Teorik Makale
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ve Arapça Öğretimi Alımlama Becerileri

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 2, 241 - 257, 30.06.2025
https://doi.org/10.71084/ijlet.1681008

Öz

Bu çalışma, "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" çerçevesinde beceri temelli bir Arapça öğretim programı geliştirmeye katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. 2024-2025 öğretim yılında uygulamaya konulan Maarif Modeli, bireyin çok yönlü gelişimini hedefleyen bir eğitim yaklaşımı sunarken, yabancı dil öğretimi için açıkça tanımlanmış yönergeler içermemektedir. Türkiye'de okul öncesi ve üniversite öncesi eğitimde öğretilen Arapça için halihazırda beş farklı öğretim programı bulunmaktadır. Maarif Modeli'nin yeni bir Arapça öğretim programı geliştirilmesini gerektireceği öngörülmektedir. Bu çalışma, nitel araştırma yöntemiyle 2024 Maarif Modeli ve 2021 Avrupa Ortak Dil Çerçevesi (CEFR) dokümanlarını analiz ederek bu ihtiyaca yönelik bir beceri temelli müfredat çerçevesi önermektedir. Araştırma, Maarif Modeli'nin Arapça öğretimi üzerindeki etkilerini ve CEFR tabanlı becerilerin müfredata nasıl entegre edilebileceğini incelemiştir. Sonuç olarak, CEFR A2+ seviyesine uygun olarak Arapça öğretiminde alıcı becerilere (dinleme ve okuma) yönelik on örnek beceri geliştirilmiştir. Her beceri için önerilen içerik ve istenen özellikler de belirtilmiştir. Çalışmanın kapsamı sınırlı olduğundan, diğer dil becerilerine (konuşma, yazma ve etkileşim) yönelik öneriler sunulmamaktadır. Bu araştırma, Maarif Modeli ile uyumlu bir Arapça öğretim programı alanına katkı sunma amacı taşımaktadır.

Kaynakça

  • Avrupa Konseyi. (2021). Diller için Avrupa ortak başvuru metni: Öğrenme, öğretme ve değerlendirme. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_01/04144518_CEFR_TR.pdf
  • Aydın, M. Z. (1996). Eğitimde program geliştirme ve Arapça dersi öğretim programı üzerine. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), 123-142.
  • Demir, Y. M. (2015). İlköğretim 4. Sınıf Arapça dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 4(12), 85-99.
  • Erken, İ. (2024). Arapça ikinci sınıf ders kitabının Arapça öğretimi açısından değerlendirilmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 41, 977-991.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • MEB. (2016). İlköğretim Arapça dersi (2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. https://dogm.meb.gov.tr/www/ilkogretim-2-8-arapca-ogretim-programi-yeni/icerik/433
  • MEB. (2017). Ortaöğretim ikinci yabancı dil Arapça dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı. https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_08/17174258_Secmeli_Arapca__9-12.siniflar__Ortaogretim_2017.pdf
  • MEB. (2018). Ortaöğretim kurumları haftalık ders çizelgesi. https://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7
  • MEB. (2022). Anadolu imam hatip lisesi Arapça dersi (9 ve 10. sınıflar) öğretim programı. https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_08/04120953_AYHL_Arapca_DOP_9_10._SYnYf_2022-19.pdf
  • MEB. (2023a). Anadolu imam hatip lisesi ve hazırlık sınıfı bulunan anadolu imam hatip lisesi haftalık ders çizelgesi. https://dogm.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/icerik/11
  • MEB. (2023b). İlköğretim kurumları (ilkokul ve ortaokul) haftalık ders çizelgesi. https://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7
  • MEB. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli öğretim programları ortak metni. https://tymm.meb.gov.tr/ortak-metin
  • Özcan, M. (2015). Türkiye’de ve dünyada Arapça öğretimi için müfredat geliştirme çalışmaları ve ilköğretim Arapça dersi müfredatı için bazı öneriler. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 4 (Özel Sayı), 81-94. https://doi.org/10.14486/IJSCS361
  • Özcan, M. (2015). Yabancı dil olarak Arapça konuşma becerisi öğretiminde iletişimsel yaklaşıma dayalı etkinliklerin kullanımı. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 4(10), 153-164.
  • Özmutlu, E. B., & Ergan, S. N. (2022). 21. yüzyıl becerileri ve öğretimine yönelik öğretmen adayı görüşlerinin incelenmesi. Öğretmen Eğitimi ve Öğretim, 3(2), 81-105. https://doi.org/10.55661/jnate.1082299
  • Polat, H. (2019). Arapça öğretmen adaylarının 2-8. Sınıf Arapça öğretim programına ilişkin görüşleri. Researcher: Social Science Studies, 7(3), 178-189.
  • Polat, Y., Deniz, K., & Kurtul, K. (2024). K12 beceriler çerçevesi: Türkiye bütüncül modeli bağlamında Türkçe alan becerileri. Milli Eğitim Dergisi, 53(241) 473-498. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309211
  • Temel, A. V. (2015). Türkiye’de Arapça öğretiminde uygulanan metotlar, karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri üzerine bir değerlendirme. Dergiabant, 3(5), 166-174.

Century of Türkiye Education Model and Arabic Education: Reception Skills

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 2, 241 - 257, 30.06.2025
https://doi.org/10.71084/ijlet.1681008

Öz

This study aims to contribute to the development of a skills-based Arabic language curriculum aligned with Turkey’s “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli.” Implemented in the 2024–2025 academic year, this educational model promotes the holistic development of individuals by integrating national and spiritual values. While it includes a clear framework for teaching Turkish language skills, it lacks explicitly defined guidelines for foreign language instruction. Given that Arabic is taught at the pre-university level in Turkey through five different curricula, the Maarif Model is expected to necessitate a new, unified Arabic curriculum. This study employs a qualitative document analysis method to examine both the 2024 Maarif Model and the 2021 Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). Based on this analysis, a skills-based curriculum framework is proposed for Arabic language instruction. The study specifically explores the implications of the Maarif Model for Arabic teaching and how CEFR-based skills can be effectively integrated into the curriculum. As a result, ten sample receptive skills (listening and reading) suitable for the A2+ level of Arabic are developed, including suggested content and performance descriptors for each. Due to the study’s limited scope, recommendations regarding other language skills (speaking, writing, and interaction) are not provided. Nonetheless, this research aims to serve as a foundation for future efforts to develop an Arabic curriculum that is both skills-oriented and compatible with the goals of the Maarif Model.

Kaynakça

  • Avrupa Konseyi. (2021). Diller için Avrupa ortak başvuru metni: Öğrenme, öğretme ve değerlendirme. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_01/04144518_CEFR_TR.pdf
  • Aydın, M. Z. (1996). Eğitimde program geliştirme ve Arapça dersi öğretim programı üzerine. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), 123-142.
  • Demir, Y. M. (2015). İlköğretim 4. Sınıf Arapça dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 4(12), 85-99.
  • Erken, İ. (2024). Arapça ikinci sınıf ders kitabının Arapça öğretimi açısından değerlendirilmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 41, 977-991.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • MEB. (2016). İlköğretim Arapça dersi (2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. https://dogm.meb.gov.tr/www/ilkogretim-2-8-arapca-ogretim-programi-yeni/icerik/433
  • MEB. (2017). Ortaöğretim ikinci yabancı dil Arapça dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı. https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_08/17174258_Secmeli_Arapca__9-12.siniflar__Ortaogretim_2017.pdf
  • MEB. (2018). Ortaöğretim kurumları haftalık ders çizelgesi. https://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7
  • MEB. (2022). Anadolu imam hatip lisesi Arapça dersi (9 ve 10. sınıflar) öğretim programı. https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_08/04120953_AYHL_Arapca_DOP_9_10._SYnYf_2022-19.pdf
  • MEB. (2023a). Anadolu imam hatip lisesi ve hazırlık sınıfı bulunan anadolu imam hatip lisesi haftalık ders çizelgesi. https://dogm.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/icerik/11
  • MEB. (2023b). İlköğretim kurumları (ilkokul ve ortaokul) haftalık ders çizelgesi. https://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7
  • MEB. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli öğretim programları ortak metni. https://tymm.meb.gov.tr/ortak-metin
  • Özcan, M. (2015). Türkiye’de ve dünyada Arapça öğretimi için müfredat geliştirme çalışmaları ve ilköğretim Arapça dersi müfredatı için bazı öneriler. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 4 (Özel Sayı), 81-94. https://doi.org/10.14486/IJSCS361
  • Özcan, M. (2015). Yabancı dil olarak Arapça konuşma becerisi öğretiminde iletişimsel yaklaşıma dayalı etkinliklerin kullanımı. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 4(10), 153-164.
  • Özmutlu, E. B., & Ergan, S. N. (2022). 21. yüzyıl becerileri ve öğretimine yönelik öğretmen adayı görüşlerinin incelenmesi. Öğretmen Eğitimi ve Öğretim, 3(2), 81-105. https://doi.org/10.55661/jnate.1082299
  • Polat, H. (2019). Arapça öğretmen adaylarının 2-8. Sınıf Arapça öğretim programına ilişkin görüşleri. Researcher: Social Science Studies, 7(3), 178-189.
  • Polat, Y., Deniz, K., & Kurtul, K. (2024). K12 beceriler çerçevesi: Türkiye bütüncül modeli bağlamında Türkçe alan becerileri. Milli Eğitim Dergisi, 53(241) 473-498. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309211
  • Temel, A. V. (2015). Türkiye’de Arapça öğretiminde uygulanan metotlar, karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri üzerine bir değerlendirme. Dergiabant, 3(5), 166-174.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları (Diğer), Uygulamalı Dilbilim ve Eğitim Dilbilimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İsmail Erken 0000-0002-4327-4496

Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 21 Nisan 2025
Kabul Tarihi 19 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erken, İ. (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ve Arapça Öğretimi Alımlama Becerileri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 13(2), 241-257. https://doi.org/10.71084/ijlet.1681008