The Salepçioğlu Mosque, located in the Konak district of Izmir, reflects the late-period characteristics of
Ottoman architecture and was built between 1897 and 1907. The mosque has a symmetrical layout, with the
upper floor serving as a prayer area and the lower floor functioning as a madrasa. This study examines in detail
the mosque's interior design, materials used, and decorative elements.
Through on-site observation and analysis, the relationship between the structural composition of the facade and
the interior layout has been explored. The findings reveal that the mosque’s design blends the classical forms of
Ottoman architecture with the artistic understandings of the period, establishing it as an important structure both
in terms of functionality and aesthetics. The intricate decorative elements within the mosque demonstrate the
craftsmanship of the era and the mastery of material usage. Additionally, the symmetrical and holistic approach
to spatial design has endowed the mosque with an architectural identity that accommodates both religious and
educational functions. In this context, the Salepçioğlu Mosque serves as a significant example for understanding
the transformation of Ottoman architecture in its later period.
mosque interior design salepcioglu mosque mosque architecture interior architecture
İzmir’in Konak semtinde bulunan ve Osmanlı mimarisinin geç dönem özelliklerini yansıtan Salepçioğlu Camii,
1897-1907 yılları arasında inşa edilmiştir. Camii, üst katında ibadet alanı, alt katında ise medrese birimini içeren
simetrik bir plan düzenine sahiptir. Bu çalışmada, caminin iç mekân tasarımı, kullanılan malzemeler ve süsleme
unsurları ayrıntılı olarak incelenmiştir.
Yerinde gözlem ve inceleme yöntemiyle yapılan çalışmada, cephenin strüktürel yapısı ile iç mekân düzeni
arasındaki ilişkiler analiz edilmiştir. İncelemeler sonucunda, caminin tasarımında Osmanlı mimarisinin klasik
formlarının dönemin sanatsal anlayışlarıyla harmanlandığı ve yapının, hem işlevsellik hem de estetik yönleriyle
önemli bir yapı olarak değerlendirildiği tespit edilmiştir. Cami içerisindeki detaylı süsleme unsurları, dönemin
zanaatkârlık becerisini ve malzeme kullanımındaki ustalığı ortaya koymaktadır. Ayrıca, mekânsal tasarımın
simetrik ve bütüncül bir anlayışla ele alınması, yapının hem ibadet hem de eğitim gibi farklı işlevleri bir arada
barındıran mimari bir kimlik kazanmasını sağlamıştır. Bu bağlamda, Salepçioğlu Camii, Osmanlı mimarisinin
geç dönemdeki dönüşümünü anlamak için önemli bir örnek teşkil etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İç Dekorasyon Tasarımı |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1 |