Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANKARA REGIONAL MUSIC FROM THE PERSPECTIVE OF CULTURAL DISINFORMATION

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 1, 41 - 48
https://doi.org/10.22252/ijca.1666722

Öz

Ankara local music, as an important part of Turkish folk music, is a musical tradition that both reflects the local identity and carries aesthetic values specific to the region. Under the influence of modernization and globalization processes, local music can be subjected to various cultural erosion. This research, which aims to examine the local music of Ankara from the perspective of cultural disinformation, deals with the transformation process in both the traditional context and the representation of the music today.
The commodification of culture through globalization causes traditional music, which is a common product of societies, to lose its meaning and functions by being included in the homogenization process. With the commodification of culture, traditional music is taken out of its authentic context and presented to the masses. Performances in entertainment venues such as pavilions, casinos, music halls, folk bars, night clubs, changing the melodic structure of Ankara regional music and moving away from the acoustic form of the baglama, which is one of the dogmas of this culture, using obscene-slang idioms instead of traditional lyrics, playing folk dances with clothes and figures that are not suitable for the original, and similar practices constitute a situation contrary to the authentic structure of local music and add different interpretations to musical performance.
In this study on the disinformation of Ankara local music from a cultural perspective, the relevant literature was reviewed and the situation was determined. Cultural disinformation transforms the traditional function and meaning of music, threatens the cultural identity of the region and causes the loss of its traditional structure. The study concludes that preserving the cultural meaning and value of Ankara local music is not only an ethnomusicological responsibility but also critical for the protection of cultural identity.

Kaynakça

  • Adorno, Theodor W. (2005), Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken, (Çev. Bülent O. Doğan), Cogito, İstanbul Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Adorno, Theodor W. (2007), Kültür Endüstrisi, (Çev. Nihat Ülner vd.) İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Akdemir, M. (2010), Küreselleşme ve Kültürel Kimlik Sorunu, Journal of Graduate School of Social Sciences, ss. 43-50.
  • Büyüköztürk, Ş. vd, (2018), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara.
  • Çeçen, A. (1984), Kültür ve Politika, Hil Yayınları, İstanbul.
  • Erdener, Y. (1982), Türk Folklor Araştırmaları, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Erdoğdu, Ş. (1965). Ankaram, Alkan Matbaası, Ankara.
  • Esgin, A. (2016), Sosyolojik Soruşturmalar, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Horkheimer, M. (1996), Akıl Tutulması, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Mustan Dönmez, B. (2019), Etnomüzikolojinin Temel Kavramları, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • Özbek, M. (1991). Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Tan, N., Turhan, S. (2008). Ankara Türküleri ve Oyun Havaları, Etimesgut Belediyesi Kültür Yayınları, Ankara.
  • Yin, R. K. (2003). Case Study Research Design and Methods, Sage Publications, London.

KÜLTÜREL DEZENFORMASYON PERSPEKTİFİNDEN ANKARA YÖRESİ MÜZİĞİ

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 1, 41 - 48
https://doi.org/10.22252/ijca.1666722

Öz

Ankara yöre müziği, Türk halk müziğinin önemli bir parçası olarak hem yöresel kimliği yansıtan hem de bölgeye özgü estetik değerler taşıyan bir müzik geleneğidir. Modernleşme ve globalleşme süreçlerinin etkisiyle, yerel müzikler çeşitli kültürel erozyona uğrayabilmektedir. Ankara yöre müziğini kültürel dezenformasyon perspektifinden incelemeyi amaçla hazırlanan bu araştırma, müziğin hem geleneksel bağlamda hem de günümüzdeki temsilinde yaşanan dönüşüm sürecini ele almaktadır.
Globalleşme ile kültürün metalaşması, toplumların ortak ürünü olan geleneksel müziklerini homojenleşme sürecine dahil ederek anlam ve fonksiyonlarının kaybolmasına neden olmaktadır. Kültürün metalaştırılması ile geleneksel müzikler, otantik bağlamlarından çıkarılarak kitlelere sunulmaktadır. Pavyon, gazino, müzikhol, türkü bar, gece kulüpleri tabir edilen eğlence mekanlarında gerçekleştirilen icralar, Ankara yöresi müziğinin ezgisel yapısının değiştirilerek bu kültürün dogmalarından biri olan bağlamanın akustik formundan uzaklaşılması, geleneksel sözlerin yerine müstehcen-argo deyimlerin kullanılması, halk oyunlarının aslına uygun olmayan kıyafetler ve figürlerle oynanması ve benzeri uygulamalar, yöre müziğinin otantik yapısına aykırı bir durum teşkil etmekte ve müzikal icraya özünden farklı yorumlar katmaktadır.
Ankara yöre müziğinin kültürel perspektiften hareketle dezenformasyonunu konu alan çalışmada, ilgili literatür taranarak durum tespiti yapılmıştır. Kültürel dezenformasyon, müziğin geleneksel işlevini ve anlamını dönüştürürken yörenin kültürel kimliğini tehdit etmekte, geleneksel yapısının kaybolmasına neden olmaktadır. Ankara yöre müziğinin kültürel anlamını ve değerini korumak sadece etnomüzikolojik bir sorumluluk değil aynı zamanda kültürel kimliğin korunması açısından da kritik bir öneme sahip olduğu tespitleri çalışmanın çıktılarını oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • Adorno, Theodor W. (2005), Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken, (Çev. Bülent O. Doğan), Cogito, İstanbul Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Adorno, Theodor W. (2007), Kültür Endüstrisi, (Çev. Nihat Ülner vd.) İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Akdemir, M. (2010), Küreselleşme ve Kültürel Kimlik Sorunu, Journal of Graduate School of Social Sciences, ss. 43-50.
  • Büyüköztürk, Ş. vd, (2018), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara.
  • Çeçen, A. (1984), Kültür ve Politika, Hil Yayınları, İstanbul.
  • Erdener, Y. (1982), Türk Folklor Araştırmaları, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Erdoğdu, Ş. (1965). Ankaram, Alkan Matbaası, Ankara.
  • Esgin, A. (2016), Sosyolojik Soruşturmalar, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Horkheimer, M. (1996), Akıl Tutulması, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Mustan Dönmez, B. (2019), Etnomüzikolojinin Temel Kavramları, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • Özbek, M. (1991). Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Tan, N., Turhan, S. (2008). Ankara Türküleri ve Oyun Havaları, Etimesgut Belediyesi Kültür Yayınları, Ankara.
  • Yin, R. K. (2003). Case Study Research Design and Methods, Sage Publications, London.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzikoloji ve Etnomüzikoloji
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Can Aydoğdu 0000-0001-9386-0840

Mehmet Emin Şen 0000-0002-9713-451X

Erken Görünüm Tarihi 20 Mayıs 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 27 Mart 2025
Kabul Tarihi 20 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydoğdu, C., & Şen, M. E. (2025). KÜLTÜREL DEZENFORMASYON PERSPEKTİFİNDEN ANKARA YÖRESİ MÜZİĞİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 11(1), 41-48. https://doi.org/10.22252/ijca.1666722