Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİK MÜZELERİNDEKİ ENSTRÜMANLARIN ESTETİK DEĞERLENDİRMESİ

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 1, 96 - 111
https://doi.org/10.22252/ijca.1689639

Öz

Bu çalışma, Türkiye'deki müzik müzelerine ilişkin mevcut literatür taranarak genel bir değerlendirme üzerinden ilerlemektedir. Ülkemizde müzik müzeleri nitelik ve nicelik açısından oldukça kapsamlıdır. İstanbul, Bursa, Malatya, İzmir ve Afyon’da yer alan müzik müzelerine kısaca değinilmesinin ardından araştırmada Afyon Kocatepe Üniversitesi (AKÜ) İbrahim Alimoğlu Müzik Müzesi’nde sergilenen müzik enstrümanlarının estetik bağlamda incelenmesine odaklanılmıştır. Araştırmacı tarafından müzede çekilen fotoğraflar arasından rastgele seçilen enstrümanlar, yalnızca işlevsel nesneler olarak değil, aynı zamanda kültürel aktarımın taşıyıcıları ve sanatsal düzenleme öge ve ilkeleri çerçevesinde değerlendirilen görsel nesneler olarak ele alınmıştır. Çalışma kapsamında, bu çalgılar biçimsel estetik kriterler doğrultusunda analiz edilerek, müziksel nesnelerin kültürel temsil ve görsel sanatlar eksenindeki yeri sorgulanmıştır. Bu bağlamda, müzede yer alan enstrümanların sanat ve tasarım disiplinleriyle olan ilişkileri ortaya konulmuş, disiplinlerarası bir bakış açısıyla estetik değer taşıyan kültürel objeler olarak müzik aletlerinin çok katmanlı anlam dünyasına dikkat çekilmiştir.

Teşekkür

Çok teşekkür eder, iyi çalışmalar dilerim. Saygılarımla

Kaynakça

  • Adar, Ç. (2017), Şehir ve Sanat İlişkisinde Özel Şirketlerin Rolü; Alimoğlu Kültür Sanat Derneği Örneği/ AKSAM, Pamukkale Üniversitesi 1. Uluslararası Sanat Eğitimi Sempozyumu Sürdürülebilir Gelecek için Sanat Eğitimi, Denizli.
  • Çuhadar, C. H. (2016). Müzik ve Müzik Eğitimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 217-230.
  • Dandinoğlu, Suat (2019). Türkiyede Müzik Müzeciliği ve Afyon Kocatepe Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
  • İbrahim Alimoğlu Müzik Müzesi Envanteri Üzerine Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi. Danışman: Dr. Öğr. Üyesi
  • Çağhan Adar, Mayıs, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı, Afyonkarahisar.
  • Elbaş, O. (Erişim yılı: 2017). “Türkiye Müzik Müzesi Üzerine” http://sazadair. com/sazadair/index.php? option=com_content&task=view&id=37&Item id=57
  • Engin, H. (2023). Nostaljinin Yaşatıldığı Bir Müze: Malatya Radyo Gramofon Müzesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(33), 282-297. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1248056
  • Fubini, Enrico., (2006)., Müzikte Estetik. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları: s.20-54.
  • Francesco Martinelli http://www.iksev.org/tr/muziksev/1/hakkimizda Erişim Tarihi: 13.04.2025
  • İbrahim Alimoğlu Müzik Aletleri Koleksiyonu Metinleri, 2025. Afyon Kocatepe Üniversitesi Devlet Konservatuarı, Afyon.
  • Károlyi, Otto, (1999). Müziğe Giriş. Çev: M. Nemutlu, İstanbul: Pan Yayıncılık: s.27-37
  • Ott, W. (2014), Vielsaitigkeit, Kişisel Yayın, Almanya.
  • Öztürk, Ali (2017). Türkiye’de Müzik Müzeleri ve Eğitsel İşlevleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, Cilt 15, Sayı 58 Bahar, s. 116-129.
  • Say, A. (2012), Müzik Sözlüğü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Say, A. (2006), Müzik Tarihi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Somakçı, P. (2016). Geleneksel Türk Müziği’ne Özgü Çalgıların Organolojik Gelişimi. Conservatorium, 3 (1), 15-39.
  • Tokay, Dilbağ (2022). Türkiye Müzeciliğinde Geliştirilmesi Gereken Bir Alan: Müzik Müzeleri. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (25): 108-120.
  • Tüfekçioğlu, S. (2015). XV. Yüzyıl Edvar Kitaplarında Çalgılar, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul: Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Url 1: Enstrüman, http://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 2.03.2025.
  • Url 2: https://www.nilufermuze.com/hakkinda.html Erişim Tarihi: 20.04.2025.
  • Url 3: https://www.nilufermuze.com/bolgeler.php Erişim Tarihi: 20.04.2025
  • Url 4: http://muzikkoleksiyonu.com/enstrumanlar/ Erişim Tarihi: 10.04.2025
  • Url 5: http://muzikkoleksiyonu.com/dinh-goong/ Erişim Tarihi: 10.04.2025
  • Url 6: https://www.istov.de/htmls/vietnam/vietnam_i-goong.html Erişim Tarihi: 10.04.2025
  • Url 7: https://www.istov.de/pics/instrumente/goong.JPG Erişim Tarihi: 10.04.2025
  • Url 8: https://www.istov.de/pics/instrumente/goong%2001.jpg Erişim Tarihi: 10.04.2025
  • Url 9: http://muzikkoleksiyonu.com/angular-harp/ Erişim Tarihi: 20.04.2025
  • Url 10: http://muzikkoleksiyonu.com/kundi/ Erişim Tarihi: 27.04.2015
  • Url 11: http://muzikkoleksiyonu.com/mvet/ Erişim Tarihi: 27.04.2025.
  • Yıldırım Altun, C. (2020). Ahşap Eserlerin Kullanım Alanlarının Sınıflandırılması. Akademik Sanat, 5(10), 1-18.
  • Yıldırım Altun, C. (2021). Ahşap Eserlerin Teşhisinde Kullanılan Bazı Analiz Yöntemleri. Akademik Sanat, 5(10), 1-18.

AESTHETIC EVALUATION OF INSTRUMENTS IN MUSIC MUSEUMS

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 1, 96 - 111
https://doi.org/10.22252/ijca.1689639

Öz

This study proceeds through a general evaluation by scanning the existing literature on music museums in Türkiye. Music museums in our country are quite comprehensive in terms of quality and quantity. After briefly mentioning the music museums in Istanbul, Bursa, Malatya, Izmir and Afyon, the study focuses on the examination of musical instruments exhibited in the Afyon Kocatepe University (AKÜ) İbrahim Alimoğlu Music Museum in an aesthetic context. The instruments randomly selected from the photographs taken by the researcher in the museum were considered not only as functional objects but also as visual objects evaluated within the framework of cultural transmission and artistic organization elements and principles. Within the scope of the study, these instruments were analyzed in line with formal aesthetic criteria and the place of musical objects in the axis of cultural representation and visual arts was questioned. In this context, the relationships of the instruments in the museum with the disciplines of art and design were revealed, and attention was drawn to the multi-layered semantic world of musical instruments as cultural objects with aesthetic value from an interdisciplinary perspective.

Kaynakça

  • Adar, Ç. (2017), Şehir ve Sanat İlişkisinde Özel Şirketlerin Rolü; Alimoğlu Kültür Sanat Derneği Örneği/ AKSAM, Pamukkale Üniversitesi 1. Uluslararası Sanat Eğitimi Sempozyumu Sürdürülebilir Gelecek için Sanat Eğitimi, Denizli.
  • Çuhadar, C. H. (2016). Müzik ve Müzik Eğitimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 217-230.
  • Dandinoğlu, Suat (2019). Türkiyede Müzik Müzeciliği ve Afyon Kocatepe Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
  • İbrahim Alimoğlu Müzik Müzesi Envanteri Üzerine Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi. Danışman: Dr. Öğr. Üyesi
  • Çağhan Adar, Mayıs, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı, Afyonkarahisar.
  • Elbaş, O. (Erişim yılı: 2017). “Türkiye Müzik Müzesi Üzerine” http://sazadair. com/sazadair/index.php? option=com_content&task=view&id=37&Item id=57
  • Engin, H. (2023). Nostaljinin Yaşatıldığı Bir Müze: Malatya Radyo Gramofon Müzesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(33), 282-297. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1248056
  • Fubini, Enrico., (2006)., Müzikte Estetik. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları: s.20-54.
  • Francesco Martinelli http://www.iksev.org/tr/muziksev/1/hakkimizda Erişim Tarihi: 13.04.2025
  • İbrahim Alimoğlu Müzik Aletleri Koleksiyonu Metinleri, 2025. Afyon Kocatepe Üniversitesi Devlet Konservatuarı, Afyon.
  • Károlyi, Otto, (1999). Müziğe Giriş. Çev: M. Nemutlu, İstanbul: Pan Yayıncılık: s.27-37
  • Ott, W. (2014), Vielsaitigkeit, Kişisel Yayın, Almanya.
  • Öztürk, Ali (2017). Türkiye’de Müzik Müzeleri ve Eğitsel İşlevleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, Cilt 15, Sayı 58 Bahar, s. 116-129.
  • Say, A. (2012), Müzik Sözlüğü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Say, A. (2006), Müzik Tarihi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Somakçı, P. (2016). Geleneksel Türk Müziği’ne Özgü Çalgıların Organolojik Gelişimi. Conservatorium, 3 (1), 15-39.
  • Tokay, Dilbağ (2022). Türkiye Müzeciliğinde Geliştirilmesi Gereken Bir Alan: Müzik Müzeleri. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (25): 108-120.
  • Tüfekçioğlu, S. (2015). XV. Yüzyıl Edvar Kitaplarında Çalgılar, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul: Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Url 1: Enstrüman, http://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 2.03.2025.
  • Url 2: https://www.nilufermuze.com/hakkinda.html Erişim Tarihi: 20.04.2025.
  • Url 3: https://www.nilufermuze.com/bolgeler.php Erişim Tarihi: 20.04.2025
  • Url 4: http://muzikkoleksiyonu.com/enstrumanlar/ Erişim Tarihi: 10.04.2025
  • Url 5: http://muzikkoleksiyonu.com/dinh-goong/ Erişim Tarihi: 10.04.2025
  • Url 6: https://www.istov.de/htmls/vietnam/vietnam_i-goong.html Erişim Tarihi: 10.04.2025
  • Url 7: https://www.istov.de/pics/instrumente/goong.JPG Erişim Tarihi: 10.04.2025
  • Url 8: https://www.istov.de/pics/instrumente/goong%2001.jpg Erişim Tarihi: 10.04.2025
  • Url 9: http://muzikkoleksiyonu.com/angular-harp/ Erişim Tarihi: 20.04.2025
  • Url 10: http://muzikkoleksiyonu.com/kundi/ Erişim Tarihi: 27.04.2015
  • Url 11: http://muzikkoleksiyonu.com/mvet/ Erişim Tarihi: 27.04.2025.
  • Yıldırım Altun, C. (2020). Ahşap Eserlerin Kullanım Alanlarının Sınıflandırılması. Akademik Sanat, 5(10), 1-18.
  • Yıldırım Altun, C. (2021). Ahşap Eserlerin Teşhisinde Kullanılan Bazı Analiz Yöntemleri. Akademik Sanat, 5(10), 1-18.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Algısı, Müzik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatih Bingöl 0000-0002-7390-1761

Erken Görünüm Tarihi 20 Mayıs 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 2 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 13 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bingöl, F. (2025). MÜZİK MÜZELERİNDEKİ ENSTRÜMANLARIN ESTETİK DEĞERLENDİRMESİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 11(1), 96-111. https://doi.org/10.22252/ijca.1689639