Purpose: Activities of Daily Living- Schoolchildren (ADL-E) Questionnare is designed to assess activities of daily living in school-age children. The aim of study was to investigate the validity and reliability of the Turkish version of the ADL-E Questionnare.
Methods: This study is a metadological research. The parents of 412 children with typical development between the ages of 6 and 12 participated in the study. The ADL-E Questionnaire includes four different scales: three for basic activities of daily living, such as eating (20 questions), personal hygiene (29 questions) and clothing (17 questions), and one for general functionality (18 questions), which assesses the cognitive aspects required for performing basic activities of daily living. The questionnaire contains 84 questions in total. Construct validity was determined using exploratory and confirmatory factor analysis. Internal consistency was examined using Cronbach’s α coefficient. The test–retest reliability of the ADL-E subscale scores were assessed using the intraclass correlation coefficient (ICC).
Results: The mean age of the children was 9.511.40 years. 205 girls and 207 boys. Construct validity analysis revealed that the ADL-E had adequate fit. The Cronbach's α coefficient value of the ADL-E Questionnaire was excellent (0.816) for the overall questionnaire. Except for the oral sensitivity and executive functions sub-items, all values in the sub-item-total correlation results were greater than 0.30. The test-retest values of the ADL-E Questionnaire were between 0.755-0.949.
Conclusion: The ADL-E Questionnaire was found to be valid and reliable in Turkish for the assessment and monitoring of ADL performance of Turkish children.
The study was conducted with the approval decision of Çankırı Karatekin University Ethics Committee at its meeting dated 28.06.2022 and numbered 26 with the verification code 0673005c275c4f17. This study was performed in line with the principles of the Declaration of Helsinki.
None
We thank all the families who participated in the study.
Amaç: Günlük Yaşam Aktiviteleri- Okul Çocukları (GYA-Okul Çocukları) Anketi, okul çağındaki çocukların günlük yaşam aktivitelerini değerlendirmek için tasarlanmıştır. Çalışmanın amacı, GYA-Okul Çocukları Anketi’nin Türkçe versiyonunun geçerlilik ve güvenilirliğini araştırmaktı.
Yöntem: Bu çalışma metadolojik bir araştırmadır. Çalışmaya 6-12 yaş aralığında tipik gelişim gösteren 412 çocuğun ailesi katıldı. GYA-Okul Çocukları Anket’i dört farklı ölçek içermektedir: üçü yemek yeme (20 soru), kişisel hijyen (29 soru) ve giyim (17 soru) gibi temel günlük yaşam aktiviteleri için ve biri de temel günlük yaşam aktivitelerini gerçekleştirmek için gereken bilişsel yönleri değerlendiren genel işlevsellik (18 soru). Ankette toplam 84 soru bulunmaktadır. Yapı geçerliliği, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi kullanılarak belirlendi. İç tutarlılık Cronbach'ın α katsayısı kullanılarak incelendi. GYA-Okul Çocukları Anketi alt ölçek puanlarının test-tekrar test güvenilirliği sınıf içi korelasyon katsayısı kullanılarak değerlendirildi.
Bulgular: 205 kız ve 207 erkek çocuğun yaş ortalamaları 9,511,40 idi. Yapı geçerliliği analizi GYA-Okul Çocukları Anketi’nin yeterli uyuma sahip olduğunu ortaya koydu. GYA-Okul Çocukları Anketi’nin Cronbach α katsayı değeri anketin geneli için mükemmeldi (0,816). Ağız hassasiyeti ve yürütücü işlevler alt maddeleri hariç, alt madde-toplam korelasyon sonuçlarındaki tüm değerler 0,30'dan büyüktü. GYA-Okul Çocukları Anketinin test-tekrar test değerleri 0,755-0,949 arasındaydı.
Sonuç: GYA-Okul Çocukları Anketi Türk çocuklarının GYA performansının değerlendirilmesi ve izlenmesi için Türkçe geçerli ve güvenilir bulundu
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fizyoterapi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2 |