osmanlı’dan günümüze kimlik ve ideoloji. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kapluhan, E. (2012). Atatürk Dönemi eğitim seferberliği ve Köy Enstitüleri. Marmara Coğrafya Dergisi, (26), 172-194.
  • Kirby, F. (1962). Türkiye’de Köy Enstitüleri. Ankara: İmece Yayınları.
  • Kodaman, B. (1991). Abdülhamid Devri eğitim sistemi. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Köy Enstitüleri Kanunu (1940), Kanun No: 3803, 3. Tertip, C. XXI, Ankara Devlet Matbaası, Ankara.
  • Maarif Vekâleti (1944). Irkçılık – Turancılık, Maarif Matbaası, Ankara.
  • Mindivanlı Akdoğan, E. (2016). Köy Enstitülerinde eğitim anlayışı ve tarih ve yurttaşlık bilgisi öğretimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özdoğan, G. G. (2006).Turan’dan Bozkurt’a-Tek Parti Döneminde Türkçülük (1931-1946). İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Örnek, C. (2010). 1950’li yıllarda ABD ile buluşma: Anti-Komünizm, Modernleşmecilik ve Maneviyatçılık. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özalp R. ve Aydoğan A. (1983). Millî Eğitimde kongreler ve şuralar, içinde, Cumhuriyet Döneminde eğitim. MEB (Ed.), İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
  • Öztürk, C. (1996). Atatürk Devri öğretmen yetiştirme politikası. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Öztürk, E. (2016). Milli Türk Talebe Birliğinde değişen Milliyetçilik anlayışı ve Anti-Komünizm (1965- 1971). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 103-126.
  • Sancaktar, C. (2012). Türkiye’de çok partili rekabetçi siyasetin doğuşu: siyasal değişimin iç ve dış dinamikleri. Bilgi Strateji Dergisi, 4 (7), 31-61.
  • T.C. Resmî Gazete, 11.12.1951 Tarih ve 7979 Sayılı Kanun, www.resmigazete.gov.tr (Erişim tarihi: 10.01.2024). TBMM Zabıt Ceridesi (1940). Devre: 6, C.10, Türkiye Büyük Millet Meclisi İntranet Sitesi (tbmm.gov.tr) (Erişim tarihi: 12.02.2024).
  • TBMM Zabıt Ceridesi (1936). Devre 11, Birleşim: 68, Türkiye Büyük Millet Meclisi İntranet Sitesi (tbmm.gov.tr) (Erişim tarihi: 12.02.2024).
  • TBMM Zabıt Ceridesi (1937). Devre 5, C. 19, Türkiye Büyük Millet Meclisi İntranet Sitesi (tbmm.gov.tr) (Erişim tarihi: 12.02.2024).
  • TBMM Tutanak Dergisi (1942). Dönem: 6, XXVI, Birleşim: 68, www5.tbmm.gov.tr › TUTANAK › TBMM › tbmm22025112 (Erişim tarihi: 12.02.2024).
  • TBMM Tutanak Dergisi (1942). Dönem: 6, XXVI, Birleşim: 70, www5.tbmm.gov.tr › TUTANAK › TBMM › tbmm22025112 (Erişim tarihi: 12.02.2024).
  • TBMM Tutanak Dergisi (1951). Dönem: IX, Cilt: 10, Toplantı: 2, Birleşim: 6, www5.tbmm.gov.tr › TUTANAK › TBMM › tbmm22025112 (Erişim tarihi: 12.02.2024).
  • Tonguç, E. (1970). Devrim açısından Köy Enstitüleri ve Tonguç, Ant Yayınları, İstanbul.
  • Tonguç, E. (2009). Bir eğitim devrimcisi İsmail Hakkı Tonguç (Yaşamı, Öğretisi, Eylemi). İzmir: Yeni Kuşak Köy Enstitüleri Derneği Yayınları.
  • Türkoğlu, P. (2017). Tonguç ve Enstitüleri. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Türkmen, İ. (2017). Rural revitalization and the Village Institutes experience in Turkey (1940-1954). European Journal of Multidisciplinary Studies, Volume 2, Issue 6, 17-22.
  • Vergin, N. (2014). Siyasetin sosyolojisi –kavramlar, tanımlar, yaklaşımlar-. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Yarımoğlu, S. (2022). Türk Sağına özgü bir propaganda aracı olarak Millî Yol Dergisi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (50), 280-293. doi:10.30794/pausbed.947036.
  • Yılmaz, M. (2018). Millî Yol Dergisinde Alparslan Türkeş imajı, içinde, Doğumunun 100. Yılında Alparslan Türkeş’e Armağan. S. Y. Gönenç ve T. Tombuloğlu (Ed.), Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Zürcher, E. J. (2015). Modernleşen Türkiye’nin tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • “Milli Yol” Dergisinde Yer Alan Makaleler
  • Milli Yol (1962/1), “Milli Yol”, (1), 3.
  • Milli Yol (1962/1), “Merhumu Nasıl Bilirsiniz”, (1), 10-11.
  • Milli Yol (1962/1), “İki Taraf”, (1), 12.
  • Milli Yol (1962/1), “Köy Enstitüleri-Ankara’daki Açık Oturum, (1), 12.
  • Milli Yol (1962/1), “Önemli Bir Nokta”, (1), 12.
  • Milli Yol (1962/1), “Enstitücülerin Tezi”, (1), 13.
  • Milli Yol (1962/1), “Karşı Tez”, (1), 13.
  • Milli Yol (1962/1), Dr. Hikmet Tanyu’nun Sözleri, (1), 14.
  • Milli Yol (1962/1), Dr. Hikmet Tanyu’nun Sözleri, (1), 14.
  • Milli Yol (1962/1), “Tevetoğlu + Uygur = Vesikalar”, (1), 14.
  • Milli Yol (1962/1), “Prof. Osman Turan”, (1), 14.
  • Milli Yol (1962/1), “Milliyetçi Gençler”, (1), 15.
  • Milli Yol (1962/4), “Haftanın Özü”, (4), 2.
  • Milli Yol (1962/4), “Yine Köy Enstitüleri”, (4), 6.
  • Milli Yol (1962/4), “Enstitücülerin Son Marifeti”, (4), 6-7.
  • Milli Yol (1962/5), “Enstitücülerin Boşluğu”, (5), 12.
  • Milli Yol (1962/6), “İşte Üç Örnek”, (6), 5.
  • Milli Yol (1962/6), “Köy Enstitüleri Hakkında”, (6), 5-6.
  • Milli Yol (1962/6), “Enstiticü Öğretmenlerin Türkçesi”, (6), 10.
  • Milli Yol (1962/6), “Tezatlar”, (6), 13.
  • Milli Yol (1962/7), “Anma Töreni=Propaganda”, (7), 7.
  • Milli Yol (1962/12), “Tonguç ve Fotoğraf Makinesi-Köy Enstitüleri Konusunda”, (12), 14-15.
  • Milli Yol (1962/13), “Milliyetçi Köy Enstitüsü”, (13), 8-9.
  • Milli Yol (1962/13), “Öğretmenleri İkiye Ayırmak”, (13), 6.
  • Milli Yol (1962/13), “Ölüyü Diriltmek Allaha Mahsustur”, (13), 11-12-13.
  • Milli Yol (1962/14), “Türk Gençliği Köy Enstitülerinin İhyasının Karşısında”, (14), 3.
  • Milli Yol (1962/14), “Cevat Fehmi’nin Uçurtması”, (14), 3-4.
  • Milli Yol (1962/14), “7. Maarif Şûrası Milliyetçiliğin Zaferidir”, (14), 5.
  • Milli Yol (1962/16), “Radyoda Enstitü Propagandası”, (16), 15.
  • Milli Yol (1962/17), “Sosyalizm-Komünizm”, (17), 15.
  • Milli Yol (1962/20), “Güdümlü Eğitim”, (20), 13.
  • Milli Yol (1962/24), “Devlet Planlama Neyi Planlıyor”, (24), 7.
  • Milli Yol (1962/28), “Garip Haller”, (28), 10.
  • Kürşad, Necdet (1962), “Fareler ve İnsanlar”, Milli Yol, (7), 10-11.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Köy Enstitüleri Gericiliği!”, Milli Yol, (2), 7.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Vatansever Köy Enstitüsü Mezunlarına Açık Mektup: 1”, (7), 14.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Vatansever Köy Enstitüsü Mezunlarına Açık Mektup: II”, (8), 13.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Vatansever Köy Enstitüsü Mezunlarına Açık Mektup: III”, (9), 2.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Vatansever Köy Enstitüsü Mezunlarına Açık Mektup: IV”, (10), 12.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Vatansever Köy Enstitüsü Mezunlarına Açık Mektup: 5”, (11), 11.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Vatansever Köy Enstitüsü mezunlarına Açık Mektup: VI”, (14), 5.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Eski Yapı”, Milli Yol, (18), 7.
  • Okçuoğlu, A. (1962), “Tonguç Babacı Enstitücüler”, Milli Yol, (21), 7.
  • Tümtürk, İsmet (1962), “Milli Yol Neşriyatına Ara Veriyor”, Milli Yol, (48), 3.
Toplam 95 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyasal Akımlar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeynep Şahin 0000-0001-6013-5888

Erken Görünüm Tarihi 29 Mayıs 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 26 Haziran 2024
Kabul Tarihi 17 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin, Z. (2025). “Milli Yol” Dergisinde Köy Enstitülerinin “Yeniden” Açılması Düşüncesine Karşı “Antikomünist” Söylemin Tekerrürü. İçtimaiyat, 9(1), 223-247. https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1504838
3176931770

Sosyal Medya Hesaplarımız: 
Instagram: @tvictimaiyat - X: @IctimaiyatD