Purpose: This study aimed to evaluate the comprehensiveness, reliability, and quality of YouTube videos related to the conservative treatment of congenital muscular torticollis (CMT) and to compare videos uploaded by healthcare professionals with those by other creators in terms of quality, reliability, and popularity.
Methods: This cross-sectional study analyzed 50 YouTube videos recorded through specific keyword searches. The videos were evaluated for their characteristic features such as duration, views, and likes, as well as for comprehensiveness (scored 0–5), reliability using the Modified DISCERN tool (scored 0–5), and overall quality using the Global Quality Scale (GQS) (scored 1–5). They were then classified according to the type of individual or institution that uploaded them, and a comparative analysis was performed.
Results: Of the 50 videos evaluated, 86% were classified as useful and 14% as misleading. While most of the useful videos (62.79%) were uploaded by therapists, 57.14% of the misleading videos originated from non-professional sources. The comprehensiveness, DISCERN, and GQS scores of useful videos were significantly higher than those of misleading ones (p < 0.05). High-quality videos had a greater number of daily views and likes compared to low- and medium-quality videos. Videos uploaded by healthcare professionals were found to be more reliable and of higher quality.
Conclusion: Although most CMT-related videos on YouTube were uploaded by healthcare professionals, misleading content remains present. Video popularity does not guarantee quality. Therefore, videos used for patient education should be carefully evaluated in terms of accuracy and comprehensiveness.
Torticollis Health education Conservative treatment Digital health
Amaç: Bu çalışma, konjenital musküler tortikolisin (KMT) konservatif tedavisine yönelik YouTube videolarının kapsamlılık, güvenilirlik ve video kalitesini değerlendirmeyi ve sağlık profesyonelleri ile diğer içerik üreticileri tarafından yüklenen videoları kalite, güvenilirlik ve popülerlik açısından karşılaştırmayı amaçladı.
Yöntem: Bu kesitsel çalışmada, belirli anahtar kelime aramaları yoluyla kaydedilen 50 YouTube videosu analiz edildi. Videolar; süresi, izlenme sayısı ve beğeni sayısı gibi karakteristik özelliklerinin yanı sıra, kapsamlılık (0–5 puan), Modifiye DISCERN aracıyla güvenilirlik (0–5 puan) ve Global Kalite Skalası (GKS) ile genel kalite (1–5 puan) açısından değerlendirildi. Ardından, videoları yükleyen kişi ya da kurumların türüne göre sınıflandırılmış ve karşılaştırmalı analiz gerçekleştirildi.
Bulgular: Değerlendirilen 50 videonun %86’sı yararlı, %14’ü ise yanıltıcı olarak sınıflandırıldı. Yararlı videoların çoğu (%63) terapistler tarafından yüklenmişken, yanıltıcı videoların %57’si profesyonel olmayan kaynaklardan gelmişti. Yararlı videoların kapsamlılık, DISCERN ve GKS skorları, yanıltıcı videolara göre anlamlı derecede daha yüksekti (p<0.05). Yüksek kaliteli videolar, düşük ve orta kaliteli videolardan daha fazla günlük izlenme ve beğeni sayısına sahipti. Sağlık profesyonelleri tarafından yüklenen videoların daha güvenilir ve daha yüksek kalitede olduğu bulundu.
Sonuç: YouTube’daki KMT ile ilgili videoların çoğu sağlık profesyonelleri tarafından yüklenmiş olsa da, yanıltıcı içeriklere hâlâ rastlanmaktadır. Video popülerliği, kaliteyi garanti etmemektedir. Bu nedenle, hasta eğitimi amacıyla kullanılan videolar doğruluk ve kapsamlılık açısından dikkatle değerlendirilmelidir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fizyoterapi, Dijital Sağlık |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 15 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2 |