In today's world, where the competitive conditions are tougher than ever, the harmonious and effective interplay between holistic marketing and globalisation strategies of brands can contribute to the global competitive advantage of these brands and to the adoption of a customer-oriented approach. In this study, focus group interviews, one of the qualitative research methods, were used to analyse the globalisation strategies of Turkish brands that can develop long-term relationships with their customers, establish strong communication with all stakeholders from employees to suppliers, be a good corporate citizen and use different dynamics such as public relations, advertising, social media and personal selling in an integrated perspective. In the research conducted with the participation of fourth year students of Istanbul Beykent University Faculty of Communication, Department of Public Relations and Advertising in the Autumn Semester of 2024-2025 Academic Year, it was found that consumers do not have enough information about the globalisation strategies of Turkish brands, but Turkish brands are supported by consumers because they represent Turkish culture.
Global Brands Brand Strategies Holistic Marketing Consumer Behaviour
Rekabet koşullarının her zamankinden daha çetin olduğu günümüzde markaların holistik pazarlama ve küreselleşme stratejilerinin birbirleri ile uyumlu ve etkili olması söz konusu markalara küresel ölçekte rekabet avantajı sağlamasına ve müşteri odaklı bir yaklaşım benimsemesine katkıda bulunabilmektedir. Müşterileri ile uzun vadeli ilişkiler geliştirebilen, çalışanlarından tedarikçilerine kadar tüm paydaşları ile güçlü bir iletişim kurabilen, iyi bir kurumsal vatandaş olabilen ve halkla ilişkiler, reklam, sosyal medya, kişisel satış gibi farklı dinamikleri bütünleşik bir perspektifte kullanabilen Türk markalarının küreselleşme stratejilerinin analiz edildiği bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olarak karşımıza çıkan odak grup görüşmeleri kullanılmıştır. 2024-2025 Akademik Yılı Güz Dönemi’nde İstanbul Beykent Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü 4. Sınıf öğrencilerinin katılımlarıyla gerçekleşen araştırmada Türk markalarının küreselleşme stratejilerine dair tüketicilerin yeterince bilgi sahibi olmadıkları ancak söz konusu markalarının Türk kültürünü temsil etmeleri nedeniyle tüketiciler tarafından desteklendiği gibi sonuçlara ulaşılmıştır.
Küresel Markalar Marka Stratejileri Holistik Pazarlama Tüketici Davranışları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Reklamcılık (Diğer) |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |