Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİMDE WEB 2.0 TEKNOLOJİLERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE ENTEGRASYONU: ÖĞRENCİ VE EBEVEYN PERSPEKTİFLERİ

Yıl 2025, Cilt: 26 Sayı: 1, 327 - 345, 30.04.2025
https://doi.org/10.17679/inuefd.1557706

Öz

Bu çalışmanın amacı ilköğretimde web 2.0 teknolojilerinin ölçme değerlendirme sürecine entegrasyonuna yönelik öğrencilerin ve ebeveynlerin görüşlerini belirlemektir. Bu bağlamda dört hafta boyunca çeşitli web 2.0 teknolojileri ölçme-değerlendirme sürecinde kullanılmış ve elde edilen öğrenci raporları hem ders sürecince öğrencilerle hem de sanal sınıf uygulaması üzerinden ebeveynlerle paylaşılmıştır. Bu süreç sonunda hem öğrencilerin hem de ebeveynlerin yaşadıkları deneyimlere ilişkin görüşleri alınmıştır. Çalışma grubu bir ilköğretim okulunda 3. sınıfta okuyan öğrenciler ve bu öğrencilerin ebeveynlerinden oluşmaktadır. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ve araştırmacılar tarafından hazırlanan bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde betimleyici bakış açısı benimsenmiştir. Çalışma sonuçları ebeveynler açısından değerlendirildiğinde; ilköğretimde ölçme-değerlendirme sürecinde web 2.0 teknolojilerinin kullanımının öğretmen-ebeveyn işbirliğine katkı sağladığını ve çocuklarında gerek bilişsel gerekse de duyuşsal değişimler meydana getirdiğini ortaya koymaktadır. Ayrıca web 2.0 teknolojilerinin ölçme-değerlendirme sürecinde kullanılması öğrenciler tarafından faydalı ve ilgi çekici bir etkinlik olarak nitelendirilmiştir. Özellikle web 2.0 teknolojilerinin etkileşimli olması, anında dönüt imkânı sağlaması ve teknoloji kullanarak değerlendirme yapabilme imkânı öğrenciler tarafından beğenilmiştir. Bu çalışmanın sonuçlarının, web 2.0 teknolojilerinin okul ortamlarında yenilikçi, işbirlikçi ve teknoloji destekli ölçme-değerlendirme süreçleri üzerinde çalışan araştırmacılara yol gösterici olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akçay, A. (2021). Uzaktan eğitimde e-değerlendirme araçları. B. K. Coşkun, & A. Yılmaz içinde, Uzaktan Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (s. 53-77). Pegem Akademi.
  • Amarasinghe, H., Perera, B. H. D., & Wedasinghe, N. (2021, December). Use of Mobile Application to Improve Student Performance among Primary School Students in Sri Lanka. In 2021 8th International Conference on ICT & Accessibility (ICTA), Tunisia, pp. 1-6, http://doi.org/10.1109/ICTA54582.2021.9809776
  • Arslan, K., & Costu, F. (2021). Web 2.0 Applications in the Teaching Process: A SWOT Analysis. Shanlax International Journal of Education, 9(4), 460-479. https://doi.org/10.34293/education.v9i4.4238
  • Balta, Y., & Türel, Y. K. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, 8(3), 37-45. http://doi.org/10.7827/TurkishStudies.4271
  • Bektaş, S. & Güler-Küçükturan, G. (2020). Sınıf öğretmenlerinin öğretmen-veli işbirliğine ilişkin görüşleri. Journal of Human Sciences, 17(2), 521-534. https://doi.org/10.14687/jhs.v17i2.5981
  • Blannin, J. (2015). The role of the teacher in primary school web 2.0 use. Contemporary Educational Technology, 6(3), 188-205. https://doi.org/10.30935/cedtech/6149
  • Bordalba, M. M., & Bochaca, J. G. (2019). Digital media for family-school communication? Parents' and teachers' beliefs. Computers & Education, 132, 44-62. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.01.006
  • Buz, G. (2012). Web tabanlı ölçme değerlendirme uygulamalarının başarı analizi. (Yayın No. 334693) [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Creswell, J. W., & Plano-Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications.
  • Çetin, H. S. (2018). Implementation of the digital assessment tool ‘Kahoot!’ in elementary school. International Technology and Education Journal, 2(1), 9-20. https://itejournal.com/articles/implementation-of-the-digitalassessment-tool-kahoot-in-elementary-school.pdf
  • Çetin, H. S. (2020). Web 2.0 değerlendirme araçlarının ilkokulda etkililiğine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. (Yayın No. 644171) [Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. del Carmen Ramírez-Rueda, M., Cózar-Gutiérrez, R., Colmenero, M. J. R., & González-Calero, J. A. (2021). Towards a coordinated vision of ICT in education: A comparative analysis of Preschool and Primary Education teachers’ and parents’ perceptions. Teaching and Teacher Education, 100, 103300. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103300
  • Graham-Clay, S. (2024). Communicating with Parents 2.0: Strategies for Teachers. School Community Journal, 34(1), 9-60. https://eric.ed.gov/?id=EJ1425334
  • Hew, K. F., & Cheung, W. S. (2013). Use of Web 2.0 technologies in K-12 and higher education: The search for evidence-based practice. Educational research review, 9, 47-64. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2012.08.001
  • Karaca, N. & Karaca, İ. (2021). Sınıf öğretmenlerine göre öğretmen veli işbirliği (Sinop ili boyabat ilçesi örneği). Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 27-35. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mead/issue/63456/932539
  • Lieberknecht, A.K. (2024). Educating Parents in Managing Online Privacy Risks: Media Educators’ Perspectives. In: Bieker, F., de Conca, S., Gruschka, N., Jensen, M., Schiering, I. (eds) Privacy and Identity Management. Sharing in a Digital World. Privacy and Identity 2023. IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol 695. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-57978-3_8
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Ling, O. J., Jumaat, N. F., Mohamad Ashari, Z., & Abu Samah, N. (2022). Student’s Engagement, Motivation and Achievement using Gamified Assessment (GA) in learning Mathematics. Sains Humanika, 14(3-2), 149–159. https://doi.org/10.11113/sh.v14n3-2.2029
  • Palaigeorgiou, G., & Grammatikopoulou, A. (2016). Benefits, barriers and prerequisites for Web 2.0 learning activities in the classroom: The view of Greek pioneer teachers. Interactive Technology and Smart Education, 13(1), 2-18. https://doi.org/10.1108/ITSE-09-2015-0028
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage publications.
  • Sağlam, Ö. (2022). COVID-19 pandemisi izolasyon dönemine ilişkin öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri. (Yayın No. 725201) [Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tayşi, O. (2022). İlköğretim öğretmenlerinin öğrenci başarısını ölçme ve değerlendirmede yaşadıkları güçlükler: Bir metasentez çalışması. (Yayın No. 766586) [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tu, C., Blocher, M., & Ntoruru, J. (2008). Integrate Web 2.0 technology to facilitate online professional community: EMI special editing experiences. Educational Media International, 45(4), 335–341. https://doi.org/10.1080/09523980802588634
  • Tütüncü, E. (2022). Uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme uygulamalarının sınıf öğretmenlerinin görüşleri çerçevesinde incelenmesi. (Yayın No. 713552) [Yüksek lisans tezi, Ordu Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Zdravkova, K., Ivanović, M., & Putnik, Z. (2011). Experience of integrating web 2.0 technologies. Educational Technology Research and Development, 60(2), 361–381. https://doi.org/10.1007/s11423-011-9228-z

INTEGRATING WEB 2.0 TECHNOLOGIES INTO THE ASSESSMENT AND EVALUATION PROCESS IN PRIMARY SCHOOL: STUDENT AND PARENT PERSPECTIVES

Yıl 2025, Cilt: 26 Sayı: 1, 327 - 345, 30.04.2025
https://doi.org/10.17679/inuefd.1557706

Öz

The aim of this study is to determine the perspectives of students and parents on the integration of web 2.0 technologies into the assessment and evaluation process in primary school. In this context, various web 2.0 technologies were used in the assessment and evaluation process for four weeks and the student reports obtained were shared both with the students during the course and with the parents through the virtual classroom. At the end of this process, the perspectives of both students and parents about their experiences were taken. The study group consisted of 3rd grade students studying in a primary school and their parents. In the study, data were collected through a semi-structured interview form and a survey prepared by the researchers. A descriptive perspective was adopted in the analysis of the data. When the results of the study are evaluated in terms of parents; it is revealed that the use of web 2.0 technologies in the assessment and evaluation process in primary school contributes to teacher-parent cooperation and brings about both cognitive and affective changes in their children. In addition, the use of web 2.0 technologies in the assessment and evaluation process was described as a useful and interesting activity by the students. Especially, web 2.0 technologies are interactive, provide instant feedback and the opportunity to make evaluation using technology was liked by the students. It is thought that the results of this study will guide researchers working on innovative, collaborative and technology supported assessment-evaluation processes of web 2.0 technologies in school environments.

Kaynakça

  • Akçay, A. (2021). Uzaktan eğitimde e-değerlendirme araçları. B. K. Coşkun, & A. Yılmaz içinde, Uzaktan Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (s. 53-77). Pegem Akademi.
  • Amarasinghe, H., Perera, B. H. D., & Wedasinghe, N. (2021, December). Use of Mobile Application to Improve Student Performance among Primary School Students in Sri Lanka. In 2021 8th International Conference on ICT & Accessibility (ICTA), Tunisia, pp. 1-6, http://doi.org/10.1109/ICTA54582.2021.9809776
  • Arslan, K., & Costu, F. (2021). Web 2.0 Applications in the Teaching Process: A SWOT Analysis. Shanlax International Journal of Education, 9(4), 460-479. https://doi.org/10.34293/education.v9i4.4238
  • Balta, Y., & Türel, Y. K. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, 8(3), 37-45. http://doi.org/10.7827/TurkishStudies.4271
  • Bektaş, S. & Güler-Küçükturan, G. (2020). Sınıf öğretmenlerinin öğretmen-veli işbirliğine ilişkin görüşleri. Journal of Human Sciences, 17(2), 521-534. https://doi.org/10.14687/jhs.v17i2.5981
  • Blannin, J. (2015). The role of the teacher in primary school web 2.0 use. Contemporary Educational Technology, 6(3), 188-205. https://doi.org/10.30935/cedtech/6149
  • Bordalba, M. M., & Bochaca, J. G. (2019). Digital media for family-school communication? Parents' and teachers' beliefs. Computers & Education, 132, 44-62. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.01.006
  • Buz, G. (2012). Web tabanlı ölçme değerlendirme uygulamalarının başarı analizi. (Yayın No. 334693) [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Creswell, J. W., & Plano-Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications.
  • Çetin, H. S. (2018). Implementation of the digital assessment tool ‘Kahoot!’ in elementary school. International Technology and Education Journal, 2(1), 9-20. https://itejournal.com/articles/implementation-of-the-digitalassessment-tool-kahoot-in-elementary-school.pdf
  • Çetin, H. S. (2020). Web 2.0 değerlendirme araçlarının ilkokulda etkililiğine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. (Yayın No. 644171) [Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. del Carmen Ramírez-Rueda, M., Cózar-Gutiérrez, R., Colmenero, M. J. R., & González-Calero, J. A. (2021). Towards a coordinated vision of ICT in education: A comparative analysis of Preschool and Primary Education teachers’ and parents’ perceptions. Teaching and Teacher Education, 100, 103300. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103300
  • Graham-Clay, S. (2024). Communicating with Parents 2.0: Strategies for Teachers. School Community Journal, 34(1), 9-60. https://eric.ed.gov/?id=EJ1425334
  • Hew, K. F., & Cheung, W. S. (2013). Use of Web 2.0 technologies in K-12 and higher education: The search for evidence-based practice. Educational research review, 9, 47-64. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2012.08.001
  • Karaca, N. & Karaca, İ. (2021). Sınıf öğretmenlerine göre öğretmen veli işbirliği (Sinop ili boyabat ilçesi örneği). Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 27-35. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mead/issue/63456/932539
  • Lieberknecht, A.K. (2024). Educating Parents in Managing Online Privacy Risks: Media Educators’ Perspectives. In: Bieker, F., de Conca, S., Gruschka, N., Jensen, M., Schiering, I. (eds) Privacy and Identity Management. Sharing in a Digital World. Privacy and Identity 2023. IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol 695. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-57978-3_8
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Ling, O. J., Jumaat, N. F., Mohamad Ashari, Z., & Abu Samah, N. (2022). Student’s Engagement, Motivation and Achievement using Gamified Assessment (GA) in learning Mathematics. Sains Humanika, 14(3-2), 149–159. https://doi.org/10.11113/sh.v14n3-2.2029
  • Palaigeorgiou, G., & Grammatikopoulou, A. (2016). Benefits, barriers and prerequisites for Web 2.0 learning activities in the classroom: The view of Greek pioneer teachers. Interactive Technology and Smart Education, 13(1), 2-18. https://doi.org/10.1108/ITSE-09-2015-0028
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage publications.
  • Sağlam, Ö. (2022). COVID-19 pandemisi izolasyon dönemine ilişkin öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri. (Yayın No. 725201) [Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tayşi, O. (2022). İlköğretim öğretmenlerinin öğrenci başarısını ölçme ve değerlendirmede yaşadıkları güçlükler: Bir metasentez çalışması. (Yayın No. 766586) [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tu, C., Blocher, M., & Ntoruru, J. (2008). Integrate Web 2.0 technology to facilitate online professional community: EMI special editing experiences. Educational Media International, 45(4), 335–341. https://doi.org/10.1080/09523980802588634
  • Tütüncü, E. (2022). Uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme uygulamalarının sınıf öğretmenlerinin görüşleri çerçevesinde incelenmesi. (Yayın No. 713552) [Yüksek lisans tezi, Ordu Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Zdravkova, K., Ivanović, M., & Putnik, Z. (2011). Experience of integrating web 2.0 technologies. Educational Technology Research and Development, 60(2), 361–381. https://doi.org/10.1007/s11423-011-9228-z
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Çolak 0009-0008-7305-6677

Ayça Çebi 0000-0002-5457-5956

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 28 Eylül 2024
Kabul Tarihi 5 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çolak, H., & Çebi, A. (2025). İLKÖĞRETİMDE WEB 2.0 TEKNOLOJİLERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE ENTEGRASYONU: ÖĞRENCİ VE EBEVEYN PERSPEKTİFLERİ. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 327-345. https://doi.org/10.17679/inuefd.1557706
AMA Çolak H, Çebi A. İLKÖĞRETİMDE WEB 2.0 TEKNOLOJİLERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE ENTEGRASYONU: ÖĞRENCİ VE EBEVEYN PERSPEKTİFLERİ. INUEFD. Nisan 2025;26(1):327-345. doi:10.17679/inuefd.1557706
Chicago Çolak, Hatice, ve Ayça Çebi. “İLKÖĞRETİMDE WEB 2.0 TEKNOLOJİLERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE ENTEGRASYONU: ÖĞRENCİ VE EBEVEYN PERSPEKTİFLERİ”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26, sy. 1 (Nisan 2025): 327-45. https://doi.org/10.17679/inuefd.1557706.
EndNote Çolak H, Çebi A (01 Nisan 2025) İLKÖĞRETİMDE WEB 2.0 TEKNOLOJİLERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE ENTEGRASYONU: ÖĞRENCİ VE EBEVEYN PERSPEKTİFLERİ. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 1 327–345.
IEEE H. Çolak ve A. Çebi, “İLKÖĞRETİMDE WEB 2.0 TEKNOLOJİLERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE ENTEGRASYONU: ÖĞRENCİ VE EBEVEYN PERSPEKTİFLERİ”, INUEFD, c. 26, sy. 1, ss. 327–345, 2025, doi: 10.17679/inuefd.1557706.
ISNAD Çolak, Hatice - Çebi, Ayça. “İLKÖĞRETİMDE WEB 2.0 TEKNOLOJİLERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE ENTEGRASYONU: ÖĞRENCİ VE EBEVEYN PERSPEKTİFLERİ”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26/1 (Nisan 2025), 327-345. https://doi.org/10.17679/inuefd.1557706.
JAMA Çolak H, Çebi A. İLKÖĞRETİMDE WEB 2.0 TEKNOLOJİLERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE ENTEGRASYONU: ÖĞRENCİ VE EBEVEYN PERSPEKTİFLERİ. INUEFD. 2025;26:327–345.
MLA Çolak, Hatice ve Ayça Çebi. “İLKÖĞRETİMDE WEB 2.0 TEKNOLOJİLERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE ENTEGRASYONU: ÖĞRENCİ VE EBEVEYN PERSPEKTİFLERİ”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 26, sy. 1, 2025, ss. 327-45, doi:10.17679/inuefd.1557706.
Vancouver Çolak H, Çebi A. İLKÖĞRETİMDE WEB 2.0 TEKNOLOJİLERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE ENTEGRASYONU: ÖĞRENCİ VE EBEVEYN PERSPEKTİFLERİ. INUEFD. 2025;26(1):327-45.