Bağlama, Anadolu coğrafyasına özgü geleneksel Türk halk müziği repertuvarında hem tarihsel hem de kültürel bağlamda merkezi bir konuma sahip olan telli halk çalgılarından biridir. Geniş bir coğrafyada yaygın olarak icra edilmesine karşın, bağlama icrasındaki üslup ve teknik çeşitliliğe dair sistematik ve kapsamlı bir sınıflandırmanın literatürde hâlen eksik olduğu görülmektedir. Bu sınıflandırma eksikliği, icra pratiklerinin analizinde ve pedagojik yaklaşımların geliştirilmesinde çeşitli metodolojik sorunlara yol açmaktadır. Bağlama icrasındaki bu çeşitliliğin, gelenekten günümüze aktarılan ve zamanla bireysel icra tarzlarıyla zenginleşen performans pratiklerinin yanı sıra; çalgının organolojik evrimi ve sosyokültürel etkileşimler sonucu farklılaşması ile oluştuğu söylenebilir.
Bu çalışma, bağlama icrasında gözlemlenen mevcut çeşitliliğin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiş olup, konuya ilişkin durumu analitik bir çerçevede ortaya koymayı hedeflemektedir. Araştırma sürecinde, öncelikle literatür taraması yapılarak bağlama, tarihsel gelişimi, organolojik özellikleri ve özellikle icra çeşitliliği boyutlarıyla ele alınmıştır. Çalışma kapsamında bağlama icrasındaki mevcut çeşitlilik tespit edilmeye çalışılmış ve alanında uzman 50 kişi ile yarı yapılandırılmış bireysel görüşmeler gerçekleştirilerek bu görüşmeler aracılığıyla nitel veriler elde edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, bağlama icrasındaki çeşitliliğe ilişkin çeşitli değerlendirmelere ulaşılmış; bunun yanı sıra, söz konusu çeşitliliğin sistematik biçimde sınıflandırılmasına yönelik öneriler geliştirilmiştir.
Araştırma bulgularından bazıları şunlardır: Mevcut bağlama icrasında önemli bir çeşitlilik bulunduğu; bu çeşitliliğin geleneksellik, bireysel icra tarzları, bağlamanın yapısal (organolojik) dönüşümleri ve sosyokültürel etkileşimlerden kaynaklandığı; ayrıca, söz konusu alanda günümüze kadar yeterli düzeyde bilimsel araştırmanın gerçekleştirilemediği tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, bağlama icrasında geleneksel/otantik, yenilikçi, yenilikçi modern ve yenilikçi sentez olmak üzere dört farklı icra biçimi önerilmiştir.
İcra Bağlama İcrası Geleneksel/Otantik İcra Yenilikçi İcra Yenilikçi Modern İcra Yenilikçi Sentez İcra.
Bağlama, Anadolu coğrafyasına özgü geleneksel Türk halk müziği repertuvarında hem tarihsel hem de kültürel bağlamda merkezi bir konuma sahip olan telli halk çalgılarından biridir. Geniş bir coğrafyada yaygın olarak icra edilmesine karşın, bağlama icrasındaki üslup ve teknik çeşitliliğe dair sistematik ve kapsamlı bir sınıflandırmanın literatürde hâlen eksik olduğu görülmektedir. Bu sınıflandırma eksikliği, icra pratiklerinin analizinde ve pedagojik yaklaşımların geliştirilmesinde çeşitli metodolojik sorunlara yol açmaktadır. Bağlama icrasındaki bu çeşitliliğin, gelenekten günümüze aktarılan ve zamanla bireysel icra tarzlarıyla zenginleşen performans pratiklerinin yanı sıra; çalgının organolojik evrimi ve sosyokültürel etkileşimler sonucu farklılaşması ile oluştuğu söylenebilir.
Bu çalışma, bağlama icrasında gözlemlenen mevcut çeşitliliğin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiş olup, konuya ilişkin durumu analitik bir çerçevede ortaya koymayı hedeflemektedir. Araştırma sürecinde, öncelikle literatür taraması yapılarak bağlama, tarihsel gelişimi, organolojik özellikleri ve özellikle icra çeşitliliği boyutlarıyla ele alınmıştır. Çalışma kapsamında bağlama icrasındaki mevcut çeşitlilik tespit edilmeye çalışılmış ve alanında uzman 50 kişi ile yarı yapılandırılmış bireysel görüşmeler gerçekleştirilerek bu görüşmeler aracılığıyla nitel veriler elde edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, bağlama icrasındaki çeşitliliğe ilişkin çeşitli değerlendirmelere ulaşılmış; bunun yanı sıra, söz konusu çeşitliliğin sistematik biçimde sınıflandırılmasına yönelik öneriler geliştirilmiştir.
Araştırma bulgularından bazıları şunlardır: Mevcut bağlama icrasında önemli bir çeşitlilik bulunduğu; bu çeşitliliğin geleneksellik, bireysel icra tarzları, bağlamanın yapısal (organolojik) dönüşümleri ve sosyokültürel etkileşimlerden kaynaklandığı; ayrıca, söz konusu alanda günümüze kadar yeterli düzeyde bilimsel araştırmanın gerçekleştirilemediği tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, bağlama icrasında geleneksel/otantik, yenilikçi, yenilikçi modern ve yenilikçi sentez olmak üzere dört farklı icra biçimi önerilmiştir.
İcra Bağlama İcrası Geleneksel/Otantik İcra Yenilikçi İcra Yenilikçi Modern İcra Yenilikçi Sentez İcra.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Müzik Performansı |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 16 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |