Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPOR BİLİMLERİ BÖLÜMÜNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN GİRİŞİMCİLİK VE İŞ BULMA KAYGISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 2, 207 - 217, 28.06.2025

Öz

The aim of this study is to examine the relationship between entrepreneurship and job anxiety of students studying at the faculty of sports sciences in terms of different variables. 311 students studying at different departments of the faculty of sports sciences of a state university participated in the study. In the study, personal information form was used to determine demographic variables, ‘entrepreneurship scale’ was used to determine the entrepreneurship levels of the participants and ‘job anxiety scale’ was used for job anxiety levels. Data were tested with descriptive statistics, independent sample T-test, one-way analysis of variance ANOVA and Pearson correlation test. As a result of statistical analyses, it was found that the entrepreneurship levels of the participants differed in terms of gender variable, and no significant difference was found between the groups for both scales in terms of age variable, class variable and sports level variable. According to the simple correlation analysis result conducted for the relationship between entrepreneurship and job anxiety of the participants, a low-level, positive and insignificant relationship was found between the scales.

Kaynakça

  • Akdemir, H., & Çiçek, H. (2022). İş Bulma Kaygısı. İksad Yayınevi.
  • Aksüt, N. N., & Duman, S. (2024). Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Yeterlilikleri, İş Bulma Kaygısı ve Kariyer Planlamaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 552-570.
  • Aktuğ, I., & Alpay, D. D. (2015). Abant izzet baysal üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerinin umutsuzluk düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 15-24.
  • Aslan, M. & Uğraş, S. (2021). Validity and Reliability Study of the Sports Sciences Students' Job Finding Anxiety Scale. International Journal of Eurasian Education and Culture, 6(13), 1143-1170.
  • Aydin, Ü. (2022). Türkiye’de 1980 Sonrası dönemde yaşanan ekonomik krizlerin analizi. İzmir Akademi Derneği.
  • Bahar, A., Kocaçal Güler, E., Arslan, M., İnem, A, Çimen, Z. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinde Girişimcilik Düzeyi ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 529-534.
  • Bilge, H. ve Bal, V. (2012). Girişimcilik Eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi; 2, sayı:16.
  • Bozkurt, R. (2000). Girişimci ve rol bilinci, İş Fikirleri Dergisi, Aralık, sayı: 12, ss: 86-94.
  • Brown, K. W., Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 822-848.
  • Bryman A, Cramer D, 2001. Quantitative data analysis with SPSS 12 and 13; A guide for social scientists. Taylor&FrancisGroup, London and New York. ISBN 0-203-49818-6 Master e-book ISBN, 1-359.
  • Comrey, A.,& Lee, H. (1992). A firstcourse in factoranalysis. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Dallı, M., Ünlü, Y., & Pekel, A. (2017). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin iletişim beceri düzeyleri ile girişimcilik düzeyleri arasındaki ilişki.
  • Demirci, M. A. (2020). Üniversite Öğrencilerinin İş Bulma Kaygısının Okula Bağlılığa Etkisi. 2. Uluslararası İktisat, İşletme ve Sosyal Bilimler Kongresi, 10-12 Nisan 2020, 170-178.
  • Demirel, M., Işık, U., Demirel, D. H., Üstün, Ü. D., & Gümüşgül, O. (2016). Gelecek zaman algısı: Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir çalışma. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 10-20.
  • Doğaner, M., & Altunoğlu, A. E. (2010). Adnan Menderes Üniversitesi Nazilli iktisadi ve idari bilimler fakültesi işletme bölümü öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 103-110.
  • Dursun, S., & Aytaç, S. S. (2009). Üniversite Öğrencileri Arasında İşsizlik Kaygısı. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(1), 71-84.

Examination Of The Relationship Between Entrepreneurship And Job Fındıng Anxiety Of Students Studying In The Department Of Sports Sciences In Terms Of Different Variables

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 2, 207 - 217, 28.06.2025

Öz

Bu araştırmanın amacı spor bilimleri fakültesindeki öğrenim gören öğrencilerin girişimcilik ve iş bulma kaygısı arasındaki ilişkinin farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmaya bir devlet üniversitesinin spor bilimleri fakültesinde farklı bölümlerde öğrenim gören 311 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak demografik değişkenlerin belirlenmesine yönelik kişisel bilgi formu, katılımcıların girişimcilik düzeylerini belirlemek için ‘girişimcilik ölçeği’ ve iş bulma kaygısı düzeyleri için ise ‘iş bulma kaygısı ölçeği’ kullanılmıştır. Veriler betimsel istatistikler, bağımsız örneklem T-testi, tek yönlü varyans analizi ANOVA ve pearson korelasyon testi ile test edilmiştir. İstatistiksel analizler sonucunda katılımcıların cinsiyet değişkeni açısından girişimcilik düzeylerinin farklılaştığı, yaş değişkeni, sınıf değişkeni ve spor seviyesi değişkeni açısından ise her iki ölçek için de gruplar arasında anlamlı farklılık görülmemiştir. Katılımcıların girişimcilik ve iş bulma kaygısı arasındaki ilişkiye yönelik yapılan basit korelasyon analizi sonucuna göre ise ölçekler arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamsız bir ilişki tespit edilmiştir. Sonuç olarak araştırmamızdan elde edilen bulgular katılımcıların yüksek düzeyde girişimcilik özelliklerine sahip olduğunu ve aynı zamanda iş bulma konusunda da düşük kaygı düzeyine sahip oldukları gözlenmiştir.

Etik Beyan

Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.

Teşekkür

saygılarımızla.

Kaynakça

  • Akdemir, H., & Çiçek, H. (2022). İş Bulma Kaygısı. İksad Yayınevi.
  • Aksüt, N. N., & Duman, S. (2024). Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Yeterlilikleri, İş Bulma Kaygısı ve Kariyer Planlamaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 552-570.
  • Aktuğ, I., & Alpay, D. D. (2015). Abant izzet baysal üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerinin umutsuzluk düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 15-24.
  • Aslan, M. & Uğraş, S. (2021). Validity and Reliability Study of the Sports Sciences Students' Job Finding Anxiety Scale. International Journal of Eurasian Education and Culture, 6(13), 1143-1170.
  • Aydin, Ü. (2022). Türkiye’de 1980 Sonrası dönemde yaşanan ekonomik krizlerin analizi. İzmir Akademi Derneği.
  • Bahar, A., Kocaçal Güler, E., Arslan, M., İnem, A, Çimen, Z. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinde Girişimcilik Düzeyi ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 529-534.
  • Bilge, H. ve Bal, V. (2012). Girişimcilik Eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi; 2, sayı:16.
  • Bozkurt, R. (2000). Girişimci ve rol bilinci, İş Fikirleri Dergisi, Aralık, sayı: 12, ss: 86-94.
  • Brown, K. W., Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 822-848.
  • Bryman A, Cramer D, 2001. Quantitative data analysis with SPSS 12 and 13; A guide for social scientists. Taylor&FrancisGroup, London and New York. ISBN 0-203-49818-6 Master e-book ISBN, 1-359.
  • Comrey, A.,& Lee, H. (1992). A firstcourse in factoranalysis. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Dallı, M., Ünlü, Y., & Pekel, A. (2017). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin iletişim beceri düzeyleri ile girişimcilik düzeyleri arasındaki ilişki.
  • Demirci, M. A. (2020). Üniversite Öğrencilerinin İş Bulma Kaygısının Okula Bağlılığa Etkisi. 2. Uluslararası İktisat, İşletme ve Sosyal Bilimler Kongresi, 10-12 Nisan 2020, 170-178.
  • Demirel, M., Işık, U., Demirel, D. H., Üstün, Ü. D., & Gümüşgül, O. (2016). Gelecek zaman algısı: Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir çalışma. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 10-20.
  • Doğaner, M., & Altunoğlu, A. E. (2010). Adnan Menderes Üniversitesi Nazilli iktisadi ve idari bilimler fakültesi işletme bölümü öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 103-110.
  • Dursun, S., & Aytaç, S. S. (2009). Üniversite Öğrencileri Arasında İşsizlik Kaygısı. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(1), 71-84.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Turan Çetinkaya 0000-0001-6363-5300

Mustafa Kayıhan Erbaş 0000-0003-0515-9099

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2025
Kabul Tarihi 26 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çetinkaya, T., & Erbaş, M. K. (2025). Examination Of The Relationship Between Entrepreneurship And Job Fındıng Anxiety Of Students Studying In The Department Of Sports Sciences In Terms Of Different Variables. International Journal of Sport Culture and Science, 13(2), 207-217.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).