Son zamanlarda elektrikli araçlarda (EA) tahrik motoru olarak kullanılacak elektrik makineleri üzerine çalışmalar devam etmektedir. EA’larda yaygın olarak Fırçasız Doğru Akım Motorları (FDAM), Anahtarlamalı Relüktans Motorlar (ARM) gibi motorlar kullanılmaya başlanmıştır. FDAM motorlar kolay kontrolü ve yüksek güç yoğunluğu sağlamasına rağmen, rotorunda bulunan mıknatıs sayısının fazla olması sebebiyle yüksek maliyetlidir. Belirli bir gücün üzerinde üretilmemeleri, sürücü ve konum sensörü gerektirmeleri ayrıca yüksek frekanslı osilasyonlara sahip olmaları gibi dezavantajlara sahiptir. ARM’lerde ise basit yapıda ve sağlam olmasına rağmen kontrolünün karışık olması, düşük verim ve gürültü-titreşim gibi unsurlar dezavantaj olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu tip motorların avantaj ve dezavantajlarını düşündüğümüzde bu iki motorun geliştirilmiş veya hibritleştirilmiş hali olan Akı Tersleyen Motor (ATM) bulunmaktadır. ATM’de mıknatıslar azaltılmış olarak stator dişlerinin üstüne yerleştirilmiştir. Motor kontrolünde ise akı çevrimleri kullanılmaktadır. Bu makalede 350 W güç ve 500 d/d hız ile çalışan Akı Tersleyen Motor (ATM) tasarımı yapılmıştır. Parametrik ve optimizasyon analizleri ile tork, tork dalgalanması, verim, vuruntu torku gibi parametrelerde iyileştirmeler yapılmıştır. Manyetik sınırlamaların içinde kalındığı gösterilerek tasarım çalışması sonlandırılmıştır.
Akı Tersleyen Motor Sabit Mıknatıslı Motorlar Optimizasyon Elektrikli Araçlar
Recently, studies on electric machines to be used as drive motors in electric vehicles (EVs) have been ongoing. Motors such as Brushless Direct Current Motors (BLDC) and Switched Reluctance Motors (SRM) have begun to be widely used in EVs. Although BLDC motors provide easy control and high power density, they are costly due to the large number of magnets in their rotors. They have disadvantages such as not being produced above a certain power, requiring a driver and position sensor, and having high-frequency oscillations. In SRMs, although they are simple and robust, their control is complicated, low efficiency, and noise-vibration are disadvantages. When we consider the advantages and disadvantages of these types of motors, there is a developed or hybridized version of these two motors, the Flux Reversal Motor (FRM). In FRM, the magnets are placed on the stator teeth in a reduced manner. Flux loops are used in motor control. In this article, a Flux Reversal Motor (FRM) operating with 350 W power and 500 rpm speed has been designed. Parametric and optimization analyses have improved parameters such as torque, torque ripple, efficiency, cogging torque, etc. The design study was concluded by demonstrating that the magnetic limitations were met.
Flux Reversal Motor Permanent Magnet Motors Optimization Electric Vehicles
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Elektrik Makineleri ve Sürücüler |
Bölüm | Araştırma Makaleleri \ Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 2 |