Bu çalışma ile Antalya kıyılarında MKS (Mavi Kart Sistemi)’nin altyapısı incelenmiş ve uygulanmasında yaşanan sorunların belirlenmesi amaçlanıştır. Bu amaçla, yat ve günübirlik gezi teknelerinin barınma yerleri AKT (Atık Kabul Tesisi) ziyaret edilerek ya da tesis sorumluları ve hizmet alan deniz araçları çalışanlarıyla görüşülmüştür. Bu kapsamda ilk olarak Antalya kıyılarındaki yat ve günübirlik gezi teknelerinin barınma yerleri (yat limanı, balıkçı barınağı, akarsu ve koy gibi alanlar) tespit edilmiştir. İkinci olarak AKT’lerin Marpol (Denizlerin Gemiler Tarafından Kirletilmesinin Önlenmesine Ait Uluslararası Sözleşme) (73/78)’in Ek I, IV ve V protokollerinden hangisi ya da hangileri kapsamında atık alımı yapıldığı araştırılmıştır. Üçüncü olarak ise MKS’nin uygulanması aşamasında karşılaşılan sorunlar tespit edilerek çözüm önerileri getirilmeye çalışılmıştır. Araştırmada, yat ve günübirlik gezi teknelerinin Antalya kıyılarının 19 farklı noktasında bulunan liman, balıkçı barınağı, nehir, çay ve koyu barınak olarak kullandıkları tespit edilmiştir. Bu barınma yerlerinin 12’i yat limanı (Gazipaşa Gold Marina, Alanya Yat Limanı, Alanya Marina, Antik Side Limanı, Kaleiçi Yat Limanı, Setur Antalya Marina, G-Marina Kemer, Setur Finike Marina, Demre Çayağzı Yat Limanı, Kaş Yat Limanı, Setur Kaş Marina ve Kalkan Yat Limanı), 3’ü akarsu (Manavgat Nehri, Belek Acısu, Aksu Deresi), 2’si koy (Çıralı ve Adrasan), 1’i balıkçı barınağı (Çaltıcak Balıkçı Barınağı) ve 1’i iskele (Kekova Üçağız İskelesi)’dır. Henüz yapımı tamamlanmamış olan Gazipaşa Gold Marina ile Belek Acısu’da AKT bulunmadığı belirlenmiştir. Diğer yat limanları ve barınma alanlarının ise bazı eksiklikler tespit edilmiş ise de genel olarak Marpol (73/73)’in Ek-I, Ek-IV ve Ek-V protokollerinin gereklerini yerine getirdikleri söylenebilir. Ancak, MKS’nin uygulama aşamasında bazı usulsüzlüklere yol açabilecek bazı hususların bulunduğu anlaşılmıştır. Bunların başında da yat ve gezi teknelerinden atık alınmadan da MKS görevlisi tarafından sisteme atık veri girişinin yapılması gibi sistemin başarısını sınırlandıracak ve denizlerin kirletilmesine neden olabilecek uygulamalar gelmektedir.
Yat Günübirlik gezi teknesi Mavi Kart Sistemi Antalya kıyıları Atık Kabul Tesisleri
Bu çalışma ile Antalya kıyılarında MKS (Mavi Kart Sistemi)’nin altyapısı incelenmiş ve uygulanmasında yaşanan sorunların belirlenmesi amaçlanıştır. Bu amaçla, yat ve günübirlik gezi teknelerinin barınma yerleri AKT (Atık Kabul Tesisi) ziyaret edilerek ya da tesis sorumluları ve hizmet alan deniz araçları çalışanlarıyla görüşülmüştür. Bu kapsamda ilk olarak Antalya kıyılarındaki yat ve günübirlik gezi teknelerinin barınma yerleri (yat limanı, balıkçı barınağı, akarsu ve koy gibi alanlar) tespit edilmiştir. İkinci olarak AKT’lerin Marpol (Denizlerin Gemiler Tarafından Kirletilmesinin Önlenmesine Ait Uluslararası Sözleşme) (73/78)’in Ek I, IV ve V protokollerinden hangisi ya da hangileri kapsamında atık alımı yapıldığı araştırılmıştır. Üçüncü olarak ise MKS’nin uygulanması aşamasında karşılaşılan sorunlar tespit edilerek çözüm önerileri getirilmeye çalışılmıştır. Araştırmada, yat ve günübirlik gezi teknelerinin Antalya kıyılarının 19 farklı noktasında bulunan liman, balıkçı barınağı, nehir, çay ve koyu barınak olarak kullandıkları tespit edilmiştir. Bu barınma yerlerinin 12’i yat limanı (Gazipaşa Gold Marina, Alanya Yat Limanı, Alanya Marina, Antik Side Limanı, Kaleiçi Yat Limanı, Setur Antalya Marina, G-Marina Kemer, Setur Finike Marina, Demre Çayağzı Yat Limanı, Kaş Yat Limanı, Setur Kaş Marina ve Kalkan Yat Limanı), 3’ü akarsu (Manavgat Nehri, Belek Acısu, Aksu Deresi), 2’si koy (Çıralı ve Adrasan), 1’i balıkçı barınağı (Çaltıcak Balıkçı Barınağı) ve 1’i iskele (Kekova Üçağız İskelesi)’dır. Henüz yapımı tamamlanmamış olan Gazipaşa Gold Marina ile Belek Acısu’da AKT bulunmadığı belirlenmiştir. Diğer yat limanları ve barınma alanlarının ise bazı eksiklikler tespit edilmiş ise de genel olarak Marpol (73/73)’in Ek I, IV ve V protokollerinin gereklerini yerine getirdikleri söylenebilir. Ancak, MKS’nin uygulama aşamasında bazı usulsüzlüklere yol açabilecek bazı hususların bulunduğu anlaşılmıştır. Bunların başında da yat ve gezi teknelerinden atık alınmadan da MKS görevlisi tarafından sisteme atık veri girişinin yapılması gibi sistemin başarısını sınırlandıracak ve denizlerin kirletilmesine neden olabilecek uygulamalar gelmektedir.
Antalya coast Yacht Daily tour boat Blue Card System Waste reception facilites
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Deniz ve Nehir Ağzı Ekolojisi |
Bölüm | Tüm Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |
JENAS | Journal of Environmental and Natural Studies