Haber tüketicisi, haber içeriği, sistemleri ve uygulamaları hakkında bilgi ve becerilere sahip olsa da haber okuryazarlığını pratikte tam olarak uygulayamamaktadır. Ayrıca, haber okuryazarlığı bilgi ve becerilerini kullanamadığında haber okuryazarı olamamaktadır. Bu nedenle, haber okuryazarı olmak için haber okuryazarlığı davranışlarını sergilemesi ve eğitim alması gerekmektedir. Eğitimin sonuçlarını değerlendirmek oldukça fazla önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı, eğitim öncesinde ve sonrasında tüketicilerin haber okuryazarlığı davranışları sergileyip sergilemediklerini tespit etmektir. Bu nitel araştırma, derinlemesine görüşmeler aracılığıyla, haberi tanımlarken, haberi çözümlerken ve haberle etkileşim kurarken okuryazarlığın ne zaman ve nasıl uygulanabilir olduğunu anlamak için eğitim almış tüketicilerin pratiğine odaklanır. Katılımcıların perspektifinden okuryazarlığın ne zaman ve hangi koşullar altında haber tüketimi için anlam kazandığını açıklayarak kavramsal bir bilgi ve beceriler seti olarak haber okuryazarlığı ile bir pratik olarak haber okuryazarlığı arasındaki farkı açıklığa kavuşturur. Sonuç olarak bu araştırma tüketicilerin eğitim aldıktan sonra pratikte başarılı olduklarını, haber okuryazarlığı davranışları sergilediklerini ve oluşturulan rehberin etkili olduğunu ortaya koyar.
haber okuryazarlığı haber okuryazarlığı davranışları haber okuryazarlığı eğitimi nitel araştırma derinlemesine görüşme
Bu araştırma, katılımcılardan “bilgilendirilmiş onam” ve İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sosyal Araştırmalar Etik Kurulu’nun 09.10.2024 tarihli ve 2024/17-08 sayılı kararı gereğince “etik kurul onayı” alınarak yürütülmüştür.
Having knowledge and skills about news content, systems and practices does not necessarily mean that news literacy will be fully applied in practice. News consumers cannot be news literate if they do not actively use news literacy knowledge and skills. Therefore, news literacy behaviours and news literacy education are becoming crucial. Similarly, evaluating the outcomes of news literacy education is of vital importance. The purpose of this research is to determine whether consumers exhibit news literacy behaviours before and after news literacy education. Through in-depth interviews, this empirical research focuses on the practice of news literacy-educated consumers to understand when and how news literacy is applied in identifying, analysing, and interacting with news. The research clarifies the difference between news literacy as a conceptual set of knowledge and skills, and news literacy as a practice. It explains when and under what conditions news literacy becomes meaningful for news consumption from the participants’ perspective. In conclusion, this research shows that consumers exhibit news literacy behaviours after receiving news literacy education. The findings suggest that the guide to news literacy is effective in helping participants successfully apply news literacy in practice.
news literacy news literacy behaviours news literacy education qualitative research in-depth interview
This research was conducted with “informed consent” from the participants and “ethics committee approval” in accordance with the decision of Izmir Kâtip Çelebi University Social Research Ethics Committee dated 09.10.2024 and numbered 2024/17-08.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gazetecilik, Gazetecilik Çalışmaları, Medya Okuryazarlığı |
Bölüm | Araştırma makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 14 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 1 |
im: İletişim ve medya çalışmaları dergisi CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmaktadır