The purpose of this study was to explore the relationship between problematic media usage among preschool children and their social abilities. Furthermore, the research investigated whether this relationship varied based on the children's gender, number of siblings, and the duration of family device use. The study utilized a relational model grounded in quantitative research methods. Problematic media use served as the independent variable, while social skill level was the dependent variable. The sample consisted of 512 participants (245 females and 267 males) selected through convenience sampling. Data were collected using mothers' observations and assessments of kindergarten-aged children's behaviors, with instruments including a personal information form, the Problematic Media Use Scale, and the Social Skills Scale. Analytical methods employed were descriptive statistics, Pearson Correlation Analysis, Simple Linear Regression Analysis, and Three-Way Analysis of Variance. Findings indicated a significant negative relationship between children's social skills and problematic media use. Additionally, problematic media use was a significant predictor of social skill levels. The study also found that problematic media use varied significantly with the number of siblings, the duration of family device use, and the interaction between the number of siblings and family device usage time.
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının problemli medya kullanımları ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca, araştırma kapsamında katılımcıların cinsiyeti, kardeş sayısı ve aile cihaz kullanım süreleri açısından herhangi bir farklılaşma gösterip göstermediği incelenmiştir. Yapılan bu araştırma nicel araştırmaya dayalı ilişkisel tarama modeli çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bağımsız değişkenini problemli medya kullanımı, bağımlı değişkenini ise sosyal beceri düzeyi oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu uygun örnekleme ile belirlenen 512 katılımcı (245 kadın ve 267 erkek) oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak kullanılacak ölçekler anaokulu düzeyindeki çocuk davranışlarının annelerin gözlem ve değerlendirilmesine yöneliktir. Araştırma verileri, kişisel bilgi formu, Problemli Medya Kullanımı Ölçeği ve Sosyal Beceri Ölçeği ile toplanacaktır. Veri analizinde betimsel istatistik, Pearson Korelasyon analizi, Basit Doğrusal Regresyon Analizi ve Üç Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi dönemi çocuklarının sosyal becerileri ile problemli medya kullanımları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Aynı zamanda, sosyal beceri düzeylerinin problemli medya kullanımları tarafından anlamlı şekilde yordandığı sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak, katılımcıların problemli medya kullanım düzeylerinin kardeş sayısı, aile cihaz kullanım süresi ve kardeş sayısı x aile cihaz kullanım süresi ikili etkileşimlerine göre anlamlı şekilde farklılaştığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer), Çocuk Gelişimi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 26 Sayı: 1 |