Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okulların Maddi Kaynaklarının Sağlanmasında Hayırseverlik: Okul Yöneticilerinin Deneyimleri

Yıl 2025, Cilt: 26 Sayı: 1, 58 - 72, 30.04.2025
https://doi.org/10.17679/inuefd.1495252

Öz

Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin deneyim ve gözlemlerine dayanarak hayırsever kişi ve kurumların okulların finansal kaynaklarına katkıda bulunma durumlarını detaylı bir incelemesini yapmaktır. Okul yöneticilerin okulların finansal kaynaklarında yaşadıkları sıkıntıları ve bu sıkıntıları gidermek için farklı kaynaklar bulma eğilimleri, buldukları kaynaklardan gelen yardımların nasıl bir süreçten geçtiği ve yöneticilerin bu yardım süreçlerinde yaşadıkları durumları, bu durumların okullara sunduğu avantaj ve dezavantajları belirlemek araştırmamızın yoğunlaştığı konulardır. Bu araştırmada veri toplama yöntemlerinden; doküman incelemesi ve yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılacaktır. Araştırmamızın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında Şanlıurfa İl Milli Eğitim müdürlüğüne bağlı devlet okullarının farklı eğitim kademelerinde görev yapmakta olan 30 kişilik okul yöneticisi grubu oluşturacaktır. Çalışmanın örneklemi ise Şanlıurfa ili kapsamında milli eğitim bakanlığına bağlı ilköğretim, ortaöğretim, lise kurumlarıdır. 30 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Çalışma grubu seçiminde, olasılıklı örnekleme yöntemlerinden basit rastgele örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmamızın bulgularına baktığımızda hayırseverlerin okulların maddi kaynaklarına etkilerini 3 ana başlıkla özetlendiğini görmekteyiz. Hayırseverlerin rollerini okul yöneticilerinin maddi kaynak yönetimi, hayırseverlerle iletişim süreçleri ve hayırseverler tarafından destek süreçleri seklinde incelenip bu süreçlerle ilgili bulgular listelenmiştir.

Kaynakça

  • Akkaya, İ. (2013). Kamu ilkokul ve ortaokul yöneticilerinin sosyal sorumluluğu algılamalarının incelenmesi (Yayın No. 349951) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Altunay, E. (2017). Okul yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda eğitim finansmanı politikaları: Sorunlar, nedenler ve çözümler. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 689-708. https://doi.org/10.14686/buefad.304498
  • Andreoni, J., &Payne, A. (2013). Charitablegiving. In A. J. Auerbach, R. Chetty, M. Feldstein, & E. Saez (Eds.), Handbook of publiceconomics (Vol. 5, pp. 1–50). Elsevier.
  • Ball, S. J., &Junemann, C. (2011). Eğitim politikası ve hayırseverlik: İngilizce eğitim yönetiminin değişen manzarası. Uluslararası Kamu Yönetimi Dergisi, 34(10), 646-661. https://doi.org/10.1080/01900692.2011.583773
  • Çiçek, D. (2021). Okul yöneticilerinin finansman sağlama yöntemleri [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Göksu, M. (2019). Hayırseverlerin eğitime katkısı: Kayseri ili örneği. Journal of TurkishResearchInstitute, 64, 499-514. https://doi.org/10.14222/Turkiyat4001
  • Konrath, S., &Handy, F. (2018). Thedevelopmentandvalidation of themotivestodonatescale. NonprofitandVoluntarySectorQuarterly, 47(2), 347-375. https://doi.org/10.1177/0899764017744894
  • Payton, R. L., & Moody, M. P. (2008). Understandingphilanthropy: Itsmeaningandmission. Indiana UniversityPress.
  • Sarpkaya, Y., & Yılmaz, T. (2016). Eğitim ekonomisi: Eleştirel bir yaklaşım (1. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Sargeant, A., & Shang, J. (2010). Fundraisingprinciplesandpractice (Vol. 17). JohnWiley&SonsYayıncılık.
  • Smith, A. (2010). Thetheory of moral sentiments.PenguinPress.
  • Truong, K. (2022). Understandingdonors’ motivationstogiveto a charitablecause (Doctoraldissertation, NortheasternUniversity). NortheasternUniversityCollege of Professional Studies..https://doi.org/10.17760/D20449619
  • Yıldırım, R. (2020). Okullara yapılan bağışlar (Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8th ed.). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Fatih Karacabey 0000-0002-1874-8733

Bircan Yelliler 0009-0003-1941-3817

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 27 Haziran 2024
Kabul Tarihi 17 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karacabey, M. F., & Yelliler, B. (2025). Okulların Maddi Kaynaklarının Sağlanmasında Hayırseverlik: Okul Yöneticilerinin Deneyimleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 58-72. https://doi.org/10.17679/inuefd.1495252
AMA Karacabey MF, Yelliler B. Okulların Maddi Kaynaklarının Sağlanmasında Hayırseverlik: Okul Yöneticilerinin Deneyimleri. INUEFD. Nisan 2025;26(1):58-72. doi:10.17679/inuefd.1495252
Chicago Karacabey, Mehmet Fatih, ve Bircan Yelliler. “Okulların Maddi Kaynaklarının Sağlanmasında Hayırseverlik: Okul Yöneticilerinin Deneyimleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26, sy. 1 (Nisan 2025): 58-72. https://doi.org/10.17679/inuefd.1495252.
EndNote Karacabey MF, Yelliler B (01 Nisan 2025) Okulların Maddi Kaynaklarının Sağlanmasında Hayırseverlik: Okul Yöneticilerinin Deneyimleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 1 58–72.
IEEE M. F. Karacabey ve B. Yelliler, “Okulların Maddi Kaynaklarının Sağlanmasında Hayırseverlik: Okul Yöneticilerinin Deneyimleri”, INUEFD, c. 26, sy. 1, ss. 58–72, 2025, doi: 10.17679/inuefd.1495252.
ISNAD Karacabey, Mehmet Fatih - Yelliler, Bircan. “Okulların Maddi Kaynaklarının Sağlanmasında Hayırseverlik: Okul Yöneticilerinin Deneyimleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26/1 (Nisan 2025), 58-72. https://doi.org/10.17679/inuefd.1495252.
JAMA Karacabey MF, Yelliler B. Okulların Maddi Kaynaklarının Sağlanmasında Hayırseverlik: Okul Yöneticilerinin Deneyimleri. INUEFD. 2025;26:58–72.
MLA Karacabey, Mehmet Fatih ve Bircan Yelliler. “Okulların Maddi Kaynaklarının Sağlanmasında Hayırseverlik: Okul Yöneticilerinin Deneyimleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 26, sy. 1, 2025, ss. 58-72, doi:10.17679/inuefd.1495252.
Vancouver Karacabey MF, Yelliler B. Okulların Maddi Kaynaklarının Sağlanmasında Hayırseverlik: Okul Yöneticilerinin Deneyimleri. INUEFD. 2025;26(1):58-72.