Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Çağ Hareketi: Modern Bir İnanç Formunun Din Psikolojisi Açısından Analizi

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: Prof. Dr. Hüseyin Peker Özel Sayısı, 107 - 127, 15.06.2025
https://doi.org/10.62297/idrak.1662159

Öz

İnsanlar tarih boyunca inanma ihtiyacı içerisinde olmuşlar ve bu yüzden de birtakım semavi veya beşeri dinlere tabi olmuşlardır. Bireylerin tabi olduğu bu dinler ise sahip oldukları inanç, ibadet ve ahlaki ilkelerle bireyin ruh sağlığının korunmasında, zorluklarla başa çıkmasında ve hayatı anlamlandırmasında etkili olmaktadır. Ancak dinlerin birey üzerindeki bu etkileri dünyanın gelenekselden modern döneme geçişi sonrası değişmiştir. Çünkü modern öncesi dönemde daha çok geleneksel ve dini kuralların ön planda olduğu bir yaşam tarzı süren bireyler, modernizmle birlikte geleneklerin ve dini kuralların ikinci plana atıldığı bir yaşam felsefesiyle karşı karşıya kalmışlardır. Bu durum bir yandan dinlerin bireyler üzerindeki etkisini azaltırken diğer yandan inanma ihtiyacı içinde olan bireyleri yeni dini hareketlere/inanç sistemlerine yöneltmiştir. “Modernizmin çocuğu” olarak görülen Yeni Çağ Hareketi de bireylerin inanma ihtiyacına cevap vermek için ortaya çıkmış bir tür dini hareket ve/veya inanç sistemidir. İşte bu çalışma bir tür inanç sistemi olan Yeni Çağ Hareketi’ni konu edinmektedir. Araştırmanın amacı ise Türkiye’de farklı yollarla yaygınlık kazanmaya başlayan Yeni Çağ Hareketi’ni Din Psikolojisi açısından ele alıp incelemektir. Çalışmada literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonuçları Yeni Çağ inanışlarının daha çok kadınlar tarafından benimsendiğini, genç ve bekârlar arasında yaygınlık gösterdiğini, şehirde yaşayan bireyleri etkilediğini, eğitim durumu açısından farklılıklar gösterdiğini; bireyleri zihinsel, fiziksel, ruhsal ve sosyal açıdan genelde olumlu yönde etkilediğini; maneviyat arayışlarına cevap vermeye çalıştığını, anlam arayışı ve dine önem vermeyle negatif yönde ilişkili olduğunu ortaya koymuştur. Araştırma Yeni Çağ Hareketi konusunun Din Psikolojisi bilim alanında farklı yöntem ve değişkenlerle çalışılması gerektiğini vurgulamaktadır.

Kaynakça

  • Acar, Rümeysa. New Age Hareketi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Ahmedi, Ekber Şah. “Yeni Çağ İnanışlarının Çeşitli Değişkenlerle İlişkisi Üzerine Bir Araştırma: Bursa Örneği”, Cumhuriyet İlahiyat Dergisi 26/1 (2022), 135-152. https://doi.org/10.18505/cuid.1080308
  • Ak, Sakine. Yeni Dini Akımlar Bağlamında Dünya Kardeşlik Birliği Mevlana Yüce Vakfı Örneği. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2008.
  • Albasan, Metin. Yeni Çağda İçsel Kıyamet ve Değişim Zamanı. İstanbul: New Age Yayınları, 2006.
  • Arıcan, Musa Kazım. “Panteizm ve Panenteizm Tartışmaları Arasında Spinoza”. Beytulhikme an International Journal of Philosophy 3/1 (2013), 17-32.
  • Arslan, Ahmet. Felsefeye Giriş. Ankara: Vadi Yayınları, 2002.
  • Arslan, Mustafa. “Değişim Sürecinde Yeni Dindarlık Formları: ‘Yeni Çağ’ İnanışları Örneği”. Değerler Eğitimi Dergisi 4/11 (2006), 9-25.
  • Arslan, Mustafa. “Yeni Toplum, Yeni Dinsellikler: Küreselleşme Sürecinde Dinin Gelişen Soft Power Etkisi”. Turgut Özal Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Kongresi-II, Küresel Değişim ve Demokratikleşme. Malatya: İnönü Üniversitesi, 2012.
  • Arslan, Mustafa. Paranormalizm ve Din. Malatya: Bilsam Yayınları, 2011.
  • Arslan, Mustafa. Türk Popüler Dindarlığı. İstanbul: Dem Yayınları, 2004.
  • Askehave, Inger. “If Language is a Game-these are the Rules: A Search into the Rhetoric of the Spiritual Self-help Book if Life is a Game–these are the Rules”. Discourse & Society 15/1 (2004), 5-31. https://doi.org/10.1177/0957926504038941
  • Aubyn, Lorna St. New Age: Yeni Çağ Akımı, çev. Nuray Mines - Ercan Arısoy. İzmir: Ege Meta Yayınları, 1998. Aupers, Stef - Houtman, Dick. “Beyond the Spiritual Supermarket: The Social and Public Significance of New Age Spirituality”. Journal of Contemporary Religion 21/2 (2006), 201-222. https://doi.org/10.1080/13537900600655894.
  • Aydın, Cüneyd. Dinsel Fundamentalizm ile Yeni Çağ İnançlarına Yönelik Tutumlar Arasındaki İlişkiler. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2008.
  • Aydın, Cüneyd. İnsanın Anlam Arayışı ile Yeni Çağ İnanışları Arasındaki İlişki. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2015.
  • Aydın, Cüneyd. İnsanın Anlam Arayışı ve Yeni Çağ İnançları. Ankara: Araştırma Yayınları, 2016.
  • Aydın, Mehmet S. Din Felsefesi. İzmir: İzmir İlahiyat Fakültesi Yayınları, 2002.
  • Baloğlu, Adnan Bülent. Reenkarnasyon. Ankara: Kitabiyat, 2000.
  • Başkaya, Şafak. New Age Hareketi: Modern Bir Dinsellik Biçiminin Sosyo‐Kültürel Analizi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Bayer, Ali. Sosyolojik Perspektiften Sekülerleşme ve Din İlişkisine Yeniden Bakış. Kahramanmaraş: KSİÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Biçer, Ramazan. “Heretik Bir New Age Tarikatı Dünya Kardeşlik Birliği Mevlana Yüce Vakfı”, EKEV Akademi Dergisi 29 (2006), 27-50.
  • Biçer, Ramazan. “Küreselleşme: İslam Teolojisi Bağlamında Bir Yaklaşım”. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 18 (2008), 49-88.
  • Bloch, J. P. “Countercultural Spiritualists' Perceptions of the Goddess”. Sociology of Religion 58/2 (1997), 181-190. https://doi.org/10.2307/3711876
  • Bodur, Hüseyin Ezber. “Moonculuk Hareketi ve Türkiye'de Benzer Bir Cemaat Yapılanmasının Sosyolojik Analizi”. KSÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi 1 (2003), 13-39.
  • Budak, Selçuk. Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 2000.
  • Dede, Ayşe - Yılmaz, Cevdet. “New Age Hareketi Bağlamında Toplumsal Eğilimler ve Dönüşümler: Arayış Dizisi Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme”. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi 7/6 (2024), 471-484.
  • Develi, Hazal. Modern Toplumda Batıl İnançlar ve New Age Akımı. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Doğan, Elif. Türkiye’de New Age Hareketi: Şifacı Grupların Sosyo-Ekonomik ve Kültürel Tabanı Üzerine Sosyolojik Bir İnceleme. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bursa 2020.
  • Doğan, Halil. Batı’da Ortaya Çıkan Yeni Dini Hareketler: Hare Krishna Hareketi. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2009.
  • Düztepe, Türkan. Popüler Kültür Ürünü Olarak Gazetelerin Astroloji Köşelerinin Değerlendirilmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
  • Efe, Adem. “Küreselleşme: Yeni Dini Hareketler ve İnternet”. Uluslararası Davraz Kongresi. 3232-3238. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, 2009.
  • Fath, Robert D. A Pastoral Approach to the New Age: Neopaganism and Reincarnation. Mount Angel Seminary, Doctoral Dissertation, 2006.
  • Fleury, Robert. Yıldızname ve Büyü. çev. Sema Parlak. İstanbul: Kibele Yayınları, 1996.
  • Garrett, Clarke. “Swedenborg and the Mystical Enlightenment in Late Eighteenth-Century England”. Journal of the History of Ideas 45/1 (1984), 67-81. https://doi.org/10.2307/2709331.
  • Günay, Ünver. Din Sosyolojisi. İstanbul: İnsan Yayınları, 2011.
  • Gürbüz, Gamze - Aygül, Hasan Hüseyin. “Arayıştan Uyanışa, Şifadan Estetiğe Yeni Çağ İnançları”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 23/43 (2021), 19–51. https://doi.org/10.17335/sakaifd.872353
  • Gürbüz, Gamze. Yeni Çağ İnanışları: Faaliyet Alanları, Etkileri ve Görünümlerinin Sosyolojik Analizi (Antalya Örneği). Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Hanegraaff, Wounter J. “New Age Religion and Secularization”. NVMEN 47/3 (2000), 228-312.
  • Hökelekli, Hayati. Din Psikolojisi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1998.
  • Işık, Caner. “Halk İnançlarında Kalıp Değiştirme, Ruh Göçü”. ACTA TURCICA Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi 2 (2012), 46-60.
  • Jeremiah Project. “Seven Major Teachings of the New Age”. Erişim: 24 Eylül 2024. http://jeremiahproject.com/prophecy/newage01.html
  • Kara, Hakan. “Örgütlerde Yeni Çağ Değerleri’nin Din ve Maneviyat Kavramlarının Oluşturduğu Anlam Kayması Üzerinden Araştırılması”. Researcher: Social Science Studies 5/9 (2017), 122-141.
  • Kaya, Mevlüt-Aydın, Cüneyd. “Yeni Çağ İnanışları Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 35/35 (2013), 5-19.
  • Keohane, Steve. “The Age-Old New Age Movement”. Erişim: 24 Eylül 2024. http://bibleprobe.com/new_age.htm
  • Kılıç, Ahmet Faruk. “Din Sosyolojisinde Dini Grup Tipolojileri”. Değerler Eğitimi Dergisi 5/13 (2007), 37-58. Kirman, Mehmet Ali. “Beyin Yıkama Teorileri". AÜİFD XLV/1 (2004), 107-132.
  • Koçak, Burcu Doğan. Anlam Arayışı, Alternatif Kutsallıklar, İhtiyaca Uyarlanmış İtikatler: Türkiye’de Yeni Çağ İnanışları ve Pratikleri. İstanbul: İstanbul Beykent Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Doktora Tezi, 2024.
  • Köse, Ali. Milenyum Tarikatları. İstanbul: Truva Yayınları, 2006.
  • Mears, Daniel P. - Ellison, Christopher G. “Who Buys New Age Materials? Exploring Sociodemographic, Religious, Network, and Contextual Correlates of New Age Consumption”. Sociology of Religion 61/3 (2000), 289-313. https://doi.org/10.2307/3712580
  • Mirza, Gözde Aynur. Yeni Dinselleşme Eğilimleri ve Maneviyat Arayışları. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2014.
  • Norlander, Torsten vd. “New Age: Exploration of Outlook-on Life Frameworks from a Phenomenological Perspective”. Mental Health, Religion & Culture 6/1 (2003), 1-20. https://doi.org/10.1080/13674670210130054. Özdemir, Uğur. Yeniçağ Dini Akımların Teolojik Açıdan İncelenmesi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2011.
  • Özkan, Ali Rafet. Kıyamet Tarikatları. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık, 2006. Paker, K. Oya. “Postmodern Bilgelik: Yeni Çağ Söyleminde Kişisel Gelişim ve Ruhsal Alıştırmalar”. Psikoloji Çalışmaları Dergisi 31 (2011), 65-104.
  • Peker, Hüseyin. Din Psikolojisi. Samsun: Aksiseda Yayınları, 2000.
  • Pınarbaşı, Gülenay. “New Age Uygulamalarının/İnançlarının Bir Yansıması Olarak Astroloji ve Facebook’ta Kullanımının Betimsel Analizi”. OPUS 18/39 (2021), 126-174. https://doi.org/10.26466/opus.834298
  • Possamai, Adam. “A Profile of New Agers: Social and Spiritüel Aspects”. Journal of Sociology 36/3 (2000), 364-377. https://doi.org/10.1177/144078330003600306
  • Sarıkçıoğlu, Ekrem. Dinler Tarihi. Isparta: Fakülte Kitabevi, 2004.
  • Scognamillo, Giovanni. Astroloji ve Yıldızbilimi, çev. Arif Arslan. İstanbul: Karizma Yayıncılık, 1999.
  • Shavrina, Iryna - Skrebets, Volodymyr. “New Age as a form of Individual Religiosity”, SKHID (EAST) 7/1 (2025), 71-77. https://doi.org/10.21847/2411-3093.2025.7110
  • Sjoberg, Lennart - Wahlberg, Anders af. “Risk Perception and New Age Beliefs”. Risk Analysis 22/4 (2000), 751–764. DOI: 10.1111/0272-4332.00066.
  • Soylu, Feyza Fatma. Yeni Çağ Hareketleri ve Sağlık. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2022.
  • Sutcliffe, S. J. Children of the New Age. New York: Routledge Press, 2002.
  • Topaloğlu, Deniz. Yeni Çağ İnanışlarına Katılım Motivasyonunun Sosyolojik Görünümleri: İzmir Örneği. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisan Tezi, 2022.
  • Tucker, James. “New Age Religion and The Cult of The Self”. Society 1 (2002), 46-51. Türkdoğan, Orhan. “Türk toplumunda Yeni Dini Hareketler ve Cem

New Age Movement: An Analysis of a Modern Form of Belief from the Perspective of Psychology of Religion

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: Prof. Dr. Hüseyin Peker Özel Sayısı, 107 - 127, 15.06.2025
https://doi.org/10.62297/idrak.1662159

Öz

Throughout history, people have had the need to believe and therefore they have been subject to some divine or human religions. These religions that individuals follow, with their beliefs, worship and moral principles, are effective in protecting the mental health of individuals, coping with difficulties and making sense of life. However, these effects of religions on individuals have changed after the world's transition from traditional to modern era. Because in the pre-modern era, individuals who lived a lifestyle that was more traditional and religiously motivated were faced with a philosophy of life in which traditions and religious rules were pushed to the background with modernism. This situation, on the one hand, reduces the influence of religions on individuals, and on the other hand, directs individuals who need to believe to new religious movements/belief systems. The New Age Movement, which is seen as the "child of modernism", is a kind of religious movement and/or belief system that emerged to respond to individuals' need to believe. This study is about the New Age Movement, which is a kind of belief system. The aim of the research is to examine the New Age Movement, which has begun to gain popularity in Turkey in different ways, from the perspective of the Psychology of Religion. Literature review method was used in the study. The study results revealed that New Age beliefs are mostly adopted by women, are prevalent among the young and single, affect individuals living in cities, differ in terms of educational status; generally affect individuals positively in terms of mental, physical, spiritual and social aspects; try to respond to spirituality searches and are negatively related to the search for meaning and giving importance to religion. The research emphasizes that the subject of the New Age Movement should be studied with different methods and variables in the field of Psychology of Religion.

Kaynakça

  • Acar, Rümeysa. New Age Hareketi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Ahmedi, Ekber Şah. “Yeni Çağ İnanışlarının Çeşitli Değişkenlerle İlişkisi Üzerine Bir Araştırma: Bursa Örneği”, Cumhuriyet İlahiyat Dergisi 26/1 (2022), 135-152. https://doi.org/10.18505/cuid.1080308
  • Ak, Sakine. Yeni Dini Akımlar Bağlamında Dünya Kardeşlik Birliği Mevlana Yüce Vakfı Örneği. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2008.
  • Albasan, Metin. Yeni Çağda İçsel Kıyamet ve Değişim Zamanı. İstanbul: New Age Yayınları, 2006.
  • Arıcan, Musa Kazım. “Panteizm ve Panenteizm Tartışmaları Arasında Spinoza”. Beytulhikme an International Journal of Philosophy 3/1 (2013), 17-32.
  • Arslan, Ahmet. Felsefeye Giriş. Ankara: Vadi Yayınları, 2002.
  • Arslan, Mustafa. “Değişim Sürecinde Yeni Dindarlık Formları: ‘Yeni Çağ’ İnanışları Örneği”. Değerler Eğitimi Dergisi 4/11 (2006), 9-25.
  • Arslan, Mustafa. “Yeni Toplum, Yeni Dinsellikler: Küreselleşme Sürecinde Dinin Gelişen Soft Power Etkisi”. Turgut Özal Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Kongresi-II, Küresel Değişim ve Demokratikleşme. Malatya: İnönü Üniversitesi, 2012.
  • Arslan, Mustafa. Paranormalizm ve Din. Malatya: Bilsam Yayınları, 2011.
  • Arslan, Mustafa. Türk Popüler Dindarlığı. İstanbul: Dem Yayınları, 2004.
  • Askehave, Inger. “If Language is a Game-these are the Rules: A Search into the Rhetoric of the Spiritual Self-help Book if Life is a Game–these are the Rules”. Discourse & Society 15/1 (2004), 5-31. https://doi.org/10.1177/0957926504038941
  • Aubyn, Lorna St. New Age: Yeni Çağ Akımı, çev. Nuray Mines - Ercan Arısoy. İzmir: Ege Meta Yayınları, 1998. Aupers, Stef - Houtman, Dick. “Beyond the Spiritual Supermarket: The Social and Public Significance of New Age Spirituality”. Journal of Contemporary Religion 21/2 (2006), 201-222. https://doi.org/10.1080/13537900600655894.
  • Aydın, Cüneyd. Dinsel Fundamentalizm ile Yeni Çağ İnançlarına Yönelik Tutumlar Arasındaki İlişkiler. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2008.
  • Aydın, Cüneyd. İnsanın Anlam Arayışı ile Yeni Çağ İnanışları Arasındaki İlişki. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2015.
  • Aydın, Cüneyd. İnsanın Anlam Arayışı ve Yeni Çağ İnançları. Ankara: Araştırma Yayınları, 2016.
  • Aydın, Mehmet S. Din Felsefesi. İzmir: İzmir İlahiyat Fakültesi Yayınları, 2002.
  • Baloğlu, Adnan Bülent. Reenkarnasyon. Ankara: Kitabiyat, 2000.
  • Başkaya, Şafak. New Age Hareketi: Modern Bir Dinsellik Biçiminin Sosyo‐Kültürel Analizi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Bayer, Ali. Sosyolojik Perspektiften Sekülerleşme ve Din İlişkisine Yeniden Bakış. Kahramanmaraş: KSİÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Biçer, Ramazan. “Heretik Bir New Age Tarikatı Dünya Kardeşlik Birliği Mevlana Yüce Vakfı”, EKEV Akademi Dergisi 29 (2006), 27-50.
  • Biçer, Ramazan. “Küreselleşme: İslam Teolojisi Bağlamında Bir Yaklaşım”. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 18 (2008), 49-88.
  • Bloch, J. P. “Countercultural Spiritualists' Perceptions of the Goddess”. Sociology of Religion 58/2 (1997), 181-190. https://doi.org/10.2307/3711876
  • Bodur, Hüseyin Ezber. “Moonculuk Hareketi ve Türkiye'de Benzer Bir Cemaat Yapılanmasının Sosyolojik Analizi”. KSÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi 1 (2003), 13-39.
  • Budak, Selçuk. Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 2000.
  • Dede, Ayşe - Yılmaz, Cevdet. “New Age Hareketi Bağlamında Toplumsal Eğilimler ve Dönüşümler: Arayış Dizisi Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme”. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi 7/6 (2024), 471-484.
  • Develi, Hazal. Modern Toplumda Batıl İnançlar ve New Age Akımı. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Doğan, Elif. Türkiye’de New Age Hareketi: Şifacı Grupların Sosyo-Ekonomik ve Kültürel Tabanı Üzerine Sosyolojik Bir İnceleme. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bursa 2020.
  • Doğan, Halil. Batı’da Ortaya Çıkan Yeni Dini Hareketler: Hare Krishna Hareketi. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2009.
  • Düztepe, Türkan. Popüler Kültür Ürünü Olarak Gazetelerin Astroloji Köşelerinin Değerlendirilmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
  • Efe, Adem. “Küreselleşme: Yeni Dini Hareketler ve İnternet”. Uluslararası Davraz Kongresi. 3232-3238. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, 2009.
  • Fath, Robert D. A Pastoral Approach to the New Age: Neopaganism and Reincarnation. Mount Angel Seminary, Doctoral Dissertation, 2006.
  • Fleury, Robert. Yıldızname ve Büyü. çev. Sema Parlak. İstanbul: Kibele Yayınları, 1996.
  • Garrett, Clarke. “Swedenborg and the Mystical Enlightenment in Late Eighteenth-Century England”. Journal of the History of Ideas 45/1 (1984), 67-81. https://doi.org/10.2307/2709331.
  • Günay, Ünver. Din Sosyolojisi. İstanbul: İnsan Yayınları, 2011.
  • Gürbüz, Gamze - Aygül, Hasan Hüseyin. “Arayıştan Uyanışa, Şifadan Estetiğe Yeni Çağ İnançları”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 23/43 (2021), 19–51. https://doi.org/10.17335/sakaifd.872353
  • Gürbüz, Gamze. Yeni Çağ İnanışları: Faaliyet Alanları, Etkileri ve Görünümlerinin Sosyolojik Analizi (Antalya Örneği). Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Hanegraaff, Wounter J. “New Age Religion and Secularization”. NVMEN 47/3 (2000), 228-312.
  • Hökelekli, Hayati. Din Psikolojisi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1998.
  • Işık, Caner. “Halk İnançlarında Kalıp Değiştirme, Ruh Göçü”. ACTA TURCICA Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi 2 (2012), 46-60.
  • Jeremiah Project. “Seven Major Teachings of the New Age”. Erişim: 24 Eylül 2024. http://jeremiahproject.com/prophecy/newage01.html
  • Kara, Hakan. “Örgütlerde Yeni Çağ Değerleri’nin Din ve Maneviyat Kavramlarının Oluşturduğu Anlam Kayması Üzerinden Araştırılması”. Researcher: Social Science Studies 5/9 (2017), 122-141.
  • Kaya, Mevlüt-Aydın, Cüneyd. “Yeni Çağ İnanışları Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 35/35 (2013), 5-19.
  • Keohane, Steve. “The Age-Old New Age Movement”. Erişim: 24 Eylül 2024. http://bibleprobe.com/new_age.htm
  • Kılıç, Ahmet Faruk. “Din Sosyolojisinde Dini Grup Tipolojileri”. Değerler Eğitimi Dergisi 5/13 (2007), 37-58. Kirman, Mehmet Ali. “Beyin Yıkama Teorileri". AÜİFD XLV/1 (2004), 107-132.
  • Koçak, Burcu Doğan. Anlam Arayışı, Alternatif Kutsallıklar, İhtiyaca Uyarlanmış İtikatler: Türkiye’de Yeni Çağ İnanışları ve Pratikleri. İstanbul: İstanbul Beykent Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Doktora Tezi, 2024.
  • Köse, Ali. Milenyum Tarikatları. İstanbul: Truva Yayınları, 2006.
  • Mears, Daniel P. - Ellison, Christopher G. “Who Buys New Age Materials? Exploring Sociodemographic, Religious, Network, and Contextual Correlates of New Age Consumption”. Sociology of Religion 61/3 (2000), 289-313. https://doi.org/10.2307/3712580
  • Mirza, Gözde Aynur. Yeni Dinselleşme Eğilimleri ve Maneviyat Arayışları. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2014.
  • Norlander, Torsten vd. “New Age: Exploration of Outlook-on Life Frameworks from a Phenomenological Perspective”. Mental Health, Religion & Culture 6/1 (2003), 1-20. https://doi.org/10.1080/13674670210130054. Özdemir, Uğur. Yeniçağ Dini Akımların Teolojik Açıdan İncelenmesi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2011.
  • Özkan, Ali Rafet. Kıyamet Tarikatları. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık, 2006. Paker, K. Oya. “Postmodern Bilgelik: Yeni Çağ Söyleminde Kişisel Gelişim ve Ruhsal Alıştırmalar”. Psikoloji Çalışmaları Dergisi 31 (2011), 65-104.
  • Peker, Hüseyin. Din Psikolojisi. Samsun: Aksiseda Yayınları, 2000.
  • Pınarbaşı, Gülenay. “New Age Uygulamalarının/İnançlarının Bir Yansıması Olarak Astroloji ve Facebook’ta Kullanımının Betimsel Analizi”. OPUS 18/39 (2021), 126-174. https://doi.org/10.26466/opus.834298
  • Possamai, Adam. “A Profile of New Agers: Social and Spiritüel Aspects”. Journal of Sociology 36/3 (2000), 364-377. https://doi.org/10.1177/144078330003600306
  • Sarıkçıoğlu, Ekrem. Dinler Tarihi. Isparta: Fakülte Kitabevi, 2004.
  • Scognamillo, Giovanni. Astroloji ve Yıldızbilimi, çev. Arif Arslan. İstanbul: Karizma Yayıncılık, 1999.
  • Shavrina, Iryna - Skrebets, Volodymyr. “New Age as a form of Individual Religiosity”, SKHID (EAST) 7/1 (2025), 71-77. https://doi.org/10.21847/2411-3093.2025.7110
  • Sjoberg, Lennart - Wahlberg, Anders af. “Risk Perception and New Age Beliefs”. Risk Analysis 22/4 (2000), 751–764. DOI: 10.1111/0272-4332.00066.
  • Soylu, Feyza Fatma. Yeni Çağ Hareketleri ve Sağlık. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2022.
  • Sutcliffe, S. J. Children of the New Age. New York: Routledge Press, 2002.
  • Topaloğlu, Deniz. Yeni Çağ İnanışlarına Katılım Motivasyonunun Sosyolojik Görünümleri: İzmir Örneği. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisan Tezi, 2022.
  • Tucker, James. “New Age Religion and The Cult of The Self”. Society 1 (2002), 46-51. Türkdoğan, Orhan. “Türk toplumunda Yeni Dini Hareketler ve Cem
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İslam Araştırmaları (Diğer)
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Cüneyd Aydın 0000-0003-3763-0076

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2025
Kabul Tarihi 6 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: Prof. Dr. Hüseyin Peker Özel Sayısı

Kaynak Göster

ISNAD Aydın, Cüneyd. “Yeni Çağ Hareketi: Modern Bir İnanç Formunun Din Psikolojisi Açısından Analizi”. İdrak Dini Araştırmalar Dergisi 5/Prof. Dr. Hüseyin Peker Özel Sayısı (Haziran 2025), 107-127. https://doi.org/10.62297/idrak.1662159.