Bu araştırmada, öğrencilerin okuma profilleri ile akıcı okuma becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Şanlıurfa iline bağlı Haliliye ve Karaköprü ilçelerindeki devlet ilkokulları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, küme örnekleme ile belirlenen 20 okuldan ve her okulda görev yapan ikinci sınıf öğretmenlerinin sınıflarından basit rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen 4’er öğrenciden oluşmaktadır. Yani araştırma, toplamda 560 ilkokul ikinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak Aydemir ve Öztürk (2022) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Okuma Profili Ölçeği, Yıldız ve diğ. (2009) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Okuma Prozodisi Rubriği ve akıcı okuma ölçüm teknikleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde, okuma profili ile akıcı okuma arasındaki ilişkiyi ve grup farklılıklarını belirlemek amacıyla SPSS programında K-Ortalamalar kümeleme, basit regresyon, ANOVA ve Games-Howell testleri uygulanmıştır. Araştırma bulguları, okuma profili yüksek olan öğrencilerin akıcı okuma becerilerinin anlamlı şekilde daha yüksek olduğunu göstermektedir Öğrencilerin okuma profili düzeyleri, akıcı okuma becerileriyle doğrudan ilişkili olup, bu profillerin akıcı okuma becerilerini belirli düzeylerde yordadığı görülmektedir. Gelecek araştırmalarda, okuma profili ile akıcı okuma arasındaki ilişkiyi daha derinlemesine incelemek amacıyla bilişsel, dilsel ve pedagojik değişkenlerin de dahil edildiği, farklı yaş, seviye ve kültürel bağlamlarda karşılaştırmalı çalışmaların yapılması önerilmektedir.
This study employed a relational survey model, a quantitative research method, to examine the relationship between students’ reading profiles and their fluent reading skills. The study population consisted of public primary schools in the Haliliye and Karaköprü districts of Şanlıurfa, and the sample included 560 second-grade students selected through cluster and simple random sampling from 20 schools. Data were collected using the Reading Profile Scale (Aydemir & Öztürk, 2022), the Reading Prosody Rubric (Yıldız et al., 2009), and fluent reading assessment techniques. The study aimed to determine how variations in reading profiles influence components of fluency such as accuracy, speed, and prosody. Data analysis was conducted via SPSS using K-Means clustering, simple regression, ANOVA, and the Games-Howell test. The findings revealed that students with higher reading profiles had significantly better fluent reading skills, and that reading profiles significantly predicted fluent reading performance. These results highlight the importance of addressing individual differences in reading development. Future studies are recommended to explore this relationship further by incorporating cognitive, linguistic, and pedagogical variables across diverse age groups and contexts.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1 |