The aim of this research is to examine postgraduate theses that address the relationship between social studies courses and democracy in terms of various variables. In line with this aim, 38 postgraduate theses related to the topic and available in the Turkish Council of Higher Education National Thesis Center database were analyzed based on their type, year, university, institute, the gender of the author, the title of the advisor, subject area, and research method. In this study, which is based on a qualitative approach, the theses were examined through document analysis, and the data obtained were analyzed using descriptive content analysis. As a result of the examination, it was found that the majority of the theses investigating the relationship between social studies courses and democracy were master's theses; interest in the subject began around 2003 and showed a notable increase especially in 2018–2019; male and female authors were equally interested in the topic; and nearly half of the thesis advisors held the title of assistant professor. It was also determined that the highest number of theses on this topic were written at Marmara University; they were prepared within social sciences and educational sciences institutes; and quantitative methods were predominantly used in the research. The theses examining the relationship between social studies courses and democracy mostly focused on the effectiveness of teaching methods and techniques, as well as the democratic attitudes and behaviors of teachers and prospective teachers. In light of the findings, it is recommended that more studies be conducted that address democracy within the context of social studies. In the light of the results of the study, it is recommended that more studies on democracy in the context of social studies be conducted.
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler dersi ile demokrasi ilişkisine değinen lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Belirlenen amaç doğrultusunda YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanında bulunan, konuyla ilgili 38 lisansüstü tez; türü, yılı, üniversitesi, enstitüsü, yazarının cinsiyeti, danışmanının ünvanı, konu alanı ve yöntemine göre ele alınmıştır. Nitel yaklaşıma dayanan çalışmada ulaşılan tezler doküman incelemesi yoluyla incelenmiş, elde edilen veriler betimsel içerik analizi ile çözümlenmiştir. Yapılan inceleme sonucunda sosyal bilgiler dersi ile demokrasi ilişkisini inceleyen tezlerin baskın çoğunluğunun yüksek lisans tezi olduğu; konuya ilginin 2003 yılında başlamak üzere, özellikle 2018-19 yıllarında artış gösterdiği; kadın-erkek yazarların konuyla aynı ölçüde ilgilendiği; tez danışmanlarının yarısına yakınının doktor öğretim üyesi ünvanı taşıdığı anlaşılmıştır. Konuya ilişkin en fazla tezin Marmara Üniversitesi’nde yazıldığı; sosyal bilimler ve eğitim bilimleri enstitüleri bünyesinde hazırlandığı ve araştırmalarda daha çok nicel yöntemin kullanıldığı tespit edilmiştir. Sosyal bilgiler dersi ile demokrasi ilişkini inceleyen tezlerin, daha çok, öğretim yöntem-tekniklerinin etkililiği ile öğretmenler ve öğretmen adaylarının demokratik tutum ve davranışlarını araştırdığı görülmüştür. Araştırmada ulaşılan sonuçlar ışığında, sosyal bilgiler bağlamında demokrasiyi ele alan daha fazla çalışma yapılması önerilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 9 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458