Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Web 2.0 Araçları ile Balkan Türkülerine Yönelik Etkinlik Tasarımı

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 40 - 53

Öz

Türkülerde, Türk toplumunun sosyal, kültürel ve duygusal yaşamının izlerini bulmak mümkündür. Türküler, ilk ortaya çıktığı ve derlendiği bölgenin dil özelliklerine ve yaşam özelliklerine de ayna tutar. Bu bağlamda Balkan türküleri, bölgede yaşayan Türklerin sevinç, özlem, aşk ve ayrılıklarını anlatan sözler içerir. Belli bir ezgi ile söylenen Türküler, sözlerinin zihinde kalıcılığı ve dikkat çekiciliği gibi özellikleri bakımından dil eğitiminde yararlanılabilecek bir araçlar olarak değerlendirilebilir. Dil öğretiminin, aynı zamanda öğrenenlerle kültürel bir iletişim sunacak şekilde gerçekleştirilmesi gerektiği için türküler, kültüre ışık tutarak iletişim sağlayan bir meşale görevi de görebilir. Bu çalışmada, nitel araştırma yönteminden yararlanılarak doküman analizi tekniğine başvurulmuştur. Çalışmada, Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi sürecinde dil becerilerinin edindirilmesi için üç Balkan türküsünden yararlanılarak günümüz teknolojilerinden Web 2 araçları LearningApps, Wordwall ve yapay zekâ destekli sunu hazırlama aracı slidesgo uygulaması kullanılmak suretiyle ders etkinlikleri tasarlanmıştır. Günümüz dünyasının artan teknolojik araçları ve yapay zekânın eğitim dünyasına girmesi, eğitim ortamlarında derslerin bu teknoloji ile tasarlanmasını gerekli kılmaktadır. Teknolojinin sağladığı birden fazla duyuya hitap etme, öğrenci-öğretmen etkileşimini sağlama, öğrenme sürecinin eksikliklerini tespit ederek geribildirim verme gibi özellikleri öğrenmeyi ve öğretmeyi keyifli bir hâle getirebilmektedir. Dil eğitimi sürecinin çeşitli etkinlikler çerçevesinde yürütülmesi, öğrencilerin derse motive olarak aktif katılımını sağladığı gibi öğrenilecek konuya ilgi duymalarına da katkıda bulunur. Her sınıfta farklı zekâ türlerinden öğrenciler bulunacağı için etkinliklerin çeşitlendirilmesi tüm sınıfın öğrenmesine hizmet edebilir. Böylece öğrenciler, dil becerilerine ilişkin uygulamalar yaparak dersi birden fazla duyu yoluyla aldıkları bilgilerle eğlenceli ve kalıcı bir biçimde öğrenebilirler. İlgili literatürde, akademik anlamda teorik bilgi içeren çalışmaların bulunmasının yanı sıra bu teorinin pratikte nasıl uygulanması gerektiğini ele alan çalışmaların da bulunması gerektiği düşüncesinden hareketle bu çalışmadaki etkinlikler tasarlanmıştır. Teknoloji desteği ile tasarlanan etkinlikler, öğrencilerin Türkçeyi öğrenmelerine hizmet edebilecek, öğretmenlere de ders işlemeye dönük örnekler sunarak etkinlik tasarlama hususunda ilgili alanda çalışan öğreticilere örnek teşkil edebilecektir.

Kaynakça

  • Arı, B., ve Top, M. B. (2016). Türkülerin ortaokul Türkçe derslerinde kullanımı ve işlevleri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 30(30), 78–91. https://doi.org/10.17498/kdeniz.51385
  • Artun, E. (2009). Ortak Türk kültürü ürünlerinin çocuk edebiyatına katkıları. https://turkoloji.cu.edu.tr/HALKBILIM/erman_artun_ortak_turk_kulturu_cocuk_edebiyatina_katkilari.pdf
  • Çangal, Ö. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde kültür taşıyıcısı olarak türküler. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 2(2), 9–20. https://www.academia.edu/9415341/Yabancılara_Türkçe_Öğretiminde_Kültür_Taşıyıcısı_Olarak_Türküler
  • Delen, M., & Toyran, M. (2023). Tokat türkülerindeki deyimlerin yabancılara Türkçe öğretiminde kullanımı. Aydın Tömer Dil Dergisi, 8(2), 171–189. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aydintdd/issue/80143/1250121
  • Demirci, E. Ö. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde şarkı kullanımı seviye A1 [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Göher, F. (2010). Türkülerde motifler. Türk Yurdu Dergisi, 30(62), 173–180.
  • İsen, M. (1997). Tezkirelere göre Osmanlı kültür coğrafyası. Akçağ Yayınları.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayıncılık.
  • Küçükbezirci, S. (2006). Konya merkez türküleri. Konya Valiliği İl Kültür Müdürlüğü.
  • Süğümlü, Ü., ve Tekşan, K. (2018). Türkülerin Türkçe eğitiminde kullanılabilirliği. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 286–299. https://doi.org/10.19126/suje.480111
  • Yahya Kaçar, G. (2008). Rumeli türküleri. Erdem, (51), 217–234.
  • LearningApps. (n.d.). https://learningapps.org/
  • Wordwall. (n.d.). https://wordwall.net/tr
  • Slidesgo. (n.d.). https://slidesgo.com/
  • Türk Dil Kurumu. (n.d.). Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ YouTube. (n.d.). Türkü videosu [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=txWIzYY4Wfc
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Güneş 0000-0003-4498-194X

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2024
Kabul Tarihi 13 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güneş, H. (2025). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Web 2.0 Araçları ile Balkan Türkülerine Yönelik Etkinlik Tasarımı. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 8(1), 40-53.

Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: