Müz figürü, uzun zamandır şiirlerde ilhamın ilahî kaynağı olarak ya da yaratım sürecinin bir metaforu olarak önemli bir figür olmuştur. Geleneksel olarak, ilham ile şair arasında pasif bir aracı olarak çağrılan Müz figürü, zaman içinde büyük bir dönüşüm geçirmiştir ve bu dönüşüm, edebî, kültürel ve feminist söylemlerdeki geniş değişimlerle paralel bir şekilde ilerlemiştir. Bu makale, Müz figürünün şiirdeki evrimini, Tom Scott’un “The Real Muse,” Vernon Watkins’in “Demands of the Muse” ve Eavan Boland’ın “Tirade for the Mimic Use” şiirlerinde nasıl temsil edildiğine odaklanarak incelemektedir. Scott’un şiirinde Müz, minnettarlık ve sevgiyle yüceltilirken, Watkins’te Müz, yaratıcı üretimin ortak sorumlusu olarak kabul edilir ve Boland’ın şiirinde ise Müz’e yönelik geleneksel saygı ve sevgi tamamen kaybolarak Müz’ün kusurları ve eksiklikleri gün yüzüne çıkar. Bu şiirleri analiz ederek, makale, Müz’ün ilahî ilham kaynağından aktif bir eyleyici figüre dönüşümünü, bu dönüşümün yaratım ve cinsiyetle ilgili geleneksel anlayışları nasıl sorguladığını tartışmaktadır. Müz’ün değişen temsili, sanatsal eyleyicilik, otorite ve kadınların yaratıcı süreçteki rolüne dair anlayışların dönüştüğünü gözler önüne sererken, bu figürün edebî geleneği nasıl yansıttığını da incelemektedir.
Tom Scott Vernon Watkins Eavan Boland Şiir geleneği Müz figürü
The author of this article confirms that this research does not require a research ethics committee approval. The author of this article confirms that her work complies with the principles of research and publication ethics.
The Muse has long been a significant figure in poetry, symbolising divine inspiration or serving as a metaphor for the creative process. While traditionally invoked as a passive intermediary between inspiration and poet, the role of the Muse has undergone a transformation, reflecting broader shifts in literary, cultural, and feminist discourses. This paper explores the evolution of the Muse figure in poetry, focusing on its portrayal in Tom Scott’s “The Real Muse,” Vernon Watkins’s “Demands of the Muse,” and Eavan Boland’s “Tirade for the Mimic Use.” In Scott’s poem, the Muse remains a revered figure, embodying gratitude and love; in Watkins’s work, the Muse's influence is acknowledged with ambivalence as she becomes co-responsible for creative production; and in Boland’s poem, the Muse is stripped of divine reverence, her faults and failings laid bare. By analysing these poems, this paper investigates the Muse’s shift from a symbol of passive inspiration to an active agent within power structures, highlighting how this transformation challenges traditional notions of creativity and gender. The ever-changing representation of the Muse serves as a lens through which the shifts in artistic agency, authority, and the role of women in the creative process can be examined.
Tom Scott Vernon Watkins Eavan Boland Poetic tradition The Muse figure
The author of this article confirms that this research does not require a research ethics committee approval. The author of this article confirms that her work complies with the principles of research and publication ethics.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İngiliz ve İrlanda Dili, Edebiyatı ve Kültürü |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 2 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |
IDEAS: Journal of English Literary Studies is published by The English Language and Literature Research Association of Türkiye (IDEA).