Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmen Adaylarının Hazırlamış Oldukları Dijital Hikâyelerin 21. Yüzyıl Becerilerine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 26 Sayı: 1, 154 - 172, 30.04.2025
https://doi.org/10.17679/inuefd.1524773

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının çevre eğitimi ile ilgili hazırlamış oldukları dijital hikâyelerin 21. yüzyıl becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmaya Türkiye’nin İç Anadolu Bölgesinde yer alan bir üniversitenin sınıf eğitimi bölümü birinci sınıfında öğrenim gören 36 öğretmen adayı (23 kadın, 13 erkek) katılmıştır. Karma yöntemin kullanıldığı bu araştırmanın nicel verileri ön ve son test olarak uygulanan Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği ve öğretmen adaylarının hazırlamış olduğu dijital hikâyelerden toplanmıştır. Araştırmada nitel veriler öğretmen adaylarının hazırlamış oldukları dijital hikâyelerden ve uygulamaya yönelik görüş formundan toplanmıştır. Uygulama sürecinde öğretmen adayları çevre eğitimi konulu altı adet dijital hikâye hazırlamışlardır. Öğretmen adaylarının hazırlamış olduğu dijital hikâyeler Dijital Hikâye Dereceli Puanlama Anahtarı ile değerlendirilmiştir. Nicel veriler SPSS programında Wilcoxon Eşlenik-Çift testine, nitel veriler ise içerik analizine tabi tutulmuştur. Sonuç olarak öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri pozitif yönde anlamlı ölçüde değişmiştir. Geri bildirim öncesi ve sonrası öğretmen adaylarının hazırladıkları dijital hikâyelerden elde edilen ortalama puanlarda son puanların lehine anlamlı bir farklılık görülmüştür. Nitel verilerin analizi sonucunda ise öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin; iş birliği, iletişim becerilerinin geliştiği ortaya çıkmıştır. Sonuçlar çevre eğitimi dersinde dijital hikâye hazırlamanın öğretmen adayları için yenilikçi ve ilgili çekici olduğunu göstermiştir.

Etik Beyan

Bu araştırma için Yozgat Bozok Üniversitesi Etik Komisyonu’ndan etik izin alınmıştır (21.12.2022-40/37).

Teşekkür

Bu araştırma birinci yazarın yüksek lisans tezinden üretilmiştir.

Kaynakça

  • Akbaş, O., Keskin, A., Özden, M., Gökmen, B., & Berk, D. (2023). Gelecekteki öğrencilerin için sen de bir masal oku: bir dijital hikâye çalışması. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF) Dergisi, 5(1), 276-286. https://doi.ogr/10.38151/akef.2023.54
  • Anu, L., Jorma, E., & Sinikka, P. (2014). The case of design-oriented pedagogy: What students digital video stories say about emerging learning ecosystems. Education and Information Technologies, 19, 583-601 https://doi.ogr/10.1007/s10639-013-9284-6
  • Balaman, F. (2016). The effect of digital storytelling technique on the attitudes of students toward teaching technologies. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(2), 147-168. http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2016.009
  • Bilici, S., & Yılmaz, R. M. (2021). Reseach trends in educational digital story studies 2008-2019. Çukurova University Faculty of Education Journal 50(2), 614-648. https://doi.ogr/10.14812/cuefd.822000
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Cevahir, E. (2020). SPSS ile nicel veri analizi rehberi. Kıbele Yayınları.
  • Creswell, J. W., & V. L. Plano Clark. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Cevik, M., & Şentürk, C. (2019). Multidimensional 21 th century skills scale: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Education Sciences, 14(1), 011-028.
  • Çıralı, H. (2014). Dijital hikâye anlatımının görsel bellek ve yazma becerisi üzerine etkisi. [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi].
  • Çiçek, M. (2018). Inverstigating the effects of digital storytelling use in sixth-grade science course: A mixed method reseach study. [Doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi].
  • Green, M. (2011). Teaching the writing process through digital storytelling in pre-service education. [Doctoral dissertation. Texas A&M University].
  • Göçen Kabaran, G. (2022). Fen eğitimi alanında dijital öykü uygulamalarının akademik başarıya etkisi: bir meta-analiz çalışması. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(6), 86-102. https://doi.org/10.19160/eijer.1189309
  • Gürsoy, G. (2021). Digital storytelling: Developing 21 st century skills in science education. European Journal of Educational Research 10(1), 97-113. https://doi.ogr./10.12973/eujer.10.1.97
  • Hamlı, S., & Hamlı, D. (2021). Web 2.0 araçlarının derslerde kullanılmasının akademik başarıya etkisi. Uygulamada Eğitim ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-16.
  • Haşlaman, T., Mumcu, F. K., & Uslu, N. A. (2024). Fostering computational thinking through digital storytelling: a distinctive approach to promoting computational thinking skills of pre-service teachers. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12583-5
  • İzgi Onbaşılı, Ü., Avşar Tuncay, S., Sezginsoy Şeker, B., & Kıray, S. A. (2022). An examination of pre-service teachers experiences in creating a scientific digital story in the context of their self confidence in technological pedagogical content knowledge. Journal of Baltic Science Education, 21(2), 207-223. https://doi.ogr/10.33225/jbse/22.21.207
  • Kansoy, M. B., & Sert Cibik, A. (2023). Student attitudes towards, guided inquiry approach supported by digital stories. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 9(2), 101-118. https://doi.ogr/10.55549/jeseh.1279731
  • Karoğlu, A. K. (2015). Öğretim sürecinde hikâye anlatmanın teknolojiyle değişen doğası: dijital hikâye anlatımı. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(2), 89-106. https://doi.org/10.17943/etku.29277
  • Korucu, A. T. (2020). Fen eğitiminde kullanılan dijital hikâyelerin öğretmen adaylarının akademik başarısı, sayısal yetkinlik durumları ve sorgulama becerileri üzerindeki etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 352-370. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3617
  • Küngerü, A. (2016). Bir ifade aracı olarak dijital öykü anlatımı. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(2), 33-45.
  • Lambert, J. (2003). Digital storytelling cookbook and traveling companion. Center for Digital Storytelling, Berkeley.
  • Meadows, D. (2003). Digital storytelling: Research-based practice in new media. Visual Communication, 2(2), 189-193.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation: Revised and expanded from qualitative research and case study applications in education. San Franscisco, USA: Jossey-Bass.
  • Partnership for 21st century skills. (2008). 21st century skills, education & competitiveness: A resource and policy guide. Author.
  • Sancar Tokmak, H., Sürmeli, H., & Özgelen, S. (2014). Preservice science teacheers perceptions of their tpeck develonment after creating digital stories. International Journal of Environmetal and Science Education 9(3), 247-264.
  • Seçkin Kapucu, Ç. M., & Yurtseven Avcı, Z. (2020). The digital story of science; Experiences of pre-service science teachers. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 6(2), 148-168. https://doi.ogr/10.21891/jeseh.689444
  • Orhan Göksun, D., & Gürsoy, G. (2022). Digital storytelling in science teacher education: evaluation of digital stories. Science Education International, 33(2), 251-263. https://doi.org/10.33828/sei.v33.i22.13
  • Özcan, S., Kukul, V., & Karataş, S. (2016). Dijital hikâyeler için dereceli değerlendirme ölçeği. International Computer and İnstructional Technologies Sympasiom, 24-45.
  • Robin, B. R. (2008). Digital Storytelling: A powerfull technology tool for the 21 st centur classrom. Theory into Practice, 47(3), 220-228. https://doi.ogr/10.1080/00405840802153916
  • Titus, U. B. (2012). Digital storytelling in a science curriculum; The process of digital storytelling to help the needs of fourth grade students understand the concepts of food chains. [Doctoral Dissertation, Hofstra University].
  • Ulum, E., & Ercan Yalman, F. (2020). Yedinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri konularında dijital öykü hazırlama deneyimleri. International Journal of Educational Specturm, 2(1), 1-24.
  • Ulum, E., & Ercan Yalman, F. (2018). Fen bilimleri dersinde dijital hikâye hazırlamanın ders başarısı düşük ve bilgisayarla fazla vakit geçiren öğrenciler üzerindeki etkisinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(2), 306-335. https://doi.ogr/10.17522/balikesirnef.506446
  • Ulusoy, S. (2019). Dijital hikâye destekli örnek olaya dayalı öğrenme ortamlarının fen öğrenme üzerindeki etkisi. [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi].
  • Ünal, C., & Çakır, H. (2022). Eğitimde dijital öykü araştırmalarının incelenmesi ve dijital öykü araçlarının sınıflandırılması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 27(2), 437-456. https://orcid.org/0000-0001-9424-2323
  • Wimpey, P. A. (2018). The effects of digital storytelling on astronomy misconceptions held by fourth grade students. [Doctoral dissertation, Liberty University].
  • Wu, J., & Chen, D. T. V. (2020). A systematic review of educational digital storytelling. Computers & Education, 147. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103786
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Investigation of the Effect of Digital Stories Prepared by Preservice Elementary Teachers on 21st Century Skills

Yıl 2025, Cilt: 26 Sayı: 1, 154 - 172, 30.04.2025
https://doi.org/10.17679/inuefd.1524773

Öz

This study aimed to examine the effect of digital stories prepared by preservice elementary teachers about environmental education on their 21st century skills. Thirty-six preservice elementary teachers (23 females, 13 males) studying in the elementary education department of a university in the Central Anatolia Region of Türkiye participated in this study. The quantitative data of this mixed method study were collected with the Multidimensional 21st Century Skills Scale administered as pre and post-test and digital stories prepared by the pre-service teachers. In this study, qualitative data were collected from the digital stories prepared by the preservice elementary teachers and opinion forms. During the implementation process, preservice elementary teachers prepared six digital stories on environmental education. The digital stories prepared by preservice elementary teachers were evaluated with the Digital Story Rubric. Quantitative data were subjected to the Wilcoxon Conjugate-Pair test in the SPSS program, and qualitative data were subjected to content analysis. As a result, the 21st century skills of preservice elementary teachers have changed significantly in a positive direction. There was a difference in the average scores obtained from the digital stories prepared by the preservice elementary teachers before and after the feedback. As a result of the analysis of qualitative data, preservice elementary teachers’ technological pedagogical content knowledge, cooperation, and communication skills have improved. The results showed that preparing digital stories in the environmental education course was innovative and engaging for preservice elementary teachers.

Kaynakça

  • Akbaş, O., Keskin, A., Özden, M., Gökmen, B., & Berk, D. (2023). Gelecekteki öğrencilerin için sen de bir masal oku: bir dijital hikâye çalışması. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF) Dergisi, 5(1), 276-286. https://doi.ogr/10.38151/akef.2023.54
  • Anu, L., Jorma, E., & Sinikka, P. (2014). The case of design-oriented pedagogy: What students digital video stories say about emerging learning ecosystems. Education and Information Technologies, 19, 583-601 https://doi.ogr/10.1007/s10639-013-9284-6
  • Balaman, F. (2016). The effect of digital storytelling technique on the attitudes of students toward teaching technologies. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(2), 147-168. http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2016.009
  • Bilici, S., & Yılmaz, R. M. (2021). Reseach trends in educational digital story studies 2008-2019. Çukurova University Faculty of Education Journal 50(2), 614-648. https://doi.ogr/10.14812/cuefd.822000
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Cevahir, E. (2020). SPSS ile nicel veri analizi rehberi. Kıbele Yayınları.
  • Creswell, J. W., & V. L. Plano Clark. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Cevik, M., & Şentürk, C. (2019). Multidimensional 21 th century skills scale: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Education Sciences, 14(1), 011-028.
  • Çıralı, H. (2014). Dijital hikâye anlatımının görsel bellek ve yazma becerisi üzerine etkisi. [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi].
  • Çiçek, M. (2018). Inverstigating the effects of digital storytelling use in sixth-grade science course: A mixed method reseach study. [Doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi].
  • Green, M. (2011). Teaching the writing process through digital storytelling in pre-service education. [Doctoral dissertation. Texas A&M University].
  • Göçen Kabaran, G. (2022). Fen eğitimi alanında dijital öykü uygulamalarının akademik başarıya etkisi: bir meta-analiz çalışması. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(6), 86-102. https://doi.org/10.19160/eijer.1189309
  • Gürsoy, G. (2021). Digital storytelling: Developing 21 st century skills in science education. European Journal of Educational Research 10(1), 97-113. https://doi.ogr./10.12973/eujer.10.1.97
  • Hamlı, S., & Hamlı, D. (2021). Web 2.0 araçlarının derslerde kullanılmasının akademik başarıya etkisi. Uygulamada Eğitim ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-16.
  • Haşlaman, T., Mumcu, F. K., & Uslu, N. A. (2024). Fostering computational thinking through digital storytelling: a distinctive approach to promoting computational thinking skills of pre-service teachers. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12583-5
  • İzgi Onbaşılı, Ü., Avşar Tuncay, S., Sezginsoy Şeker, B., & Kıray, S. A. (2022). An examination of pre-service teachers experiences in creating a scientific digital story in the context of their self confidence in technological pedagogical content knowledge. Journal of Baltic Science Education, 21(2), 207-223. https://doi.ogr/10.33225/jbse/22.21.207
  • Kansoy, M. B., & Sert Cibik, A. (2023). Student attitudes towards, guided inquiry approach supported by digital stories. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 9(2), 101-118. https://doi.ogr/10.55549/jeseh.1279731
  • Karoğlu, A. K. (2015). Öğretim sürecinde hikâye anlatmanın teknolojiyle değişen doğası: dijital hikâye anlatımı. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(2), 89-106. https://doi.org/10.17943/etku.29277
  • Korucu, A. T. (2020). Fen eğitiminde kullanılan dijital hikâyelerin öğretmen adaylarının akademik başarısı, sayısal yetkinlik durumları ve sorgulama becerileri üzerindeki etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 352-370. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3617
  • Küngerü, A. (2016). Bir ifade aracı olarak dijital öykü anlatımı. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(2), 33-45.
  • Lambert, J. (2003). Digital storytelling cookbook and traveling companion. Center for Digital Storytelling, Berkeley.
  • Meadows, D. (2003). Digital storytelling: Research-based practice in new media. Visual Communication, 2(2), 189-193.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation: Revised and expanded from qualitative research and case study applications in education. San Franscisco, USA: Jossey-Bass.
  • Partnership for 21st century skills. (2008). 21st century skills, education & competitiveness: A resource and policy guide. Author.
  • Sancar Tokmak, H., Sürmeli, H., & Özgelen, S. (2014). Preservice science teacheers perceptions of their tpeck develonment after creating digital stories. International Journal of Environmetal and Science Education 9(3), 247-264.
  • Seçkin Kapucu, Ç. M., & Yurtseven Avcı, Z. (2020). The digital story of science; Experiences of pre-service science teachers. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 6(2), 148-168. https://doi.ogr/10.21891/jeseh.689444
  • Orhan Göksun, D., & Gürsoy, G. (2022). Digital storytelling in science teacher education: evaluation of digital stories. Science Education International, 33(2), 251-263. https://doi.org/10.33828/sei.v33.i22.13
  • Özcan, S., Kukul, V., & Karataş, S. (2016). Dijital hikâyeler için dereceli değerlendirme ölçeği. International Computer and İnstructional Technologies Sympasiom, 24-45.
  • Robin, B. R. (2008). Digital Storytelling: A powerfull technology tool for the 21 st centur classrom. Theory into Practice, 47(3), 220-228. https://doi.ogr/10.1080/00405840802153916
  • Titus, U. B. (2012). Digital storytelling in a science curriculum; The process of digital storytelling to help the needs of fourth grade students understand the concepts of food chains. [Doctoral Dissertation, Hofstra University].
  • Ulum, E., & Ercan Yalman, F. (2020). Yedinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri konularında dijital öykü hazırlama deneyimleri. International Journal of Educational Specturm, 2(1), 1-24.
  • Ulum, E., & Ercan Yalman, F. (2018). Fen bilimleri dersinde dijital hikâye hazırlamanın ders başarısı düşük ve bilgisayarla fazla vakit geçiren öğrenciler üzerindeki etkisinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(2), 306-335. https://doi.ogr/10.17522/balikesirnef.506446
  • Ulusoy, S. (2019). Dijital hikâye destekli örnek olaya dayalı öğrenme ortamlarının fen öğrenme üzerindeki etkisi. [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi].
  • Ünal, C., & Çakır, H. (2022). Eğitimde dijital öykü araştırmalarının incelenmesi ve dijital öykü araçlarının sınıflandırılması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 27(2), 437-456. https://orcid.org/0000-0001-9424-2323
  • Wimpey, P. A. (2018). The effects of digital storytelling on astronomy misconceptions held by fourth grade students. [Doctoral dissertation, Liberty University].
  • Wu, J., & Chen, D. T. V. (2020). A systematic review of educational digital storytelling. Computers & Education, 147. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103786
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aytan Yusupova 0009-0006-2568-8552

Zeynep Koyunlu Ünlü 0000-0003-3627-1809

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 9 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yusupova, A., & Koyunlu Ünlü, Z. (2025). Sınıf Öğretmen Adaylarının Hazırlamış Oldukları Dijital Hikâyelerin 21. Yüzyıl Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 154-172. https://doi.org/10.17679/inuefd.1524773
AMA Yusupova A, Koyunlu Ünlü Z. Sınıf Öğretmen Adaylarının Hazırlamış Oldukları Dijital Hikâyelerin 21. Yüzyıl Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. INUEFD. Nisan 2025;26(1):154-172. doi:10.17679/inuefd.1524773
Chicago Yusupova, Aytan, ve Zeynep Koyunlu Ünlü. “Sınıf Öğretmen Adaylarının Hazırlamış Oldukları Dijital Hikâyelerin 21. Yüzyıl Becerilerine Etkisinin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26, sy. 1 (Nisan 2025): 154-72. https://doi.org/10.17679/inuefd.1524773.
EndNote Yusupova A, Koyunlu Ünlü Z (01 Nisan 2025) Sınıf Öğretmen Adaylarının Hazırlamış Oldukları Dijital Hikâyelerin 21. Yüzyıl Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 1 154–172.
IEEE A. Yusupova ve Z. Koyunlu Ünlü, “Sınıf Öğretmen Adaylarının Hazırlamış Oldukları Dijital Hikâyelerin 21. Yüzyıl Becerilerine Etkisinin İncelenmesi”, INUEFD, c. 26, sy. 1, ss. 154–172, 2025, doi: 10.17679/inuefd.1524773.
ISNAD Yusupova, Aytan - Koyunlu Ünlü, Zeynep. “Sınıf Öğretmen Adaylarının Hazırlamış Oldukları Dijital Hikâyelerin 21. Yüzyıl Becerilerine Etkisinin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26/1 (Nisan 2025), 154-172. https://doi.org/10.17679/inuefd.1524773.
JAMA Yusupova A, Koyunlu Ünlü Z. Sınıf Öğretmen Adaylarının Hazırlamış Oldukları Dijital Hikâyelerin 21. Yüzyıl Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. INUEFD. 2025;26:154–172.
MLA Yusupova, Aytan ve Zeynep Koyunlu Ünlü. “Sınıf Öğretmen Adaylarının Hazırlamış Oldukları Dijital Hikâyelerin 21. Yüzyıl Becerilerine Etkisinin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 26, sy. 1, 2025, ss. 154-72, doi:10.17679/inuefd.1524773.
Vancouver Yusupova A, Koyunlu Ünlü Z. Sınıf Öğretmen Adaylarının Hazırlamış Oldukları Dijital Hikâyelerin 21. Yüzyıl Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. INUEFD. 2025;26(1):154-72.