Erken dönem rivayet kültürünün belirgin özelliklerinden biri hadislerin mana ile rivayet edilmesidir.
Mana ile rivayette temel şart, hadisin anlamını korumak olsa da bazı durumlarda ortaya çıkan lafız fark
lılıkları, çeşitli açılardan tartışmalara yol açarak hadis tenkidinin konusu haline gelir. Hadis tenkidi ise
durağan bir süreç olmayıp zaman içinde değişim ve dönüşüm geçirmiştir. Bu çalışma, Enes b. Mâlik’ten
nakledilen besmele rivayeti üzerinden hadis tenkit metodolojisinin tarihî gelişimini incelemektedir.
Çalışmanın temel problemi besmele rivayetinde görülen lafız farklılıklarının hadis tenkidinde nasıl
değerlendirildiği ve bu değerlendirmelerin zamanla nasıl bir dönüşüm geçirdiğidir. Bu bağlamda
araştırmanın ilk aşamasında, hadisin isnad ve metin analizi yapılmış rivayet metinlerindeki farklılıklar
tespit edilerek aynı isnad grubuna ait metinler kendi içinde ve diğer isnad kümeleriyle karşılaştırılmış
tır. Mezkûr süreçte lafız farklılıklarını ve kaynağını belirlemeye yönelik bir değerlendirme gerçekleşti
rilmiştir. İkinci aşamada ise hadis tenkidinin mütekaddimîn ve müteahhirîn dönemlerindeki gelişimi,
bu rivayet etrafında şekillenen tenkit ve yorumlar bağlamında ele alınmıştır. Bu çerçevede dönemler
arasındaki temel farklılıklar ortaya konularak hadis tenkidinin geçirdiği metodolojik dönüşüm incelen
miştir. Çalışma, besmele rivayetinin erken dönemden itibaren farklı şekillerde yorumlandığını ve hadis
tenkit metodolojisinin dönemler arasında değişim gösterdiğini ortaya koymaktadır. Araştırmada elde
edilen sonuçlar, önce temel çıkarımlar halinde sunulmuş ardından bu çıkarımlara dayanak teşkil eden
veriler üzerinden açıklamalar yapılmıştır. Böylece ilgili rivayetlerin nasıl ele alındığı, tenkitlerin hangi
çerçevede şekillendiği ve yorum farklılıklarının hangi unsurlara dayandığı ortaya konmuştur.
One of the key features of the early narration culture is was the hadith transmission based on meaning
(mâna). While the primary condition in narration with the meaning is to preserv the hadith’s meaning,
the variations in wording that arise in some cases lead to discussions from diverse angles and become
the subject of hadith criticism. Hadith criticism, however, is not a static process and has evolved and
transformed over time. This study examines the historical development of hadith criticism methodolog
over the basmala hadith narrated from Anas b. Mālik. This study primarily addresses the issue of how
the wording variations in the narration of the basmala were evaluated in hadith criticism and how
these evaluations transformed over time. In this context, in the first stage of the study, the isnād, and
textual analysis of the hadith was carried out and differences in the narration texts were identified and
the texts belonging to the same isnād group were compared within themselves and with other isnād
sets. In the mentioned process, an assessment was carried out to identify the wording variations and
their source. In the second stage, the development of hadith criticism in the early (mutaqaddim) and
later (muta’akhkhir) periods is discussed in the context of criticism and interpretations shaped around
this narration. In this framework, the methodological changes of hadith criticism is examin by iden
tifying the main differences between the periods. The study reveals that the narration of basmala has
been interpreted in different ways since the early period and that the methodology of hadith criticism
has changed between periods. The findings of the study were first presented as key conclusions and
then explanations were made on the basis of the data underpinning these conclusions. Thus, it was
revealed how the related narrations were dealt with, in which framework the criticisms were shaped,
and on which elements the variations in interpretation were based.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hadis |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 17 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 14 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 3 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 64 |