People develop their political values, opinions and attitudes by learning. Democratic attitude is of vital importance for the sustainability of a democratic society because it encourages participation, tolerance and equality. It has been shown that democratic attitude is positively related to harmony in social life and school. In this study, it was aimed to examine the democratic attitudes of university students in terms of some variables in terms of the dissemination and maintenance of democratic values. The screening model, which is one of the quantitative research methods, was used in this study. The sample representing the universe of the study consists of 390 students studying at Tokat Gaziosmanpaşa University in the 2023-2024 academic year. The Democratic Attitude Scale developed by Sincar, Şahin and Beycioğlu (2019) was used to collect the research data. As a result of the study; It was concluded that university students' attitudes of respecting and being sensitive to differences were very high; their attitudes of exalting power and social responsibility were high; and their democratic attitudes varied according to variables related to gender, class level, mother's education level, voting status, political opinion formation and following political events.
The research aims to evaluate the democratic attitudes of university students in terms of the sub-dimensions of "Respect for Differences", "Behaving Sensitively", "Exalting Power" and "Social Responsibility". The findings show that the democratic attitudes of students can vary depending on various variables. Factors such as gender, grade level, parental education level, voting history, political view formation and following political events indicate differences in certain sub-dimensions of students' democratic attitudes. While the attitudes of respecting and acting sensitively to differences are generally at a high level, the attitudes of exalting power and social responsibility are at a more moderate level. These results show that the democratic attitudes of students can vary depending on various variables and that more than one factor can be effective in understanding these attitudes.
İnsanlar öğrenerek siyasi değerlerini, kanaatlerini ve tutumlarını geliştirmektedir. Demokratik tutum, demokratik bir toplumun sürdürülebilirliği için hayati bir öneme sahiptir, çünkü bu tutum, katılımcılığı, hoşgörüyü ve eşitliği teşvik etmektedir. Demokratik tutumun sosyal yaşamda ve okulda uyum ile pozitif ilişkili olduğu gösterilmiştir. Demokratik değerlerin yaygınlaştırılması ve sürdürülmesi açısından bu araştırmada üniversite öğrencilerinin demokratik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini temsil eden örneklemi 2023-2024 eğitim- öğretim yılında Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesinde okumakta olan öğrenciler 390 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verilerini toplamak için Sincar, Şahin ve Beycioğlu (2019) tarafından geliştirilen Demokratik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; üniversite öğrencilerinin farklılıklara saygı ve duyarlı davranma tutumlarının çok yüksek; gücü yüceltme ve toplumsal sorumluluk tutumlarının ise yüksek düzeyde olduğunu; demokratik tutumlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, anne eğitim düzeyi, oy kullanma durumu, siyasi görüş oluşumu ve siyasi olayları takip etme ile ilgili değişkenlere göre değişkenlik gösterdiğini sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırma, üniversite öğrencilerinin demokratik tutumlarını "Farklılıklara Saygı", "Duyarlı Davranma", "Gücü Yüceltme" ve "Toplumsal Sorumluluk" alt boyutları açısından değerlendirmeyi hedeflemektedir. Bulgular, öğrencilerin demokratik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değişebildiğini göstermektedir. Cinsiyet, sınıf düzeyi, ebeveyn eğitim düzeyi, oy kullanma geçmişi, siyasi görüş oluşumu ve siyasi olay takibi gibi faktörler, öğrencilerin demokratik tutumlarının belirli alt boyutlarında farklılıklara işaret etmektedir. Farklılıklara saygı ve duyarlı davranma tutumları genellikle yüksek seviyede iken, gücü yüceltme ve toplumsal sorumluluk tutumları daha orta düzeydedir. Bu sonuçlar, öğrencilerin demokratik tutumlarının çeşitli değişkenlere bağlı olarak değişebileceğini ve bu tutumları anlamak için birden fazla faktörün etkili olabileceğini göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Örgütsel Davranış |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.